Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19026)

7681/19026 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pää kyllä ihan täynnä etikkahuurua, olen tehnyt maustekurkkuja oikein urakalla. Ja vien ne sinne siskon pottukellariin 😝  On kivaa, kun on ihan lähellä sisko ja hänellä kellari, jota saan lainata.

Eilen tein kuskusta ja kanaa - pilkoin ja paistoin kuskuksen sekaan porkkanaa, kesäkurpitsaa, kaalia ja suippopaprikaa, mausteeksi suolaa ja pippuria. Tänä aamuna yksi nuori kävi kaivelemassa jääkaapista, että jäikö sitä kuskusta vielä, söisin sen pois, ja toinen kävi myöhemmin kyselemässä, että mitähän tänään syödään, se eilinen kuskus oli tosi hyvää.

Kanat punalaputettuja paistileikkeitä 500g (6€/kg), ei ollut paha hinta luuttomasta kanasta. Kuskus sitä Coopin kuskusta Prismasta. Eli kuskus noin 0,90€, kasviksia puolisen kiloa 0,50€ (kaikki 0,99€/kg paitsi suippopaprika, joka oli joku hlökohtainen tarjous 0,69€/3kpl, laitoin vain yhden puolikkaan, kun en ollut varma mitä noi nuoret tykkää; valkosipulit ilmaisia omasta maasta*). Voita, ruokaöljyä, suolaa, mausteita ehkä 1€. 5,40€ neljän hengen iltaruoka, meni yli euron annokseksi (1,10€/annos), mutta kerranko sitä laitetaan elämä risaiseksi 🤣

Tänään leivoin myös sämpylöitä, niitä meni melkein pellillinen samantien. Ei taida puolen litran taikina enää riittää, pitää vast'edes leipoa 7,5dl taikina (siis nestemäärä on tuo 7,5dl). Ruokana juustomunakasta, paistettuja kasviksia ja makarooneja niille, jotka niitä halusivat. Pastat 1€, 8 kananmunaa 1,20€, juustoa ehkä 0,50€, kasviksia vajaa kilo ~1€. 3,70€ viidelle hengelle, eli 0,75€/annos.

Alehamsterin löydöt on kyllä mahtavia! Täälläpäin ei tuollaisia löydy, kaikki näyttää menevän -30% alennuksella jo aikaisemmin päivällä. Ja tietenkin jos kävisin useammin kaupassa, niin voisi löytyä vaikka mitä. Elämä on valintoja.

Olympialaiset loppuu huomenna, harmi, koska se on ollut näillä sadekeleillä hyvää taustameteliä. Paralympialaiset alkavat kuitenkin kohta!

Näillä sadekeleillä ei ole voinut edes marjassa käydä, mustaviinimarjoja keräsin mehunkeittoon. Sieniä sen sijaan riittää. En viitsi erikseen enää mainita, koska se herättää aina niin paljon pahaa verta.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
7682/19026 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tälle voisi antaa sellaiset kymmenen alapeukkua vähintään - ja aika monille muillekin viesteille. Ihmiset elää omassa pikkumaailmassaan ja neuvovat, kritisoivat ja ilkkuvat tajuamatta monenkaan elämästä yhtään mitään."

Täysin samaa mieltä, taitaa lähinnä yksi ja sama häiriintynyt kirjoittaja tuutata näitä viestejä urakalla tänne sivukaupalla. Elämässä menestyminen on pitkälti pelkästä tuurista kiinni, saatko nuorena opiskelupaikkaa/työtä, pysytkö terveenä ja saatko pitää työpaikkasi firman yt:ssä jne.

Monet ihan yleiset faktatkin on välillä esim. ruokavaliosta ja liikunnasta hukassa, mutta silti omaa mielipidettä toitotetaan ainoana totuutena, kun ei viitsitä edes perusjuttuja lukea netistä, vaikka tieto on täysin ilmaista.

Voidaanko ketjussa puhua jo muustakin kuin miten soijasuikaleita syömällä menestyy elämässä ja tulee rikkaaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
7683/19026 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lasken noita annoshintoja ihan omaksi huvikseni. Lähinnä sen takia, että monella nettisivustolla mainostetaan halvoiksi ruuiksi sellaisia, joiden annoshinta on kaksi euroa. Ja vielä siihen pitäisi laittaa lisää hintaa esimerkiksi kasvislisäkkeeseen, leipään tms. Mutta kuten joku äsken tuossa totesikin, niin taidollahan tässä pelataan, ei rahalla.

Mulla on tavoitteena käyttää päivässä perheen ruokkimiseen 15€. Se tekee viidelle hengelle 465€/kuukausi (31 päivän kk) ja 93€/per nenä. Sen jälkeen jää vielä se reilu euro per päivä/ noin 10 euroa viikko "tuhlattavaksi" eli vaikka sipseihin, popkorniin, suklaaseen, hamppariateriaan tms. Ja tolla 15 eurolla saadaan siis kaikille aamupalat, lounaat/lounaseväät niille, jotka eivät saa koulussa ilmaista ruokaa, erilaiset välipalat ja iltaruoka. Joku päivä menee tosi halvalla, ja se kyllä tasoittuu sitten jonkun toisen päivän kalliimmalla ruualla.

Viiden vuoden aikavälillä olen joutunut muokkaamaan meidän perheen ruokalistaa halvemmaksi. Meillä oli ennen koronaa noin kerran kuukaudessa poronkäristystä/saksanhirvikäristystä, karjalanpaistia ja savulohta. Ei ole enää, poronkäristystä on ehkä kolme kertaa vuodessa, savulohta neljä kertaa (joulun aikana saattaa olla enemmän, kun sitä on niin edullisissa tarjouksissa) ja karjalanpaistia ehkä kuuden viikon välein. Ruokavalio on muuttunut selvästi kasvispainotteisemmaksi. Siihen vaikuttaa tosin sekin, että jälkikasvu on kasvanut ja rohkaistunut syömään erilaisia kasviksia ja eri tavoin valmistettuna. Jos ennen meillä oli pari-kolme kertaa viikossa (pakaste)parsakaalia, niin nyt sitä on ehkä kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa, ja sen tilalla on näitä kesäkurpitsaa, keräkaalia, juureksia. Nyt kelpaa pavut, linssit ja munakoisokin. Kanaa on useammin. Minä en syö kanaa, joten niinä päivinä sitten syön kasviksia ja hiilihydraattilisäkettä enemmän, ehkä otan jääkaapista edellisten päivien jämiä proteiiniksi tai kaivan pakastimesta tekemiäni falafelejä tai kasvispihvejä. Kananmunia menee myös enemmän kuin aikaisemmin. Ne ovat halpoja ja niistä saa nuoret kokattua itselleen nopeasti ruokaa (vaikkapa nuudeleita, kasviksia ja munakokkelia).

Minun mielestäni meidän ruokavaliomme on edelleen monipuolinen, maistuva ja suhteellisen terveellinen. Ihan helppoa tämä ylläpitäminen ei ole, se tosiaan vaatii tarjouksien vahtimista (ensi viikolla on voi tarjouksessa alle kolme euroa paketti!), alelaputettujen tuotteiden hamstraamista, kasvimaalla möyrimistä, marjastusta ja sienestystä, säilöntää - ja pakastimia pitää olla, kellari pitää olla käytössä... Ruokaa pitää osata ja haluta tehdä itse, pitää olla terveet jalat, kädet, selkä ja pää. Jos joku noista ei ole mahdollista, niin sitten on hankalampaa.

Nyt menen pelastamaan kissan kaatosateesta sisälle ja lähden saunaan ja uimaan.

Vierailija
7684/19026 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta kilogrammanlaskijalta näyttää peruna unohtuvan, joka on hyvä ja halpa lisäke lämpimään ruokaan.

7685/19026 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta kilogrammanlaskijalta näyttää peruna unohtuvan, joka on hyvä ja halpa lisäke lämpimään ruokaan.

Olen saanut kunnolla kuraa niskaan, kun olen perunoista puhunut - meillä syödään itsekasvatettuja pottuja, ostan ranskanperunoita ja perunalastuja. Meidän potut maksaa parin päivän talkootyön verran, istutus, mahdollinen kitkemistyö ja perunannostopäivä. Omalla kasvimaalla kasvaa kesäperunat, eli mitä syödään kesän aikana. Nekään eivät mitään maksa, mutta olen niiden kustannukseksi laittanut laskennallisen 0,10€/kg. Viikon sisään olemme syöneet keitettyjä perunoita, perunoita uunivihannesten seassa ja paistettuja perunoita, ja muistaakseni olen kaikista maininnut. Mutta mieluummin olen niistä hiljempaa, ja kerron niistä ruuista, joihin on käytetty ostettuja aineksia, tai olen laskenut kaupan kilohinnan. Sama sienten kanssa.

Vierailija
7686/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kukaan perunaa unohtanut, tuo vaihtelua riisille ja pastalle ja sitä saa ympäri vuoden muiden tapaan 1€/kg hintaan. On täyttävää ja sopii keittoihin, pyttikseen, muussiin, uuniperunaksi, moniin taikinoihin, salaattiin jne.

Vierailija
7687/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi ihan itse tykönään miettiä, ostaisiko puistossa tai bussipysäkillä jonkun ohikulkijan repusta pullaa tai trippiä 😂

Mulle on muuten tuli kerran joku hanttapuli myymään suoraan kainalostaan takin alta kaivamaansa kilon Oltermannia. Tätä täällä Helsingissä tekee nistit. Joo, ei, ei tullut kauppoja 🤭

Vierailija
7688/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kukaan perunaa unohtanut, tuo vaihtelua riisille ja pastalle ja sitä saa ympäri vuoden muiden tapaan 1€/kg hintaan. On täyttävää ja sopii keittoihin, pyttikseen, muussiin, uuniperunaksi, moniin taikinoihin, salaattiin jne.

Ja kilot kasvaa.

Vierailija
7689/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi ihan itse tykönään miettiä, ostaisiko puistossa tai bussipysäkillä jonkun ohikulkijan repusta pullaa tai trippiä 😂

Mulle on muuten tuli kerran joku hanttapuli myymään suoraan kainalostaan takin alta kaivamaansa kilon Oltermannia. Tätä täällä Helsingissä tekee nistit. Joo, ei, ei tullut kauppoja 🤭

No meillä naapurin lapset olivat koko kesän uimarannalla myymässä limua, sipsiä ja karkkia jne. Saivat kuulemma tienattua aika kivasti eli kyllä vissiin myynti kävi ja kate kohdillaan.

Vierailija
7690/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000€ extraa saa tienata vuodessa ilman että täytyy maksaa veroja vaikkapa sitten myymällä jotain piknik-koreja puistoissa tai omenia bussipysäkillä tai limpparia ja vissyä uimarannalla.

Selkeesti nää valittajat, joilla ei riitä raha ruokaan niin on laiskoja eivätkä omaa yksinkertaisiakaan ongelmanratkaisutaitoja. Kaikki pitäisi saada valmiina ja ruokakin pitäisi olla halvempaa. Kannattaa varmaan sitten miettiä, että mistä saisi niitä lisätuloja jos ei ole rahaa.

Vierailija
7691/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 000€ extraa saa tienata vuodessa ilman että täytyy maksaa veroja vaikkapa sitten myymällä jotain piknik-koreja puistoissa tai omenia bussipysäkillä tai limpparia ja vissyä uimarannalla.

Selkeesti nää valittajat, joilla ei riitä raha ruokaan niin on laiskoja eivätkä omaa yksinkertaisiakaan ongelmanratkaisutaitoja. Kaikki pitäisi saada valmiina ja ruokakin pitäisi olla halvempaa. Kannattaa varmaan sitten miettiä, että mistä saisi niitä lisätuloja jos ei ole rahaa.

Montako euroa tämä valittaja on tienannut myymällä omenoita bussipysäkillä? Jossain maaseudulla missä bussi kulkee ehkä 2x päivässä ja kaikilla on lähiaikoina omenoista pian ylitarjontaa? Nämä ideathan on ihan täysiä vitsejä. Järkevämpää on mennä keräämään vaikka sitä mustikkaa ja myydä netin kautta suoraan ostajille, niin voi päästä jotain taskurahoja tienaamaankin.

Vierailija
7692/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että tämä ketju on nykyään täysin pilalla kun viestit on pääasiassa jotain täysiä älyttömyyksiä täynnä. Voiko tämä yksi henkilö perustaa jonkun oman ketjunsa näille järjettömille sentin lasku- ruuille, 1000 kcal päiväruokavaliolle ja omenojen ja trippien myynnille? Saisi jotain järkeä tähänkin ketjuun takaisin.

Vierailija
7693/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, että tämä ketju on nykyään täysin pilalla kun viestit on pääasiassa jotain täysiä älyttömyyksiä täynnä. Voiko tämä yksi henkilö perustaa jonkun oman ketjunsa näille järjettömille sentin lasku- ruuille, 1000 kcal päiväruokavaliolle ja omenojen ja trippien myynnille? Saisi jotain järkeä tähänkin ketjuun takaisin.

Miksi niitä älyttömyyksiä jatketaan, kuten nyt sinäkin teet - takaisin aiheeseen, itse kukin? Vastataan viesteihin missä järkeä - ja nähdään sitä järkeä mieluummin kuin annetaan vaan tylyttävää kritiikkiä.

Vierailija
7694/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villejä ideoitaan on maailma täynnä ja jotkut ihmiset niitä myös toteuttaa lisätienestiä havitellen. Nykyisin voi myydä tuotteita ja osaamistaan helposti myös netissä, mutta kyllä minun kotiovella käy viikottain joku myymässä jotain tai tarjoamassa katon puhdistus apua tms. Monesti olen ostanutkin yrittäjiltä jotain, kuten itsetehtyjä kynttilöitä, partiolaisten joulukalentereita ja keksejä ja karkkia. Myös kala-autosta ostin äyriäisiä ja kalan kun ihan ovelle tuotiin myymään sekä yhdeltä rouvalta huiveja, näin pari mainitakseni. Virpojille annan suklaamunia ja karkkia vastineeksi siitä virpomisvitsasta ja onnen toivotuksista. Ei tää nyt mitään älytön idea ole myydä jotain tuotetta ja saada siitä voittoa itselle. Sillä rahalla voi sitten ostaa vaikka ruokaa tai säästää johonkin mitä elämältään haluaa, vaikka omaan mopoon tai Lintsi-rannekkeisiin tai lumilautaan tai uusiin kenkiin.

Vierailija
7695/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa ennustajaksi - maksaa vaan sen alkupääoman eli Tarot-kortit. Voi ansaita rahaa kaikkialla ilman mitään erillistä liiketilaa. Monet ihmiset lähtee helposti mukaan hullutuksiin ja on valmiita maksamaan vaikka 10€ että joku ennustaa hänelle tulevaisuutta.

Itse olen työskennellyt seksipuhelinlinjalla kun lapset oli pieniä. Oli ihan hauskaa hommaa ja vakiasiakkaita ei haitannut ollenkaan vaikka imuroin samalla tai käskin samalla lapsia ulos leikkimään kavereidensa kanssa.

Vierailija
7696/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villejä ideoitaan on maailma täynnä ja jotkut ihmiset niitä myös toteuttaa lisätienestiä havitellen. Nykyisin voi myydä tuotteita ja osaamistaan helposti myös netissä, mutta kyllä minun kotiovella käy viikottain joku myymässä jotain tai tarjoamassa katon puhdistus apua tms. Monesti olen ostanutkin yrittäjiltä jotain, kuten itsetehtyjä kynttilöitä, partiolaisten joulukalentereita ja keksejä ja karkkia. Myös kala-autosta ostin äyriäisiä ja kalan kun ihan ovelle tuotiin myymään sekä yhdeltä rouvalta huiveja, näin pari mainitakseni. Virpojille annan suklaamunia ja karkkia vastineeksi siitä virpomisvitsasta ja onnen toivotuksista. Ei tää nyt mitään älytön idea ole myydä jotain tuotetta ja saada siitä voittoa itselle. Sillä rahalla voi sitten ostaa vaikka ruokaa tai säästää johonkin mitä elämältään haluaa, vaikka omaan mopoon tai Lintsi-rannekkeisiin tai lumilautaan tai uusiin kenkiin.

Jaskanjauhaja - kalenterit, karkit ja keksit eivät yrittäjiltä eikä myyjille itselleen.

Vierailija
7697/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Partiolaiset keräävätkin harrastukseensa rahaa ja reissuihin, että saadaan pidettyä perusharrastusmaksu edullisena. Näin jokaisella perheellä on varaa sitä harrastaa eikä vanhempien tarvitse omasta pussista kustantaa kaikkea. Hyvä tapa myös opettaa lapsille yrittäjyyttä ja sen, ettei se raha kasva puussa. Se on vapaaehtoista hommaa.

Eikä kaikkien tarvitse alkaa yrittäjäksi on hyvä päivätyö tai tuet riittävät elämiseen. Jotkut vain saattavat haluta lisätuloja eikä siinä mielestäni ole mitään väärää. Kaikilla ei ole myöskään ammattia jos on koulut jäänyt kesken. Mistäs sitä työtä sitten saa?

Vierailija
7698/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olwn eri, mutta koittakaapa kaataa se kaupan valmis  Ceasar-salaatti 230g lautaselle. No ei mahdu edes 2 lautaselle. Kyllä se vaatii ihan suuremman salaattikulhon. Itselle riittää ainakin ihan 1 annos ruokaa tai vaikkapa sitä salaattia eli en pystyisi syömään tota 3 lautasellista krutongeilla ja kastikkeella kuorrutettua salaattia. Toki jos tarjoilisin tota perheen ulkopuolisille, niin ehkä lisäisin porkkanasuikaleita ja vaikka puolikkaita kirsikkatomaatteja joukkoon, ettei ole niin tylsä versio.

Minkä kokoisia lautasia sulla oikein on, jollekin salaatti-/leipälautaselleko sä sitä kaadat? Tuollaisesta 230g salaatista ei kyllä tule yhtään miksikään, ei edes leivän kanssa. Kun sitä proteiiniosaa siinä on se yksi tai kaksi ruokalusikallista.

Vierailija
7699/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessani tehtiin ala-asteella yhdessä mm. erilaisia joulukuusen koristeita, joita sitten myytiin koulun myyjäisissä että saatiin luokalle luokkaretkirahaa. Vanhemmat saivat vapaaehtoisesti leipoa myös mokkapaloja tai vaikka kuivakakun, jonka toivat myyntiin. Myös vanhoja vaatteita ja leluja myytiin erilaisissa koulukirpparitapahtumissa. Myös kouludiscon luokat sai vuorotellen järjestää ja niistä tulleet voitot laitettiin luokkakassaan. Vapaaehtoiset oppilaat ja vanhemmat leipoivat sinne tuotteita ja esimerkiksi kinkkupitsaa oli myynnissä. Toki myös karkkipusseja ja lakuja ja mehua jne.

En tiedä miten nykyään luokat keräävät luokkaretkirahaa.

Vierailija
7700/19026 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pennuille pitäisi myydä bussipysäkeillä trippimehua ? Myynkö niitä valkosesta pakettiautosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän