Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19026)
Jos ylipainoisen pai o ei putoa, niin ei tartte ravintoterapeuttia kertomaan että ruokavalio on väärä ja rasvaa/sokeria tulee liikaa. Terveellistä ja kevyttä kasvisruokaa syömällä ei ole mahdollista lihoa. Kunhan muistaa annoskoon eli 1 laitasellinwn lounaalla ja 1 lautasellinen päivällisellä. Ei mitään ihme naposteluja. Silloin paino pysyy ennallaan ja ihannemitoissa ja kroppa voi hyvin.
Eikös se yksinhuoltajan 73,30€ ole tarkoitettu siihen että voi palkata lapsenhoitoapua tai siivousapua? Lapsilisät 95€ ja elatusmaksut 300€ menee varmaan kaikki sit vauvan ruokaan ja vaatteisiin. Itselläni toki menee ruokaan ja vaatteisiin kuukaudessa alle 100€ mutta vauva varmaan tarttee ruokaa paljon enemmän ja uusia kenkiä jne.
Ihan fiksua täällä muistuttaa annoskoosta ja lautasmallista. Puolet ruoasta kasviksia. Hyvä kylässä käynyt ystäväni kertoi suruissaan ettei paino putoa. No olin tehnyt riisiä, tofu-kookoskermakastiketta ja salaattikulhon meille lounaaksi. Ystäväni ei ottanut salaattia vaan pelkkää riisiä ja kastiketta, mutta laittoi päälle vielä runsaasti salaattikastiketta. Olin silmät pyöreinä että mitä. Itse otin lähinnä pelkkää salaattia ja vain nokareen riisiä ja kastiketta. Enkä tarvinnut mitään salaattikastiketta mutta tilkan balsamicoa laitoin kyllä salaatin päälle ja mustapippuria. En kehdannut vihjailla ystävälleni, että mistäköhän se johtuu ettei paino putoa. Sanoi että syö aina terveellistä ruokaa eikä ole käynyt vuoteen edes kahviloissa tai pikaruokaloissa. Niih.
En minäkään kylässä halua syödä salaattia kun en tiedä onko ne hyvin pesty. Ja voi sitä riisillä ja kermakastikkeellakin laihduttaa, riippuu annoskoosta. Mutta salaatinkastikkeessa olisin jättänyt pois riisistä ja kastikkeesta. Ei tietenkään kaikkea tarvitse aina syödä mitä on laitettu pöytään tarjolle. Voi myös puolittaa vaikka sen pullan, ei tartte syödä kokonaista vain pakosta vaikka olis kylässä kahvilla ja haluaa laihduttaa.
Tässä taas alehamsterin ostoksia:
nauta jauheliha 400 g 15 %, kanan minuuttifile välimeri 720 g, kana-caesar ciabatta, kaurarieskaset, kalkkunapekoni, 2 * Xtra maustamaton rasvaton rahka 500 g, Tropical fruits juotava jogurtti 300g, pekoni kanafileekeitto, Riso Scotti 210g Tryffelirisotto, maalaishyytelö 350 g, Sinisimpukka 1 kg, virike munia M10, nämä 60-50 %, yht 20,95 e, lisäksi jääsalaatti 1 e, kaikki yht, 21,95 e. Kuun alusta: 39,19 e.
Muuta: vihreä karviainen 3 ltr, punainen karviainen 2 ltr, mustaherukka 2ltr, Punaherukka 2 ltr, kanttarelli 2 ltr, 2 kesäkurpitsaa. Nämä ilmaisia, itse kerätty.
Tänään tein kaikkien kehumaan omenapiirakan. Omenat pihalta ja mustikoita kävin kans hakemasta metsästä. Ainekset maksoi noin 0,70€ ja riitti 8 ihmiselle. Eli 1 muna, 3dl vehnäjauhoja, 1tl leivinjauhetta, 1,5dl sokeria, 1tl vaniljasokeria, halpis margariinia 200g ja 0,75dl maitoa. Pörssisähkö oli 0€ (toki sähkönsiirtokulut) ja uunissa 30min. Ja kaikki vieraat kehui! Lisäksi teetä ja sitruunavettä.
Elokapina on palannut osoittamaan mieltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle
11 kapinallista on estänyt jälleen kulun turvatarkastukseen asettumalla turvaporttien eteen noin kello 15.30.
Aiemmin tänään 9 elokapinallista estivät kulun turvatarkastukseen juuri ennen aamulentoa Brysseliin. Kapinalliset poistuivat paikalta poliisin annettua poistumiskäskyn, ja palasivat iltapäivällä lentokentälle estämään jälleen kulun turvatarkastukseen.
Elokapinan mielenosoitukset ovat osa Oil Kills -verkoston tänään tapahtuvien lentokenttäprotestien sarjaa. Mielenosoituksia on ollut Suomen lisäksi ainakin jo Norjassa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Espanjassa, Sveitsissä ja Itävallassa.
Ryhmittymään kuuluvat liikkeet vaativat maiden hallintoja solmimaan laillisesti sitovan sopimuksen öljy-, hiili- ja kaasutuotannon lopettamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Elokapina vaatii lisäksi Suomen valtiota lopettamaan kaikki lentoliikenteen tuet sekä verohelpotukset ja kohdentamaan nämä varat sen sijaan kestäviin liikennemuotoihin, kuten junaverkon kehittämiseen. Lentoliikenteen avokätinen tukeminen on räikeässä ristiriidassa Suomen ilmastotavoitteiden ja kansainvälisten sopimusten kanssa.
Tänään perhe syönyt riisiä ja soijasuikalekastiketta, nyt laitan herneet likoamaan yön yli että saadaan huomenna hernekeittoa (kasvis) ja pannukakkuja. Maanantaina jääkaapissa olevista kukkakaalista wingsejä ja kasvistikkuja. Ja munakkaita tehdään. Leipiä ja puuroa. Ehkä poppareita tai mustikkamaitoa. Lapsi toivoi ensi viikolle pyttipannua eli perunaa ja makkaraa. Meillä ei ole ruokabudjettia mutta vuosien ajan jo mennyt 4 henkilölle + vauva niin 300€ kauppaan. Ei syödä karkkia tai juoda alkoa.
Jotkut täällä pystyy syömään vaikka 50€/kk ja jotkut ei edes 200€/kk. Olen ollut köyhä ja nykyisin kohtuullisen varakas eli tiedän miten pystyy säästämään. Ihan hyviä vinkkejä täällä ollut siitä kauppalistoista, tarjouksista, edullisista raaka-aineista jne. Limut, sipsit ja valmiskastikkeet turhia on myös mainittu.
Mutta lopulta kaikki on pelkkää maalaisjärkeä ja matematiikkaa. Eli päättää että käyttää vaikka sen 2-3€ päivässä ruokaan. Sitten voi itse päättää, että ostaako sillä cappuccinon kahvilasta eikä syö mitään. Tai syökö samalla rahalla esim. 500g perunaa, 500g kasviksia, munakkaan ja leipiä ja puuron ja pikakahvia ja ilmaisia mustikoita. Valintojahan nää on ja koko elämä on sitä. Haluaako opiskella ja menestyä ja onko kunnianhimoa pärjätä ja matkustella. Vai jääkö sohvalle valittamaan, että on lihava eikä menesty missään ja rahat loppu.
Mä vi kkaisin täällä, että käykää eri kaupoissa. Mulla lähi K-Market 1,4km päässä ja siellä hyviä hevi-tarjouksilla eurolla usein ja muitakin -50% juttuja. Välillä megasipsipusseja 1€:llä. Sitten Lidl ja Prisma ja Citymarket puolestaan 2,5-4,5km päässä ja sieltä käyn ostamassa kans tarjouksia ja perustuotteet. Säästää tosi paljon rahaa ja saa iltaliikunnat samalla. Mikään sade ei todellakaan haittaa kun reppu selässä tarpoo ja saa ihanaa ulkoilmaa samalla. Toki olen työssä käyvä sinkku niin pääsen vain iltaisin kauppaan. Joka ilta käyn lenkillä jossain kaupassa. Joskus en osta mitään ja joskus koko repullisen. Toisaalta jos harrastais kuntosalilla käyntiä niin menisi siihenkin matkoihin aikaa ja treeniin jne. Ja joutuis maksaa jonkun 20€:kk? Käytän sen mieluummin ruokaan tai säästän matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut täällä pystyy syömään vaikka 50€/kk ja jotkut ei edes 200€/kk. Olen ollut köyhä ja nykyisin kohtuullisen varakas eli tiedän miten pystyy säästämään. Ihan hyviä vinkkejä täällä ollut siitä kauppalistoista, tarjouksista, edullisista raaka-aineista jne. Limut, sipsit ja valmiskastikkeet turhia on myös mainittu.
Mutta lopulta kaikki on pelkkää maalaisjärkeä ja matematiikkaa. Eli päättää että käyttää vaikka sen 2-3€ päivässä ruokaan. Sitten voi itse päättää, että ostaako sillä cappuccinon kahvilasta eikä syö mitään. Tai syökö samalla rahalla esim. 500g perunaa, 500g kasviksia, munakkaan ja leipiä ja puuron ja pikakahvia ja ilmaisia mustikoita. Valintojahan nää on ja koko elämä on sitä. Haluaako opiskella ja menestyä ja onko kunnianhimoa pärjätä ja matkustella. Vai jääkö sohvalle valittamaan, että on lihava eikä menesty missään ja rahat loppu.
Tälle voisi antaa sellaiset kymmenen alapeukkua vähintään - ja aika monille muillekin viesteille. Ihmiset elää omassa pikkumaailmassaan ja neuvovat, kritisoivat ja ilkkuvat tajuamatta monenkaan elämästä yhtään mitään.
Missä ihmeen pikkumaailmassaan ihmiset elää? Nyt en tajunnut. Ei ole mahdotonta syödä terveellisesti ja halvalla. Mutta niin kuin monessa asiassa - luonne ratkaisee. Jos ei ole kanttia ja pysty pärjäämään elämässä niin sitten itkee yksin sohvalla. Ei se ole sen kummoisempaa. Kaikkien menestyneiden ihmisten takana on halua oppia ja kehittyä. Jos on päättänyt, että haluaa syödä eines-lasagnea kotisohvalla niin sitten syö. Ei se ole mitään muilta pois. Muut voi oppia vaikka syömään kasviskeittoja ja liikkumaan ilmaiseksi.
Jos 100€/kk on ruokabudjetti ja siihen ei pysty niin sitten kannattaa opetella tai hommata lisätuloja. Ei mulla muuta. (Aina joku on valmis maksamaan vaikka käsihoidosta/siivouksesta/lastenvahtiavusta/koiran ulkoilutuksesta jne. Aina voit myös leipoa vaikka pullaa ja mennä myymään sitä puistoon. Tai jos et osaa leipoa niin osta kaupasta teippejä ja mene myymään niitä erilaisiin tapahtumiin kadulle tai vaikka bussipysäkille. Naurattaa tää ihmisten tyhmyys, jos ei pärjää elämässä. Ja jos olet sairas niin hae apua! Paasto ei ole huono juttu!
Vierailija kirjoitti:
Jos 100€/kk on ruokabudjetti ja siihen ei pysty niin sitten kannattaa opetella tai hommata lisätuloja. Ei mulla muuta. (Aina joku on valmis maksamaan vaikka käsihoidosta/siivouksesta/lastenvahtiavusta/koiran ulkoilutuksesta jne. Aina voit myös leipoa vaikka pullaa ja mennä myymään sitä puistoon. Tai jos et osaa leipoa niin osta kaupasta teippejä ja mene myymään niitä erilaisiin tapahtumiin kadulle tai vaikka bussipysäkille. Naurattaa tää ihmisten tyhmyys, jos ei pärjää elämässä. Ja jos olet sairas niin hae apua! Paasto ei ole huono juttu!
Mitä sä selität - myydä teippejä - mihin niitä kukaan tarvitsisi kadulla tai bussipysäkillä?
Tajusin tänään ihan konkreettisesti, ettei se tuotteen hinta vaikuta ruoan makuun vaan kokkaustaidot. Söin kylässä jotain Rummon spaghettia ja pahaa mössöä oli. Äsken söin kotona halpis spaghettia ja oli tosihyvää ja napakkaa, en vahingossakaan keittänyt ylikypsäksi ja lisäsin keitinveteen hillosipulit etikkajämät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität - myydä teippejä - mihin niitä kukaan tarvitsisi kadulla tai bussipysäkillä?
Jos olisit fiksu niin tajuisit et kyse ehkä typosta/automaattisesta oikeinkirjoituksesta ja kyseessä on trip. Eli pillimehu. Varmaan kaikki limpparitkin toimis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan katsellut junan ikkunasta ja nähnyt metsää ja hurjasti tekemistä vailla olevaa työtä ja siitä se ajatus sitten lähti ;)
En usko että 100e saa tarpeeksi monipuolista ruokaa. Sellaista että jaksaisi liikkua, opiskella, käydä töissä ja harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
1kg valmista riisiä 0,40€ täyttää kyllä tosi kivasti. Itse syön riisiä myös kypsennyksen jälkeen paistamalla sitä öljyllä pannulla mausteiden kanssa. Heitän viel kananmunan joukkoon ja jos on jotain jämäkasviksia. Annoksen hinta joku 0,30€. Mut jos jengi haluaa syödä jotain kermakastikkeita niin kai ne nyt maksaa. Simppeli ruoka on halpaa ja hyvää. Jos ei ole opetettu lapsena syömään edullisia ja ruokaa ja esim. Sitä niin kauheasti parjattua kaalia, niin kannattaapi opetella viineistään silloin niitä syömään kun joutuu maksamaan itse omat ruokansa ja pääsee vaikuttamaan.
eikö tossa runsaassa riisin syömisessä ole joku arseenialtistusvaara.
Itse omen vähän ylipainoinen ja syön ravintoterapeutin mukaan aivan liika piilorasvaa ja sitä kautta energiaa. Vaikka syön mielestäni ihan tavallista ruokaa, puuroa, ruisleipää, makaronia, kanaa jne. Niin kuulemma ei saisi käyttää ruoanlaitossa niin paljon öljyä tms. No joskus syön jonkun lihapiirakan. Mutta syön myös kasviksia mutta kuulemma nekin paistan liiassa rasvassa ja salaatinkastike on turhaa. No mutta monessa muualla sanotaan, että pitäis syödä paljon rasvaa.