Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18392)
Mulla menee yksinasuvana nykyään 150-180€ kk ruokaan, joten voisin koittaa vielä nipistellä ja saada muutaman kympin kuukaudessa enemmän säästöön. Säästösumma täyttyisi nopeammin.
Ehkä sitä suunnittelisi 8-10 erilaista ruokaa valmiiksi. Niistä syön aina 3-4 päivää. Pakastan aina osan niin että lounaalla saan eri ruokaa kun päivällisellä. Kasvikset vaihtelisivat tietysti tarjousten mukaan ja varmaan lihavaihtoehdotkin.
Omassa ruokalaskussa tuntuu eniten nopeat välipalat matkalla jonnekin, joten niistä karsimalla saisi varmaan jo helposti parinkympin säästön.
Voisin myös syödä itsetehtyä perunaporkkanamuussia helposti parikin viikkoa eri lisukkeiden kanssa. Se ainakin on halpaa.
Kikherneistä myös tykkään ja ne on halpoja.
Ehkäpä palaan asiaan kun ryhdyn tähän.
Ihan älyttömiä väitteitä täällä. Kai sillä pärjää, jos syö yhden atreian päivässä tai useamman kerran kuin lintu.
Mutta terveellistä se ei siltikään ole. Ihmiset laiminlyövät omaa terveyttään ja sitten ihmetellään kun sairastutaan vaikkapa syöpään tai Alzheimeriin. No onko ihme, kun ravitsemus on ihan ala-arvoista!
Vierailija kirjoitti:
Aika lähellä tuota. Ei taida ihan mahtua. Ei tarvitse pihistellä, mutta täytyy itse tehdä. No sitten jos ottaa jonkun erikoisemman, niin meneekin yli. Eli perusruoalla mahtuu likimain tuohon pihistelemättä.
Ja se perusruoka on perunaa, kaurapuuroa ja makaronia? Hädin tuskin mitään kasviksia?
Varmaankin varakkailla poroporvareilla on laitta semmoiset rahat kerskamässäilyyn.
En saa ihan satasta menemään, lopuilla silloin tällöin siideri ja sushia.
Purkillinen viiliä toimii siemenenä omatekoisessa viilissä, sekoitettuna lämpimään maitoon. Samalla tavoin voi tehdä jogurttia, ja vissiin myös smetanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika lähellä tuota. Ei taida ihan mahtua. Ei tarvitse pihistellä, mutta täytyy itse tehdä. No sitten jos ottaa jonkun erikoisemman, niin meneekin yli. Eli perusruoalla mahtuu likimain tuohon pihistelemättä.
Ja se perusruoka on perunaa, kaurapuuroa ja makaronia? Hädin tuskin mitään kasviksia?
Aamulla kaurapuuro, päivällä puoli kiloa perunaa ja iltapalaksi pussillinen makaronia. Joka kuussa jää yli 75euroa jemmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyttömiä väitteitä täällä. Kai sillä pärjää, jos syö yhden atreian päivässä tai useamman kerran kuin lintu.
Mutta terveellistä se ei siltikään ole. Ihmiset laiminlyövät omaa terveyttään ja sitten ihmetellään kun sairastutaan vaikkapa syöpään tai Alzheimeriin. No onko ihme, kun ravitsemus on ihan ala-arvoista!
Syöpätilastoissa korostuvat ylipainoiset.
Aamupuurotyyppi söi aamulla samaa kuin eilen
Välipala kaverin kanssa kauppakeskuskahvilla, juustosämpylä, klementiini ja jääteetä
Ruokana paistettuja perunoita ja porkkanoita sipulin kera ja paistettua kananmunaa, maustekurkkua ja punajuuria
Illalla poppareita ja jääteetä
1700e menee meillä ruokaan 6hlö/kk. Eikä sillä edes saa mitään. Halvimpia ostellaan.
Aamupalapuurotyyppi söi tänään herättyään pari näkkäriä ja teetä
Ystävä tuli käymään ja pakattiin joululahjat ja keitettiin siinä sivussa riisipuuro, sitä voin kera joulubrunssiksi, jälkkäriksi pipareita ja maitoa sekä teetä (ystävän elämäntilanne samankaltainen)
Vanhemmille syömään, perunoita, lanttulaatikkoa, kinkkua ja kalkkunaa, (Lidlin siivutettua) savusiikaa, herneitä yms pitkän kaavan mukaan. Jälkkärinä torttuja, pipareita ja maustekakkua.
Kotona illalla pari ruispalaa ja sitä kalkkunaa sekä maustekurkkua, klementiiniä päälle ja aamusta käyn läpi kaiken mitä vanhemmat pakkasi mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin niitä kasviksia tarvitaan, nehän on vain vettä ja ilmaa. Marjoja saa metsästä eikä maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin niitä kasviksia tarvitaan, nehän on vain vettä ja ilmaa. Marjoja saa metsästä eikä maksa mitään.
Kasviksissa on paljon kuitua ja vitamiineja ja lisäksi tuovat väriä ja raikkautta ruokaan. Osa kasviksista on myös varsin edullista syötävää ja niiden avulla ruokiin saa paljon vaihtelua. Pelkkiä marjoja on hankala syödä 500 grammaa koko päivän kasvissuosituksen edestä ja ruokavalio jää kovin yksipuoliseksi. Hyvin monella suomalaisella kasvikset loistaa poissaolollaan lautasella, mikä on varmasti osasyy kasvavaan ylipainoon, koska tilalla syödään enemmän kaloripitoisia ruokia.
Mistä moinen käsitys, että kasviksissa olisi paljon vitamiineja? Eihän niissä ole juuri muuta kuin vettä ja hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamupalapuurotyyppi söi tänään herättyään pari näkkäriä ja teetä
Ystävä tuli käymään ja pakattiin joululahjat ja keitettiin siinä sivussa riisipuuro, sitä voin kera joulubrunssiksi, jälkkäriksi pipareita ja maitoa sekä teetä (ystävän elämäntilanne samankaltainen)
Vanhemmille syömään, perunoita, lanttulaatikkoa, kinkkua ja kalkkunaa, (Lidlin siivutettua) savusiikaa, herneitä yms pitkän kaavan mukaan. Jälkkärinä torttuja, pipareita ja maustekakkua.
Kotona illalla pari ruispalaa ja sitä kalkkunaa sekä maustekurkkua, klementiiniä päälle ja aamusta käyn läpi kaiken mitä vanhemmat pakkasi mukaan...
Hyvää joulua Aamupalapuurotyyppi!
Saimme joululahjaksi lahjakorin, jossa on italialaisia herkkuja. Pähkinäpussi, hillopurkkeja, oliiviöljyä, ja erityisesti minua varten tryffeliöljyä ja salsa tartufataa. Pastaa tietenkin, ja italialaisia puolivalmisteita, eli mauste-kasvisseoksia ruuanlaittoon. Mutta nämä ystäväni todella tuntevat minut hyvin, erilaisia sienivalmisteita oli runsaasti ;-) mm. herkkutattirisottoainekset (sis. riisi). Olen heidät tutustuttanut suomalaisiin jokaisenoikeuksiin ja esitellyt sienimetsiä.
Se sienikuplassa elävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saimme joululahjaksi lahjakorin, jossa on italialaisia herkkuja. Pähkinäpussi, hillopurkkeja, oliiviöljyä, ja erityisesti minua varten tryffeliöljyä ja salsa tartufataa. Pastaa
Minä sain vähän samantyylisen. Olen todella iloinen, että on rakkaita ja läheisiä, jotka antavat tällaisia lahjoja, joista on iloa tällaiselle köyhälle kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä moinen käsitys, että kasviksissa olisi paljon vitamiineja? Eihän niissä ole juuri muuta kuin vettä ja hintaa.
Kyllä porkkanassa, eri kaalikasveissa, ja esim. kurpitsassa on paljon ravintoaineita, kilohinnat vain n. 1-2 e/kg. Mistä moinen käsitys, että kaikki kasvikset ovat pelkkää vettä ja hintaa? Miltä yleensä näyttää näiden kasvisvihaajien ruokavaliot?
Possua saa teurasaikaan tänäkin vuonna 5-6€/kg, sitä ostin noin 20kg ja xtra muusijauhe on 3,5€/kg kuiva-aineena
Papua, herneitä ja tomaattimurskaa saa edukkaasti ja halvalla, on myös terveellistä ja tietty riisiä lisukkeeksi
Leipää leivon itse, ei mene kuin vartti ehkä ja tunnin välein vaivaan taikinannuolimella hiukan kun nostattelen eli ei sotkua eikä työtä. Jos kiire niin pistän 70e leipäkoneeseen ja paistan sitten itse niim tulee parempaa
Kasviksia satokauden ja tarjouksien mukaan, kaali ja punajuuri sekä maustekurkut on halpaa ku mikä ja säilyy myös
Keittoa säännöllisesti koska hyvää, halpaa ja terveellistä. Kala, herne, pinaatti, kaali jne
Jnejne, en olevarma mitä tossa yhteensä tulee kuussa, mutta ei paljoakaan. Varmaan kestää possut kesään asti ja muu tarvike on halpaa muutenkin. Usein ihan kasvisruokaa niistä pavuista ja linsseistä tai hiukan jauhelihaa mauksi. Kalaa saa myös keittoon sun muuhun ilmaiseksi, mutta tsrjouslohta aina pakkaseen ja seiti on kojtuuhintaista kun keittoon ostaa. Ja tietty sitä kanaa myös kun koipina ostan ja fileeraan sukkaleiksi tai pihveiksi, koirille luut samalla
Kiitos toivotuksista Sienikuplassa elävä, hyvää joulua sullekin ja kiva että sait mieluisan lahjan : )
Mä availin tänään vanhemmilta mukaan tulleen kassin. Siinä oli päällä rääppeitä eiliseltä, perunoita, kalkkunaa, kalaa yms. Alla oli rypäleitä ja päärynää, mun lapsuudesta asti lempileikkelettä pari pakettia joka säilyy hyvin, (tietty meetvursti), mun lempijuustoa ja pohjalta löytyi kirjekuori jossa 60e lahjakortti S-ryhmään..
Hyvää Joulua kaikille muille myös t Aamupuurotyyppi