Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pedanttina tää ainakin onnistuu, kun ei ole riippuvuuksia. Eli aina aamupuuro lisukkeilla ja kahvi 0,20€. Lounas täytetyt ruisleivät/patonki ja funn light mehua ja kahvi 0,50€. Päivällinen ilmainen omena tai kaupan pieni banaani 0,15€. Illallisella kanaa/kalaa/kasvisproteiinia 100g sekä perunaa/riisiä/pastaa ja kasviksia 1-2€. Yöpalaa harvoin enää jaksan, mutta jos otan niin leipää/hapankorppua/popparia/hedelmän/pähkinää/jogurttia/rusinaa tms. Päivät menee autossa istuen enkä ehdi liikkumaan ollenkaan. Marjoja ja sieniä kerään muutaman kerran vuodessa. Ai joo, mun ruokalasku/kauppalasku on noin 90€/kk.
Päivälliseksi yksi hedelmä? Ei hedelmä ole mikään kokonainen ateria, hyvin suppea välipalakin. Nimenomaan nämä erot on niitä miksi jollain menee 100 e/kk ja toisella 200 e/kk, kun päivällinen koostuu kunnollisesta
100 euron budjetilla ei kyllä mitään valmiiksi täytettyjä 800 kcal patonkeja ostella. Jos kyseessä on jotkut itsetehdyt ruisleivät ja minimäärä täytteitä, niin ei nämä mitään erityisen ruokaisaa syötävää ole.
Et ole aloittaja itse kertonut miksi syöt noin kalliisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pedanttina tää ainakin onnistuu, kun ei ole riippuvuuksia. Eli aina aamupuuro lisukkeilla ja kahvi 0,20€. Lounas täytetyt ruisleivät/patonki ja funn light mehua ja kahvi 0,50€. Päivällinen ilmainen omena tai kaupan pieni banaani 0,15€. Illallisella kanaa/kalaa/kasvisproteiinia 100g sekä perunaa/riisiä/pastaa ja kasviksia 1-2€. Yöpalaa harvoin enää jaksan, mutta jos otan niin leipää/hapankorppua/popparia/hedelmän/pähkinää/jogurttia/rusinaa tms. Päivät menee autossa istuen enkä ehdi liikkumaan ollenkaan. Marjoja ja sieniä kerään muutaman kerran vuodessa. Ai joo, mun ruokalasku/kauppalasku on noin 90€/kk.
Päivälliseksi yksi hedelmä? Ei hedelmä ole mikään kokonainen ateria, hyvin suppea välipalakin. Nimenomaan nämä erot on niitä miksi jollain menee 100 e/kk ja toisel
100 euron budjetilla ei kyllä mitään valmiiksi täytettyjä 800 kcal patonkeja ostella. Jos kyseessä on jotkut itsetehdyt ruisleivät ja minimäärä täytteitä, niin ei nämä mitään erityisen ruokaisaa syötävää ole.
Tarkistin - kahdesti tuonlaisen tänä vuonna ostanut, tosin vain 770 kcal, dreendeli maxi kinkku, hintaan 1,68 e, 60 % alesta. Toki vaan satunnainen ostos. Itse tehden varmaan edullisempaa vielä ja täytteiden määräähän saa säädellä mieleisekseen.
Meillä on nyt pakastinta tyhjennetty, vielä pitäisi saada mahtumaan omenoita ja sieniä. Ja ehkä puolukkaa. Eli leipiä/sämpylöitä ja "valmisruokia" on sieltä syöty. Alkoi olla pahasti kantta myöden täynnä, joten ei tarvitse kaupassa käydä vähään aikaan ostamassa mitään suurta, jotain leivänpäällistä ja tuoretta vihannesta (siis tomaattia ja kurkkua) ehkä. Toivottavasti tämän juhlakauden ruuat saan tehtyä jo valmiiksi kotona olevista aineksista, alkukuu on jo ollut ihan riittävän kallis. Omenoita on ollut kuivumassa jatkuvalla syötöllä, ja vielä ajattelin laittaa niin monta satsia kuin mitä niitä omenoita riittää.
Nyt ollaan varmaan jo siirrytty syksyyn, ainakin kelien puolesta. Viikonlopun ohjelmassa on puuhellan huolto, ajattelin siirtyä sitten tekemään ruuat taas sillä. EI tartte maksaa ruuanlaittosähköstä, ja samalla huushollikin lämpiää "ilmaiseksi". Puut on pellonreunan raivauksesta roskapuuta enimmäkseen, mutta kyllä nekin palaa ja tuottaa lämpöä, tulee ehkä tuhkaa vähän enemmän. Ja joutuu useammin putsaamaan hellan valurautakannen alta nokea pois. Joo, voisin laskea puiden kustannuksiin sen, kun yli 30 vuotta sitten ostettiin tämä talo ja tontti metsineen, mutta toisaalta jossainhan sitä pitää asua. Noihin on mennyt moottorisahabensaa ja traktoriin polttoainetta, alle satasella on nyt päästy. Ja tietty talkooruokailut, ei niihinkään ole kovin montaa kymppiä mennyt. Koko talven puut alle kahdella sadalla, ja siinä on jo reilusti pyöristetty ylöspäin kaikkia kustannuksia. Sähkössä tulee säästöä vähintään satoja euroja, todennäköisesti menee yli tonniin (toissa talvena säästöä tuli tolkuttoman korkean sähkönhinnan takia useampia tonneja).
Kiusa se on pienikin kiusa
Minä syön halvalla.
esimerkki tän päivän syömiset:
Aamupala:itsetehty sämpylä ja smoothie. Ilmaiset mustikat ja puolukat metsästä tai pakastimesta
Lounas: ilta-alesta -60% kanafile, omasta maata perunat ja tomaatit. Sienikastike ja sienet kerätty eilen metsästä
välipala: ilmaisia omenoita. Nyt on jaossa pihojen portilla kauhee määrä omenoita
Ilta; toinen kanafile mikä jäi lounaalta. Uunissa perunalohkot. Mansikkavadelmarahka ja tietysti itse haettu metsästä. Mansikat siis metsämansikoita.
Mun ei tarvitsisi nuukailla mutta tämä on elämäntapa. Tykkään nähdä vaivaa ruuan eteen
Itsetehdyissä lounaspatongeissa on kyllä enemmän kaloreita ja rasvaa ainakin jos mieheni eväitä katsoo. Hän siis laittaa margariinin lisäksi leivän väliin halkaistuja nakkeja, paistettua kananmunaa, suolakurkkua ja paljon majoneesia.
Välipalana päivällä just joku omena tai banaani.
Pidän kyllä huolen, että illallisella kotona on paljon kasviksia ja vähärasvaista kanaa tai kalaa tai kasvisproteiinia, muuten paisuisi kyllä tuolla jokapäiväisellä lounasleivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivälliseksi yksi hedelmä? Ei hedelmä ole mikään kokonainen ateria, hyvin suppea välipalakin. Nimenomaan nämä erot on niitä miksi jollain menee 100 e/kk ja toisella 200 e/kk, kun päivällinen koostuu kunnollisesta ateriasta ja lounaallakin syödään kunnollinen at
Onko lounaan ja iltapalan välissä mielestäsi päivällinen vai illallinen? Tuossa on selkeästi mainittu lounaan jälkeen että päivällä omena välipalaksi ennen illallista, jolloin oli pastaa ja kanaa tai mitä ikinä. Sitten vielä ennen nukkumaanmenoa jotain leipää ja jogurttia tms.
Ei ole annoskoosta kiinni edullinen syöminen kun tekee edullista kotiruokaa ja käyttää monipuolisesti kauden halpoja raaka-aineita ja tekee itse.
Enemmän mulla meni rahaa anorektikkona kun skippasin ruoat ja söin päivän sikana ainoastaan karkkipussin ja puolikkaan sipsipussin ja join coca cola lightia monta laillista. Silloin meni päivässä rahaa 5€. Nykyään menee 2€ kun syön esimerkiksi aamupuurot, lounaskasviskeiton ja leipää, välipalahedelmän ja muutamat pähkinät, perunaa ja kastiketta päivälliseksi ja iltapalalla leipiä ja jogurttia. Otan aina omat eväät kaikkialle ettei tarvitse ostaa huoltsikalta kallista kahvia ja täytettyä leipää koska nälkä yllätti. Oma vesipullo aina mukana kaikkialla. Eli suunnittelen päiväni ruokailuja ja vertailen kaupassa kilohintoja ostopäätöstä tehdessäni.
Vierailija kirjoitti:
Itsetehdyissä lounaspatongeissa on kyllä enemmän kaloreita ja rasvaa ainakin jos mieheni eväitä katsoo. Hän siis laittaa margariinin lisäksi leivän väliin halkaistuja nakkeja, paistettua kananmunaa, suolakurkkua ja paljon majoneesia.
Pidän kyllä huolen, että illallisella kotona on paljon kasviksia ja vähärasvaista kanaa tai kalaa tai kasvisproteiinia, muuten paisuisi kyllä tuolla jokapäiväisellä lounasleivällä.
Kenen ruokavaliosta nyt on siis kyse? Nyt menee jo omat ja miehen ruokavaliot sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen ruokavaliosta nyt on siis kyse? Nyt menee jo omat ja miehen ruokavaliot sekaisin.
Ihan selkeästi hän kertoo miehensä syömisistä. Toki sitä iltaruokaa syövät yhdessä. Luultavasti valitsi miehensä eväät sen takia kun täällä niistä patongeista puhuttu.
Lähinnä ruisleipää syön aamulla, päivällä ja illalla. Päällä on joko tuorelevitettä tai margariinia, lisäksi kalkkunaleikkelettä tai kinkkuleikkelettä tai maksamakkaraa sekä juustoa. Välillä kananmunanviipaleuta tai salaattia. Lisäksi vielä kurkkua ja tomaattia tai joskus paprikaa.
Toedön, että kuulostaa todella yksipuoliselta mutta juttelin asiasta sairaanhoitajan kanssa ja oli sitä mieltä, että kyllä tuolla saa tarvittavat ainekset. Kylässä tietenkin syön sitten mitä tarjolla on eli esimerkiksi kakkua/pullaa/lämmin ruoka tai jotain. Kotona ei kiinnosta kokata itselleni enkä tykkää käydä kaupassa. Ostan aina noi halvat samat tuotteet pienillä tuloillani. En myöskään urheile eli ei tarvitse laskea kaloreita tms. Tottakai kaurapuuro olisi hyvää vaihtelua mutta en nyt vaan oo syönyt. En myöskään tykkää marjoista tai hedelmistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole annoskoosta kiinni edullinen syöminen kun tekee edullista kotiruokaa ja käyttää monipuolisesti kauden halpoja raaka-aineita ja tekee itse.
Enemmän mulla meni rahaa anorektikkona kun skippasin ruoat ja söin päivän sikana ainoastaan karkkipussin ja puolikkaan sipsipussin ja join coca cola lightia monta laillista. Silloin meni päivässä rahaa 5€. Nykyään menee 2€ kun syön esimerkiksi aamupuurot, lounaskasviskeiton ja leipää, välipalahedelmän ja muutamat pähkinät, perunaa ja kastiketta päivälliseksi ja iltapalalla leipiä ja jogurttia. Otan aina omat eväät kaikkialle ettei tarvitse ostaa huoltsikalta kallista kahvia ja täytettyä leipää koska nälkä yllätti. Oma vesipullo aina mukana kaikkialla. Eli suunnittelen päiväni ruokailuja ja vertailen kaupassa kilohintoja ostopäätöstä tehdessäni.
Niin, sinä puhut nyt itsestäsi. Menneessä ajassa ja nykyisessä. Miten se vertautuu tai liittyy muihin ihmisiin? Kenties ihan eri kokoisiin, eri tavalla kuluttaviin, eri sairauksista kärsiviin jne.?
Onko pelkkä omaan napaan tuijottelu mennyt tosiaan jo näin pitkälle, ettei pystytä ollenkaan näkemään ihmisten ja heidän elämäntilanteidensa eroja?
Juu, onhan se selvää, että vähän liikkuva 160/50 ja paljon liikkuva 175/80 syovät samat annoskoot.
Muistakaa alapeukuttaa, koska kaikki, aivan kaikki voivat syödä satasella. Kaikilla on samat ruokavaliot ja sama energiantarve. Aivan kaikilla, ikää, kokoa, työtä, liikuntamäärää, hormonitoimintaa jne. katsomatta.
Kaikkien on syötävä todella halvalla, ellei halua olla kelvoton ihminen.
Muistakaa alapeukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinä puhut nyt itsestäsi. Menneess
Miksi kukaan täällä erittelisi koko maailman kaikkien ihmisten päivittäiset ruokavaliot, kun aloituksessa kysyttiin, että Mitä Sinä syöt päivän aikana. Ja erittele tarkasti syömisesi jos onnistut syömään alle 100€/kk.
Eli mitä itsekästä on vastata ap:n kysymykseen, eikä ympäripäiten kuvailla koko maailman kaikkien sairaiden ja terveiden ihmisten eri allergioita ja ruokailutottumuksia.
En voi mitään sille, että itselleni tulee mieleen teini-iän hieman pyöreähkö koulukaverini, joka aina ruokailun jälkeen otti repustaan esiin vielä karkkia tai suklaapatukoita. Tarjosi kyllä niitä minullekin, mutta kieltäydyin kohteliaasti ja sanoin, että ei tee nyt mieli kun juuri syötiin ja vatsa on täynnä. Loukkaantui aina siitä, eikä itse sitten kehdannut syödä sen enempää vielä niitä lisäherkkuja vaikka selkeästi teki mieli ottaa enemmän kuin maistiaiset. Mäkötti sitten aina loppukoulupäivän ja meni kiireesti koulupäivän jälkeen kotiin, varmaan että viimein saisi syödä karkkia ja suklaata runsaammin :D Ei kannata pullukankaan loukkaantua siitä, jos muut eivät tarvitse herkkuja jälkiruoaksi tai muulloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, onhan se selvää, että vähän liikkuva 160/50 ja paljon liikkuva 175/80 syovät samat annoskoot.
Muistakaa alapeukuttaa, koska kaikki, aivan kaikki voivat syödä satasella. Kaikilla on samat ruokavaliot ja sama energiantarve. Aivan kaikilla, ikää, kokoa, työtä, liikuntamäärää, hormonitoimintaa jne. katsomatta.
Kaikkien on syötävä todella halvalla, ellei halua olla kelvoton ihminen.
Muistakaa alapeukuttaa.
Kuka sua estää käyttämästä enemmän rahaa ruokaan, varsinkin kun selkeästi olet suurikokoinen ihminen, joka urheilee paljon. Ei tämä ole mikään dissausketju. Täällä ihmiset kertoo, miten onnistuvat syömään alle 100€/kk ja siitä voi itse poimia vinkkejä omiin ruokailutottumuksiin, jos kiinnostaa tai pystyy. Tai voi jättää lukematta kommentteja jos kaikki on mahdotonta itselle eikä ole kiinnostusta tai tarvetta edes yrittää säästää.
"Miksi kukaan täällä erittelisi koko maailman kaikkien ihmisten päivittäiset ruokavaliot, kun aloituksessa kysyttiin, että Mitä Sinä syöt päivän aikana. Ja erittele tarkasti syömisesi jos onnistut syömään alle 100€/kk.
Eli mitä itsekästä on vastata ap:n kysymykseen, eikä ympäripäiten kuvailla koko maailman kaikkien sairaiden ja terveiden ihmisten eri allergioita ja ruokailutottumuksia."
Joo, hän puhui itsestään ja omista syömisistään, mutta olisi sitten tehnyt niin alusta asti. Mutta hän aloitti viestinsä sanomalla ihan yleisellä tasolla: Ei ole annoskoosta kiinni edullinen syöminen kun tekee edullista kotiruokaa ja käyttää monipuolisesti kauden halpoja raaka-aineita ja tekee itse.
Eli antaa periaatteessa ymmärtää, että kuka vain voi syödä halvalla, kun tekee itse edullisista aineksista. Eli sitä samaa soopaa, mitä niin monet muutkin täällä esittävät.
Mulle on ihan se ja sama, vaikka joku söisi vitosella kuussa, mutta älkää tehkö siitä mitään yleistä totuutta kaikille. Kele!
"välipala: ilmaisia omenoita. Nyt on jaossa pihojen portilla kauhee määrä omenoita "
Pyöräilin tänään yli 20 km lenkin, enkä nähnyt missään näitä ilmaisia omenoita. En muista, että olisin muutenkaan missään nähnyt noita tarjolla, omenat täytyy ostaa ihan ympärivuotisesti kaupasta. Ilmaisia auringonkukkia olisi saanut yhdeltä pellolta poimia, mutta auringonkukansiemenet on niin halpoja kaupassakin, ettei noita kannattaisi alkaa itse kukista kuivaamaan, erottelemaan ja kuorimaan.
Jopa minä olen saanut kolmesta eri paikasta ilmaisia omenoita, tosin pitää avata suu ja kysyä. Lisäksi ohikulkiessa kaupungilla voisi hyvinkin kerätä jalkakäytäviltä omenoita, ne kyllä pitää pestä huolellisesti, varmuuden vuoksi.
Tänä vuonna omenoita on täällä etelässä ihan tolkuttomasti. Viime vuonna ei sitten ollut, monessa paikassa omenoita ei ollut lainkaan. Ensi kesänä taas edessä uusi jännäys, onko puiden kukkiessa liian kylmää ettei ötökät lennä, onko pakkasia liian myöhään että uudet versot paleltuu, onko jo talvella niin kylmää, että osa puista kuolee, onko liian kuivaa alkukesästä jne.
Kiusa se on pienikin kiusa
Viimeksi kun ostin täytetyn patongin, katsoin että siinä n. 800 kcal. Hlö mainitsi aamun, lounaan, päivällisen, illallisen ja yöpalankin. Tuo mainittu päivällinen kyllä vaikuttaa välipalalta, mutta harvalla tarvetta 3 varsinaiseen ateriaan.