Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19169)
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ollut tuossa kahden ihmisen välisessä keskustelussa osaamisesta, vaan siitä, että mitä jaksaa työpäivän jälkeen.
-eri
Jos ei fyysisen työn jälkeen jaksa tehdä normaalia kotiruokaa, niin vika on kyllä kunnossa tai sitten päivän syöminen on ollut liian kevyttä.
Vierailija kirjoitti:
"Eikä ärsytä rahan puute? Mua ainakin ärsyttää ne ihmiset jotka tienaa paljon "
Enemmän tässä ketjussa ärsyttää nämä kärjistetyt esimerkit. Pienituloiset duunarit on tyhmiä ja lihavia ja syö kalliita eineksiä, hoikat hyvätuloisia ja fiksuja ja syö halvalla itsekokattuja ruokia. Sama ihminen näitä suoltaa tänne jatkuvasti näitä mielikuvituksen tuotteita.
Mut eiks tää asia oo niin? Hos pienituloista ärsyttää, nii miks ei perusta menestyvää omaa yritystä ja muutu rikkaaks? Tai vähintään ala urheilemaan kilparadoilla ja saa sieltä sponssirahat. Kyllä sitä ihminen vois aina peiliin katsoa ennen kuin valittaa köyhyyttään.
En oo syöny kaalia moneen vuoteen mutta eilen ostin ja heitin vaan pannulle. On sairaan hyvää ja taidan sitä jatkossa syödä tyyliin joka päivä! Miksköhän mulla oli jotain ennakkoasenteita et on vaan köyhien ruokaa :D Oikeesti sairaan hyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ollut tuossa kahden ihmisen välisessä keskustelussa osaamisesta, vaan siitä, että mitä jaksaa työpäivän jälkeen.
-eri
Jos ei fyysisen työn jälkeen jaksa tehdä normaalia kotiruokaa, niin vika on kyllä kunnossa tai sitten päivän syöminen on ollut liian kevyttä.
Ja jos tietää ettei jaksa, syy mikä tahansa, niin käyttää sitten vaikka sunnuntain tehdäkseen ruokaa valmiiksi seuraavaa viikkoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Tau on syönyt pelkkää pastaa joka vaan väsyttää? Mieluummin syö kevyttä kasvisruokaa niin jaksaa. Tosin en ole mikään ituhippi, mutta huomaan ite jaksavampi paremmin kasvisruoan jälkeen. Mut syön kyl kaikkee jos ilmaiseks saa!
Niin hyvää makaronivelliä olen syönyt jo pari päivää ja alapeukuttakaa vaan. Ei ole mikään kevyin ruoka mutta hyvää on ja halpaa. Pari päivää viikossa myt voi muutenkin syödä jotain halpaa niin jää rahaa viikonloppuherkuille. Jotenkin outoa että joka päivä pitäisi syödä kanaa jos ei ole urheilija?
Aamupala puuro margariinilla 0,10€. Lounas pari porkkanaa ja spaghettia ketsupilla 0,40€. Päivällinen kasviskeittoa 0,30€. Iltapala leipiä 0,30€ ja banaani. En nyt tiedä miks syöminen olis kallista mut kai se sit riippuu et mitä syö. Noin 1,10€ menee päivässä kun en juo kahvia. Mutta heitetään nyt että söisin 2€ päivässä eli tuplat koska naapurin lapsi tulee monesti kylään ja hänelle myös annan naposteltavaa tai tehdään sille lettuja.
Itseäni kiinnostaisi nyt tietää vaikka ihan perus maanantain esimerkki, että mitä ja kuinka paljon joku syö, jos menee yli 100€/kk ruokaan rahaa. Miksi kukaan ei voi antaa esimerkkiä ja annoskokoja! Köyhät täällä kertoo ruokailuista ja selkeästi pystyy tohon, mutta moni kans sanoo, ettei mitenkään pysty. Ni mitä te syötte? Tarkasti kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Niin hyvää makaronivelliä olen syönyt jo pari päivää ja alapeukuttakaa vaan. Ei ole mikään kevyin ruoka mutta hyvää on ja halpaa. Pari päivää viikossa myt voi muutenkin syödä jotain halpaa niin jää rahaa viikonloppuherkuille. Jotenkin outoa että joka päivä pitäisi syödä kanaa jos ei ole urheilija?
No kai sitä yksin voi syödä mitä huvittaa. Mutta et sä perheelle voi tarjota mitään maksronivelliä, tai lasta kyllä kiusattaisi koulussa. Samoten kasvisruoista kiusataan kotona. Kanaa tai lihaa pitää olla puolet lautasesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sitä yksin voi syödä mitä huvittaa. Mutta et sä perheelle voi tarjota mitään maksronivelliä, tai lasta kyllä kiusattaisi koulussa. Samoten kasvisruoista kiusataan kotona. Kanaa tai lihaa pitää olla puolet lautasesta.
Okei eli lapsi arvostelee vanhempiaan jos ei ole kanaa lautasella joka kerta? Outoa. Kasvisruokien tekeminen vaatii taitoa ja siitä saa kehuja. 5-vuotiaskin osaa laittaa kanan koivet ja riisiin uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanaa tai lihaa on lautasmallissa 1/4 lautasesta, ei puolikasta. Kasvavalle lapselle ei kannata tarjota pelkkää kasvista eikä myöskään makaronivelliä, vaan lautasmallin mukainen ateria, jossa on monipuolisesti kaikkea.
Sinänsä tämä ihan hyvä ketju, muutaman sataa viestiä nyt lukenut, mutta olen aika kyllästynyt soijan ja kaalin tuputukseen sekä kaikenlaisiin neuroottisiin vaatimuksiin yhden aterian pakollisista sisältövaatimuksista. Vähän relaamista. Eikä sillä väliä jos noista tykkää mutta mieluummin lukisin tavallisia epätäydellisiä kertomuksia ennen kaikkea ilman sitä nälvimistä mitä turhan usealle vastataan. Mieluummin rakentavaa positiivista keskustelua kuin fariasealaista piruilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanaa tai lihaa on lautasmallissa 1/4 lautasesta, ei puolikasta. Kasvavalle lapselle ei kannata tarjota pelkkää kasvista eikä myöskään makaronivelliä, vaan lautasmallin mukainen ateria, jossa on monipuolisesti kaikkea.
No ei lapset syö muuta kuin lihaa ja makaronia. Ainakaan meillä.
Lapset syö mitä lapsille annetaan.
Eilen oltiin pihatalkoissa, aamulla oli voileipiä ja kahvia (mulle kokista) ja päivällä grilliruokaa, iltapäivällä kahvitarjoilu (ja mulle kokista) - ei siis tarvinnut perheen aikuisille valmistaa ruokaa lainkaan. Iltapalaksi saatiin mukaan grilliruokien jämiä. Sain myös pienen pussillisen omenoita, niistä pitää leipoa omenapiirakkaa lähiaikoina. Nuoriso söi kotona sillä aikaa pitsaa pakastimesta, niitäkin pitää tehdä sinne lisää.
Johan tässä onkin jo aika lista pakastimen täyttämiseksi: hernerokkaa, kaalilaatikkoa ja pitsaa.
(illalla nuoriso söi perinteiseen tyyliin sitten jääkaappia tyhjäksi viikon ruuista, meni riisiä jauhelihakastikkeella ja lettuja sinällään ja joku kanajauheliha-annoskin näköjään kelpasi)
Tänään oli perusaamupala, leipää+teetä ja päiväruokana tortillaa. Tortilloja? LAISKANA ihmisenä ostin ihan kaupasta tortillalätyt (päivän aikataulu sakkasi, joten en ehtinytkään tehdä niitä itse). 2x0,79€ tortillalätyt, 0,37€/tortilla/tacomaustepussi (juu, laiskotti niin en tehnyt mausteseostakaan itse!), sit oli purkillinen papuja tomaattikastikkeessa, S-kauppasovelluksen mukaan maksaa 0,79€, juustoa noin 2€, tomaattia, kurkkua, punakaalia, paprikaa, jalopenonviipaleita... Jauheliha 3,15€/700g - punalaputettua, kuinkas muuten! Arvioisin, että kuuden hengen ateria maksoi 10€.
Iltapalaksi on mannapuuroa (mulla on edelleen punalaputettua punaista maitoa ihan liikaa jääkaapissa). Kuiva-aineshyllyssä on boksi polentaa, jonka olen saanut joskus ilmaiseksi. Nuoriso ei suostu polentaa syömään polentana missään muodossa, joten sekoitan sitä 1/4 mannasuurimoiden sekaan. Pikkasen tulee kellertävämpi puuro, mutta se ei näköjään haittaa. 0,75€+0,20€ ryynit ja suolat.
Kiusa se on pienikin kiusa
Miten sä eilen ehdit pihatalkoihin kun olit koko päivän täällä?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kiinnostaisi nyt tietää vaikka ihan perus maanantain esimerkki, että mitä ja kuinka paljon joku syö, jos menee yli 100€/kk ruokaan rahaa. Miksi kukaan ei voi antaa esimerkkiä ja annoskokoja! Köyhät täällä kertoo ruokailuista ja selkeästi pystyy tohon, mutta moni kans sanoo, ettei mitenkään pysty. Ni mitä te syötte? Tarkasti kiitos.
100 euroa ei riitä juuri kenenkään ruokakuluihin, jos ottaa kadulta ihan kenet vaan satunnaisen vastaantulijan ja kysyy tätä. Tässä ketjussa hyvin moni alle satasella syövä on alle 50 kiloinen, syömishäiriöinen, puutteellisesti syövä, keski-ikäinen, lyhyt nainen, tekee etätyötä tietokoneella eikä liiku metriäkään tai makaa sängyssä koko päivän tai vetää välipalaksi jotain pullaa ja lettuja, ja ruuat on jotain kaalisoijamössöä tai 50 g nokare jauhelihaa päivässä. Oikeastikko jonkun mielikuvitus ei millään taivu, että joku voi syödä helposti 200 eurolla tai ylikin kuukaudessa? Mikä aiheuttaa tälläisen hahmotushäiriön?
Kyllä maalla asuvat pärjää hyvin 100)/kk. Vähän kun itse tekee ja kasvattaa ja keräilee niin ei ole mikään ongelma. Toki pitää olla edes vähän kiinnostunut olemaan keittiössä. Mutta ihan tavalliset pulliaisetkin pystyy syömään 100€/kk vsikks ei edes olisi pienikokoinen tai hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Annoskoista puhuminen on hankalaa siinä mielessä, että ihmiset voivat mieltää ne eri tavoin, ja useinkaan ihmiset eivät mittaile tai punnitse ruokaansa. Esim. lautasellinen voi jollekin tarkoittaa hieman vaajata lautasta tai sellaista, missä juuri ja juuri pohja täyttyy, joillekin se voi olla jopa kukkurallinen. Ja lautasia on totta kai jo sinänsä eri kokoisia.
Löysin googlaamalla tällaisen (ja kyse tosiaan vain annoskoosta, ei ruoasta, jota lautasella on):
https://www.wffpro.co.uk/media/wysiwyg/wff/Images/Static_Pages/Hearty-M…
Tuli mieleen tuosta, että syövätköhän satasella syöjät aina tuollaisia miniaterioita. Minulla päivän ns. pääateria, jota voi varmaan lounaaksikin kutsua on tuollainen keskikokoinen annos eli main meal. Päivällinen on sitten enemmän tuota minikokoa. Tuollaista hearty mealiä ei vatsa vedä kuin poikkeustapauksissa. Joskus otan aterian kylkeen leipäpalan, mutta en läheskään aina. Syön 4 ateriaa päivässä, välipalaa kerran tai kaksi joinain päivinä, joinain en ollenkaan.
Vähintään 200 € menee kuussa omiin ruokiin, ja syön kyllä mielestäni ihan tavallista ruokaa. Punaista lihaa en syö, mutta kanaa ja kalaa kyllä. Samoin syön kananmunaa, papuja, herneitä ja linssejä. Soijaa en syö missään muodossa. Pastaa en myöskään syö, mutta perunaa, bataattia ja riisiä kyllä. Kaurapuuroa ja ruisleipää, harvemmin vaaleaa leipää. Maitotuotteista kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia, toisinaan jotain juustoa tai kermaa ruoanlaittoon. Rasvoina oliiviöljy, voi tai Oivariini. Leivän päällä yleensä kurkkua tai keitettyä kananmunaa. Leikkeleitä en juurikaan ostele, paitsi sellaisia ohuita broileri- tai kalkkunaleikkeleitä ehkä 4 - 5 kertaa vuodessa, kun outo mieliteko iskee. Erilaisia hedelmiä syön runsaasti, 3 - 4 päivittäin. Marjoja ja pähkinöitä menee myös lähes päivittäin.
Säännölliseen herkutteluun suklaata (useimmiten tummaa) ja silloin tällöin jäätelöä. Muutaman kerran vuodessa saatan leipoa jotain makeaa piirakkaa tai pullaa, kaupasta ostan sitäkin harvemmin. Sipseistä ja tässä ketjussa niin suosituista poppareista en välitä ollenkaan.
Juomina vesi, kofeiiniton kahvi tai joku yrttitee. Tavallista kahvia tai teetä en juo ollenkaan, en myöskään maitoa, mehuja tai limsoja.
Olen eri, mutta mun mielestä suht hyvätuloinen jos tienaa nettona vähintään 4500€. Itse tienaan nettona 3000€ ja pidän kyllä itseäni aika köyhänä ja kaikesta pitää säästää.