Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19114)
S k e kirjoitti:
Jopa minä olen saanut kolmesta eri paikasta ilmaisia omenoita, tosin pitää avata suu ja kysyä. Lisäksi ohikulkiessa kaupungilla voisi hyvinkin kerätä jalkakäytäviltä omenoita, ne kyllä pitää pestä huolellisesti, varmuuden vuoksi.
Tänä vuonna omenoita on täällä etelässä ihan tolkuttomasti. Viime vuonna ei sitten ollut, monessa paikassa omenoita ei ollut lainkaan. Ensi kesänä taas edessä uusi jännäys, onko puiden kukkiessa liian kylmää ettei ötökät lennä, onko pakkasia liian myöhään että uudet versot paleltuu, onko jo talvella niin kylmää, että osa puista kuolee, onko liian kuivaa alkukesästä jne.
Tuossa esimerkissä oli kai ideana, että omenat on vapaasti otettavissa jossain omakotitalojen tienpäässä/portilla jossain laatikossa/kassissa, eikä niitä erikseen tarvitse kysellä. Vanhoja kirjoja ja henkareita ja jotain tuoleja olen kyllä joskus nähnyt näin olevan tarjolla, mutten omenoita.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Jopa minä olen saanut kolmesta eri paikasta ilmaisia omenoita, tosin pitää avata suu ja kysyä. Lisäksi ohikulkiessa kaupungilla voisi hyvinkin kerätä jalkakäytäviltä omenoita, ne kyllä pitää pestä huolellisesti, varmuuden vuoksi.
Tänä vuonna omenoita on täällä etelässä ihan tolkuttomasti. Viime vuonna ei sitten ollut, monessa paikassa omenoita ei ollut lainkaan. Ensi kesänä taas edessä uusi jännäys, onko puiden kukkiessa liian kylmää ettei ötökät lennä, onko pakkasia liian myöhään että uudet versot paleltuu, onko jo talvella niin kylmää, että osa puista kuolee, onko liian kuivaa alkukesästä jne.
Tuossa esimerkissä oli kai ideana, että omenat on vapaasti otettavissa jossain omakotitalojen tienpäässä/portilla jossain laatikossa/kassissa, eikä niitä erikseen tarvitse kysellä. Vanhoja kirjoja ja henkareita ja jotain tuoleja olen kyllä joskus nähnyt näin o
Eilen toimistolta kotiin ajaessa oli tien varressa pahvikyltti ja sen alla pyykkikori: Omenoita, saa ottaa.
Jos ajaa jonkun lähiön omakotitaloalueen kautta (rintamamiestaloja, ei näitä uusia, joilla tontit on 350 neliöö) niin siellä niitä on.
Mutta ajatuksissani (en kirjoittanut auki valitettavasti) vertasin siis sitä, että minä, joka asun keskellä metsää, enkä yleensä kulje ihmisten ilmoilla, kun teen paljon etätöitä, niin olen ihmisiä tavatessa/teamsissa jutellessa sanonut, että jos teillä on ylimääräisiä omenoita/luumuja/kurpitsoita, niin minä kyllä huolin, ei tartte viedä kaatopaikalle. Sit pitää vaan vaivautua hakemaan niitä omenoita, ei niitä ole kyllä kukaan tuonut kotiin asti. Että jos minäkin olen onnistunut pääsemään käsiksi ilmaisiin omenoihin, niin sivistyksen keskellä elävien pitäisi löytää niitä helpommin?
Kiusa se on pienikin kiusa
Itsekään en koskaan ole törmännyt yhtä paljon niin noihin " saa ottaa-omenoihin", kuin somessa, "saa tulla keräämään"-kehoituksiin.
Myöskään omista puista ei koskaan ole tullut yhtä hyvä sato, joka nyt kyllä alkaa vedellä viimeisiään.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
SInulla on ihmeellisesti sitä on aikaa kävellä kaupungilla keräämässä omenoita kaduilta ja pyytelemässä sitä ihmisiltä. Ja kirjoittaa tänne näitä 500 sanan novelleja.
Äkkiäkös sitä kirjoittaa, kun osaa lukea JA kirjoittaa. Mutta onhan se toisille vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
"välipala: ilmaisia omenoita. Nyt on jaossa pihojen portilla kauhee määrä omenoita "
Pyöräilin tänään yli 20 km lenkin, enkä nähnyt missään näitä ilmaisia omenoita. En muista, että olisin muutenkaan missään nähnyt noita tarjolla, omenat täytyy ostaa ihan ympärivuotisesti kaupasta. Ilmaisia auringonkukkia olisi saanut yhdeltä pellolta poimia, mutta auringonkukansiemenet on niin halpoja kaupassakin, ettei noita kannattaisi alkaa itse kukista kuivaamaan, erottelemaan ja kuorimaan.
Jos et kulje vanhoilla pientaloalueilla, niin sitten vaikka torissa kymmenittäin annetaan omenoita ilmoituksia. Varmaan facessa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"välipala: ilmaisia omenoita. Nyt on jaossa pihojen portilla kauhee määrä omenoita "
Pyöräilin tänään yli 20 km lenkin, enkä nähnyt missään näitä ilmaisia omenoita. En muista, että olisin muutenkaan missään nähnyt noita tarjolla, omenat täytyy ostaa ihan ympärivuotisesti kaupasta. Ilmaisia auringonkukkia olisi saanut yhdeltä pellolta poimia, mutta auringonkukansiemenet on niin halpoja kaupassakin, ettei noita kannattaisi alkaa itse kukista kuivaamaan, erottelemaan ja kuorimaan.
Jos et kulje vanhoilla pientaloalueilla, niin sitten vaikka torissa kymmenittäin annetaan omenoita ilmoituksia. Varmaan facessa myös.
Katsoin juuri tori.fi ja aika monessa omenailmoituksessa pyydetään ihan rahaa tai sitten ajomatkaa tulisi niin paljon, ettei hakumatka kannata. Jossain luki myös, että kysyntä ylittää tarjonnan eikä uusia hakijoita enää oteta. Ilmaisista omenoistakaan ei kuitenkaan ole ruokavalion perustaksi, joten rahallinen säästö on hyvin pieni vaikka omenat kaupasta joutuukin ostamaan.
Kaurapuuroa, perunoita ja kukkakaalia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri tori.fi ja aika monessa omenailmoituksessa pyydetään ihan rahaa tai sitten ajomatkaa tulisi niin paljon, ettei hakumatka kannata. Jossain luki myös, että kysyntä ylittää tarjonnan eikä uusia hakijoita enää oteta. Ilmaisista omenoistakaan ei kuitenkaan ole ruokavalion perustaksi, joten rahallinen säästö on hyvin pieni vaikka omenat kaupasta joutuukin ostamaan
Käytä annetaan rajausta, niin ei tarvi selata maksullisia. Alueella myös voi rajata. Jos joku tarjoaa paljon voi myös miettiä yhteishankintaa jonkun kaverin kanssa.
Eihän mistään yksittäisestä ole ruokavalion 'perustaksi'. Omena minusta kyllä varsin hyvä hedelmä. Mä lasken kyllä niin että esim. 10 kg ainakin 20 euron väärti. Kaupassa taisi kotimainen maksaa 2,39 kg kun viimeksi katsoin.
Oikeasti omppuja nyt niin paljon että kannattaa osallistua niiden hyödyntämiseen, ettei niitä tarvitse kärrätä metsiin tai jätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri tori.fi ja aika monessa omenailmoituksessa pyydetään ihan rahaa tai sitten ajomatkaa tulisi niin paljon, ettei hakumatka kannata. Jossain luki myös, että kysyntä ylittää t
Seli, seli. Jos ei tällaisena vuonna kykene muuhun kuin tekosyihin ilmaisten omenoiden hankkimiseksi niin ei taida onnistua monikaan asia elämässä.
"Seli, seli. Jos ei tällaisena vuonna kykene muuhun kuin tekosyihin ilmaisten omenoiden hankkimiseksi niin ei taida onnistua monikaan asia elämässä."
En ole aiempi kirjoittaja mutta vastaan.
Täältä Helsingin keskustasta katsoen lähin omenapaikka olisi Sipoo. Sinne tarvitsee ABCD-lipun joka on voimassa 110 minuuttia ja maksaa 4,50 euroa.
Matka kestää reittioppaan mukaan 65 minuuttia yhteen suuntaan eli 130 minuuttia estakaisin. Paluulippu olisi siis ostettava myös.
9 euron matkat. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että ostin lähikaupastani juuri priimalaatuisia kotimaisia omenoita (ei maahan pudonneita, kolhiintuneita eikä madonsyömiä) hintaan 1,35 euroa kilo.
Missä kohtaa tässä omenanhakukeikkaa on se säästö?
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
"Seli, seli. Jos ei tällaisena vuonna kykene muuhun kuin tekosyihin ilmaisten omenoiden hankkimiseksi niin ei taida onnistua monikaan asia elämässä."
Täältä Helsingin keskustasta katsoen lähin omenapaikka olisi Sipoo. Sinne tarvitsee ABCD-lipun joka on voimassa 110 minuuttia ja maksaa 4,50 euroa.
Matka kestää reittioppaan mukaan 65 minuuttia yhteen suuntaan eli 130 minuuttia estakaisin. Paluulippu olisi siis ostettava myös.
9 euron matkat. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että ostin lähikaupastani juuri priimalaatuisia kotimaisia omenoita (ei maahan pudonneita, kolhiintuneita eikä madonsyömiä) hintaan 1,35 euroa kilo.
Monessa paikassa on myös oletuksena, että omenat kerätään itse, jäljellä voi olla vain yläoksien omenat, jolloin mukana pitäisi olla omat tikkaat ja monessa "annetaan"-kohteessa myyjä voi olettaa saavansa vastineeksi esim. kahvipaketin. Omalle työllekin tulee asettaa aina joku arvo. Ellei omenoita saa ihan naapurista ilmaiseksi, niin vähän turha syytellä muita saamattomuudesta.
Kampin Pimu kirjoitti:
Tsekkasin vain torin, Kamppia lähin Espoo AB lippu. Mutta sinulle taisi kilsankin matka tuntua yleensä liian pitkältä.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Monessa paikassa on myös oletuksena, että omenat kerätään itse, jäljellä voi olla vain yläoksien omenat, jolloin muka
Ja monissa paikoissa sitten käynyt kun tiedät tikkaat ja omppujen sijainnitkin. Uskomaton tuo teidän selitysten määrä mutta mitä mä siitä, maksakaa kaupalle tai olkaa ilman.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Tsekkasin vain torin, Kamppia lähin Espoo AB lippu. Mutta sinulle taisi kilsankin matka tuntua yleensä liian pitkältä.
Tsekkasin myös. Espoon Niipperiin tarvitaan ABC-lippu joka on voimassa 90 minuuttia ja maksaa 4,10 euroa. 8,20 yhteensä ja tikkaat bussiin 👍 Mitä sitä ei tekis "ilmaisten" omenoiden eteen! Terv. Sulo Vilen
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Tsekkasin vain torin, Kamppia lähin Espoo AB lippu. Mutta sinulle taisi
Jupperi AB reittiioppaan mukaan.
"Jupperi AB reittiioppaan mukaan."
Kenties, mutta Niipperi ABC. Se oli ainoa jonka Torista löysin.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Hakusana omenoita, rajaus annetaan, valitaan uusimaa, Espoo, omenaa hakusanalla tuli myös Vantaa. Eri tulokset siis.
"Kun sain halvalla"
Viime vuonna täällä oli se tilanne, että niitä omenoita ei meinannut löytyä mistään, paikallisesti oli tosi surkea omenavuosi. Helsingin keskustassa ei taida olla kovin montaa omenapuuta. Jossain Puu-Käpylässä muistaakseni oli, siellä Pasilan takana, puita siten, että ne pudottivat omenoita jalkakäytävälle aitojen ulkopuolelle. En kerännyt kuin yhden syötäväksi evääksi, näyttivät hyviltä ja olivat ihan kunnollisia (pesin sen ennen syömistä). Tänä vuonna en ole siellä käynyt.
Tänä vuonna niitä omppuja on sitten täällä joka paikassa.
Aamupalana niitä ilmaiseksi saatuja leipiä/sämpylöitä, levitettä ja kesäkurpitsaa teen kera (nuoriso söi myös riisipiirakoita ja omenoita). Noin 3 euroa koko perheen aamupala.
Opiskelija on käymässä, tehtiin iso satsi pasta carbonaraa. Tuli edullisemmaksi kuin alunperin laskin, spagetti 0,79€ (koko kilon pussi, jätin vähän kattilaan kun ei enää pannulle mahtunut), 2x -30% k-menu-pekonia=3,76€, juustoja noin 300-350g noin 3€, kuusi kananmunaa 1,20€. 8,75, kuusi "annosta" kun pari nuorta söi noin vadillisen. Että ei se pahaakaan ollut 😆. Omena-kukkakaalisalaatti 0,50€ (ilmaisia omenoita, kukkakaalia noin 300g 0,99€/kg eli noin 30 senttiä, ilmainen kermaviili+vähän sinappia ja muita mausteita 0,10€ edestä?). Lisäkkeenä myös puolisen kiloa porkkanoita 29 senttiä. Alle kympillä koko perheelle tuhti ruoka. Yhtään isompaa satsia en pysty enää tekemään, ei mahdu mihinkään pannuun. Toi oli muuten noin 12 hengen annos laskennallisesti.
Illalla kuulemma syödään sämpylöitä+leivänpäällisiä+ kaakaota, itselleni ajattelin tehdä poppareita. Jääkaapissa on eilistä vihanneskuskusta, jos jollakin on isompi nälkä. Sitä carbonaraa ei tosiaan jäänyt yhtään!
Perunat on nostettu, kellarissa on edelleen vähän turhan lämmin, mutta jospa nyt alkaisi kelit viilentyä, niin saa senkin jäähdytettyä. Valkosipuleille pitäisi tehdä uusi peti, mutta aika usein olen niitä istutellut jo/vasta ensimmäisten pakkasten tullessa... Ei se niin nuukaa kai ole.
Huomenna kotitekoisia subeja, ajattelin leipoa suklaahippukeksejä ja kun se uuni on päällä, niin teen vielä krutonkejakin, on noita ilmaisia leipiä pakastimessa. Siinähän se viikonloppu on taas mennyt, jos huomenna parsisi sukkia niin olisi kotitonttuilu ja nuukailu täydellistä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Hakusana omenoita, rajaus annetaan, valitaan uusimaa, Espoo, omenaa hakusanalla tuli myös Vantaa. Eri tulokset siis.
Joo, varmaan eri tulokset. Vaan kuuluupa Vantaakin ABC-vyöhykkeeseen. AB-vyöhykkeen lippu maksaisi 2 x 2,95 eli edestakaisin 5,90. Jos sitä tikkaineen hakisi dösällä ne omput, kattaisi sellaiset 4,5 kiloa matkat.
Ja kai ne maalaisbussit on tottuneet kummempaankin kuin kolmenetrisiin A-tikkaisiin. Kanoihin, kalkkunoihin, possuihin ja sen sellaisiin mitä ne sieltä viidakosta kuskaa alvariinsa. Nähty on reppureissulla itäisemmissä Euroopan osissa 🤭 Vitsi-vitsi...
Kampin Pimu
Akka syö ja syö! Minä en... Mitä maailmassa tapahtuu
Ennen oli toisin kun akkakin jaksoi olla töissä