Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19086)

Vierailija
9141/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tölkkiruokaa kannata vetää joka päivä. Tämä tälle tomaattimurskajankkaajalle tiedoksi.

Ja mitä se kuvittelee sen energiasisällöksi? Sama kuin viljassa?

Vierailija
9142/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne euron lihapullat pidä nälkää loitolla. Monta kertaa on sanottu että tee se lihasta itse niin se pitää nälkää paremmin loitolla vaikka söisit vähemmän. Söin rahapulassa niitä hk:n alle euron lihapullia ja maistui ihan kamalalta. Mikä lie niissäkin on ravinto-arvot kun on ihan ihmiselle kelpaamatonta moskaa. Nälkäläisten ongelma on se, että kun olet vähällä ravinnolla ja sitten kun saat sitä ruokaa niin alat mättämään. Sama ilmiöhän on nälkää näkevillä eläimillä. Kannattaa ottaa se ihmisen äly siihen rinnalle miettimään asioita eikä mennä nälän ohjaaman vaiston mukaan.

Puhut älystä ja samassa tekstissä mainitsit syöneesi eineslihapullia ja miettiväs, että mitkä lie ravintoarvot niissäkin on olleet. No itse olisin katsonut ihan siitä pussin kyljestä. Nykyisin myös K- ja S-kauppojen tuotteiden tiedot löytyvät ihan netistä ilmaiseksi. Voit vertailla tietyn kaupan tuotehintoja (tai kauppoja) keskenään ja lukea kaikki tuotteiden sisällöstä jo ennen kauppaan menoa ja ostopäätöksen tekemistä. Myös proteiinit ja kalorit on merkitty pakkauksiin, kun joitakin ne niin paljon täällä kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9143/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska olen niin ystävällinen niin HK ei eslihapullat on valmistettu osin broilerissa ja osin possusta. Varsinaista lihaa on 16% mutta yleisesti lihaan verrattavia valmistusaineisiin voidaan laskea 51%. Jos lihaa syö niin kyllä eläinten kaikki osat pitääkin syödä, jalat ja pää, eikä osia kuulu heittää roskiin. Kyllä eläimetkin syövät toiset eläimet kokonaan, joskus luita lukuunottamatta.

Proteiinia kuitenkin 13g/100g. Rasvaa 15g. Hiilihydraattia 14g. Suolaa hurjat 1,3g niin kuin eineksissä aina.

Tuote on kuitenkin valmiiksikypsennetty eli halutessaan lämmitys mikrossa riittää. Ei tartte uunia tai paistinpannua ruoanvalmistukseen.

Vierailija
9144/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne euron lihapullat pidä nälkää loitolla. Monta kertaa on sanottu että tee se lihasta itse niin se pitää nälkää paremmin loitolla vaikka söisit vähemmän. Söin rahapulassa niitä hk:n alle euron lihapullia ja maistui ihan kamalalta. Mikä lie niissäkin on ravinto-arvot kun on ihan ihmiselle kelpaamatonta moskaa. Nälkäläisten ongelma on se, että kun olet vähällä ravinnolla ja sitten kun saat sitä ruokaa niin alat mättämään. Sama ilmiöhän on nälkää näkevillä eläimillä. Kannattaa ottaa se ihmisen äly siihen rinnalle miettimään asioita eikä mennä nälän ohjaaman vaiston mukaan.

Puhut älystä ja samassa tekstissä mainitsit syöneesi eineslihapullia ja miettiväs, että mitkä lie ravintoarvot niissäkin on olleet. No itse olisin katsonut ihan siitä pussin kyljestä. Nykyisin myös K- ja S-kauppojen tuotteiden tiedot löytyvät ihan netistä ilmaiseksi. Voit vertaill

Se oli retorinen toteama.

Vierailija
9145/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin huvikseni Citymarkettini kalleimman lihapullan kilohinnaltaan eli Wigrenin herkkulihapullat perinteinen 4,55€/250g eli kilohinta on 18,20€/kg. 

Tuotteessa on aivan samat ainekset kuin muissakin lihapullissa tai itsetehtynä. On possua ja nautaa selaisin, lisäksi vettä, korppujauhoa, kananmunaa ja mausteita. Rasvaa tosin ikävästi 20,8g samoin kuin suolaa 1,5g. Proteiinia 15g eli aika lailla saman verran kun noissa HK:n halpispullissa. En nyt tiedä, että mikä tekis näistä niin kauhean paljon parempia kuin HK:n broileri-possuvastaavat. Joiden kilohinta on 2,75€/kg.

Vierailija
9146/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei tiedä, niin eläinperäisen proteiinin imeytymisprosentti on huomattavasti korkeampi kuin kasviperäisissä lähteissä. Englanniksi voi googlettaa "protein bioavailability chart", jossa listattuna proteiinin lähteitä ja kaikki eläinperäiset lähteet ovat korkeammalla kuin kasviperäiset. Biosaatavuus tarkoittaa siis sitä, miten helposti keho pystyy ruoka-aineen proteiinin hyödyntämään.

Tämä ei liity proteiiniin mutta muutoin aiheeseen. Luin juuri tutkimuksen eläin- ja kasviperäisen raudan imeytymiseroista. Ne itse asiassa pyrkivät jonkin verran tasoittumaan. Hemirautaa saaneilla henkilöillä se raudan imeytyminen ajan mittaan väheni, kun taas kasviperäistä rautaa saaneilla imeytyminen tehostui verrattuna ensimmäisiin päiviin. Näkyi lyhyellä aikavälillä. Elimistöllä on hieno kyky säädellä tuotakin asiaa.

Vierailija
9147/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjänä niin mulle todellakin kelpaa eläimen kaikki osat. Sydän ja nahka ja kieli ja kaikki muukin osa. Huippuravintoloissa ne tarjoillaan kalliisti yksittäin, mutta itseäni ei haittaa vaikka kaikki osat olisi heitetty siihen lihapullan joukkoon. Sama kai se missä muodossa sen eläimen syö. Ja syön toki kasviksiakin. Itsetehdyissä soija-hernepyöryköissä taitaa olla paljon enemmän proteiinia kuin jauhelihaversioissa, mutta kaikki voi syödä mitä haluaa. Itse olen ainakin terve niin ei tarvitse niin kiinnittää huomiota yksittäisiin tuotteisiin tai ravintoarvoihin. Säilyketonnikalaan lisään usein myös ton perusmassan eli kananmuna, vesi, mausteet ja korppujauho ja siitä tulee noin 10 tonnikalapihviä eli paljon riittoisampaa ja täyttävämpää kun söisi tonnikalan suoraan purkista. Joukkoon voi laittaa muutakin esimerkiksi pilkottua kaalia tai vaikka perunamuussia. Ja tietenkin paistaa rasvassa. Kaurahiutaleissa on proteiinia 14g/100g ja on todella hyväksi suolistolle luotijunan takia, niin monesti lisään kaurahiutaleita monenkin massan joukkoon ja esimerkiksi lettuihin ja piirakoihin.

Vierailija
9148/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atrian kana fileesuikaleessa proteiinia on (300g 3€) 15g mutta ravintokuitus vain 0,2g. Kaurahiutaleessa (ja korppujauhoissa) sitä proteiinia on 13g mutta ravintokuitua 11g ja on paljon edullisempia eli eli Hyvähän se on monipuolisesti syödä mutta aika pienet erot on monissa tuotteissa ja itse suosin halpoja raaka-aineita ruokavalion perustana. En tietenkään suosi sokeria mutta suolistolle ja aivoille hyviä rakennusaineita. Eli rakennan edullisista ja hyvistä raaka-aineista sen ruokavalion, ja sitten lisään siihen vähän kalaa/lihaa/herkkuja/hedelmiä jne. Ja ei ole ongelma minulle tuo 100€/kk.

Vierailija
9149/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin taannoin Fazerin puikula ruisleipiä tarjouksesta 1€ paketti (alle 2€/kg) ja mielenkiinnosta katsoin sen ravintoaineita nyt. Proteiinia on 11g ja ravintokuitua 10g. Rasvaa 1,4g. Tais olla ihan hyvä ostos ja vaihtelua kaurapuurolle :D En tiennyt et leivässäkin on proteiinia ja siks oon sitä vältellyt hiilareiden takia :D

Vierailija
9150/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atrian kana fileesuikaleessa proteiinia on (300g 3€) 15g mutta ravintokuitus vain 0,2g. Kaurahiutaleessa (ja korppujauhoissa) sitä proteiinia on 13g mutta ravintokuitua 11g ja on paljon edullisempia eli eli Hyvähän se on monipuolisesti syödä mutta aika pienet erot on monissa tuotteissa ja itse suosin halpoja raaka-aineita ruokavalion perustana. En tietenkään suosi sokeria mutta suolistolle ja aivoille hyviä rakennusaineita. Eli rakennan edullisista ja hyvistä raaka-aineista sen ruokavalion, ja sitten lisään siihen vähän kalaa/lihaa/herkkuja/hedelmiä jne. Ja ei ole ongelma minulle tuo 100€/kk.

Mutta miettikää mikä määrä on 100 grammaa kaurahiutaleita verrattuna vaikka 100 g lihapalaseen.

Vierailija
9151/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai eri asiat painaa eri verran. Esimerkiksi omena voi painaa 200g ja maksaa 0,20€. Mutta ei se tarkoita, että siitä saisi enemmän kaloreita kuin karkkipussista 100g 1,5€. Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Siksi suositellaankin monipuolista ruokavaliota ja se onnistuu edullisesti myös ja kasvissyöjiltå myös, joita tuntuu olevan nykyisin yhä enemmän. Itse syön kaikkea, mutta koitan syödä viikon aikana ihan kasviksia, lihaa, leipää, puuroa ja paljon muutakin jossain muodossa ja eri lailla valmistettuna. Lämpimät voileivät on lapseni herkkua, oma suosikki tällä hetkellä itsetehdyt sushit. Puoliso tykkää lasagneata ja teini pastasalaatista. Kukaan ei silti syö lempiruokaansa joka päivä vaan vaihdellaan mitä tehdään päivälliseksi ja muutenkin että mitä ostetaan kaupasta. Perusaineksia toki aina kaapissa vaikka teinit aina valittaakin, että miksi jääkaapissa ei ole mitään syötävää. Hohhoijaa. Koitetaan toki tehdä vaikka sitä keittoa/mitä vain ruokaa sen verran paljon, että sitä olisi aina valmiina lämmitettäväksi harrastuksen tai koulun jälkeen jos vanhemmat vielä töissä.

Vierailija
9152/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin huvikseni Citymarkettini kalleimman lihapullan kilohinnaltaan eli Wigrenin herkkulihapullat perinteinen 4,55€/250g eli kilohinta on 18,20€/kg. 

Tuotteessa on aivan samat ainekset kuin muissakin lihapullissa tai itsetehtynä. On possua ja nautaa selaisin, lisäksi vettä, korppujauhoa, kananmunaa ja mausteita. Rasvaa tosin ikävästi 20,8g samoin kuin suolaa 1,5g. Proteiinia 15g eli aika lailla saman verran kun noissa HK:n halpispullissa. En nyt tiedä, että mikä tekis näistä niin kauhean paljon parempia kuin HK:n broileri-possuvastaavat. Joiden kilohinta on 2,75€/kg.

Halvimmat eineslihapullat sotkee ainakin itselläni vatsan toiminnan. En osta kalleimpia wigrenejä, vaan teen aina itse, eikä ikinä mitään vatsaoireita. Kyllä noissa halvimmissa einespullissa on jotain, mikä ei tee ainakaan omalle ruuansulatukselle hyvää, joten kauppaan jää.

Vierailija
9153/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miettikää mikä määrä on 100 grammaa kaurahiutaleita verrattuna vaikka 100 g lihapalaseen.

Tämän takia kannattaakin aina muistaa sana mo-ni-puo-li-suus. Myös vähällä rahalla voi syödä monipuolisesti. Joo, ei kannata tankata päivän protskutarpeita pelkistä kaurahiutaleista. Mutta ne kaurahiutaleet on varsin hyvä lisä proteiinitarvetta täyttämään. Kaiken proteiinin ei tarvitse tulla lihasta (tai soijasta). 

Vierailija
9154/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt teinien kohdalla niin, että kun syövät koko ajan ja mitä tahansa, niin nimenomaan ostan vähän sitä sika-nautaa tai kanan jauhelihaa, ja jatkan sitä sitten soijarouheella, kananmunalla, korppuujauholla yms. Että täyttää enemmän ja proteiinia tulee vielä enemmän mutta kilohinta tippuu huomattavasti. Eli ihannemallihan olisi vaikka se 1-2 iso tuunattu protskulettu siinä, pari perunaa ja loput kasviksia. Mutta teinit santsaa ja perunoita voi mennä 7 jne. Leipiä aina lisäksi vähintään pari.

Vieraille teen monesti myös jonkun kiusauksen tai keiton, ettei ne innokkaimmat söisi yksinään sitä kokonaista uunilohta eikä mitään muuta, ja muille ei näin jäisi sitä lohta ollenkaan. Eli kaikki saavat suunnilleen yhtä tasapainoisen aterian kaikista ruokaympyröistä kun tekee keiton/pataruoan/kiusauksen/maksronilaatikon tms. Lisäksi tietenkin aina leipää ja mahdollisesti salaattia tai muuta kasvista tarjolle. Mutta tietenkin kasvissyöjät, laihduttajat, allergikot ja muut erikoisruokavaliolla olevat pitää ottaa huomioon ja kysyä niistä jo hyvissä ajoin etukäteen.

Vierailija
9155/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin just kulhollisen sokeriliemisekahdelmiä, mysliä ja rahkaa.

Makuelämys ja sokerihumalan määrä takasi sen, ettei tätä yhdistelmää kyllä joka päivä ateriaksi suosittele. 

Mutta päätin tyhjätä hyllyjä välillä, enkä juosta kauppaan hamstraamaan. Nämähän on joskus ostettu ja oikeastaan ne silloin pitää myös syödä, koska budjetti ;D

-winner-

9156/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäcoctailhedelmät on hyviä, kohtuullisessa määrin.

Sen sijaan minä kävin tänään kaupassa. Alkuviikon aamupäivät ovat täkäläisissä kaupoissa hyviä punalappuajankohtia, niin tänäänkin - harvinaista nykyään, että tuohon aikaan pääsen ostoksille.

Pakastinta tuli täydennettyä -50% ostoksilla: euron mozzarellapalloja, pari rasiaa kanaleikkeitä ja jotain marinoituja possupihvejä sekä korpelan savusaunakinkkua. Korpelan lihatuotteet ovat kyllä ärsyttävästi ulkomaista alkuperää olevaa lihaa. No, toivottavasti niissä ei ole hepatiittia eikä afrikkalaista sikaruttoa. Ruispuikuloita ja pari paketillista donitseja sekä vegechevreä - eurolla ihan kokeilemisen väärti.

Arkijugurtti ei mene pakastimeen, vaan jääkaappiin.

Lisäksi hyödynsin K-mobiilin edut, cheddar-juustoviipaleita ja kalapuikkoja. Citymarketissa oli edelleen paprikat 1,49€/kg, joten ostin niitä kolmisen kiloa. Pilkon ja laitan pakastimeen. Halvimmat pakastepaprikat on  yli 4,5€/kg, ja kokonaisten paprikoiden hävikinkin laskien kannattaa pakastaa nyt itse.

Halvimmat banaanit ovat näköjään tokmannilla, euron kilo (0,99€/kg), ostin niitäkin, niin tulee vaihtelua omenoihin.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
9157/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko vetää täällä kerralla tuon 100 gramman annoksen kaurahiutaleita? Yleensähän kaurahiutalepaketti kestää täällä jotain kuukauden verran, joten vähän hassua laskea kaurapuurostakin proteiinit kun annos per päivä ei ole lähellekään tuo 100 g.

9158/19086 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko me mennään tähän?

Tunnen ihmisiä, joille 100g hiutaleista keitetty puuro ei riitä alkuunkaan. 1 dl hiutaleita painaa 35g, eli sata grammaa on suurinpiirtein 3dl keittämättömiä hiutaleita. Aika moni keittää puuronsa kuitenkin 1,5dl hiutaleista (no, otantani on vain tuntemiani ihmisiä, en tiedä, miten keskiverto suomalainen puuronsa keittää) eli noin 50g. Siinä on 7g proteiinia. Se on 70-kiloisen kevyesti liikkuvan ihmisen tarpeesta sellainen 10%. Jos sen keittää vielä maitoon, niin sit on jo 17 grammaa valkuaista jo pelkässä puurossa. Itse en pidä maitoon keitetystä kaurapuurosta, joten jää se protsku väliin...

Jos jokaisen päivässä syödyn ruuan/aineksen/annoksen proteiinien laskeminen on vähän hassua, eikä sitä kannata tehdä, niin ei todellakaan kukaan koskaan saa tarpeeksi proteiinia, laskennallisesti. Sit jos laskeekin oikeasti kaikki mitä syö, niin yllättävän paljon noista vähän hassuista annoksista sitä proteiinia tulee.

Suomalaisilla ei ravinnossa yleensä ole puutetta proteiinista. Lähinnä joillakin vanhuksilla voi olla liian niukasti proteiinia ravinnossaan. Liikaa saadaan myös rasvaa, sokeria ja muita hiilihydraatteja sekä suolaa. Oikeastaan ainoa "makro", mistä suomalaisilla on ravinnossaan keskimäärin puutetta, on kuitu. Puurostahan sitä sitten saa...

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
9159/19086 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Taasko me mennään tähän?

Tunnen ihmisiä, joille 100g hiutaleista keitetty puuro ei riitä alkuunkaan. 1 dl hiutaleita painaa 35g, eli sata grammaa on suurinpiirtein 3dl keittämättömiä hiutaleita. Aika moni keittää puuronsa kuitenkin 1,5dl hiutaleista (no, otantani on vain tuntemiani ihmisiä, en tiedä, miten keskiverto suomalainen puuronsa keittää) eli noin 50g. Siinä on 7g proteiinia. Se on 70-kiloisen kevyesti liikkuvan ihmisen tarpeesta sellainen 10%. Jos sen keittää vielä maitoon, niin sit on jo 17 grammaa valkuaista jo pelkässä puurossa. Itse en pidä maitoon keitetystä kaurapuurosta, joten jää se protsku väliin...

Jos jokaisen päivässä syödyn ruuan/aineksen/annoksen proteiinien laskeminen on vähän hassua, eikä sitä kannata tehdä, niin ei todellakaan kukaan koskaan saa tarpeeksi proteiinia, laskennallisesti. Sit jos laskeekin oikeasti kaikki mitä syö, niin yllättävän paljon noista vähän hassuista annoksista sitä prote

En tunne kyllä ketään joka vetää aamupalaksi kattilallisen kaurapuuroa. Kyllä 3 dl hiutaleista syntyy jo useamman ihmisen puuro, jos puuron lisänä on tarjolla jotain muutakin. Toki nälkäänsä tuota on pakko varmaan syödä 100 g jos muuhun ei ole varaa tai on sairaalloisen pihi.

Vierailija
9160/19086 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakodissa saa ruokaa viidesti päivässä, vankilassa neljästi. Kotona pelkkää kaurapuuroa. Kannattaa heittäytyä muistisairaaksi tai tehdä rötöksiä, että saa tässä hyvinvointivaltiossa syödäkseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi