Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19081)

Vierailija
9081/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsenlapseni opiskelee yliopistossa ja on pienillä rahoilla. Toki kävi kesällä  töissä, mutta pitkään pitää niidenkin rahojen riittää. Hän kyllä syö opiskelijalounaan ja pitää sitä edullisena. Hän laskee, että haluaa syödä ainakin yhden lämpimän aterian päivässä ja on monipuolinen siihen hintaan nähden. Minä mummona kannatan kyllä ajatusta. Eväät ovat aina eri kuin lämmin ruoka. Katkaisee myös mukavasti päivän, näkee kavereita ja saa hiukanliikuntaa ja ulkoilmaa kun on kkauempana eri rakennuksessa.

Liikaa ei kannata nuukailla, pitää miettiä muutakin kuin millä nyt saisi ihan kaikkein halvimmalla syödäkseen. Ei elämä ole ihan siihenkään tarkoitettu. Olen sen yrittänyt opettaa. Joillekin on ikävä kyllä pakko, mutta se on eri juttu kuin nämä huvikseen nuukailevat. 

Mitä sulle mummolle kuuluu se, miten lapsenlapses

Minulla on täysin oma elämä ja hänellä se yliopistoelämä satojen kilometrien päässä. Mutta kyllähän olen tyytyväinen, että minulla on järkevä nuori joka tajuaa, että liikaa ei kannata pihistellä ja liikaa elämää pyörittää vain miettien miten voi mistäkin sentin säästää. Nuorena opiskelijana kannattaa syödä mahdollisimman monipuolisesti. Sitä olen yrittänyt sanoa. Eihän se mummon elämään sinällään kuulu, mutta tietenkin olisin huolissani jos söisi kovin huonosti. 

Vierailija
9082/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te pelkkiä juureksia ja vihanneksia suosittelevat,mistäs kuvittelitte energian ja proteiinin tulevan? Vai eikö niitä tarvita ollenkaan? 😆😆

Kyllähän lautasesta puolet kuuluu aina olla kasviksia/juureksia/salaattia. Aikuisella lautanen on luonnollisesti isompi kuin lapsella mutta ei se lautasmalli siitä muuksi muutu ellei puhuta jostain ketoruokavaliosta tai huippu-urheilijasta. Kyllä itse ainakin kuullotan wokkikasvikseni pannulla rasvassa ja lorauta myös öljyä ja balsamicoa salaattini päälle. Laitan myös margariinia, juustoa ja kalkkunaleikkelettä tai kananmunaa leipäni päälle. Tavallisessa kuivatusta herneessäkin on proteiinia 24g/100g ja Vegesunin soijasuikaleissa 70g proteiinia/100g ja on sekin kasvista. Ihan kuin kasviksista tai vaikkapa pastasta saisi mitään proteiinia tai energiaa? Auringonkukan siemenetkin halpoja ja niissä rasvaa 50g/100g ja proteiinia 23g. Ja salaatti siemensekoituksissa rasvaa vieläkin enemmän. Suolapähkinöissäkin proteiinia 27g ja Myllyn paras halpismakaronissakin proteiinia jo 13g.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9083/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun halpis 0,69€ maksavassa ketsupissakin on proteiinia niin kuin porkkanassa ja perunassakin.

Vierailija
9084/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää, että täällä alapeukutetaan ihmisiä, jotka rohkeasti sanovat, että pyytävät mielellään rahaa ruokaan tai elämiseen. Ihan sama laittaako ne muut rahat vaikka juomaan tai tapettiin.

Alapeukutin siksi, että hinnat eivät ole tätä päivää.

Mitkä hinnat?

Nämä hinnat:

"Perunat maksaa noin 0,50e/kilo. Makaroonit on 30 senttiä 400kg pussi.  Lihapullat s-marketista euron 400g pussi. Uunimakkara 1e 400g paketti. Hernekeitto 1e per purkki. ilta-pala banaanit/appelsiinit/tms hedelmät on noin 20-30 senttiä kappale."

Vierailija
9085/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te pelkkiä juureksia ja vihanneksia suosittelevat,mistäs kuvittelitte energian ja proteiinin tulevan? Vai eikö niitä tarvita ollenkaan? 😆😆

Kyllähän lautasesta puolet kuuluu aina olla kasviksia/juureksia/salaattia. Aikuisella lautanen on luonnollisesti isompi kuin lapsella mutta ei se lautasmalli siitä muuksi muutu ellei puhuta jostain ketoruokavaliosta tai huippu-urheilijasta. Kyllä itse ainakin kuullotan wokkikasvikseni pannulla rasvassa ja lorauta myös öljyä ja balsamicoa salaattini päälle. Laitan myös margariinia, juustoa ja kalkkunaleikkelettä tai kananmunaa leipäni päälle. Tavallisessa kuivatusta herneessäkin on proteiinia 24g/100g ja Vegesunin soijasuikaleissa 70g proteiinia/100g ja on sekin kasvista. Ihan kuin kasviksista tai vaikkapa pastasta saisi mitään proteiinia tai energiaa? Auringonkukan siemenetkin halpoja ja niissä rasvaa 50g/100g ja proteiinia 23g. Ja salaatti si

Ketjun aihe on alle 100€/kk ruokabudjetti,siinä ei todellakaan ole varaa mihinkään laajaan nollakaloriseen vihannes/juures-valikoimaan. 

Vierailija
9086/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-Menun ohuessa ruisnäkkileivässä kans on proteiinia 13g/100g ja K-Menun kaurahiutaleissa 14g että lähes kaikesta syömisistä sitä kertyy päivän aikana ilman sen kummempia miettimättä. Itse en ainakaan jaksaisi stressata yksittäisistä ainesosista päivän aikana. Puuroa, leipää, munakkaita, kasviksia, pastaa, perunaa, kanaa ihan tollaista tavallista ruokaa syön mutta edullisimpia ainesosia painottaen eli paljon kauden edullisia kasviksia toki ja ravitsevaa puuroa itsekerätyillä marjoilla ja ilmaiseksi saaduilla omenilla jne. Säästän mieluummin rahaa erikoistilanteisiin ja herkutteluhetkiin. Ei joulu tarvitse olla joka päivä. Tai itse ainakin kyllästyisin jos joka päivä söisin kakkua ja ties mitä smetanalla kuorrutettua lohta tms. Arkisin syön tavallista arkiruokia eli ihan tavallisia, edullisia pastaruokia ja keittoja myös.

Vierailija
9087/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää, että täällä alapeukutetaan ihmisiä, jotka rohkeasti sanovat, että pyytävät mielellään rahaa ruokaan tai elämiseen. Ihan sama laittaako ne muut rahat vaikka juomaan tai tapettiin.

Alapeukutin siksi, että hinnat eivät ole tätä päivää.

Mitkä hinnat?

Nämä hinnat:

"Perunat maksaa noin 0,50e/kilo. Makaroonit on 30 senttiä 400kg pussi.  Lihapullat s-marketista euron 400g pussi. Uunimakkara 1e 400g paketti. Hernekeitto 1e per purkki. ilta-pala banaanit/appelsiinit/tms hedelmät on noin 20-30 senttiä kappale."

Aa joo! No perunoita saa nyt välillä erilaisissa tarjouksissa ihan 0,50€/kg mutta ei joka kaupassa tai jatkuvasti. Banaani maksaa myös ympäri vuorokauden ihan ilman ilta-alettakin sen 0,25€ kuten omenoitakin saa sillä hinnalla. Ite ostan kans lähi Cittarista Uunimakkaran 1,29€ vaikka tosissaan aiemmin oli alle euron. Hk:n lihapyörykät siellä maksaa nykyisin vielä 360g 0,99€. K-Menun hernekeitto 435g tölkki maksaa mulla 0,76€. Pirkan vastaava jo 1,05€. Makaronipussi 400g maksaa mulla 0,39€ mutta siks suosin 1kg spaghettia, koska siinä kilohinta paljon matalampi eli 0,76€/kg.

Vierailija
9088/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lautasesta puolet kuuluu aina olla kasviksia/juureksia/salaattia. Aikuisella lautanen on luonnollisesti isompi kuin lapsella mutta ei se lautasmalli siitä muuksi muutu ellei puhuta jostain ketoruokavaliosta tai huippu-urheilijasta. Kyllä itse ainakin kuullotan wokkikasvikseni pannulla rasvassa ja lorauta myös öljyä ja balsamicoa salaattini päälle. Laitan myös margariinia, juustoa ja kalkkunaleikkelettä tai kananmunaa leipäni päälle. Tavallisessa kuivatusta herneessäkin on proteiinia 24g/100g ja Vegesunin soijasuikaleissa 70g proteiinia/100g ja on sekin kasvista. Ihan kuin kasviksista tai vaikkapa pastasta saisi mitään proteiinia tai energiaa? Auringonkukan siemenetkin halpoja ja niiss

No varmaan se 500-700g on helppo mahduttaa ja se maksaa sen 0,50-1€ ympäri vuoden. Erikoiskasviksista pitää tietenkin maksaa enemmän esim. Niistä sienistä tai mustikoista jos ei ole itse valmis menemään metsään hakemaan niitä ilmaiseksi. Mutta terveellisiä kasviksia saa joka päivä 2€/kg vaikka pilkottuna ja pestynä pakastepussin muodossa. Juureksia talvella paljon edullisimmin ja kesällä mm. Kurkkua ja kesäkurpitsaa.

Vierailija
9089/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivässä 1kg kasviksia (sis. Kurkun eli leivönpäälliset ja välipalaomenan tms.) 1,5€, leivät 4kpl margariinilla 0,20€, puurolautanen margariinilla 0,05€, kananmuna 0,10€, pastat 0,20€, proteiini eli kana/kala/soijasuikale/jauheliha 1€ (monesti n. 100g klöntti päivässä). Juomana kraanavesi. Perusruoka mulla maksaa 2€ päivässä. Riittää rahat mainiosti vielä siihen, että toisinaan ostelen kalkkunaleikkelettä, juustopaketin, maidon, vehnäjauhoa, öljyä, siemeniä, kookosmaidon jne. Hyviä tarjouksia katsellen.

Aikoinaan kun käytin alkoholia niin meni paljon enemmän kuin päivissä ei ollut kunnon rytmiä. Tuli outoja mielihimoja ja teki mieli kalliita sipsejä tai herkuttelujuustoja ja krapulassa söi epäterveellisiä vaihtoehtoja kun skippasi puuron/leivät. Lisäksi hiprakassa tai krapulassa teki aina kaupassa typeriä ratkaisuja kuten se pakastepitsa tai muuta nopeaa, kun ei ollut energiaa mihinkään kokkailuun ja tosiaan ne oudot mieliteot kuten joku eines herkkusienisalaatti tai muu majoneesisalaatti jne. Turhaa ja nopeaa tuli napattua hyllyltä kilohintoja paljoa vertailematta kun halusi päästä nopeasti sohvalle vaan lepäämään. 

Vierailija
9090/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjolohi meidän kaupassa nyt tarjouksessa 8,99€/kg. Proteiinia 100g sisältää 10g.

Sika-nautajauheliha 6,98€/kg tarjouksessa. Proteiinia 16g.

Kanan paistileike 9,97€/kg. Proteiinia 18g.

Soijarouhe 6,58€/kg. Proteiinia 53g.

Soijasuikale 15,56€/kg. Proteiinia 70g.

Vierailija
9091/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun aloin treenaa ja halusin enemmän proteiinia niin vaihdoin jauhelihan soijarouheeseen koska siinä suunnilleen kolme kertaa enemmän proteiinia ja paljon halvempaa. Helpotan vaihtamista maustamalla soijarouheesta lihaliemikuutiota ja jauhelihamausteella (saa maustepussissa). Kai siihen joukkoon vois laittaa vielä kermaa/maitoa tai voi-vehnäjauho ruskean kastikkeen, mutta mä heitän noi useimmiten mun riisi-wok-kasvisten joukkoon tai sellaisenaan sekoitan pastan kanssa. Mutta perunan kanssa sopii toi kastike myös. Oon kans maustamatonta soijarouhetta heittänyt sellaisenaan puuron ja rahkan joukkoon salipäivinä. Välillä myös siemeniä ja marjoja.

Vierailija
9092/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ympäristöä ajatteleville niin soijarouhe on kuin jauhelihaa paitsi ilman kuollutta eläintä. Ja soijasuikaleet on kuin kanaa paitsi ilman tapettua kanaa. Lisäksi kasvistuotteissa enemmän proteiinia ja halvempaa valmistaa ilman teurastuksia. Maustaa voi ihan niin kuin haluaa. Ei maustamaton kana miltään maistu, ellei siihen laita suolaa. Moni saattaa laittaa vielä pippuria, inkivääriä, paprikaa, currya, kurkumaa, soijakastiketta tai mitä lie tomaattimurskaa tai muuta jos haluaa. Ihan sama soijan kanssa.

Vierailija
9093/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään ympäristöä ajattelee, ei takuulla syö soijaa! Sitä tuotetaan ihan eri mantereilla ja rahdataan Suoneen. Eniten soijaa tuotetaan Brasiliassa ja kysynnän vuoksi soijan viljelysmaat valtaavat jatkuvasti alaa Amazonin sademetsistä. Soijan tuotanto on tärkein syy, joka aiheuttaa metsäkatoa Amazonilla. 

Vierailija
9094/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ympäristöä ajatteleville niin soijarouhe on kuin jauhelihaa paitsi ilman kuollutta eläintä. Ja soijasuikaleet on kuin kanaa paitsi ilman tapettua kanaa. Lisäksi kasvistuotteissa enemmän proteiinia ja halvempaa valmistaa ilman teurastuksia. Maustaa voi ihan niin kuin haluaa. Ei maustamaton kana miltään maistu, ellei siihen laita suolaa. Moni saattaa laittaa vielä pippuria, inkivääriä, paprikaa, currya, kurkumaa, soijakastiketta tai mitä lie tomaattimurskaa tai muuta jos haluaa. Ihan sama soijan kanssa.

Ainakin itsellä menee vatsan toiminta sekaisin soijasta, eron kyllä huomaa siinä helposti syökö kanaa vai soijaa. Ei nämä kaikille sovi.

Vierailija
9095/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä miten soijarouhe eroaa härkiksestä tai herneproteiinista tai palkokasveista tms. Mutta kuollut eläin ei kuulosta kovin houkuttelevalta. tulee jotenkin semmoinen mätä vain mieleen. Enkä jaksa olla joka toinen päivä tutkimassa mitään pakkausmerkintöjä eli milloin viimeinen käyttöpäivä. Soijarouhetta ei tartte säilyttää jääkaapissa ja säilyy lämpimässäkin vuosia avattuna. Ei mee biojätteisiin mitään.

Toisaalta en ole valmis tappamaan elävää lehmää ja tekemään siitä ruokaa kun maassa teurastettuna makaa ja säilömään eli siksi en sitä syö. Mutta kalan olen valmis tappamaan milloin vain omin käsin ja laittamaan grilliin eli sitä voin syödä. Myös porkkanoita ja perunoita voin nostaa maasta eli niitä voin syödä jne. Sieniä voin kerätä ja heittää pannulle eli ok. Syömiseni pidän suht simppelinä.

Vierailija
9096/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä miten soijarouhe eroaa härkiksestä tai herneproteiinista tai palkokasveista tms. Mutta kuollut eläin ei kuulosta kovin houkuttelevalta. tulee jotenkin semmoinen mätä vain mieleen. Enkä jaksa olla joka toinen päivä tutkimassa mitään pakkausmerkintöjä eli milloin viimeinen käyttöpäivä. Soijarouhetta ei tartte säilyttää jääkaapissa ja säilyy lämpimässäkin vuosia avattuna. Ei mee biojätteisiin mitään.

Toisaalta en ole valmis tappamaan elävää lehmää ja tekemään siitä ruokaa kun maassa teurastettuna makaa ja säilömään eli siksi en sitä syö. Mutta kalan olen valmis tappamaan milloin vain omin käsin ja laittamaan grilliin eli sitä voin syödä. Myös porkkanoita ja perunoita voin nostaa maasta eli niitä voin syödä jne. Sieniä voin kerätä ja heittää pannulle eli ok. Syömiseni pidän suht simppelinä.

Mieluummin syön lihan kuolleena kuin elävänä.

Vierailija
9097/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegesun herne proteiinrouhe sopii keliaakikolle ja soijayliherkkien ruokavalioon myös. Kuten vegaaneille ja lapsille tietty. Ranskassa valmistettu ja on geenimuuntelematon. Voi syödä sellaisenaan ilman kypsennystä tai tehdä vaikka pyöryköitä. Rasvaa vain 4,5g ja proteiinia 60g / 100g. Aika paljon enemmän protskua kuin kanassa, lihassa tai kalassa. On myös runsaskuituinen, suolaton, laktoositon, säilöntäaineeton, ei lisättyä sokeria jne. Hinta toki myös sen mukainen eli 23€/kg mutta toki tuo turpoaa eli 100g 2,3€ turpoaa 400g veroiseksi eli se 100g maksaa lopulta noin 0,60g. Kanasta ja possusta vain haihtuu nesteitä ja alkupakkauksen koko pienenee.

Vierailija
9098/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija ja lihansyönnin välttäminen on vähän sellaisia juttuja, ettei niitä kannata liikaa tuputtaa muille. Jokainen tekee nämä valinnat omalla kohdallaan, mutta yleensä liika tuputtaminen pelkästään ärsyttää ihmisiä. Ihmisillä on omat syynsä joko syödä tai olla syömättä soijaa tai lihaa ja yleensä mitään "käännytystä" on aika vaikea ruoka-asioissa saada aikaan.

Vierailija
9099/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön yleensä 1kg K-menun pakaste paraskaali-kukkakaali-porkkana-kasvissekoitusta 1,95€ päivän aikana. Joo saisi tuoreena paljon halvemmalla mutta toi on helppo laittaa vaan kattilaan. Tossa pussissa on netin ravintosisällöt mukaan proteiinia 4g/100g eli 40g proteiinia tossa koko pussissa. Voiskohan pitää paikkaansa?

Toisaalta tänään ostin Prismasta Coopin peruna ja keittokasvis valmis pakastepussin 750g. Hinta oli 1,15€ eli kilohinta 1,53€/kg. Yleensä noissa pakastekasviksissa on ollut proteiinia tyyliin 1-3g/100g. Mutta Pirkan herne-maissi-paprika kertoo, siinä pussissa olis jopa 6g proteiinia/100g. Saman kauppasivuston mukaan Pirkan maksamakkarassa on proteiinia 10g/100g. Pirkan Sipsissä on proteiinia 5,6g.

Vierailija
9100/19081 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa kuivattu herne. Kilohinta suunnilleen 2-3€/kg ja esim. 200g herneitä saa kattilalllisen hernekeittoa kun turpoaa ihan jäätävän kokoisiksi eli maksaa noin 0,30€ koko kattilallinen+vesi 0,002€?. Proteiinia on 18-25g/100g. Sama kuin maustamattomassa jauhelihassa ja kanassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi