Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19045)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön alle sadalla eurolla kuukaudessa. Olen 22v köyhä työtön nainen. Mulla on syömishäiriö ja painan 48kg ja oon 168cm pitkä. Mua ei kiinnosta käydä palkkatöissä vaan elän tosi vapaata taiteilijaelämää ja oon mielelläni sillä kustannuksella köyhä. Oon tosi onnellinen ja nautin mun elämästä kaikkeine vaikeilujeni kanssa, mutten voi kiistää ettenkö olisi sairas :-)
Oon kasvissyöjä, syön yleensä leipää, puuroa, jogurttia ja kaikenlaisia sörsseleitä mihin laitan kasviksia, couscousta,quinoaa, riisiä ja jotain proteiinia kuten tofua. Välillä saa dyykattua lähi K-marketin roskiksesta jotain herkkuja mihin ei yleensä ois rahaa. Mutta ruokailu on aika vähäistä,, n. 1-3 kertaa päivässä.
Ihan hyvältä ja monipuoliseltahan tuo kuulostaa! Mulla oli kausi että skippasin aamu ja iltapalat ja jouluruoat ja söin vaan 100g karkkia päivässä ja 2
On täysin selvää, että vapaaehtoisesti satasella syövillä on hyvin todennäköisesti jonkinlainen tai jonkinasteinen syömishäiriö.
Minä syön 2 kertaa päivässä ja pärjään oikein hyvin eikä ole nälkä missään vaiheessa. Eli töissä eväsleivät ja kotona ruoka sohvalla ja pari olutta.
Helposti.
Mieheni maksaa suhteessamme kaiken, joten minulla ei mene euroakaan kuukauden ruokamenoihin,
Tulin juuri metsästä. Tai no, vähän suureellisesti sanottu, kun en kertaakaan menettänyt näköyhteyttä omaan pihaan. Keräsin kilon verran kantarellejä, yhden orakkaan ja yhden tatin. Tatti varmaan on matoinen (en tietenkään ottanut veistä mukaan, kun vaan äkkiä käytin koiran mettässä...), perkaan/pilkon ne kohta. Tuosta tulee pannullinen.
Sienissä on jonkin verran proteiinia. Se on täysin kiistämätön tosiasia, jos joskus on haistellut mädäntynyttä sientä, haisee mädälle lihalle Paljoa sitä ei ole, 2,6g/100g kokoonkeitettyä sientä - mutta onhan sekin jotain.
Meillä syödään sieniä siksi, että ne on hyvänmakuisia. Tuo alunperin kilo sieniä kutistuu paistettuna niin paljon, että siitä ei taida riittää kuin kolmelle nuorelle syötävää. No, aina voin hakea lisää, niin saan itsellenikin. Joka tapauksessa huomenna mennään siskon kanssa metsään, löysin hyvän mustatorvisienipaikan.
Tänään oli toimistopäivä, eväiden varassa kuten yleensäkin. Aamupalana sämpylää ja teetä (kuka yllättyi?), tee olikin talon puolesta. Sämpylä, levite ja kurkkuviipaleet, noin 0,30€. Lounas venyi taas, kiitos pitkäksi venähtäneen palaverin. Toinen sämpylä, varmaan 300g vesimelonia viipaleina ja hedelmäpommijukurtti. 0,30+0,30+0,30=0,90€ lounas. Kotiin tultua söin kolme pannulla paistettua nakkia (nuoriso-osasto oli tehnyt hodareita), pari ruokalusikallista kurpitsakuutioita ja jalopenoviipaleita. Erittäin terveellinen iltapäiväateria, not. Nakkipaketti maksoi 0,69€ (hintalappu edelleen siinä muoviroskiksen päällimäisenä olevassa paketissa kiinni), eli 21 senttiä? jos nakkeja oli alunperin 10 kpl ja ehkä 5 senttiä noille kasviksille (omatekemät etikkasäilykkeet viime syksyltä)., sanotaan 0,30€. Sen jälkeen kävin läpi päivän palaverissa kirjoitettua muistiota ja totesin, että hermot menee, tein kulhollisen popkornia. 0,10€.
Tähänastinen saldo 1,60€, iltapalaksi syön vielä pari palaa pannukakkua, kunhan saan nuo sienet perattua. Yhtään vesimelonia en tänään kyllä enää syö. Eli kahden euron pintaan menee tämä päivä. Puolisolla itseasiassa vielä halvempi päivä, kun on syönyt juustomunakasta ja paistettuja perunoita ja ruisleipää kesäkurpitsalettujen kanssa (hän syö vain 2x päivässä).
Juuri nyt elän haukkumanimeni mukaisesti 😍
Kiusa se on pienikin kiusa
Aamulla tuorepuuroa, jossa päällä viipaloitu banaani ja lusikallinen maapähkinätahnaa.
Lounaaksi kaksi palaa ruisleipää, jossa päällä päällä majoneesia, pari eiliseltä jäänyttä keitettyä perunaa viipaloituna ja mausteena tilliä ja suolaa.
Iltapäivällä itse tehty jääkahvi.
Lisäksi söin tarjotun Magnum-jäätelöpuikon.
Kaupan hävikki-hevistä löytyi 4 pussia valkokaaliraastetta, 20 senttiä/kpl. Paistoin niistä kaksi wokissa ja mausteeksi soijakastiketta ja seesamiöljyä. Jäi vielä kaksi pussia huomiselle. Ostin hävikistä myös 50 sentillä kukkakimpun, josta poistin kulahtaneet kukat ja laitoin loput hyvät kukat maljakkoon. Kaunis tuli.
Päivän ateriat yhteensä ehkä 3-4 euroa?
Keitettyjä perunaviipaleita leivän päälle, luinko nyt oikein? Onko tämä jotain äärimmäistä köyhyyttä vai sairaalloista pihiyttä? Ikinä en ole kuullutkaan vastaavasta, jos keitettyä perunaa jää yli, niin tekeehän siitä helposti vaikka paistoperunoita ja munakasta tms., mutta että leivän päälle?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään väärää käyttää välillä eineslihapullia ja nuudeleita tai pakaste peruna-sipulipussia tai vaikka valmista salaattikastiketta. Ei kaikkea tarvitse tehdä aina alusta asti itse, varsinkaan jos on yh-äiti 3 pienelle lapselle tai yksin elävä sinkku. Jos perheessä on useampi ruoanlaittaja niin on yleensä myös enemmän aikaa kokkailla - samaan aikaan kun toinen siivoaa. Lapset voivat samalla kattaa pöydän ja osallistua myös ruoanlaittoon. Ruokaa tekee myös mielellään kerralla enemmän kun sitä voi kaikki ottaa myös seuraavana päivänä töihin evääksi.
Monilla myös säilyke hernekeittoa kaapissa. Itselläni puolestaan pussikuivakeittoja, joita syön aina kipeänä. Lisään vain veden. Yksi 1€ pussista saa 4 annosta eli maksaa 0,25€ lautasellinen ja saa samalla nesteitä kun makaa vain sängyssä/sohvalla ja hikoilee.
Olet siis jatkuvasti sairas? Kannattaisi syödä paremmin niin immuniteettikin olisi kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Eri kuukausina menee eri määrä rahaa. Ostin ämpärillisen kantarelleja, kun en tänä syksynä itse pysty sieniä keräämään. 40e. Käsittelin ja pakastin, tuli 10 annosta. Hinta 4e. Jokaisesta tulee ainakin 2x syötävä ruoka, eli annoksen pääproteiini 2e/ kerta.
EI sienet ole mikään pääproteiini. Tai mustikat pääruoka-aine.Aivan omituisia juttuja täällä, onko jotain ongelmia elämänhallinnassa. Tulee mieleen jotkut dementit, jotka ostaa vanukkaita pakastimensa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Keitettyjä perunaviipaleita leivän päälle, luinko nyt oikein? Onko tämä jotain äärimmäistä köyhyyttä vai sairaalloista pihiyttä? Ikinä en ole kuullutkaan vastaavasta, jos keitettyä perunaa jää yli, niin tekeehän siitä helposti vaikka paistoperunoita ja munakasta tms., mutta että leivän päälle?
Peruna on todella monipuolinen aines. Muistaakseni joku radiojuontaja (Minna Kuukka?) laittaa aina pitsan päälle keitettyä perunaa viipaleina. Pottuvoi oli menneinä aikoina ihan tavallinen leivänpäällinen köyhemmissä perheissä (eli perunamuusia leivän päällä). Britit syö chip buttyä, eli sämpylää/leipää, jossa on välissä ranskalaisia perunoita. Miksei voisi laittaa perunoita leivän päälle, mitä ihmeellistä siinä on? Enemmän tuo ihmettely kertoo mielen köyhyydestä.
(tänä aamuna jo keräsin tatteja aamulenkillä, ei se eilinenkään tatti ollut kovin matoinen)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri kuukausina menee eri määrä rahaa. Ostin ämpärillisen kantarelleja, kun en tänä syksynä itse pysty sieniä keräämään. 40e. Käsittelin ja pakastin, tuli 10 annosta. Hinta 4e. Jokaisesta tulee ainakin 2x syötävä ruoka, eli annoksen pääproteiini 2e/ kerta.
EI sienet ole mikään pääproteiini. Tai mustikat pääruoka-aine.Aivan omituisia juttuja täällä, onko jotain ongelmia elämänhallinnassa. Tulee mieleen jotkut dementit, jotka ostaa vanukkaita pakastimensa täyteen.
Kyllä nämä halparuokavaliot on täällä joka kerta proteiinin suhteen puutteellisia, sienet ja mustikat ei todellakaan riitä ihmisen päivän proteiinin tarpeeksi. Perunaa vielä leivän päälle. Jos proteiinia syötäisiin edes lähellekään suositeltua määrää, niin se kyllä nostaa ruokakulut helposti yli 100 euroon/kk.
En osaa kyllä ymmärtää tälläistä välinpitämättömyyttä omaa kehoa kohtaan, kyllä proteiininpuutekin on ihan oikea terveysongelma, joka on helposti vältettävissä monipuolisella syömisellä. Proteiinin toiminnasta kehossa voi lukea ihan ilmaiseksi, esim. Wikipediasta löytyy kattava artikkeli, jos on mennyt kokonaan ohi mikä proteiinin merkitys on ruokavaliossa ja ihmiskehossa.
Montako pakaste pizzaa saa satasella? Lisäksi nyysin kahviloista teepussit ;D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri noin.Keitetyt perunaviipaleet, silli ja sipuli leivän päällä on minusta aivan erityisen hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pitää kantarellia 20g 2€ ruoka-annoksen pääproteiinina? Itse sienestän paljon ja ämpärillinen kantarelleja pannulla paiston jälkeen menee litran pakastepussiin.
Kysymys sinulle - jos 10 ltr ämpärillinen, niin kuinka moneen annokseen se sinulla riittää?
-eri-
Pannullinen kantarelleja kermakastikkeessa ja 1 kantarellikeitto valmiiseen keittopussiin tehtynä. Kermakastike syödään puolison kanssa saman tien (dippaillaan leipään tai perunan/pastan kanssa tai salaattiin tai sellaisenaankin) ja keitosta tulee 4 annosta. Eli 6 annosta.
Toisaalta lyttypottupiirakkaan menisi 200 g, ja ihan vaan siitä 6-8 annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä halparuokavaliot on täällä joka kerta proteiinin suhteen puutteellisia, sienet ja mustikat ei todellakaan riitä ihmisen päivän proteiinin tarpeeksi. Perunaa vielä leivän päälle. Jos proteiinia syötäisiin edes lähellekään suositeltua määrää, niin se kyllä nostaa ruokakulut helposti yli 100 euroon/kk.
Taitaa sun lukutaito olla puutteellinen.
Kun eksyn tänne linkin perusteella olen sitä mieltä että naisilta pitäisi viedä äänioikeus. Liian empaattisia ja ailahtelevia tekemään järkeviä päätöksiä. Naisten mielestä Suomeen pitäisi raahata koko Afrikka ja Lähi-Itä Suomeen vaikka korvista repimällä. Kaikki ilmaisten lihapatojen ääreen. Demarit, vihreät ja vasemmistoliitto pitäisi lakkauttaa rikollisjärjestöinä. Amen. Syön sadalla eurolla päivässä.
Niin, sienissä on proteiinia noin 2 g/100 g, kun taas esimerkiksi keitetyissä pavuissa noin 6 g/100 g. Soijarouhe ja tofu pääsevät aika korkealla proteiinin määrässä, kuivassa soijarouheessa on liki puolet eli 50 g proteiinia, mutta sehän täytyy turvottaa, jolloin proteiinin määrä per syötävä osa on pienempi, kuitenkin varmaankin 20 g tienoilla 100 grammaa kohti. Tofussa taas proteiinia n. 15 g/100 g. Näihin verrattuna sienissä on proteiinia todella vähän. Se että sieniä kutsutaan proteiinikkaiksi johtuu siitä, että niitä verrataan kasveihin ja toisekseen siitä, että verrataan kalorimäärään. Sienissä on toki hyvin vähän kaloreita, eli energiaprosenteissa proteiinia on paljon. Absoluuttinen määrä on kuitenkin tuo n. 2 g/100 g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri noin.Keitetyt perunaviipaleet, silli ja sipuli leivän päällä on minusta aivan erityisen hyvää.
Totta. Tuota reseptiä kutsutaan klassikoksikin ja ehdotetaan herkuksi juhliin. Tässä näkee näiden ennakkoluuloisten yleissivistyksen tason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee vieraita niin yleensä teen jonkun ison keiton vieraille ja tuoretta leipää. Tai vaikka makaronilaatikon. Jos on paljon eri-ikäisiä ja allergikkojen niin Yöeensä tarjolle tortilloja ja kasvis-paputäyte yhteen kulhoon ja jauheliha-paputäyte yhteen. Lisäksi kurkut ja maissit ja tomaatti ja salaatti omiin kulhoihin. Ja salsakastike jne. Kaikki voivat koota oman annoksensa ja on aika edullista mutta näyttävää.
Tänään tein ruoaksi spaghettia ja eineslihapullat 0,99€ pannulle + kastikkeeksi kaupan valmis herkkusienijauhepussista puolet (lisää vain vesi+maito) kastikkeeksi pannulle. nyt kaikki saa haukkua että eineksiä ja lisäaineita, mutta monesti käytän jotain puolivalmista osana ruokaa. En todellakaan aina jaksa alkaa vääntämän jauhelihasta lihapullia kun kaupasta saa 30? Lihapullaa al
Minäkin tykkään etanoista :)
-sama-
Samoin, varsinkin -60% tarjousten perässä, niin jää mullekin nopeana jotain ;DDDD
Tänään ei vielä mitään syötynä. Varmaankin mennään rasvatonta maitoa mysliin sekoitettuna aamiaisella/päivällisellä jahka joskus ehtii keittiöön... Täytyy varmaan ennen sitä laskea excelillä montako tippaa maitoa on varaa laittaa kuitujen sekaan, ettei budjettti keikahda ;DDD
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Montako pakaste pizzaa saa satasella? Lisäksi nyysin kahviloista teepussit ;D
Lidlissä on taas XXL-pizzatarjous 6,49 4 kpl. Päätin kuitenkin vastustaa kiusausta tällä kertaa. Ajattelin ottaa niitä kilon maustettuja kasvispannuannoksia 2,99 pizzan sijaan. Ja porkkanoita 89c/kg
-winner-
Ihan hyvältä ja monipuoliseltahan tuo kuulostaa! Mulla oli kausi että skippasin aamu ja iltapalat ja jouluruoat ja söin vaan 100g karkkia päivässä ja 2 näkkileipää, en ikinä mitään muuta. En olis todellakaan suostunut syömään mitään ns. Lämmintä ruokaa saatika rasvaista puuroa tms. :) Tätä kesti siis aikavälillä 13-18v. Sitten 18-27v. Suostuin syömään vain 1 salaatin päivässä enkä muuta. Nykyisin syön jo 5 kertaa päivässä, vaikkakin aika pieniä annoksia enkä itse myöskään välitä lihasta. Joskus saatan syödä lohta tai kanaa, mutta en viikottain.