Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19114)
Itsetehdyt piirakat ovat edullista mutta näyttävää juhlaruokaa ja tosiaan tosi helppo valmistaa ja pakastaa vaikka valmiiksi. Itse syön lämmintä ruokaa hyvin harvoin ja elän muutenkin käytännössä pelkällä salaatilla niin en edes lämmintä pääruokaa kaipaisi hääjuhlissa tai muuallakaan. En myöskään pidä kalaa mitenkään kovin juhlava ruokana kun sitä syödään meillä muutenkin lähes päivittäin, mies harrastaa kalastusta. Joku salaattibuffa olisi aika täydellinen hääruoaksi mielestäni. En myöskään syö makeaa niin jälkiruoaksi täydellinen vaihtoehto olisi juustolautanen. Toki juustot eivät ole kovin edullinen vaihtoehto, mutta tarjolle voisi laittaa myös hedelmiä ja keksejä. Kakku on ihan turha. Simppeliä mutta hyvää viinin kanssa. Alkoholittomiin juhliin en vaivaantuisi edes menemään paikalle mutta rahalahjan voisin lähettää kiitokseksi kutsusta.
Pari viikkoa oon tyhjennetty kaappeja eli en oo kaupassa käynyt. Vielä on jäljellä kaurahiutaleita, vehnäjauhoja, mausteita, spaghettia, riisiä, kahvia, öljyä, tomaattimurskaa ja pussi-katkarapukeitto esimerkiksi. Viikon nyt ainakin noilla pärjää. Teen ite leivinjauheesta pikaleipiä uunissa tai pannulla naan-leipä tyyppistä. Kasviksia jää nyt uupumaan siitä puolesta kilosta mutta en jaksa mennä pelkästään kasviksia ostamaan kaupasta. Ei mulle nälkä tuu ja yleensä syön paljon kasviksia niin ihan hyvää vaihteluakin suolistolle.
Kala on aika riski olla juhlapöydässä kun moni on niin kovasti allerginen sille ettei pysty edes olla samoissa tiloissa missä kaloja on käsitelty. Vaikka joo, oishan se helppoa ostaa pari niitä 15€:n kokonaista lohimötikkää ja tuikata vain uuniin ja siirtää biffetpöytään keitettyjen perunoiden kanssa. Mutta kuitenkin joku lapsi sitten ottaisi jotain ruokaa samalla lusikalla kuin sitä kalaa ja allergikot saattaa tästä kärsiä erittäin pahasti.
Ystäväni sai lentokoneessa pahan kohtauksen kun joku oli syönyt omaa tonnikalapussiaan. Ystäväni oli siis ilmoittanut jo etukäteen lentoyhtiölle, ettei lennolla voi tarjota kalaruokaa hänen allergisissa takia. Eli joku salaattibuffa olisi varmasti ihan kiva ajatus, ilman kalaa, ja niin että kaikki ainesosat ovat omissa kulhoissaan kuten oliivit, keitetty kananmuna ja salaattijuusto.
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa oon tyhjennetty kaappeja eli en oo kaupassa käynyt. Vielä on jäljellä kaurahiutaleita, vehnäjauhoja, mausteita, spaghettia, riisiä, kahvia, öljyä, tomaattimurskaa ja pussi-katkarapukeitto esimerkiksi. Viikon nyt ainakin noilla pärjää. Teen ite leivinjauheesta pikaleipiä uunissa tai pannulla naan-leipä tyyppistä. Kasviksia jää nyt uupumaan siitä puolesta kilosta mutta en jaksa mennä pelkästään kasviksia ostamaan kaupasta. Ei mulle nälkä tuu ja yleensä syön paljon kasviksia niin ihan hyvää vaihteluakin suolistolle.
Miksi kaapintyhjennys - päivämäärät, raha vai muuta? Yleensä täydennys sitten kallista jos täytyy ostaa paljpn kerralla.
Kaikki juhlat voi järjestää ihan vaan kahvi ja piirakkatarjoilulla. Mutta itse saattaisin vaikka omissa häissäni tarjoilla pelkkää leipää ja voita :D Olen siis niin hullu ja idearikas, että järjestäisin vierailleni kunnon leipämaistijaiset ruokailun sijaan :D 6 erilaista leipää vaan pöytään ja kunnon voita. Jälkiruoka voisi olla sitten ihan joku kaunis kakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaapintyhjennys - päivämäärät, raha vai muuta? Yleensä täydennys sitten kallista jos täytyy ostaa paljpn kerralla.
Päivämäärät ja laiskuus on syynä. Parin vuoden välein tyhjennän kaikki ruokavarastot ja ostan uudet tilalle. On minulla 10 litran vesikanisterikin varalla. Rahasta ei ole pulaa. Teen sitten sellaisen ison kotiinkuljetuksen, jossa on koko kuivavarasto ja uudet vara-säilykkeet vähintään kuukauden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki juhlat voi järjestää ihan vaan kahvi ja piirakkatarjoilulla. Mutta itse saattaisin vaikka omissa häissäni tarjoilla pelkkää leipää ja voita :D Olen siis niin hullu ja idearikas, että järjestäisin vierailleni kunnon leipämaistijaiset ruokailun sijaan :D 6 erilaista leipää vaan pöytään ja kunnon voita. Jälkiruoka voisi olla sitten ihan joku kaunis kakku.
Ei mua haittais pelkkä leipä pääruokana yhtään vaikka hääjuhlissa. Ottaa vaan valikoimaan 2 gluteiinitonta vaihtoehtoa myös. Ja 1 leipä voi olla ihan perus ranskalainen patonki. Sit joku jyvä-siemenleipä ainakin. Ja saaristolaisleipä. Voi olettaa että joku 4 palaa menee per pää ja helppo säilyttää. Tai vaikka käy vaan hakemassa paikallisen Prisman omasta leipomosta aamulla ennen juhlia.
Ihan sama mitä ruokaa juhlissa tarjoillaan, en muutenkaan tykkää mussutella toisten edessä tai syödä muiden ruokia eli kohteliaisuussyistä maistaisin vähän jotakin mitä on tarjolla mutta siis ihan pari haarukallista riittää tai yksi leipä tms. Yksi pala pitsaa. Kotona voi sitten mässäillä mutta ei oo kiva mussuttaa ja koittaa samaan aikaan keskustella muiden kanssa. Ei juhliin mennä syömään vaan vaihtamaan kuulumisia ihmisten kanssa.
Viime häissä missä olin, oli ruokana aluksi kuohujuoma mansikalla sekä sellainen pieni toast skagen suupala sormisyötäväksi.
Pääruokana riisiä, kana ja kasviscurrya sekä naan-leipää. Lisäksi vihersalaatti ja porkkana-kaaliraaste.
Jälkiruokana oli juustokakkua, toscapiirakkaa ja pilkottuja hedelmiä. Lisäksi vaahtokarkkeja ja suklaapaperikarkkeja.
Yöpalana riisipiirakoita, munavoita ja sipsiä. Taisi olla vielä niitä toast skageneita nopeimmille.
Juomina puna ja valkoviinit, olut, siideri ja lonkero. Lisäksi vissyä, mehua ja kahvia.
Kyseessä oli hyvin varakkaan perheen häät mutta ymmärsin, että olivat itse valmistaneet suurimman osan ruoista. Olivat palkanneet jotain kavereidensa lapsia auttamaan keittiössä ja tarjoiltavien esillepanossa.
Omat häät ajattelin järjestää ihan mökillä ja hommata sinne jonkun ison parilan tai paellagrillin, missä voisi jotain paistella vaikka pyttipannua vieraille ja makkaraa. Tietenkin lisäksi paljon salaatteja ja suolaisia piirakoita ja vaikka kalasoppa halukkaille. Jotkut rennot juhlat siis ihan vain lähisuvulle. Jälkkäriksi vaikka lettuja kermavaahtoa ja mansikkahillolla.
Kampin Pimu kirjoitti:
Aikkamala! Mä lähetin sukulaistytölle rippilahjan vaikka en päässyt bileisiin ollenkaan. Tuliko nyt munattua? Pitäisikö vaatia kestitystä myöhemmin?
Sun täytyy nyt tälläytyä pyhäkretonkiin ja lähteä reissuun vaatimaan kahvia ja nisupullakranssia vähintään.
Kiusa se on pienikin kiusa
Meillä on ollut yhtä juhlaa koko viikonloppu (ja jatkuu edelleen tulevina viikkoina). Perjantaina kävin TAAS kääntymässä Helsingissä, ei ollut kovin mieltäylentävää se kaatosade. Piristin itseäni käymällä kotimatkalla Prismassa, hirveän paljon punalaputettuja tuotteita! No, eineksistä en ostanut kuin kebakoita, mutta jauhelihaa oli taas -30%. Tässä on selitys sille, miksi meillä on AINA punalaputettua jauhelihaa- siksi, että ostan sitä aina, kun tulee vastaan. Ostin myös kanajauhelihaa, ulkofilettä ja punaista maitoa punalaputettuna. Lihat menivät suoraan pakastimeen, maidoista keittelen taas puuroa. Eineksiä olisi ollut vaikka kuinka paljon punalaputettuna, onko nyt menossa joku kausituotteiden poisto?
En siis ehdi alehamsterin tavalla käymään ilta-alessa, mutta parempi nämä päiväaletkin kuin ei mitään.
Lauantaina törsäsin ja ostin ruusukimpun itselleni, maksoi euron! Ja siihen hintaan sai jo kukkavirkisteen mukaan. Keräsin pihasta maksaruohoa, syysastereita ja kuunliljan lehtiä ja askartelinpaskartelin vanhojen oppieni mukaan ihan nätin sidotun kimpun. Meinaa vanhat taidot ruostua, jos ei aina välillä harjoittele.
Illalla oli grillibileet, ja kyllä se suolainen ruoka vaan kerää painoa kummasti, ainakin vaaka niin väittää! Nyt pieni ryhtiliike edessä ennen seuraavia juhlia, jos ei sada, niin pääsen vielä koiran kanssa metsäänkin sienestämään.
S k e kirjoitti:
Meillä on ollut yhtä juhlaa koko viikonloppu (ja jatkuu edelleen tulevina viikkoina). Perjantaina kävin TAAS kääntymässä Helsingissä, ei ollut kovin mieltäylentävää se kaatosade. Piristin itseäni käymällä kotimatkalla Prismassa, hirveän paljon punalaputettuja tuotteita! No, eineksistä en ostanut kuin kebakoita, mutta jauhelihaa oli taas -30%. Tässä on selitys sille, miksi meillä on AINA punalaputettua jauhelihaa- siksi, että ostan sitä aina, kun tulee vastaan. Ostin myös kanajauhelihaa, ulkofilettä ja punaista maitoa punalaputettuna. Lihat menivät suoraan pakastimeen, maidoista keittelen taas puuroa. Eineksiä olisi ollut vaikka kuinka paljon punalaputettuna, onko nyt menossa joku kausituotteiden poisto?
En siis ehdi alehamsterin tavalla käymään ilta-alessa, mutta parempi nämä päiväaletkin kuin ei mitään.
Lauantaina törsäsin ja ostin ruusukimpun itselleni, maksoi euron! Ja siihen hintaan sai jo kukkavirkisteen mukaan. Keräsin
Tuoretuotteissa ei ole kausipoistoja, osuit ehkä kauppaan juuri laputuksen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Lauantaina törsäsin ja ostin ruusukimpun itselleni, maksoi euron! Ja siihen
Tuoretuotteissa ei ole kausipoistoja, osuit ehkä kauppaan juuri laputuksen jälkeen?
Vähän aikaa piti miettiä, mutta joo, onhan ne einekset tuoretuotteita. En taida ensi viikolla ehtiä ihan samaan aikaan, oli joku mennyt laittamaan koko päivän täyteen palavereja.
Ostin viime viikolla -50% Mö:n Chavrea, vegaanista vuohenjuustonkaltaista valmistetta. No, se tuoksuu kyllä ihan vuohenjuustolle, mutta ei se kyllä vuohenjuuston tapaan käyttäydy. Paistaessa suli - vähän sitä odotinkin, kun siinä ei ollut sitä vuohenjuuston homekuorta lainkaan. No, se sulanut lätty kyllä sitten ruskistuikin, mutta olisin halunnut paistettuja kiekkoja, en jättilättyä. Maussa on jotain viipyilevää pistävyyttä, olisiko maku saatu aikaan jollain hapolla?
Kyllähän tuon söi, vähän yli euron hinnalla ei tullut konkurssia, mutta ei jatkoon. Varmaan soveltuisi sinällään paloiteltuna salaatin sekaan, tai murennettuna keittoon (sulaisi sinne).
Meillä menee ruokakauppaan vähintään 500 e / kk. Ollaan kahden aikuisen perhe
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee ruokakauppaan vähintään 500 e / kk. Ollaan kahden aikuisen perhe
Mitä eksoottisia hedelmiä teillä vedetään kilotolkulla päivittäin? :D Vaikuttaa siltä että vedättte molemmat jonkun kattilallisen keittoa yhdeltä istumalta hehe
Olen ihmetellyt että ystävälläni on aina jääkaapissaan sellainen Pirkka parhaat katkarapuleipå ja kävi ilmi, että hän syö aamupalaksi joka päivä sellaisen! Siis 1 kämänen leipä, joss vähän majoneesia joku salaatinlehdet tapainen, pieni viipale sitruunaa, puolikas kananmuna ja vähän niitä katkarapuja. Hinta siis 4,99€ eikä maistunut mitenkään freshiltä. Kyllä itse varmaankin tekisin sen leivän aina itse. Ostaa vaan sen suosikkileivän, majoneesipullon, sitruunan, kananmunia, salaatin ja katkaravun erikseen niin säästäisi varmasti kymmeniä euroja viikossa! Voi valmiiksi keittää ne kananmunat ja sitten vaan kokoaa sen leivän. Laittaa sulamaan edellisenä iltana kourallisen katkarapuja jääkaappiin valmiiksi.
No jos joku haluaa aloittaa päivänsä leivällä, joka on matkustanut päiviä jossakin ennen edes sinne kauppaan menemistä niin mikäs siinä. Paljon lisäaineita ja väriaineita muovirasiassa heti aamuun. Onneksi itselle riittää ihan se itsetehty leipä juustolla ja kalkkunaleikkeleellä, puuro marjoilla ja siemenillä tai munakas kasviksilla aamuisin ja maksaa alle 0,50€. Enemmänkin 0,20€ ja saan ainakin tuoretta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt että ystävälläni on aina jääkaapissaan sellainen Pirkka parhaat katkarapuleipå ja kävi ilmi, että hän syö aamupalaksi joka päivä sellaisen! Siis 1 kämänen leipä, joss vähän majoneesia joku salaatinlehdet tapainen, pieni viipale sitruunaa, puolikas kananmuna ja vähän niitä katkarapuja. Hinta siis 4,99€ eikä maistunut mitenkään freshiltä. Kyllä itse varmaankin tekisin sen leivän aina itse. Ostaa vaan sen suosikkileivän, majoneesipullon, sitruunan, kananmunia, salaatin ja katkaravun erikseen niin säästäisi varmasti kymmeniä euroja viikossa! Voi valmiiksi keittää ne kananmunat ja sitten vaan kokoaa sen leivän. Laittaa sulamaan edellisenä iltana kourallisen katkarapuja jääkaappiin valmiiksi.
Ei taideta suositella katkarapujen syömistä päivittäin? En kans tiedä onko järkeä myöskään vetää majoneesia jo aamupalaksi.
Voi sienikeittoa syödä myös kylmänä mutta oli meillä sellainen keittolevy/minihella jossa ne kattilat oli ykkösellä päällä. Tarkoitin ettei oltu haluttu järjestää lämmintä pääruokaa kun sitten olisi pitänyt henkilökuntaakin hommata enemmän. Nyt siskoni ja äiti auttoi järjestelyissä painan päällä. Nyt oli helppo laittaa vaan jääkaapista suoraan pöydälle ruoat isoissa kulhoissa ja piirakkavuoissa.