Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18392)
Vierailija kirjoitti:
Joo hyvin suunnittelemalla selviää hienosti, eikä tarvitse edes nuukailla, muistakaa kattoa kilohinnat. Esim. Mausteet kannattaa ostaa isoimmassa mahdollisimmassa purkissa. Kilohinnat on monia kymppejä halvempi.
Tämä ehkä toimii jos mausteita tarvitsee jonnekin suurtalouskeittiöön. Normaalilla käytöllä ei ole mitään järkeä ostaa niin isoa purkkia että se riittää seuraavaksi 10 vuodeksi, koska päiväykset noissakin tulee vastaan ja mausteet väljähtyy ja saattaa paakkuuntua. Seuraavaksi joku tietysti neuvoo pakastamaan paprikajauheetkin, niin säilyvyys kasvaa ehkä 20 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hyvin suunnittelemalla selviää hienosti, eikä tarvitse edes nuukailla, muistakaa kattoa kilohinnat. Esim. Mausteet kannattaa ostaa isoimmassa mahdollisimmassa purkissa. Kilohinnat on monia kymppejä halvemp
Tämä ehkä toimii jos mausteita tarvitsee jonnekin suurtalouskeittiöön. Normaalilla käytöllä ei ole mitään järkeä ostaa niin isoa purkkia että se riittää seuraavaksi 10 vuodeksi, koska päiväykset noissakin tulee vastaan ja mausteet väljähtyy ja saattaa paakkuuntua. Seuraavaksi joku tietysti neuvoo pakastamaan paprikajauheetkin, niin säilyvyys kasvaa ehkä 20 vuodeksi.
Monilla on puute kaappitilasta, varsinkin pienituloisilla joilla harvoin on tilavaa asuntoa. Usein on keittokomero, ainakin yksinelävällä.
Vaikeaa on myös pienillä rahoilla ostella suuria määriä eri tuotteita varastoon vaikka pitkässä ajassa niistä hyötyisikin. Ei rahaa voi laittaa kiinni mausteisiin tai mihinkän muuhunkaan sentyyppisiin. Kun on vaikeuksia ostaa ihan päivittäistuotteitakaan.
Tuonkaltainen jemmaaminen käy niille joilla on vapaata rahaa ja tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hyvin suunnittelemalla selviää hienosti, eikä tarvitse edes nuukailla, muistakaa kattoa kilohinnat. Esim. Mausteet kannattaa ostaa isoimmassa mahdollisimmassa purkissa. Kilohinnat on monia kymppejä halvemp
Monilla on puute kaappitilasta, varsinkin pienituloisilla joilla harvoin on tilavaa asuntoa. Usein on keittokomero, ainakin yksinelävällä.
Vaikeaa on myös pienillä rahoilla
Jos on samanhenkisiä kavereita, voi tehdä kimppaostoksia. Kaikenlaisia ruokapiirejä on, miksei voisi olla edullisuuteenkin keskittyviä.
Huoh kyllä tollanen 500g Paprikajauhe purkki menee vuodessa.
Ja hei järki käteen et tietenkään osta sillain mikä ei sovellu ittelles.
Koitin vain sanoa että ei ole vaikeata saada ruokamenoja 25e/viikko.
Suunnittele. Jengi käy ilmeisesti täällä ilman ostoslistaa nälkäsenä alepas kaupas.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittele. Jengi käy ilmeisesti täällä ilman ostoslistaa nälkäsenä alepas kaupas.
Aikamoinen paprikajauheen suurkuluttaja täytyy olla, jos menee puoli kiloa vuodessa. Mulla ei mene edes 25 g:n pikkupussia vuodessa. Mitään muutakaan maustetta ei kulu puolta kiloa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen paprikajauheen suurkuluttaja täytyy olla, jos menee puoli kiloa vuodessa. Mulla ei mene edes 25 g:n pikkupussia vuodessa. Mitään muutakaan maustetta ei kulu puolta kiloa vuodessa.
Esimerkiksi gulassityyppisiin ruokiin menee 1-2 rkl kerralla.
Meillä on syöjiä useampia, joten menekki tietenkin on suurempaa. En kuitenkaan usko, että mun kannattaisi ostaa edes tilanteessa, jossa olisin vain minä syömässä, pikkupusseja mausteita. Ellei olisi todellinen kädestä suuhun - tilanne, jolloin yli 75 senttiä mausteista on liikaa. Meillä menee kolme 480g pippuripurkkia vuodessa, paprikajauhetta noin 500g vuodessa ja curryä noin kilo. Curryä menisi enemmän, jos en tekisi itse välillä mausteseoksia.
Meillä syödään paljon mausteisia ruokia, osa mausteista tosin tulee omasta takaa ( oregano, chili ja valkosipuli) ja osan kerään naapurin pellosta puinnin jälkeen (kumina) ja osa luonnosta ( kuusenkerkkä, teen kuusenkerkkäsuolaa, joka korvaa usein rosmariinin).
Vierailija kirjoitti:
Meillä on syöjiä useampia, joten menekki tietenkin on suurempaa. En kuitenkaan usko, että mun kannattaisi ostaa edes tilanteessa, jossa olisin vain minä syömässä, pikkupusseja mausteita. Ellei olisi todellinen kädestä suuhun - tilanne, jolloin yli 75 senttiä mausteista on liikaa. Meillä menee kolme 480g pippuripurkkia vuodessa, paprikajauhetta noin 500g vuodessa ja curryä noin kilo. Curryä menisi enemmän, jos en tekisi itse välillä mausteseoksia.
Meillä syödään paljon mausteisia ruokia, osa mausteista tosin tulee omasta takaa ( oregano, chili ja valkosipuli) ja osan kerään naapurin pellosta puinnin jälkeen (kumina) ja osa luonnosta ( kuusenkerkkä, teen kuusenkerkkäsuolaa, joka korvaa usein rosmariinin).
Aika moni säästää jo pitkän pennin siinä, ettei mausteita kulu noin poikkeuksellisia määriä, joten tämä säästövinkki toimii todella harvalla. Varsinkin liiallista suolan käyttöä kannattaa välttää ja ainakin omaan makuun toimii ruoka, jossa maistan puhtaasti alkuperäiset ainesosat enkä pelkkiä mausteita.
Perheessämme on kaksi aikuista ja kolme teiniä. Koulujen lukuvuoden aikana käytämme selvästi alle tuon 100 euroa / kk / hlö. Lomilla menee enemmän.
Syömme PALJON keittoja. Aamulla syömme puuroa. Leivon paljon leipää. Suunnittelen viikon ruokalistan aina kaupan tarjousten mukaisesti. Lihat ovat lähestulkoon yksin omaan -30% alennuksista. Kasvikset ja hedelmät ostan pelkästään satokauden mukaisesti tarjouksesta. Pakastin on täynnä tarjouslihaa ja tarjousleipää siltä varalta etten jaksa leipoa itse.
Ja sitten yksi merkittävä juttu. Pidän itse yhden paastovuorokauden joka viikko. Tätä en tee säästösyistä, vaan terveyden takia, mutta kyllä siinä rahaakin säästyy.
Kuten moni tässä ketjussa on sanonut, suunnitelmallisuus on kaiken a ja o.
Keitot ovat kyllä ihan hyviä ja edullisia, mutta je eivät ikävä kyllä pidä nälkää kovin hyvin. Sama puuroissa. Välillä pitää olla jotain tukevampaa ruokaa. Keiton ja puuron kanssa myös kuluu leipää enemmän.
Olen myös huomannut, että kun syön jonain päivänä kevyemmin tai yritän tahallani pihistellä syömisessä niin seuraavana päivänä on kovempi nälkä ja ruokaa kuluu enemmän. Jopa tulee mielitekoja joita ei koko ajan kunnolla syödessä tule. Nälkäisenä en halua mennä nukkumaan.
Liika nipistys syömisessä ainakin minulla kostaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Keitot ovat kyllä ihan hyviä ja edullisia, mutta je eivät ikävä kyllä pidä nälkää kovin hyvin. Sama puuroissa. Välillä pitää olla jotain tukevampaa ruokaa. Keiton ja puuron kanssa myös kuluu leipää enemmän.
Olen myös huomannut, että kun syön jonain päivänä kevyemmin tai yritän tahallani pihistellä syömisessä niin seuraavana päivänä on kovempi nälkä ja ruokaa kuluu enemmän. Jopa tulee mielitekoja joita ei koko ajan kunnolla syödessä tule. Nälkäisenä en halua mennä nukkumaan.
Riippuu täysin keitosta ja sen proteiinin määrästä. Leipää ei meillä kulu kun iltapalalla, vaikka keittoja syödään paljon. Aamupuuron jälkeen teineillä taas kouluruoka maistuu erityisen paljon, joten ei ollenkaan huono asia, ettei puuro pidä nälkää. :) Leipää ei meillä kulu kun iltapalalla, vaikka keittoja syödään paljon.
Myös minulla kevyemmin syöminen aiheuttaa samaa. Vuorokauden vesipaasto on kuitenkin täysin eri asia. Kannattaa kokeilla, mikäli ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni säästää jo pitkän pennin siinä, ettei mausteita kulu noin poikkeuksellisia määriä, joten tämä säästövinkki toimii todella harvalla. Varsinkin
No jaa. Jos tuollainen purkki maksaa 3-6 euroa, niin ei se tämän kokoisella perheellä kovin isoa lovea budjettiin tee kerran tai kaksi vuodessa ostettuna (vaikka lähtökohta olisi se satanen/hlö/kk). Meillä syödään (kouluruokailuja lukuunottamatta) itsetehtyä ruokaa, teen etätöitä, joten lounasruokala alkaa olla tuntematonta aluetta nykyään. Syödään meillä ihan perusmakujakin (esimerkiksi kesällä uusia perunoita ja voita; lammasta suolalla ja pippurilla maustettuna perunamuusin kanssa (lammas veljeltäni), nokkoskeittoa pinaattikeiton tapaan, voissa paistettuja kantarellejä jne), mutta lämmin ruoka noin 10x viikossa tekee yli 500 ateriaa vuoden aikana, niihin mahtuu sekä ruuan puhtaita makuja että vahvasti maustettuja ruokia.
(ja lisämausteena tähän soppaan: kärsin matalasta verenpaineesta, joten ihan kokonaan suolan välttely ei ole minulle hyväksi, edes lääkärien mukaan)
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kiinnostava kommentti, aloin miettiä omalta kohdalta vaikkakin hieman asian vierestä.
Rakastan keittoja ja niissä nimenomaan sitä maukasta lientä. Meitä on nelihenkinen perhe, minä ja toinen lapsista pidämme liemestä, ja sitten mies tai toinen lapsista ottavat lähinnä sattumia ja vain hieman lientä.
Kokemukseni seuraavan päivän nälästä on erilainen. Jos vaikka sunnuntaina syö 3 ruokalajin sapuskat, niin seuraavana päivänä on kova nälkä. Jos on syönyt kevyemmin, ruokahalu normaali. Sitten jos vetää överit punaista lihaa, voi olla ettei pariin päivään tule erityistä näläntunnetta.
Syökää pienempiä annoksia, jos vatsalaukku tottunut liian isoihin annoksiin tulee nälän tunne herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Syökää pienempiä annoksia, jos vatsalaukku tottunut liian isoihin annoksiin tulee nälän tunne herkemmin.
Miten tämä vaikuttaa siihen, että keskivertoaikuinen tarvitsee päivässä noin 2000 kcal? Täällä tunnutaan ihannoivan jotain 1000-1500 kalorin ruokavaliota ja osa paastoaakin, ei näin niukkaenergisistä ruokavaliosta saa riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita sekä kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se 25 € on naurettavan pieni summa viikoksi eikä riitä edes niukkaan ravintoon.
Normisatsi yhdelle päivälle olisi aamiaiseksi proteiinirahka, päivälliseksi esimerkiksi 300 grammaa kanaa, se paistetaan kanansiipikastikkeen kanssa, purkki perunamuusia tai esimerkiksi perunakuutioita, suurehko tomaatti tai tomaatti+salaattipuska, vähintään pari siivua leipää ja iltapalaksi esimerkiksi pähkinöitä tai keksejä. Ei taida olla tuossa edes kaikki. Jos nuo saisi 25 eurolla koko viikoksi hyppisin riemusta. Nyt se maksaa toistakymmentä euroa päivässä, ja taitaa olla aika realistinen tavallisen aktiivista elämää viettävän ihmisen päiväannos. Kehonrakentajat syövät sitten vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi gulassityyppisiin ruokiin menee 1-2 rkl kerralla.
Rkl paprikajauhetta painaa n 5g, mä käytän 1rkl 8 hengen gulassiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä vaikuttaa siihen, että keskivertoaikuinen tarvitsee päivässä noin 2000 kcal? Täällä tunnutaan ihannoivan jotain 1000-1500 kalorin ruokavaliota ja osa paastoaakin, ei näin niukkaenergisistä ruokavaliosta saa riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita sekä kuituja.
Pidän tänään alle 1000 kcal päivän joulua enbakoiden ja saan taatusti tarpeeksi ravintoaineita:
- aamulla hiivaleipäsiivu, oivariinia ja 1 ohut siivu täysrasvaista juustoa 143kcal
- lounas annos carbonaraa 382kcal
- päivällinen hapankaaligulassia 250kcal
- iltapala hapankorppu, oivariinia, juustosiivu ja jugurtti. 188 kcal
On kasviksia, proteiinia, maitotuotteita, oliiviöljyä (gulassin valmistuksessa), fermentoitua kasvista jne.
Pasta ja jugurtin hillo hiilareita mutta niitäkin voi olla vähän
Huomenna sitten normi 1300-1500kcal
Kävinpä tässä nyt sitten tarkistamassa tuon kuivavaraston, parin kk sisään olisi syytä syödä 2 prk papuja, 1 tlk kikherneitä, pieni kanasalsapurkki, lämminkuppi suurustettu kana, prk anjoviksia, naudanlihasäilyke, tlk vesikastanjoita, tlk kirsikkatomaatteja, joitain kastikeaineksia, prk metsämansikkahilloa.