Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19169)
Ei varsinaisesti liity ketjuun mutta tavallaan kuitenkin. Pidän aina pari kertaa vuodessa paastokuurin suoliston hyvinvoinnin kannalta. Eli syön silloin viikon pelkkää nestettä, velliä tai esimerkiksi banaanista ja mustikoista tehtyä ohutta smoothieta. Teen samalla aina kotona peräsuolen huuhtelun. Silloin paaston aikana säästyy myös huomattavan paljon rahaa, mikä on positiivinen asia. Normaaliarjessa söin paljon kasviksia mutta muuten ihan kaikkea vaan.
Juteltiin aiheestaan ystäväni kanssa, ja tultiin siihen tulokseen, että nämä pienipalkkaiset käyttää enemmän rahaa ruokakauppaan, koska ovat niin poikki rankan työpäivän jälkeen, joka matalapalkka-aloilla sisältää kauheasti ruumiillista työtä. Silloin ostavat kaupasta helppoa ja valmista ruokaa.
Mutta sitten rikkaat ihmiset yleensä vain soittelevat puhelimella toimistohuoneestaan, niin on energiaa päivän jälkeen kokkailla tuoreista ja edullisista kasviksista ja kanasta itse ruokaa. Ja rahaa saa säästöön taas enemmän eli rikastuvat vain entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti liity ketjuun mutta tavallaan kuitenkin. Pidän aina pari kertaa vuodessa paastokuurin suoliston hyvinvoinnin kannalta. Eli syön silloin viikon pelkkää nestettä, velliä tai esimerkiksi banaanista ja mustikoista tehtyä ohutta smoothieta. Teen samalla aina kotona peräsuolen huuhtelun. Silloin paaston aikana säästyy myös huomattavan paljon rahaa, mikä on positiivinen asia. Normaaliarjessa söin paljon kasviksia mutta muuten ihan kaikkea vaan.
Niin rikkailla on varaa valita milloin on syömättä
Vierailija kirjoitti:
Juteltiin aiheestaan ystäväni kanssa, ja tultiin siihen tulokseen, että nämä pienipalkkaiset käyttää enemmän rahaa ruokakauppaan, koska ovat niin poikki rankan työpäivän jälkeen, joka matalapalkka-aloilla sisältää kauheasti ruumiillista työtä. Silloin ostavat kaupasta helppoa ja valmista ruokaa.
Mutta sitten rikkaat ihmiset yleensä vain soittelevat puhelimella toimistohuoneestaan, niin on energiaa päivän jälkeen kokkailla tuoreista ja edullisista kasviksista ja kanasta itse ruokaa. Ja rahaa saa säästöön taas enemmän eli rikastuvat vain entisestään.
Tai sitten ne halvimmat eineslihapullat ja valmisperunamuussi on halvempaa ni siks köyhät ostaa niitä!
Vierailija kirjoitti:
Itse tälläisellä alalla töissä ja joka päivä on onnistunut omien eväiden kokkaus. Jaksan työpäivän jälkeen vielä harrastaa tavoitteellista urheilua. Pidän toki huolta riittävästä proteiinin saannista enkä yritä kitkutella sadalla eurolla, koska määrällisesti ruokaa pitää syödä aika paljon verrattuna johonkin toimistotyöläiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tälläisellä alalla töissä ja joka päivä on onnistunut omien eväiden kokkaus. Jaksan työpäivän jälkeen vielä harrastaa tavoitteellista urheilua. Pidän toki huolta riittävästä proteiinin saannista enkä yritä kitkutella sadalla eurolla, koska määrällisesti ruokaa pitää syödä aika paljon verrattuna
Eikä ärsytä rahan puute? Mua ainakin ärsyttää ne ihmiset jotka tienaa paljon
Vierailija kirjoitti:
Olisi ehkä ollut hedelmällisempää jos olisitte ystäväsi kanssa listanneet omat syömisenne ja niiden hinnat.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ehkä ollut hedelmällisempää jos olisitte ystäväsi kanssa listanneet omat syömisenne ja niiden hinnat.
Ne näkee kaupan sovelluksista ne digikuitit siis. Ei tartte listata mitään. Fiksumpaa ehkä kuitenkin ymmärtää se, että miksi käyttäytyy kuten käyttäytyy.kun ymmärtää syyt helppouden valitsemiseen niin voi lähteä työstämään tätä ja alkaa tekemään enemmän myös itse.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne näkee kaupan sovelluksista ne digikuitit siis. Ei tartte listata mitään. Fiksumpaa ehkä kuitenkin ymmärtää se, että miksi käyttäytyy kuten käyttäytyy.kun ymmärtää syyt helppouden valitsemiseen niin voi lähteä työstämään tätä ja alkaa tekemään enemmän myös itse.
Tämän ketjun aihetta tarkoitin. Kuka ties, vaikka siitä olisi hyötyä muille lukijoille.
Kampin Pimu
"Eikä ärsytä rahan puute? Mua ainakin ärsyttää ne ihmiset jotka tienaa paljon "
Enemmän tässä ketjussa ärsyttää nämä kärjistetyt esimerkit. Pienituloiset duunarit on tyhmiä ja lihavia ja syö kalliita eineksiä, hoikat hyvätuloisia ja fiksuja ja syö halvalla itsekokattuja ruokia. Sama ihminen näitä suoltaa tänne jatkuvasti näitä mielikuvituksen tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Itse tavallisena nelikymppisenä antaisin kyllä 5€ setelin ja kaapista jotain ruokaa jos joku pimpottaisi ovikelloa ja kysyisi, että liikenisikö jotain syötävää. Ei minua kiinnostaisi syyt. Ja jos rehellisesti pyytäisi kaljarahaa niin antaisin silloinkin. Eikä ole väliä onko nuori nainen vai 70v. Mies. Toisaalta ostan myös aina partiokalenteritkin ja ostan käsintehtyjä kynttilöitä tai muuta jos joku tulee kaupittelemaan ovelle. Epämääräisiin keräyksiin en anna rahaa, mutta suoraan ihmiselle kyllä jos näkee edes itse sen vähän vaivan eikä vain odota Kelatukia sohvalla. Enkä
itsekään ole rikas vaan ihan matalapalkkaisilla alalla töissä.
No joo, oletkin se jolla on antaa. Mutta itse kerroin asian pyytäjän kantilta. Mietipä miten kiusallista olisi kun olisitkin se ovikellon pimpottaja siellä oven takana. Ovat kaksi eri asaa: ollako se antaja vai pyytäjä.
Ei köyhyyttä hävetä tarvitse, mutta viisainta itsensä kannalta ollla siitä kovin huutelemassakaan. Näin ainakin itse olen oppinut, jopa kantapään kautta. Mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Kaivan nyt verta nenästäni, kun vastaan mitään.
Löytyykö kotoa mitään muuta, suolaa, sokeria, ruokaöljyä, pippuria?
Just nuo löytyy. Ei muuta
Mulla viikonlopuks kolmasosa ruisleivästä, juuston kanta, puolikas kaali ja puolukoita. Vinkkejä?
Pula-aikana tehtiin puuroa leivästä; puolukkaruispuuroa varmaan saisi sillä samalla reseptillä, ja koska sokeriakin löytyy, niin saahan siitä makeaa.
https://www.maajakotitalousnaiset.fi/reseptit/leipapuuro
Kaalia voi paistaa öljyssä, mausteena suolaa ja pippuria - jostain syystä tykästyin viime talvena tähän ja teen sitä pienillä variaatioilla aika usein. Jos olisi oikein seikkalunhaluinen, voisi testata, tulisiko pienestä määrästä ruisleipää (murusina) ja kaalia silppuna kaalilaatikkoa (mausteeksi suolaa ja pippuria), sen kanssa puolukkasurvosta... Lämmin voileipä; ruisleivämn päälle juustoa ja uuniin...
(ja oikeasti todennäköisesti tekisin kaali-puolukkasalaattia, jota makeuttaisin puolukalla ja uunijuustoleipää - tuollaisia söin opiskeluaikana, kun olin opiskelupaikkakunnalla ja jääkaappini huusi tyhjyyttään)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Teelusikallinen sokeria sekoitettuna puoleen kiloon suolaa sekoitettuna puoleen litraan ruokaöljyä ja pippurit sekaan kokonaisina. Eiköhän tuolla lähde jo näläntunne kun pari lasillista reippaasti ja irvistämättä juot ;D ja muut ruuat jäävät sitten vielä huomiseen.
Suolaa voit vähentää ainakin tuosta ohjeesta ;D
-winner-
Oi kiitos rakas ystäväni tästä ihanasta ohjeestasi. Tule niin nautitaan tämä herkullinen ateria yhdessä hopealusikoin
Mulla on keliakia, ruokaan menee vajaa 200e/kk. En juurikaan syö leipää, tulisi kalliiksi. Syön mm. puuroa, pastaa, lettuja ja quinoaa. Edullisimmat gluteenitomat kaurahiutaleet ovat tällä hetkellä Prismassa 1,20e/500g. Pastasta katson, että kuitua on kunnolla. Letut paistan Semperin grov mix-jauhoista, niissä on kuitua 6,5g/100g. Ovat kalliit jauhot, jotain 3,60e/500g. Mutta letut ovat herkku, joita paistan noin kerran viikossa. Quinoassa on myös hyvin kuitua, käytän riisin ja pastan tapaan. Tummaa puuroriisiä ostan yhden pussin vuodessa. Riisiä käytän vähän, koska se ei ole hyvä valinta ilmaston kannalta. Linssejä käytän ruuanlaitossa, niissä on hyvin kuitua ja proteiinia. Ovat kukkaron, sydämen ja ilmaston kannalta hyvä valinta.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tapaus, kun parikymppisenä olin hävittänyt lompakon baariin ja olin vasta muuttanut omaan kämppään eikä kotona ollut oikeasti edes sitä suolaa. Ainoastaan patja lattialla ja repullinen vaatteita. No näpsäkkänä mimminä menin naapurin ovelle, josta olin kuullut koiran haukuntaa, että tarjoutuisin käyttämään koiran lenkillä jotain pientä ruokakorvausta vastaan, jos onnistuisi. Olin varmaan niin säälittävä, että heille se sopi ja ehdottivat vielä jos pesisin heidän masto pyöränsä :D Sain palkaksi rahaa 10€ ja pussillisen ruokaa, jossa oli kahvipaketti, teetä, pari olutta, avattu ketsuppipullo, avattu pöytäsuola, pastaa ja kaurahiutaleita, kurkku, pähkinäpussi ja mikropopcornpussi ja oliko vielä jotain muutakin. Nykyisin varmaan voisi vain laittaa oman alueen Facebook-ryhmään, että voisiko joku avustaa jollain pienellä ruoka-avulla koska hätätilanne. Varmasti ihmiset auttaisivat ja saisivat myös itselleen hyvän mielen.
Masto pyörä on varmaan aika vaikea pestävä. Irrotitko sen maston siitä ihan yksin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhteenveto oli siis kahden ihmisen pähkäilyn mielipide? Oikeasti millään kauppaketjulla ei edes ole tälläistä dataa, mitä ihmiset ostavat missäkin tuloryhmässä, edes kauppa ei pääse käsiksi ihmisten tulotietoihin. Missä teidän mielestä menee tuloraja, että osaa ostaa kaupasta kanapaketin ja paistaa sen? 10 e/h vai 15 e/h? Vai pitääkö tienata peräti 5000 e/kk että osaa käristää kanaa pannulla?
Kyse ei ollut tuossa kahden ihmisen välisessä keskustelussa osaamisesta, vaan siitä, että mitä jaksaa työpäivän jälkeen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ne halvimmat eineslihapullat ja valmisperunamuussi on halvempaa ni siks köyhät ostaa niitä!
Halvempaa tehdä itse. Laiskat ostaa valmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teelusikallinen sokeria sekoitettuna puoleen kiloon suolaa sekoitettuna puoleen litraan ruokaöljyä ja pippurit sekaan kokonaisina. Eiköhän tuolla lähde jo näläntunne kun pari lasillista reippaasti ja irvistämättä juot ;D ja muut ruuat jäävät sitten vielä huomiseen.
Suolaa voit vähentää ainakin tuosta ohjeesta ;D
-winner-
Oi kiitos rakas ystäväni tästä ihanasta ohjeestasi. Tule niin nautitaan tämä herkullinen ateria yhdessä hopealusikoin
Olen allerginen hopealle, kuten ihmissudet yleensäkin :( Ja sitten kuitenkin valittaisit karvoista sopassa.
Aina tulee jotain esteeksi, vaikka kuinka rakkaaksi ystäväksi luokiteltaisiin :/
-winner-
Itse tavallisena nelikymppisenä antaisin kyllä 5€ setelin ja kaapista jotain ruokaa jos joku pimpottaisi ovikelloa ja kysyisi, että liikenisikö jotain syötävää. Ei minua kiinnostaisi syyt. Ja jos rehellisesti pyytäisi kaljarahaa niin antaisin silloinkin. Eikä ole väliä onko nuori nainen vai 70v. Mies. Toisaalta ostan myös aina partiokalenteritkin ja ostan käsintehtyjä kynttilöitä tai muuta jos joku tulee kaupittelemaan ovelle. Epämääräisiin keräyksiin en anna rahaa, mutta suoraan ihmiselle kyllä jos näkee edes itse sen vähän vaivan eikä vain odota Kelatukia sohvalla. Enkä itsekään ole rikas vaan ihan matalapalkkaisilla alalla töissä.