Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19113)

Vierailija
9221/19113 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupuuro, lounaaksi sienilettuja keitetyllä kananmunalla, päivällinen ihan pastaa, iltapalaksi oli kasviksia ja teetä. Otan viel hapankorppua jos valvon myöhään. 1-2 euroa maksaa päivän ruoat käytännössä joka päivä. Yksinkertaista mutta hyvää.

Vierailija
9222/19113 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joutuu miettimään ainoastaan sitä, saako syödäkseen ja tuleeko laskut maksetuksi, on eläkeläisen tragedia. Muuhun ei riitä rahat eikä ajatukset. Ahdistus on joka hetkistä. Herään kahdelta yöllä enkä nuku enää. Olen valveilla iltaan. En käy missään muualla kuin ruokakaupassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
9223/19113 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häihin ei minun mielestäni mennä sen kummemmin erityisesti syömään tai antamaan lahjaa hääparille. Häät ovat yhdistelmä sitoutumisriittiä (ja yleensä niihin liittyy avioliiton virallinen solmiminen joko maistraatissa tai kirkon kautta) ja hääparin juhlistamista.

Itse kun olen täyskarjalaista sukua molemmilta puolilta, niin kaikkiin juhliin liittyy olennaisena osana ruoka. Mitä se on, riippuu osallistuvista ihmisistä ja etenkin hääparista, mutta ruokaa pitää olla. Lahjat ovat sivuseikka - niillä oli merkitystä vielä 80-luvulla, kun hääpari vasta oli aloittamassa yhteiseloaan, mutta nykyään, kun yhteiselämää on joskus takana kymmeniä vuosia, on ihan turha miettiä materiaalista lahjaa. Rahahan sitten taas kelpaa aina ja kaikille.

Häätarjoiluna voi olla vaikka lihakeitto, kunnon leipää ja kotikaljaa/mehua/vettä, ja kahvin/teen kanssa sitten omenapiirakkaa vaniljakastikkeen kanssa. Mutta ruokaa pitää olla niin paljon, että sitä jää yli. Lihasopassa pitää olla lihaa niin, että viimenenkin vieras saa lautaselleen melkein liikaa lihaa - tämän voi varmistaa siten, että sitä lihaa lisätään soppaan tarjoilun aikana. Nykyään tietenkin pitää varmistaa, että vegaaneille ja hinduille sekä taivaallisen pastamonsterin kirkkolaisille on sopivaa tarjottavaa myös.

Perinteinen ruokatarjoilu meillä päin on ollut suurin piirtein tällainen: vihreä salaatti/vihersalaatti-kurkku-tomaatti, majoneesipohjainen salaatti (italiansalaatti tai muu lihaa sisältävä salaatti), lämpimiä kasviksia, keitettyjä perunoita, karjalanpaisti tai muu lihakastike, lihapullia, makaronilaatikko (ilman lihaa), savulohi tai loimulohi, karjalanpiirakoita ja munavoita, ruisleipää ja vaaleaa leipää, levitettä, uunijuustoa/piimäjuustoa. Salaatteja voi olla useammanlaisia. Juomana vesi, maito, piimä, kotikalja ja mehu.

Kahvipöydässä on tietenkin kahvi ja tee, hääkakku kermapäällisellä, pullakranssi, kuivakakku (esim. tiikerikakku), pikkuleipiä, ehkä suklaakonvehteja.

Viimeksi häissä, joissa olin vieraana, oli tarjolla myös katkarapusalaattia ja iltapalaksi nakkeja, lihapiirakoita, lisää lihapullia (ja vegepullia) ja paria erilaista salaattia sekä savulohen jämät. Vieraita oli joku sata, joista osa pieniä lapsia. Perinteiset häät siis (ei teemaa, ei noloja leikkejä, ei lapsettomat häät-vaatimusta, mutta sen sijaan reipas booli ja runsaasti Virosta haettua nestemäistä tarjottavaa). Ja nämäkin olivat budjettihäät 😆 seuraavana aamuna osa häävieraista palasi juhlapaikalle siivoamaan.

Suurimman osan tarjoiluista voi tehdä itse, ja tarjoilijatkin voivat olla vapaaehtoisia, mutta silti.

Ihan ei satasella juhlita häitä eikä hautajaisia meidän suvussa.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
9224/19113 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske on samanlainen Martta kuin minä paitsi että hän on vanha ja perheellinen, ja itse omasta tahdosta johtuen lapseton sinkku 26v. Käytän kuitenkin samalla lailla maalaisjärkeä niin keittiössä kuin ruokakaupassakin, eikä ole ongelma syödä 80€/kk laisinkaan. Tosin marjastan, kalastan ja sienestän myös itse enkä ole mikään nirppanokka kaupunkilainen, joka ei suostuisi ottamaan omia lounaseväitä töihin tai syömään vaikka 3 päivää peräkkäin sitä kasvissosekeittoa. Tämä on tosin elämäntapa, ei vaadi minulta minkäänlaisia ponnisteluja. Ja silti väitän eläväni huolettomampaa elämää velattomana ja hyvien säästöjen kanssa, kuin se, joka ostelee mitä milloinkin turhaa ruokakaupasta tai Alkosta ja joutuu miettimään kuun lopussa, että onko enää ylimääräistä jäljellä vaikka Ruotsin extempore-viikonloppuristeilyyn. Hyvässä lykyssä vielä jotain velkaakin olisi maksettavana joka kuukausi. Itse ostin siis aikoinaan oman mummonmökkini ihan käteisellä. Tällaisesta maanläheisistä elämäntavasta jää aika paljon säästöön kuukaudessa, ihan sama mitkä ne tulot ovat.

Vierailija
9225/19113 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että joutuu miettimään ainoastaan sitä, saako syödäkseen ja tuleeko laskut maksetuksi, on eläkeläisen tragedia. Muuhun ei riitä rahat eikä ajatukset. Ahdistus on joka hetkistä. Herään kahdelta yöllä enkä nuku enää. Olen valveilla iltaan. En käy missään muualla kuin ruokakaupassa. 

Jos rahat ei riitä mihinkään niin alkaisin katsomaan ihan kokonaiskulutusta. Kauppalaskussa helppo säästää kuukaudessa ihan parikin sataa euroa, mutta onko asuminen sitten liian kallista tuloihin nähden? Onhan harrastukset ilmaisia? Kirjastosta saa lainattua kaikkea kivaa, ja ihan leffojakin suoratoistopalveluna. En kuuna päivänä maksaisi mistään nettipalvelusta, YLE Areenakin on ilmainen ja siellä vaikka mitä. Eihän sinulla ole autoa? Voisitko myydä jotain tavaroitasi ja vaatteitasi? Hommaa lisätöitä esimerkiksi lastenvahtimista, sitä voi tehdä kuka vain eikä tarvitse olla hyvä missään tai hyvä kunto.

Pa. Osta kaupasta aina sitä kilohinnaltaan halvinta. Tarjous ei kerro vielä mitään. Ja unohda kermat ja muut turhat höpötykset. Korvaa ne vaikka rasvaisilla ja halvoilla auringonkukansiemenillä, joita voit lisätä aamupuuroon. Ei tarvitse myös olla 5 eri siivousainetta kotona, perus etikka riittää tai 1 yleinen puhdistusaine.

Vierailija
9226/19113 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt sinänsä liity aiheeseen, mitta minä ajattelin järjestää häänikin muonitukset alle 100€. Vieraita noin 40kpl. Ruokana vihersalaatti, keitetyt perunat, itsetehdyt lihapyörykät ja kasvispyörykät sekä lämmin kastike. Lisäksi leipää ja voita.

Jälkkäriksi kahvin kanssa itsetehtyjä kuivakakkuja ja kaupan prinsessakakkua. Keksit toki myös halpoja ja vaahtokarkit. yöpalaksi Pakaste riisipiirakoita ja munavoita.

Jotain alkoholia varmaan tilataan Saksasta, mutta juomabudjetti on sit erikseen.

Aika suppea tarjonta, itse kaipasin ainakin erilaisia salaatteja ja lämpimään ruokaan enemmän vaihtelua, esim. jotain kalaa ja erilaisia leipiä. Pakasteprinsessakakku on myös aika ankea häätarjottava, odottaisin perinteistä kermakakkua tai juustokakkua, tuosta saa

Ihan mielenkiinnosta. Että jos hääkutsussa lukee vain kahvitarjoilu, niin annatko vähemmän rahaa lahjaparille kuin että olisi ilmoitettu lämpimästä ruoasta? Tuntuu jotenkin hassulta. Vähän sama kuin että jos synttäreille menis, niin kyselisi etukäteen että onko tarjolla skumppaa ja viinejä, vai ainoastaan kahvia? Että se vaikuttaa minkälaisen lahjan synttärisankari ansaitsee. Ajatellaanko nykyisin oikeasti niin paljon vaan omaa napaa, että mitä MINÄ tästä nyt hyödyn?

Vierailija
9227/19113 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan mene juhliin syödäkseen. Ja voi mikä itku tuliskin jos kävis ilmi, ettei edes alkoholitarjoilua ole ja ihan oli rahaa vielä lahjoittanut juhlakalulle :D Itse en mene ikinä edes kylään tyhjin käsin vaan aina mukana jotain pikkunaposteltavaa ja vaikka skumppapullo ihan vaan kiitoksena kutsusta :D Enkä voi ikinä tietää, mitä olisi tarjolla eli jos itse haluaisin maistella skumppaa ja napostella suolakeksejä ja juustoa niin sitten vien niitä mukanani ja jaan muiden kanssa.

9228/19113 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikkamala! Mä lähetin sukulaistytölle rippilahjan vaikka en päässyt bileisiin ollenkaan. Tuliko nyt munattua? Pitäisikö vaatia kestitystä myöhemmin?

Kampin Pimu

Vierailija
9229/19113 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan mene juhliin syödäkseen. Ja voi mikä itku tuliskin jos kävis ilmi, ettei edes alkoholitarjoilua ole ja ihan oli rahaa vielä lahjoittanut juhlakalulle :D Itse en mene ikinä edes kylään tyhjin käsin vaan aina mukana jotain pikkunaposteltavaa ja vaikka skumppapullo ihan vaan kiitoksena kutsusta :D Enkä voi ikinä tietää, mitä olisi tarjolla eli jos itse haluaisin maistella skumppaa ja napostella suolakeksejä ja juustoa niin sitten vien niitä mukanani ja jaan muiden kanssa.

No aika erikoista jos juhliin täytyy ottaa omat eväät ja juomat mukaan? Voisi kai siinä hääkutsussa mainita sitten asiasta, omat eväät mukaan tai on jotkut nyyttikestit, itse en kyllä viitsisi paljoa rahaa tuossa tilanteessa hääparille lykätä. Melko moukkamaista käytöstä isäntäväeltä kitsastella tarjoiluissa, kyllä juhlissa kuuluu olla isäntäväen puolesta pöytä koreana, jos vieraiden haluaa viihtyvän juhlissa.

Vierailija
9230/19113 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska mielikuva kun häävieraat kaivavat esiin omat skumppapullot ja omat eväät ja alkavat syödä niitä kesken kaiken. 

Kyllä juhlissa pitää olla tarjoilut, ettei omia eväitä viedä ja aleta niitä syömään. Eri asia on joku kyläkutsu ja tuliaiset sinne. Tai nyyttärit. 

Vierailija
9231/19113 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalla ja grillimakkaralla elää kyllästyy niihin 2-3 vko. Ruuan hinta kallistunut liikaa. Syödä, elää terveellisesti on taito jonka voi oppia.

Vierailija
9232/19113 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän se menee :) 

Vierailija
9233/19113 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö työkaverini pyytää lähes päivittäin 5€ rahaa lainaan ja käy ostamassa kaupasta lounaaksi sellaisen Pirkan kana-ceasarsalaatin 200g 3,60€ ja juoman. On tosiaan avoimesti kertonut huonosta rahatilanteestaan ja puhunut jatkuvasta nälästä niin en ihan ymmärrä tota. Mulla töissä aina itsetehtyä ja täyttävää ruokaa esim. Perunaa ja makkarakastiketta tai kanapastaa tms. Ja lisäksi banaani ja pähkinöitä ja vesipullo. Joskus toki vain täytetty patonki tai ruisleipiä. Joskus ottanut ihan hernarin ja lettuja töihin. Kerran unohdin eväät niin kävin kaupasta ostamassa nuudelipakwtin 0,60€ ja sämpylän ja pari irtoporkkanaa, mutta en tuhlaisi 5€ joka päivä kevyeeseen salaattilounaaseen.

Vierailija
9234/19113 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika erikoista jos juhliin täytyy ottaa omat eväät ja juomat mukaan? Voisi kai siinä hääkutsussa mainita sitten asiasta, omat eväät mukaan tai on jotkut nyyttikestit, itse en kyllä viitsisi paljoa rahaa tuossa tilanteessa hääparille lykätä. Melko moukkamaista käytöstä isäntäväeltä kitsastella tarjoiluissa, kyllä juhlissa kuuluu olla isäntäväen puolesta pöytä koreana, jos vieraiden hal

Kaikki eivät halua alkoholia juhliinsa. Itsekään en halua kun ei siitä ole kuin huonoja muistoja eli selvinpäin vietetään meidän häitä. Jos joku vieras tästä pahastuu niin se on ihan hänen oma ongelmansa. Ja ei, meidän vieraat ei saa ottaa omia juomia mukaan koska en halua kenenkään olevan humalassa. Omat pähkinät saa ottaa mukaan jos haluaa.

Vierailija
9235/19113 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmö työkaverini pyytää lähes päivittäin 5€ rahaa lainaan ja käy ostamassa kaupasta lounaaksi sellaisen Pirkan kana-ceasarsalaatin 200g 3,60€ ja juoman. On tosiaan avoimesti kertonut huonosta rahatilanteestaan ja puhunut jatkuvasta nälästä niin en ihan ymmärrä tota. Mulla töissä aina itsetehtyä ja täyttävää ruokaa esim. Perunaa ja makkarakastiketta tai kanapastaa tms. Ja lisäksi banaani ja pähkinöitä ja vesipullo. Joskus toki vain täytetty patonki tai ruisleipiä. Joskus ottanut ihan hernarin ja lettuja töihin. Kerran unohdin eväät niin kävin kaupasta ostamassa nuudelipakwtin 0,60€ ja sämpylän ja pari irtoporkkanaa, mutta en tuhlaisi 5€ joka päivä kevyeeseen salaattilounaaseen.

Ylipäätään einekset, hinta usein yli 5 e annoksesta. Kuka niitä ostaa ja miksi, eikö rahalla väliä tai eikö taito riitä tekemään itse?

Vierailija
9236/19113 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään einekset, hinta usein yli 5 e annoksesta. Kuka niitä ostaa ja miksi, eikö rahalla väliä tai eikö taito riitä tekemään itse?

Eineksiä syö yleensä ihmiset, jotka ei ole järjestelmällisiä tai suunnitelmallisia. Menevät kauppaan aina ilman ostoslistaa eivätkä suunnittele mitä ruokaa laittaisi. Tulee jotenkin joka päivä yllätyksenä, että Aijaa, tänäänkin pitäis jotain syödä ja vatsa jo kurnii ja sitten ostetaan mitä lie valmiskökköä. Vaikka ei siinä menisi kun 10minuuttia aikaa kun tekisi kattilallisen pastaa tai perunakiusausta, josta riittäisi useammalle päivälle sillä yhden salaatin hinnalla ruokaa. Tai heittäisi vaikka kanan ja wokkikasvikset pannulle jos ei hiilareista välitä.

Vierailija
9237/19113 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, mutta eikö kuitenkin rahan pitäisi rajoittaa eineksien käyttöä? Ei vähävaraisilla niihin ole varaa  eli sitten laiskat keskituloisetko niitä ostaa? 

Vierailija
9238/19113 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa häissäni ei ollut lämmintä ruokaa ollenkaan mutta kaikki olivat tyytyväisiä ja kehuivat ruokia. Itse tein edellisenä päivänä valmiiksi kaiken. Alkupalaksi oli sienikeittoa ja kaupan leipiä. Lisäksi oli tarjolla kasvispiirakkaa ja tonnikalapiirakkaa sekä vihersalaattia ja perunasalaattia. Jälkkäriksi ihan kaupasta haetut kakut ja kahvia. Alkoholijuomia oli varattu paljon. Kutsussa ei puhuttu ruoasta mitään mutta oltiin laitettu, että halutessaan voi muistaa hääparia esimerkiksi laittamalla 50€ tälle tilille, ja kaikki vieraat olivat muistaneet meitä tuolla 50€ summalla. Muutamat olivat laittaneet 100€. Lapsia ei haluttu juhliin.

Vierailija
9239/19113 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omissa häissäni ei ollut lämmintä ruokaa ollenkaan mutta kaikki olivat tyytyväisiä ja kehuivat ruokia. Itse tein edellisenä päivänä valmiiksi kaiken. Alkupalaksi oli sienikeittoa ja kaupan leipiä. Lisäksi oli tarjolla kasvispiirakkaa ja tonnikalapiirakkaa sekä vihersalaattia ja perunasalaattia. Jälkkäriksi ihan kaupasta haetut kakut ja kahvia. Alkoholijuomia oli varattu paljon. Kutsussa ei puhuttu ruoasta mitään mutta oltiin laitettu, että halutessaan voi muistaa hääparia esimerkiksi laittamalla 50€ tälle tilille, ja kaikki vieraat olivat muistaneet meitä tuolla 50€ summalla. Muutamat olivat laittaneet 100€. Lapsia ei haluttu juhliin.

Kylmää sienikeittoa?

Vierailija
9240/19113 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas alehamsterin ostoksia:

valio vanhanajan luonnonjugurtti 1 kg, nyhtökirjolohi 180 g, oululaisen jälkiuunipala 240 g, fazer rukiinen riisipiirakka 420 g, uunivalmis ranskalainen kanapata 700 g, kalkkunan rosepippuripihvi 350 g, kinkku-metukka senttipitsa, bistro tomaatti-fetakeitto 290 g, hiillos juustomakkara 400 g, hyvä apaja katkarapu-chilipasta 320 g, wursti palvikalkkuna 250 g. Nämä 60 %, yht 17,46 e.

Tarjous/normaalihinta: 2 kg perunoita, cashew-mango mix 150 g, gogreen kuivatut vihreät linssit 400 g, paprikamix 300 g, fazer taloussuklaa. Nämä 9,09 e.  Kaikki yht. 26,55 e. Kuun alusta yht. 52,24 e. (edelliset s. 453).

Muuta: omenoita ja pieniä päärynäitä, ilmaisia omista puista.

Eineksistä: kuten listasta näkyy niin ostan myös eineksiä, jos ne 60 %. Silloin juuri hintansa väärtejä, pidän vaihtelusta ettei tarvitse syödä monta päivää samaa. Kiva testata uutuuksia ja haluan myös torjua hävikkiä. Kun elää yksin, niin yhtälö myös erilainen kuin perheellisillä.