Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19038)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, aikuinen nainen ja kaksi teini-ikäistä poikaa joka toinen viikko minulla, ruokabudjetti alle 400/kk ja terveellisesti syödään. Olen erittäin tarkka siitä mitä ja mistä ostan, kaiken teen alusta loppuun itse ja töihin eväät mukaan. Aina.
Jätit kuitenkin vastaamatta ketjun kysymykseen 'Mitä syöt päivän aikana'?
Ja sit kun luettelee tarkasti, saa niskaansa kuraryöpyn.
Varmaan siksi, ettei kukaan niillä kalorimäärillä pärjää. Moni reilusti alle 1000. Käytännössä tuosta alkaa laihtuminen, joka todellakin vahingoittaa elimistöä.
hyvään oot tottunu jos et pysty tuohon. esim ulkosyömiset ei oo ollenkaan välttämättömiä ja jokaisen syömisen ei tarvii mennä ohjekirjojen mukaan, polttoaine tärkein. meillä 6h perhe ja pystymme 100e pää per kk summaan.
luonto antaa ruokansa jos aloitetaan äiti maasta joka kaiken lähtökohta, mutta jota ei tarvitse ajatella niin että omavaraisia ollaan.
punalaputetut tuotteet muodostavat osan, tarjoukset yleensäkin ja paljon kerralla ostaminen.
kilohintaa seurataan ja mitä hinnalla saadaan proteiinia, tärkeitä ravinteita, vettä vai sokeria eli maalaisjärjen käyttöä ei niinkään jotain mikä on trendiä tms
Mitä se lie se "terveellinen" ruoka? Ei sellasta ole olemassakaan.
Ravinto mikä ravinto. Jos ei nyt myrkkyjä syö niin kaikki ravinto on terveellistä...tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, aikuinen nainen ja kaksi teini-ikäistä poikaa joka toinen viikko minulla, ruokabudjetti alle 400/kk ja terveellisesti syödään. Olen erittäin tarkka siitä mitä ja mistä ostan, kaiken teen alusta loppuun itse ja töihin eväät mukaan. Aina.
Jätit kuitenkin vastaamatta ketjun kysymykseen 'Mitä syöt päivän aikana'?
Varmaan siksi, ettei kukaan niillä kalorimäärillä pärjää. Moni reilusti alle 1000. Käytännössä tuosta alkaa laihtuminen, joka todellakin vahingoittaa elimistöä.
Ihmiset on muutenkin liian lihavia ja syövät liikaa. Mutta jos haluaa kaloreita syödä lisää normaali kotiruoan lisäksi niin voi lorautella sitä öljyä ruokiinsa reilummin ja syödä itsetehtyä majoneesia (öljyä ja kananmunaa), tai vaikka pari lusikallista margariinia valmiiseen annokseen eikä tule päivään lisäkuluja 0,10€ enempää. Ei tarvitse syödä extrapakettia jauhelihaa kaloreiden takia jos syö normaali annoksen normaalieuokaa kuten keittoa, pastaa, laatikkoruokaa, risottoa tms.
Aivan liikaa on nykyisin diabetestä ja pullukoita, joiden suolisto ei toimi oikealla tavalla. On kolesterolia ja liikaa suolaa ruokavaliossa jne. Vaikuttaa huonolla tavalla myös aivoihin liika rasva, suola ja sokeri.
Syytän aika pitkälti myös kauppoja, kun haalivat isoja hyllyjä valikoimiinsa sipsiä ja karkkia ja keksejä ja limuja ja mitä kaikkea turhaa höttöä. Usein epäterveellisiä mässyttelyruokia on enemmän kuin niitä maukkaita kauden kasviksia kuten kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, kukkakaalia, porkkanaa jne. Itse kierrän kaukaa kakkahyllyt, en halua tuhlata rahojani moiseen sokeri-rasva-moskaan ja aivan liian paljon näkyy pullukoita kaikkialla ja lisäksi omassa lähipiirissä myös paljon aikuisena 2. Tyypin diabetekseen sairastuneita. Ei hyvä juttu popsia sit päivittäin lääkkeitä/piikittää koko loppuelämä ja mittauttaa jatkuvasti arvojaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Aivan liikaa on nykyisin diabetestä ja pullukoita, joiden suolisto ei toimi oikealla tavalla. On kolesterolia ja liikaa suolaa ruokavaliossa jne. Vaikuttaa huonolla tavalla myös aivoihin liika rasva, suola ja sokeri.
Syytän aika pitkälti myös kauppoja, kun haalivat isoja hyllyjä valikoimiinsa sipsiä ja karkkia ja keksejä ja limuja ja mitä kaikkea turhaa höttöä. Usein epäterveellisiä mässyttelyruokia on enemmän kuin niitä maukkaita kauden kasviksia kuten kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, kukkakaalia, porkkanaa jne. Itse kierrän kaukaa kakkahyllyt, en halua tuhlata rahojani moiseen sokeri-rasva-moskaan ja aivan liian paljon näkyy pullukoita kaikkialla ja lisäksi omassa lähipiirissä myös paljon aikuisena 2. Tyypin diabetekseen sairastuneita. Ei hyvä juttu popsia sit päivittäin lääkkeitä/piikittää koko loppuelämä ja mittauttaa jatkuvasti arvojaan jne.
Minulla ei toimi suolisto oikealla tavalla juuri sen vuoksi, kun ei ole ollut varaa syödä KUITUPITOISTA terveellistä ruokaa eikä myöskään ollut ymmärrystä siihen vuosia sitten! Nyt on umpipusseja eli diverdiculiitteja jotka saattavat kohta vaatia leikkauksen. DM2 ei ole vaikka pullukka olenkin ja kohtuu vanha.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä oksennus liittyy ketjun aiheeseen?
Monellahan on piilevä vaiva tai perimässä siihen taipumusta. Huonolla elintavoilla, joihin myös ruoka vaikuttaa erittäin suuressa määrin, sairaus voi puhjeta. Ei näillä alhaisilla kalorimäärillä tai yksipuolisella ravinnolla kannata kuukausitolkulla itseään näivettää. Säästämisessä käy niin, että se raha palaa sitten työkyvyttömyyteen tai sairastamiseen. Suomessa sairastaminen ei ole halpaa vaikka "ilmaista" terveydenhoitoa mainostetaan.
Syötkö satasella kuukauden? Jos, nii mitä syöt? Perkele kohta voi kysyä, miten selvitä tunti satasella? Jos selviät, niin miten elät? Vähän syssymmällä nousee alv ja sitten ollaan helisemässä sen kertaantuvien vaikutusten takia, koska mitenkään päin et pysty elämään siten että ostat ja maksat vain yhden tuotteen tai laskun. Ei, sä menet kauppaan ja ostat ruoat ym. välttämättömyydet ja maksat joka ikisestä tuotteesta sen kallistuneen hinnan. Se, miten paljon on noussut, niin kerrot sen ostamiesi tuotteiden lukumäärällä. Ja sillä ei ole mitään merkitystä, että olet ostanut eri hintaluokan tuotteita, koska joudut ostamaan tasan sen mitä elääksesi tarvit, etkä ole ostanut mitään turhaan. Hintojen suhde tilin saldoon karsii kaikenlaiset heräteostokset automaattisesti pois. Samoin kaikki sähkölaskut sun muut nousee tämän veron korotuksen myötä.
Kiitos vaan edelliset hallitukset. Teidän takia nykyisellä hallituksella on sellainen sotku siivottavana, ettei ole vielä koskaan kellään ollut. Oli ulosottovelka syntyä Suomeen.
Tänään söin kaksi täysruisleipäpalaa sienisalaatilla ( keltavahverot, sipuli, raejuusto, ranskankerma) ja tomaattia. Ajattelin keittää kukkakaalisosekeiton, paahtoleipää sen kanssa ja illaksi teen mustikkakukkoa jäätelön kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei toimi su
Etkö ole koskaan kuullut, kuinka kaurapuuro ja kaura ylipäätänsä on sitä todellista superfoodia ja terveellistä aivoille/vatsalle/suolistolle? Siitä saa ravintokuitua ja proteiinia jne. On lisäksi kotimainen tuote ja edullista. 1 puuroannos maksaa 0,027€ eli pyöristettynä 2 lautasellista kaurapuuroa maksaisi 0,05€ 500g pikakaurahiutaleista 0,39€ saa reilu 14 annosta (1dl on 35g lisäksi kulhoon laitetaan 2dl vettä). Eli 1 puurolautanen itsekerätyillä mustikoilla/puolukoilla ja margariininokareella saa 0,05€. Ja lisäksi valmistuu minuutissa mikrossa.
1 maasta kerätystä kaljatölkistä saa jo 0,15€ eli 3 puurolautasellista margariinilla. Ei kaikki ruoka ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Tänään söin kaksi täysruisleipäpalaa sienisalaatilla ( keltavahverot, sipuli, raejuusto, ranskankerma) ja tomaattia. Ajattelin keittää kukkakaalisosekeiton, paahtoleipää sen kanssa ja illaksi teen mustikkakukkoa jäätelön kera.
Ihan mielenkiinnosta, mitä täysruisleipää syöt? Sitä meinaan täytyy melkein suurennnuslasilla etsiä. Ruisleipänä myydään kaikkea sellaistakin joka onkin itse asiassa sekaleipää vehnä- tai kaurajauhoineen. Nykyihmisten leivän kun pitää olla pehmoista. Eipä enää kovin usein kunnon ruisvarrasleipää näy, ainakaan marketeissa.
Syön usein tonnikalaa ja mikrossa tehtävää riisiä, jota ei enää saa, nyt riisi keitettävä kattilassa pusseissa. Myös hevospuuroa, kaurahiutaleita, vähän sokeria ja maitoa.
Joo, todellakin saa hakea ruisleipää!! Putaan Pullan Jykeröä syön. Poika tykkää Leivon Leipomon Augustin ruisleivästä. Sitten on Pyymäen leipomon Tyrvään Voima. Pikkuleipomoilta löytyy parhaiten.
Riisiä saa halvalla ihan 1€/kg. Olen saanut lahjaksi riisinkeittimen mutta yleensä keitän riisit 400g 0,40€ vaan runsaassa vedessä kattilassa ja kun alkaa näyttämään valmiilta niin siivilään vedet pois ja jätän loppulämmölle kattilaan kansi päälle. Tulee irtonaista ja hyvää riisiä ilman mitään desimittoja. Riisin joukkoo K-Menun nakkipaketti 0,89€ viipaloituna ja vaikka wok-pakastepussi 300g 0,99€. Tosta tulee 4 tosi isoa annosta ruokaa mutta vaatii kans tosi ison kattilan. Yhden annoksen hinta siis 0,57€. Mausteeksi mitä haluaa ja toimii kans sweet chili kastikkeen kaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Riisiä saa halvalla ihan 1€/kg. Olen saanut lahjaksi riisinkeittimen mutta yleensä keitän riisit 400g 0,40€ vaan runsaassa vedessä kattilassa ja kun alkaa näyttämään valmiilta niin siivilään vedet pois ja jätän loppulämmölle kattilaan kansi päälle. Tulee irtonaista ja hyvää riisiä ilman mitään desimittoja. Riisin joukkoo K-Menun nakkipaketti 0,89€ viipaloituna ja vaikka wok-pakastepussi 300g 0,99€. Tosta tulee 4 tosi isoa annosta ruokaa mutta vaatii kans tosi ison kattilan. Yhden annoksen hinta siis 0,57€. Mausteeksi mitä haluaa ja toimii kans sweet chili kastikkeen kaa hyvin.
Paljon halvemmaksi tulisi annoshinnaltaan ja enemmän ruokaa jos laittaisi nakkipaketin sijaan soijarouhetta tai kanan jauhelihaa tai sika-nautaa tai pekonia. Ja lisäksi edullisempia kasviksia ja niitäkin enemmän. Toki toi on helppo kun ei tartte paistaa mitään erikseen tai edes leikkuulautaa (pilkkoo nakit kattilaan ihan veitsellä) eli pääsee helpolla ja ilman tiskiä. Öljyä/margariinia vois lorauttaa joukkoon maisteiden lisäksi. Valkosipulijauhe ja suola sopis tohon varmaan.
1,25dl eli 100g kypsää riisiä painaa 36 grammaa. 400g siitä kuivapaketin riisimäärästä tulee siis aika reippaasti yli 1,1kg valmista riisiä.
1kg valmista riisiä 0,40€ täyttää kyllä tosi kivasti. Itse syön riisiä myös kypsennyksen jälkeen paistamalla sitä öljyllä pannulla mausteiden kanssa. Heitän viel kananmunan joukkoon ja jos on jotain jämäkasviksia. Annoksen hinta joku 0,30€. Mut jos jengi haluaa syödä jotain kermakastikkeita niin kai ne nyt maksaa. Simppeli ruoka on halpaa ja hyvää. Jos ei ole opetettu lapsena syömään edullisia ja ruokaa ja esim. Sitä niin kauheasti parjattua kaalia, niin kannattaapi opetella viineistään silloin niitä syömään kun joutuu maksamaan itse omat ruokansa ja pääsee vaikuttamaan.
Ei kaurahiutaleita tartte syödä aina puurossa. Ite teen kaurasämpylöitä, kaurapannu/teeleipiä, paistan kattilassa margariinin ja omenan kanssa, laitan piirakkapohjan ja muihin leivonnaisiin esim. Omenapiirakkaan. Laitan myös smoothieihin ja salaatin joukkoon. Teen kevyitä kaurakeksejä. Aika lailla mielikuvitus vaan rajana.