Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19162)

14001/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites lasagne? Sehän on pastaa ja jauhelihaa JA kasviksia samassa ruuassa? Olen sitä ihan italialaisen kokkaamana syönyt, joten hassulta kuullostaa tuollainen sääntö, ettei pastaa, lihaa ja kasviksia koskaan samassa annoksessa. Siis että olisi joku tarkka yleisitalialainen sääntö.

Pasta bolognese, ylipäätään ragu. Mites lihapullat ja spagetti? Lihapullathan on tomaattikastikkeessa.

No, Italiassa on erittäin runsas ruokakulttuuri, ja se on erittäin rikas paikallisesti: joka pikkukylässä on omat erikoisuutensa. Toisaalta olen huomannut, että italialaiset ovat ERITTÄIN tarkkoja nimenomaan pastasta, heille kelpaa kotipizzan pizza, mutta aivan turha yrittää saada ravintolassa syömään mitään pasta-annosta...

(enkä yritä tarjota itse kokkaamaani pastaa italialaisille)

Kiusa se on pienikin kiusa

14002/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Mites lasagne? Sehän on pastaa ja jauhelihaa JA kasviksia samassa ruuassa? Olen sitä ihan italialaisen kokkaamana syönyt, joten hassulta kuullostaa tuollainen sääntö, ettei pastaa, lihaa ja kasviksia koskaan samassa annoksessa. Siis että olisi joku tarkka yleisitalialainen sääntö.

Pasta bolognese, ylipäätään ragu. Mites lihapullat ja spagetti? Lihapullathan on tomaattikastikkeessa.

No, Italiassa on erittäin runsas ruokakulttuuri, ja se on erittäin rikas paikallisesti: joka pikkukylässä on omat erikoisuutensa. Toisaalta olen huomannut, että italialaiset ovat ERITTÄIN tarkkoja nimenomaan pastasta, heille kelpaa kotipizzan pizza, mutta aivan turha yrittää saada ravintolassa syömään mitään pasta-annosta...

(enkä yritä tarjota itse kokkaamaani pastaa italialaisille)

Näin. Eikä se ateria ole kotioloissakaan välttämättä erityisen "juhlava" vaikka olisikin primo ja secondi. Siinä se pasta vain syödään ensin ja perään sitten esim. liha kasvisten kanssa.

Suomessa ne vain syödään samalla kertaa. Tämä muuten aiheuttaakin usein turisteissa ihmetystä kun he Italiassa tilaavat omasta mielestään pääruoan, eikä sen kanssa tulekaan muuta kuten sitä pastaa (meikäläisittäin perunaa). 

Kampin Pimu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14003/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut tomaattimurskassa 1,20€ on hyvä tuote. Siihen päälle makaronipussi 0,43€ ja 4 kananmunaa 0,60€ ja vihreät Papu-pakastepussin 1€.

Syödään teinipojan kanssa tosta molemmat 2 kertaa eli yhteensä 4 isoa annosta. 1 annoksen hinta siis 0,80€. Näkkäriä voi ottaa lisäksi jos maistuukin pienempi annos.

1 normi annos sisältää: 100g makaronia raakana, 1 kananmuna, 100g papuja tomaattikastikkeessa ja 75g vihreitä papuja. Käytössä aivan valtavan kokoiset lautaset meillä. Tuolla pärjää puoli päivää ja hinta tosiaan vaivaiset 0,80€. Teinipoika on ruvennut jostain syystä välttelemään punaista lihaa ja siirtää ne lautaselta sivuun. Ei kuulemma maistu. Urheilullinen miehen alku kuitenkin on, eikä noin yleisesti valita kotiruoasta. Osaa itse tehdä puurot ja leivät ja nuudelit ja munakkaat ja noita helppoja välipaloja ottaa kuten pöydältä omenan, mutta ei ole innostunut ruoanlaittaja. Kuten en minäkään. Mutta tuon ruoan tekemiseen menee 10 min. Paistaa vain makaronit ja pannulla paistaa öljyssä pavut ja lisää kananmunat. Makaronikattilaan vain lisää pavut tomaattikastikkeessa. Jos haluaisi voisi paistaa pannulla vielä lisäksi pekonia, mutta meille se ei maistu.

Vierailija
14004/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän ruuat Janssonin kiusaus 84 snt, luumutomaatit 50 snt, banaani 30snt, 2 appelsiinia 42 snt, ruisleipää ( saatu), suolamantelipussi ( jouluna saatu), cokis zero 30snt yhteensä  2.32e

Vierailija
14005/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla moukka kun olen tarjonnut vierailleni pelkkää kermapastaa ja patonkia illallisella :) Sain sitä itse kylässä kerran Ranskassa ja siitä tuli kerralla paras ruokaelämykseni niin ajattelin vain jakaa samaa kokemusta eteenpäin. Enpä ajatellut laskevani mitään ravintoarvoja tuolle aterialle tai tarjota kasviksia ja lihapullia santsiannoksena. En myöskään laskenut juomien terveellisyyttä, koska tällä kertaa ei ollut tarjolla pelkkää vettä tai maitoa vaan ihan paria eri viiniä. Niissä varmasti kaloreita ja sokeria enemmän kuin hanavedessä. Illallisen juomat maksoivat noin 80€. Itse ruoka 6€. Viidelle hengelle siis. Kaikki kehuivat ja ylistivät kermapastaa, jossa ei siis ollut mitään kasviksia eikä lihaa joukossa. Toisaalta kukaan meistä ei myöskään ollut laihduttaja, hoikkia naisia kaikki.

Vierailija
14006/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermapastan nimi taitaa olla ihan italialaisittain pasta alfredo. Itse tosin skippaan kerman ja teen sen tilalle perus valkokastikkeen, koska halvempaa enkä todellakaan ajatellut kaupasta ostaa mitään parmesaania tai juustoa. Tai sitä kermaa. Mutta onhan se vaihtelua ketsupille tai sinapille.

Itse myös Italiassa käynyt mutta aikoinaan köyhänä reppureissaajana. En muista kävinkö ravintoloissa silloin syömässä, mutta kaupasta tuli ainakin ostettua valmis salaatteja, leipää, leikkeleitä ja just tollasta helppoa syötävää. Aamuisin monesti tein täytetyt leivät mukaan reppuun kun lähdin talsimaan taas koko päiväksi ympäri kaupunkia :) Silloin ei kiinnostanut ravintolakulttuuri, eikä liiemmin nykyäänkään. Retkileipiin en ole vieläkään kyllästynyt! Ja onhan noilla täytetyillä lievillä säästynyt aika monta turhaa ravintola tai huoltoasema-riistoa.

Eei asia jos kävisi pari kertaa vuodessa viikon lomareissulla, mutta kun ajaa joka viikonloppu mökille ja taksin niin siinä jo säästää. Tuo nuoruuden reppureissaus kesti 14kk eli jos olisi yli vuoden joka päivä syönyt ravintoloissa niin olisi varmaan jäänyt koko matka tekemättä.

Ps. Suosittelen matkustelemaan!

14007/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla moukka kun olen tarjonnut vierailleni pelkkää kermapastaa ja patonkia illallisella :) Sain sitä itse kylässä kerran Ranskassa ja siitä tuli kerralla paras ruokaelämykseni niin ajattelin vain jakaa samaa kokemusta eteenpäin. Enpä ajatellut laskevani mitään ravintoarvoja tuolle aterialle tai tarjota kasviksia ja lihapullia santsiannoksena. En myöskään laskenut juomien terveellisyyttä, koska tällä kertaa ei ollut tarjolla pelkkää vettä tai maitoa vaan ihan paria eri viiniä. Niissä varmasti kaloreita ja sokeria enemmän kuin hanavedessä. Illallisen juomat maksoivat noin 80€. Itse ruoka 6€. Viidelle hengelle siis. Kaikki kehuivat ja ylistivät kermapastaa, jossa ei siis ollut mitään kasviksia eikä lihaa joukossa. Toisaalta kukaan meistä ei myöskään ollut laihduttaja, hoikkia naisia kaikki.

Onhan näitä, pasta Alfredo ja pasta cacio e pepe, esimerkiksi. Kai ne suomalaisittain ateriasta käyvät. Italiassa ne nyt vaan on eturuoka. Mut mikäs siinä etenkin kun vino ilmeisesti riitti.

Kampin Pimu

Vierailija
14008/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunasipuli pussi uuniin ja nakkeja. Tai jotain pekonia. Loraus vettä . Sillä pärjää , pippuria vähän. Litran mehupurkki. Lihaliemi kuutio kattilassa sinne pätkii vanhat spagetit ja hyvää on. Spagetti 3€ iso. Ketsuppi 2€. Eräät jopa perunan kuoret paistaa uunissa . Ruoka avun jauhoista saa taikinan,  päälle rahkaa ja sokeria. Jos on pakastemarjat. Margariini. Perus aineet kannattaa ostaa ensin. Tai hakea avusta. HK sininen 3€ perunasipuli pussi 2€ uunissa. Kyllä se tätä on paremmissakin perheissä.  Että laskut painaa päälle jostain pitää säästää. H ja m alushousut 3 kpl yhteensä 9€. Jos tekee itse säästää. Hernekeitto purkki vaatii kaveriksi hapanleipää. Sinapin. 

Vierailija
14009/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tänne mitään satunnaisia vierastarjottavia kuulu kertoa, vaan ihan arkisia syömisiä. Eri asia jos vedät joka päivä sitä kermapastaa ja viiniä, niin ei tämä järin terveellistä syömistä päivittäin ole.

Vierailija
14010/19162 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunasipuli pussi uuniin ja nakkeja. Tai jotain pekonia. Loraus vettä . Sillä pärjää , pippuria vähän. Litran mehupurkki. Lihaliemi kuutio kattilassa sinne pätkii vanhat spagetit ja hyvää on. Spagetti 3€ iso. Ketsuppi 2€. Eräät jopa perunan kuoret paistaa uunissa . Ruoka avun jauhoista saa taikinan,  päälle rahkaa ja sokeria. Jos on pakastemarjat. Margariini. Perus aineet kannattaa ostaa ensin. Tai hakea avusta. HK sininen 3€ perunasipuli pussi 2€ uunissa. Kyllä se tätä on paremmissakin perheissä.  Että laskut painaa päälle jostain pitää säästää. H ja m alushousut 3 kpl yhteensä 9€. Jos tekee itse säästää. Hernekeitto purkki vaatii kaveriksi hapanleipää. Sinapin. 

Jos säästää haluaa, niin kannattaisi jättää ne perunasipulipussit ja hernaripurkit kauppaan. Ostamalla perunoita, sipulia ja kuivattuja herneitä saisit ruoan hinnan putoamaan kolmasosaan nykyisestä.

Vierailija
14011/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syö.Vihanekset natutel ja kausi sellaiset.Laatikot ja keitot edullisia tehdä ja useammaksi päiväksi.Leikeleiks kurkkua ja tomattia.

Pakastin hyötykätöön ja luovat itse leipien

Jugurtti teen itse. Ja sekaan efuliset hedelmät,tai marjat tai hillot ja esim pilttimarjasoseita.jne

Meitä on kaksi ja koira ja kauppaan kuluu n3-400 e.kk.max.

Vierailija
14012/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Last week I ate potatoes, fish, porridge, coffee and tee.

Vierailija
14013/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Last week I ate potatoes, fish, porridge, coffee and tee.

Ihan ei riittänyt loppuun asti....

Vierailija
14014/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Coopin kilon spagetti alle 2 euroa, ketchup myös, uunilenkki 0,99 tarjouksessa, jne.

Ehkä jos rahat tiukilla niin halvimmalla mennään. Tähän ruoka-apukassit, sukulaisilla syönnit ja se kaurapuuro menee ruokana illallakin. Nuudelit ovat halpoja ja sakeampi eväs punalappuisista tuotteista. Herkkuna extran n. 0,80 centin vanukas paketti. Neljän pakkaus.

Hedelmät,vihannekset jää ostamatta hinnan vuoksi. Siksipä köyhimpien terveystaso on huonompi koska terveellinen ja monipuolinen ravinto ei heidän kohdallaan tule toteutumaan. 

Ruoka-avusta tulee täällä leipää yllin kyllin ja kahvileipää. Yleensä vielä kalliimmasta päästä kun halvat viedään jo kaupassa. Samoin paremmat kinkut, karitsanpaistit jos sattuu kassiin. Kaikille niitä ei toki riitä. Kala olisi terveellistä mutta sitähän ei saa jakaa.

14015/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin kalaa ei saa jakaa? (ymmärrän "tuoreen" irtokalan kanssa elintarvikehygienian aiheuttaman ongelman, mutta pakattu kala on ihan yhtä turvallista tai ongelmallista kuin raaka kana tai jauheliha). Ainakin tähän asti on kalatuotteita ollut ruokajaoissa ympäri maata.

En edelleenkään ymmärrä tuota, että kasviksia ei voi HINNAN takia sisällyttää edulliseen ruokavalioon, koska kasvikset ovat kyllä usein edullisimmasta päästä ostoksia. Porkkanat, kaali, omenat, appelsiinit, punajuuret, nauristakin näytti olevan euron kilo cittarissa (oletan, että sitä on kohta punalaputettuna, koska ihmiset ei osta naurista). Okei, ne on tylsiä vaihtoehtoja, mutta ihan käyttökelpoisia, ja niistä saa hyvää ruokaa.

Pakastekasvikset ovat hieman kalliimpia, mutta niistä sitten taas ei synny lainkaan hävikkiä ja annostelu on helppoa.

Sen ymmärrän, että kun on joutunut elämään tiukilla pitkään, ei vaan jaksa enää. Silloin se euron makaronilaatikko ja kahden euron pakastepitsa tuntuvat ainoilta mahdollisilta vaihtoehdoilta. Jos voimat on loppu, niin ei vaan pysty, ja se vaan on niin.

Mutta rahallisesti on halvempaa tehdä itse kasvispainotteista ruokaa, kuin lihapainotteista - ja kasvispainotteisessa ruuassa saa kyllä halvemmalla proteiinit riittämään kuin lihapainotteisessa muut lihasta puuttuvat tarpeelliset asiat. Kuten kuitu ja vitamiinit - kyllä, suolisto TARVITSEE kuituja.

(enkä puhu vegaanisesta ruokavaliosta, vaan kasvispainotteisesta, esimerkiksi kaalilaatikkoa niukalla määrällä lihaa, hernekeitosta vain pienellä kinkkulisällä - sitä voi katsoa, paljonko hernekeittotölkissä on lihaa, ja miettiä, että tarvitseeko siihen itsetehtyynkään laittaa kiloa possunlapaa, keitoista, joissa on muitakin kasvisperäisiä tuotteita kuin peruna ja sipuli jne)

Vierailija
14016/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tänne mitään satunnaisia vierastarjottavia kuulu kertoa, vaan ihan a

No kyllä ne satunnaiset vierastarjottavat kuuluu myös laskea siihen 100€/kk ruokabudjettiin. Eli jos vaikka kerran kuukaudessa ostat vieraillesi sillä 80€:lla viiniä niin aika mahdotonta on syödä 100€/kk. Siinä ei paljon auta vaikka kävisit joka perjantai sitten juomassa ilmaiseksi jollain kaverillasi. Kyse oli aloituksessa kokonaiskulutuksesta. Ei voi siis laskea ruoka ja juomabudjettiin vain arkipäivä ja unohtaa viikonloput, päiviä nekin on ja usein nimenomaan arkisyömistä kalliimpaa kun enemmän vapaa-aikaa.

Vierailija
14017/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske hyvä pointti. Siis, itse olen aina ollut nuoresta iästä lähtien töissä ja rahaa on siis ollut aina kaikkeen tekemiseen. Ja koska en ole ikinä pitänyt materialista niin eipä ole tullut ostettua turhia vaatteita tai elektroniikkaa. Olen kuitenkin aina ollut kiinnostunut syömään edullisesti ja terveellisesti, ja valmistamaan kaiken itse. Edelleenkin rakastan tätä pihistelyä vaikka se onkin täysin oma tahto eikä pakkotilanne. Ehkä siksi minun ei ole ikinä tehnyt mieli ostaa mitään 1€ einespitsaa tai sortua arkena karkkipussin? Mielummin siis teen itse ja sokerista nyt olen luopunut jo vuosia sitten. Mutta en siis kaipaa helppoja ratkaisuja kaupasta, voi ihan hyvin pestä ja pilkkoa sen tavallisen porkkanan, kuin että pitäisi ostaa joku kaposteluporkkanapussi. Suunnittelen ja rytmitän myös etukäteen päivän syömisiä, niin ei tule ikinä tilannetta että menisin nälkäisenä kauppaan.

Vierailija
14018/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla voi olla vaikka ruokakauppaan 100€/kk

Hupikassa esim. torikahvilat, pitseriat ja baarit 50€

Eli lasketaanko ruokakuluihin toi 100€ vai 150€? Toki juomissa energiaa ja kaloreita niin se taas vähentää ruoan menekkiä.

14019/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken budjettiini kaiken rahalla ostetun, minkä voi ravinnoksi laskea. Kotona syödyt ruuat ja karkit ja sipsit, kokikset, työreissuilla evääksi ostetut karjalanpiirakat (tai ne on riisipiirakoita) ja tai työmatkalla syödyt lounaat/illalliset. Nuorison ulkonasyönnit lasken mukaan laskennallisesti, eli arvioiden heidän kertomansa mukaan, mitä ovat kuluttaneet. Kouluruoka on edelleen ilmaista, tai siis maksutonta, ja sen syövät, välillä pitkin hampain kuulemma.

Ja kun en juo enkä polta, niin ei tartte niitä piilotella itseltäni sijoittamalla niitä johonkin kummalliseen kuluerään.

14020/19162 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kuohuviinia juon joskus, mutta yhteensä ehkä 5-6- pulloa vuodessa ja sekin halpaa 8-12 euroa per pullo, kun joku kuitenkin kaivaa esiin epätarkkuuksia)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme