Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19169)

Vierailija
10021/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyiset sienihäät olisi ihanat, varsinkin jos värikkäitä lehtiä ruokapöydissä koristeina ja vaikka siinä vesikannussa olisi värikkäitä hedelmälohkoja. Mulle tosin sienet on harvinaista herkkua, ja kaupan jotkut herkkusienet nyt voi suosiolla unohtaa, ne ei maistu miltään, ja siksi ymmärrä jos kaikki ei tiedä miltä hyvä sieniruoka maistuu. Ystäväni oli juuri käynyt kävelyllä metsässä ja kuulemma suppilovahveroita oli aivan kaikkialla! Toi minulle myös puolikkaan hedelmäpussillisen, ja niistä tuli iso pannullinen ruokaa.

Pesasin ne vaan ja laitoin pannulle. Kun vesi haihtui niin laitoin pilkotun sipulin joukkoon ja reippaasti margariinia ja tilkan öljyä. Lopuksi suolaa. Aivan täydellistä ja tuosta syö useamman päivän pastan tai perunan lisukkeena tai munakkaassa :) tulee kyllä halvaksi loppuviikko syödä herkkua. Olkaa onnellisia te, joilla selkä toimii ja voitte ulkoilla metsässä.

Vierailija
10022/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omissa häissä pääruokana oli sienipastaa itsekerätyistä kanttarelleista ja kaupan spaghetista ja leivän päälle yhtenä vaihtoehtona oli sienivoita ja lisäksi oltiin tehty sienipiirakoita. Tuli todella halvaksi kaikki ruoat mutta kehuja tuli vierailta sitäkin enemmän. Lisäksi oli salaattipiste ja lapsille kaupan valmiit ranskalaiset ja nakit, jota halutessaan myös muut saivat ottaa.

Ja meillä oli siis ihanat syys-teemaiset häät :)

Painajainen. Sieniä, sieniä ja lisää sieniä. 

Sapettaisi kyllä juhlavieraana, jos on panostanut omaan ulkoasuunsa, matkannut hääpaikalle, antanut 50-100 e häälahjaa varten ja ruuaksi on juhlissa ranskalaisia ja nakkeja tai sieniä, joista ei pidä tai joille on allerginen tai sitten pitäisi jollain kevyellä salaatilla pärjätä. Tosin hyvä jos menu on kutsussa

Menetkö oikeasti häihin syömään? Kuulostaa oudolta ajattelulta. Järjestätkö myös synttärit vain sen takia, että saisit lahjoja? Ei juhlissa tarvitse itse hyötyä mitään, kiva jos jotain tarjotaan, mutta ei ne hyvät juhlat ole ruoasta kiinni sentäs. Parempi ettet juhliin osallistuisikaan, palaisit ne vain mököttämällä suu kuteissa kun ei ollut sitä palapaistia ja perunaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10023/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa se kaikista halvin ruoka, joka on yleensä hiilareita, on juuri mikä lihottaa. Täälläkin ollaan sitä pastaa joka paikkaan tunkemassa. Itse pidän pastasta, mutta en syö sitä edes joka viikko. 

Miksi pasta lihottaisi? Syöt vähemmän kuin energiaa kuin kulutat, niin laihdut jos se on tarkoituksesi. Voit syödä mitä vain. Itsekin syön reilusti yli puolet lautasesta aina kasviksia (myös juhlissa) ja vain pienen määrän maistan mahdollista pääruokaa kuten 1 perunan ja 2 kalapuikkoa. 1 leipä myös riittää. Kevyemmällä vatsalla on kivempi olla. 

Vierailija
10024/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omissa häissä pääruokana oli sienipastaa itsekerätyistä kanttarelleista ja kaupan spaghetista ja leivän päälle yhtenä vaihtoehtona oli sienivoita ja lisäksi oltiin tehty sienipiirakoita. Tuli todella halvaksi kaikki ruoat mutta kehuja tuli vierailta sitäkin enemmän. Lisäksi oli salaattipiste ja lapsille kaupan valmiit ranskalaiset ja nakit, jota halutessaan myös muut saivat ottaa.

Sapettaisi kyllä juhlavieraana, jos on panostanut omaan ulkoasuunsa, matkannut hääpaikalle, antanut 50-100 e häälahjaa varten ja ruuaksi on juhlissa ranskalaisia ja nakkeja tai sieniä, joista ei pidä tai joille on allerginen tai sitten pitäisi jollain kevyellä salaatilla pärjätä. Tosin hyvä jos menu on kutsussa

Metsäsienille ei kukaan ole allerginen, viljellyt sienet voivat joillekin aiheuttaa siitepölyn kaltaista oiretta. Jos ei aikuinen ihminen pysty häissä syömään salaattibuffasta ruokia, kantarellipastaa ja leipää, niin parempi vaan jäädä kotiin. Toisaalta sitä vartenhan niille lapsellisille valittajille oli lisäksi ne ranskikset ja nakit sieltä lasten pöydältä ja ruoasta + teemasta mainittu jo kutsussa. Onneksi kukaan omasta lähipiiristä ei jäisi pois häistäni menun takia.

Ja se on ihan sinusta kiinni jos annat häälahjaksi 50-100€. Älä anna mitään jos ruoka kuvottaa. Se rahalahja on vapaaehtoinen muistaminen.

Vierailija
10025/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herneitä linssejä näkkileipää saa halvalla kun ostaa isoja määriä. Vettä päälle. Aikaisin nukkumaan. Aamuyöllä uusi kierros.

Vierailija
10026/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sapettaisi kyllä juhlavieraana, jos on panostanut omaan ulkoasuunsa, matkannut hääpaikalle, antanut 50-100 e häälahjaa varten ja ruuaksi on juhlissa ranskalaisia ja nakkeja tai sieniä, joista ei pidä tai joille on allerginen tai sitten pitäisi jollain kevyellä sala

Turvallisiksikin luokitellut sienet voivat aiheuttaa vatsavaivoja, jos niiden sisältämä sienisokeri, trehaloosi, ei pilkkoudu elimistössä. Trehaloosi-intoleranssin oireet ovat yleensä vatsaoireita: ilmavaivoja, ripulia, pahoinvointia ja oksentelua.

10027/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienille voi olla allerginen. Ihmisellä voi olla myös trehaloosi-intoleranssi, eli suolet ei kestä sienisokeria. Kaikki eivät pidä sienistä, toisille sienten rakenne voi olla ylitsepääsemättömän kuvottavaa.

Minä pidän sienistä, mutta valitettavasti en yleensä voi syödä muiden ihmisten tekemiä sieniruokia (saati sitten valmisruokia), koska niissä on käytetty aineksia, joille olen allerginen. Puoliso pitää sienistä, mutta ei trehaloosi-intolerantikkona pysty niitä syömään.

Mutta silti meillä syödään vähintään kerran viikossa sieniä - yleensä paistettuna voissa, ja suolalla maustettuna. Silloin tällöin pitsan päällä, ja joskus sienikeittona. Nuoret pitävät sienistä, ja se helpottaa ruokahuoltoa, kun voi niitä sieniä kerätä pakastimen täyteen talvea varten. Tai kuivata mausteeksi.

Olen ollut häissä, joissa oli pelkkää kasvisruokaa. Sain syödä mahani täyteen. Olen ollut 50-v juhlissa, joissa ei ollut maitoa missään tarjottavassa - alkoholia sitten oli sitäkin enemmän, vaikka kutsuvieraina oli pikkulapsiakin (heidän vanhempansa eivät ryypänneet ja muutkin joivat ihan vaan sivistyneeseen hiprakkaan). Olen ollut polttareissa, joissa piti olla kaksi eri grilliä, koska morsian ei syönyt sieniä ja morsiamen sisko ei syönyt katkarapuja... (ei riittänyt, että olisi olleet eri grillialustoilla...). Kaikissa juhlissa on ollut kivaa.

En lähtisi ekoille treffeille metsään samoilemaaan, vaikka tänäänkin olen jo käynyt metsälenkillä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
10028/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista nähdä täällä vastanneiden painoindeksit samalla.

Meinaa, kyllä itselleni riittäisi hääjuhlissa(kin) ihan vain pelkkä salaattibuffa leipineen. Toki vaihtoehtoja pitää silloin useampia pelkän vihersalaatin lisäksi kulhoissa mm. Keitettyä kananmunaa, pekonimurua, oliivia, fetajuustoa, papuja, pähkinöitä, leseitä, kirsikkatomaattia, melonipaloja, mozzarellapalloja, kurkkua, marinoitua punasipulia, couscousia, perunasalaattia, kanapaloja, herneitä tms. Ja useampia leipävaihtoehtoja ja kastikkeit. Varmasti maistuu kaikille.

Vierailija
10029/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä täällä vastanneiden painoindeksit samalla.

Meinaa, kyllä itselleni riittäisi hääjuhlissa(kin) ihan vain pelkkä salaattibuffa leipineen. Toki vaihtoehtoja pitää silloin useampia pelkän vihersalaatin lisäksi kulhoissa mm. Keitettyä kananmunaa, pekonimurua, oliivia, fetajuustoa, papuja, pähkinöitä, leseitä, kirsikkatomaattia, melonipaloja, mozzarellapalloja, kurkkua, marinoitua punasipulia, couscousia, perunasalaattia, kanapaloja, herneitä tms. Ja useampia leipävaihtoehtoja ja kastikkeit. Varmasti maistuu kaikille.

BMI 19, mies 44v. Ruokaan menee keskimäärin 150€/kk. Viime kuussa selvisin justjust alle satasella

Vierailija
10030/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut juhlissa, joissa buffet-pöydässä ainoana lämpimänä uokana oli perunamuussia ja poronkäristystä. No ei haitannut, olen välillä kiireisinä työpäivinä ollut muutenkin 9-10 tuntia syömättä mitään. Ja otin sitte jälkiruokaherkkuja eli en todellakaan ollut kuolemassa nälkään. Juomatarjoilu olisi itseasiassa jo riittänyt, ja oli monenlaista juotavaa. Hyvät juhlat oli!

Vierailija
10031/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut valittaa, että ruoan hinta vaan nousee. No ainakin mun lähi pikku K-kauppa alensi just yli 1200 tuotteen hintaa. Vaikka ei mua nyt aiemminkaan haitannut vaikka K-menun jauhelihapaketti 300g maksoi 1,99€. Kyllä siitä teki ruokaa useammaksi päiväksi. Kananmuna ja korppujauhetta joukkoon niin lihapullia tuli monta kymmentä kpl. Ja aina hyviä kasvistarjouksia on löytynyt.

Saa olla aika taikuri jos 300 g jauhelihasta tulee monta kymmentä kappaletta lihapullia. Paljonko taikinaan tulee korppujauhoja? Yleensä taikinasta syntyy 10-20 kpl normaalikokoisia lihapullia.

inne lihapullataikinaan voi laittaa vaikka porkkanaraastetta, punajuuriraastetta jne.

Vierailija
10032/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut valittaa, että ruoan hinta vaan nousee. No ainakin mun lähi pikku K-kauppa alensi just yli 1200 tuotteen hintaa. Vaikka ei mua nyt aiemminkaan haitannut vaikka K-menun jauhelihapaketti 300g maksoi 1,99€. Kyllä siitä teki ruokaa useammaksi päiväksi. Kananmuna ja korppujauhetta joukkoon niin lihapullia tuli monta kymmentä kpl. Ja aina hyviä kasvistarjouksia on löytynyt.

Saa olla aika taikuri jos 300 g jauhelihasta tulee monta kymmentä kappaletta lihapullia. Paljonko taikinaan tulee korppujauhoja? Yleensä taikinasta syntyy 10-20 kpl normaalikokoisia lihapullia.

inne lihapullataikinaan voi laittaa vaikka porkkanaraastetta, punajuuriraastetta jne.

Soijarouhe kans tosi hyvää. Ei tuu niin rasvaisia. Monet kans laittaa sipulikeittopussin niin turpoaa kunnolla.

Vierailija
10033/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Sienille voi olla allerginen. Ihmisellä voi olla myös trehaloosi-intoleranssi, eli suolet ei kestä sienisokeria. Kaikki eivät pidä sienistä, toisille sienten rakenne voi olla ylitsepääsemättömän kuvottavaa.

Minä pidän sienistä, mutta valitettavasti en yleensä voi syödä muiden ihmisten tekemiä sieniruokia (saati sitten valmisruokia), koska niissä on käytetty aineksia, joille olen allerginen. Puoliso pitää sienistä, mutta ei trehaloosi-intolerantikkona pysty niitä syömään.

Mutta silti meillä syödään vähintään kerran viikossa sieniä - yleensä paistettuna voissa, ja suolalla maustettuna. Silloin tällöin pitsan päällä, ja joskus sienikeittona. Nuoret pitävät sienistä, ja se helpottaa ruokahuoltoa, kun voi niitä sieniä kerätä pakastimen täyteen talvea varten. Tai kuivata mausteeksi.

Olen ollut häissä, joissa oli pelkkää kasvisruokaa. Sain syödä mahani täyteen. Olen ollut 50-v juhlissa, joissa ei ollut ma

Mihin Ske sitten sopisi ensitreffit? Itse en nettituttavuuksia ikinä edes ajatellut tavata. Kyllä kaikki teeffikumppanit on joko töiden kautta tai kavereiden tuttuja.

Vierailija
10034/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Menetkö oikeasti häihin syömään? Kuulostaa oudolta ajattelulta. Järjestätkö myös synttärit vain sen takia, että saisit lahjoja? Ei juhlissa tarvitse itse hyötyä mitään, kiva jos jotain tarjotaan, mutta ei ne hyvät juhlat ole ruoasta kiinni sentäs. Parempi ettet juhliin osallistuisikaan, palaisit ne vain mököttämällä suu kuteissa kun ei ollut sitä palapaistia ja perunaa."

Kummallisia häitä osalla, jos sinne häiden ruokapöytään mennään vain ihastelemaan ruokia, koristeeksiko ne sinne on kokattu ja heitetään häiden jälkeen suoraan roskikseen? Kyllä normaaleissa juhlissa huomioidaan vieraat ja se, että osa on pitkänkin matkan takaa ja että kaikille löytyy myös varmasti jotain syötävää. Vieraat uhraavat omaa vapaa-aikaansa kuitenkin juhlien viettämiseen helposti päivän verran. Toki jossain pihien ihmisten häissä nuukaillaan varmasti juhlatarjottavissakin, entisaikoina olisi ollut lähinnä häpeäksi jos ei ole pöytä koreana.

Vierailija
10035/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa ne juhlien lämpimät ruoat. Suolaiset piirakat, pasteijat, leivät, yksinkertainen salaatti, karkit, keksit, donitsit, keksit ja kakku on ihan hyvä. Jos joku oikeasti lähtee ajamaan toiselta puolelta Suomea juhliin niin osaa kyllä pysähtyä matkalla itsekin syömään.

Vierailija
10036/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Menetkö oikeasti häihin syömään? Kuulostaa oudolta ajattelulta. Järjestätkö myös synttärit vain sen takia, että saisit lahjoja? Ei juhlissa tarvitse itse hyötyä mitään, kiva jos jotain tarjotaan, mutta ei ne hyvät juhlat ole ruoasta kiinni sentäs. Parempi ettet juhliin osallistuisikaan, palaisit ne vain mököttämällä suu kuteissa kun ei ollut sitä palapaistia ja perunaa."

Kummallisia häitä osalla, jos sinne häiden ruokapöytään mennään vain ihastelemaan ruokia, koristeeksiko ne sinne on kokattu ja heitetään häiden jälkeen suoraan roskikseen? Kyllä normaaleissa juhlissa huomioidaan vieraat ja se, että osa on pitkänkin matkan takaa ja että kaikille löytyy myös varmasti jotain syötävää. Vieraat uhraavat omaa vapaa-aikaansa kuitenkin juhlien viettämiseen helposti päivän verran. Toki jossain pihien ihmisten häissä nuukaillaan varmasti juhlatarjottavissakin, entisaikoina olisi ollut lähinnä häpeäksi jos ei ole pöytä koreana.

Ei kukaan heitä ruokia roskiin. Kyllä hääpari saa ne mukaan kotiinsa. Jotkut hääparit antaa ruokaa myös kaasoille ja muille, jotka ovat auttamassa siivoamassa juhlapaikkaa.

Vierailija
10037/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan siinä menussa huomioitu vieraat. Jos ei perse kestä sienipastaa niin sitten syöt leipää, erilaisia salaatteja, ranskanperunoita ja nakkeja. Tai vaikka pelkkiä salaatteja. Tai pelkkiä nakkeja. Juhlissa tarjoittava juoma yleensä myös täyttää vatsaa ja aika kaloripitoista. Samoin kuin kakut tai keksit tai muu jälkiruoka.

Vierailija
10038/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäisessä viestissä luki: "Kananmuna ja korppujauhetta joukkoon niin lihapullia tuli monta kymmentä kpl."

Sinne 300 g jauhelihan joukkoon ei siis laitettu muuta, pullia tuli tuolla reseptillä monta kymmentä. Todella pieniä pullia ainakin ovat jos tuosta taikinamassasta syntyi monta kymmentä lihapullaa.

Vierailija
10039/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtakaa ne juhlien lämpimät ruoat. Suolaiset piirakat, pasteijat, leivät, yksinkertainen salaatti, karkit, keksit, donitsit, keksit ja kakku on ihan hyvä. Jos joku oikeasti lähtee ajamaan toiselta puolelta Suomea juhliin niin osaa kyllä pysähtyä matkalla itsekin syömään.

Aiheuttaahan ne lämpimät aika paljon ylimääräistä vaivaa ja vie säilytystiloja ja vaatii lämmitystä jne. Eikä se lämmin ruoka täytä vatsaa yhtään sen enempää kuin kylmä ruokakaan. Eli ei ole pakollinen kyllä. Itselleni kelpaisi ihan kylmät ruoatkin, mutta juhlissa en kehtaa muutenkaan kyllä paljoa ottaa eli söisin joka tapauksessa tosi vähän. Ihan sama mitä on tarjolla.

Vierailija
10040/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olihan siinä menussa huomioitu vieraat. Jos ei perse kestä sienipastaa niin sitten syöt leipää, erilaisia salaatteja, ranskanperunoita ja nakkeja. Tai vaikka pelkkiä salaatteja. Tai pelkkiä nakkeja. Juhlissa tarjoittava juoma yleensä myös täyttää vatsaa ja aika kaloripitoista. Samoin kuin kakut tai keksit tai muu jälkiruoka."

Pelkkiä sieniruokia tai sitten lastenpöydästä ranskalaisia ja nakkeja tai muuten joutuu närppiä leipää ja salaattia. Onhan tämä nyt aivan kamala juhlamenu, yksi sieniruoka olisi ihan ok halukkaille, mutta ihan ehdottomasti tulee olla myös joku aikuisten lämmin ruoka ilman sieniä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan