Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19045)

Vierailija
7361/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijilta taisi unohtua laskea mukaan tuo grillimakkara, joka lisää kaloreita aika lailla kiusauksen ja salaatin lisäksi...

Riippuen grillimakkarasta, kalorit on n. 200-250 makkarassa. Ei sekään ole mikään valtaisa määrä, jos nyt oikeasti on tehty jotain fyysistä talkootyötä useampia tunteja. Salaatissa ei juuri kaloreita ole, ja esim. itsetehdyssä makaronilaatikossa 130-140 kcal/100 grammaa. Yli 500 kalorin ruoka-annos nyt ei pitäisi olla mikään kauhistelun aihe olla, halpa hinta ilmaiseksi tehdystä työstä. Törkeää olisi hyväksikäyttää ihmisiä ilmaistyössä ja olettaa, että ruuaksi riittää lasten annos ruokaa.

Vierailija
7362/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/kinkkukiusaus

Kinkkukiusaus onkin muuten yllättävän  kevyttä ruokaa, 88 kcal/100 grammaa, jos tekee tuolla Pirkan ohjeella, tuossakin taitaa annoksen kalorit olla laskettu n. 350 gramman annoksella. 200 gramman annos olisi vain 164 kcal.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7363/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin viikonloppuna talkootöissä, ja järkytyin taas ruokamäärästä mitä ihmiset syövät! Kerralla menee grillimakkara, lautasellinen (n. 500 g) salaattia ja n. 400 g kinkkukiusausta. En osaisi todellakaan tarjoajana varautua tällaisiin määriin, itselle normaali määrä on n. 200 g kiusausta ja siihen hiukan (100 g) salaattia. El ei ole ilkeilyä tai nuukuutta tuollainen ihmetys määristä.

Jos painaa rankkaa fyysystä duunii nii ei sitä ituja syömällä tosi äijä hengissä pysy. 5000 kcal  vähintään pitää saada, reilusti protskua ja pitkiä hiilareita. Toimiston setä/täti varmaan pärjää sillä puolikkaalla maksalaatikolla päivässä.

Aika harva työ on nykyään fyysisesti rankkaa. Suurin osa niistä on naisten töitä, vanhustenhoidossa, erilaisissa hoivalaitoksissa jne missä joutuu nostelemaan ihmisiä. Miesten työt ovat nykyään nappien painelua, etenkin metsäpuolella. Siellä on yllättävän paljon naisia sitten raivaussahahommissa ja hakkuutöiden valmistelutöissä - moni perhepäivähoitaja on vaihtanut metsurinhommiin, koska ne ovat kevyempiä. No, suuri osa näistä raskaammista töistä on virolaisilla tai muilla balteilla, ei suomalaisia miehiä oikein saa tekemään mitään rankkaa työtä enää. Puutarha-ala - naiset töissä. Eläintenhoitotyöt - naiset. Maataloudessakin naiset tekevät ne fyysisesti kuormittavat työt, miehet tekevät konetyöt. Tosi äijä ei yleensä pysy hengissä, ja syy on siinä, että syövät liikaa ja väärin. Kannattaisi ottaa mallia niistä toimiston setä/tädeistä, jotka usein vapaa-aikana sitten harrastavat rankkaakin liikuntaa.

Vierailija
7364/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fineliä on hauska lukea. Kinkkukiusauksen kalorit vaihtelee valmistajan mukaan 80-120kcal, mutta soijarouhekiusauksen kalorit on yli 130kcal. Että kevyttä kasvisruokaa?

Vierailija
7365/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokarajoitteet aiheuttavat haasteita ihan silloinkin, kun on mahdollista ja halua käyttää reippaasti rahaa ruokaan. Olipa kyse allergioista, intoleransseista, autoimmuunisairauksista, lääkkeiden aiheuttamista rajoitteista, jostain fyysisestä tilasta (vaikkapa avanne) tai ihan vaikka aistiyliherkkyyksien aiheuttamista ongelmista.

Ja jos lisätään tähän vielä se, että rahaa ei ole käytössä (joko pakosta tai vapaaehtoisesti) kuin vähän, niin harvoinpa enää voi suoraan kaupan hyllyltä ostaa päivän syömiset valmiina. On pakko nähdä itse vaivaa, vertailla tuoteselosteita, hintoja - sekä kilo/litrahintoja että vaikkapa kappalehintoja, säilyvyyttä... Ja usein se edellyttää sitä, että pitää ihan itse tehdä sitä ruokaa joko ihan raaka-aineista lähtien tai käyttämällä vain rajoitetusti puolivalmisteita (esimerkiksi tomaattimurskaa, pakastekasviksia, pastaa, kaurahiutaleita...)

Jos budjettirajoitus on vapaaehtoista, niin silloin tä

Onko tässä ketjussa sitten kaikki keski-ikäisiä toimistossa istuvia, täti-ihmisiä, jotka pärjää jollain 1000 kalorillla per päivä? Välillä ruoka-annokset niin pieniä, ettei niillä tule edes lähellekään 2000 kcal täyteen päivässä. Laihaa kaalikeittoa, omena ja leipäpala ja sillä jaksaa kaikki muut paitsi urheilijat koko päivän?

Vierailija
7366/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä 2 aikuista ja meillä menee 150-160e kuussa ruokaan. Syödään ihan kotiruokaa, makaronilaatikkoa, raasteita, keittoja jne. Taitaa isompi kauppalasku olla vain silloin kun ostaa pesuaineita yms mitä ei joka kerta kaupasta tarvii ostaa.

Vierailija
7367/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kallista jos syö edullisia ruokia ja raaka-aineita. Jotkut täällä ei nyt vaan tajua, että pitää olla käytettävissä 300€/kk jos haluaa syödä mitä huvittaa ja ostaa illalliseksi pakastwnugetteja ja nuudeleita. Muut katsoo kilohintoja ja tarjouksia ja valitsee ruoat hinnan mukaan. Äivan älytöntä myös ostaa jotain mehua tai limua vastaavaa. Hampaat vaan menee ja milläs sit maksat 100€ hammaslääkärimaksun?

300€/kk ei todellakaan riitä sen syömiseen, mitä huvittaa. Se menee melkein kokonaan jo lounaisiin työpaikalla (13,50 per työpäivä). Toinen 300 kuussa menee siihen, että on illemmalla kotonakin jotain sellaista syötävää, mistä tykkää. Viikonloppuihin menee sitten vielä karkeasti satanen jokaiseen, jos meinaa grillailla, käydä syömässä vähän paremmin ulkona tai jotain sinne päin. Näin siis yhden hengen taloudessa hujahtaa tonni kuussa ruokaan, kun syö sitä mitä haluaa kilohintavetoisen kituuttamisen sijaan.

Vierailija
7368/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa joku, mulla menee hermot naapurin 300m päässä asuvaan lapseen. Tulee meille leikkimään ja ensimmäisenä ryntää keittiöön kysymään mitä on ruokana ja nappaa pöydältä jotain herkkua jos on näkyvillä. Olen kieltänyt ottamasta ja käy sitten ottamassa salaa kun olen toisessa huoneessa imettämässä vauvaani. Syö enemmän kuin omat 2 samanikäiseni yhteensä ja olen joutunut pyytämään häntä menemään kotiinsa syömään kun meilläkin päivällinen. Ei millään haluaisi kun kuulemma on jo nälkä ja istuutuu vain pöydän ääreen. Hänen vanhempansa erittäin hyvin toimeentulevia jopa rikkaita, jotka tekevät töitä kotoaan. Luulisi sielläkin ruokaa olevan ja kun olen vanhempien kanssa jutellut, niin kuulemma kaapit aina täynnä ruokaa mutta ovat sitä mieltä, että lapsi voi ihan hyvin syödä meilläkin. No ei voi! Olen jopa kieltänyt lapsiani tuomasta kavereita sisälle, että leikkivät pihalla ja tulevat sitten kello 17 kotiin syömään. Mutta aina tämä kaverikin vaan tulee mukana! Menee täysin hermot ja rahat muutenkin pienituloisena.

Vierailija
7369/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä täällä 2 aikuista ja meillä menee 150-160e kuussa ruokaan. Syödään ihan kotiruokaa, makaronilaatikkoa, raasteita, keittoja jne. Taitaa isompi kauppalasku olla vain silloin kun ostaa pesuaineita yms mitä ei joka kerta kaupasta tarvii ostaa.

Aamiaiset, väli/iltapalat? Syödäänkö päivällä työpaikkalounas, jota kuluihin ei lasketa?

Vierailija
7370/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kallista jos syö edullisia ruokia ja raaka-aineita. Jotkut täällä ei nyt vaan tajua, että pitää olla käytettävissä 300€/kk jos haluaa syödä mitä huvittaa ja ostaa illalliseksi pakastwnugetteja ja nuudeleita. Muut katsoo kilohintoja ja tarjouksia ja valitsee ruoat hinnan mukaan. Äivan älytöntä myös ostaa jotain mehua tai limua vastaavaa. Hampaat vaan menee ja milläs sit maksat 100€ hammaslääkärimaksun?

300€/kk ei todellakaan riitä sen syömiseen, mitä huvittaa. Se menee melkein kokonaan jo lounaisiin työpaikalla (13,50 per työpäivä). Toinen 300 kuussa menee siihen, että on illemmalla kotonakin jotain sellaista syötävää, mistä tykkää. Viikonloppuihin menee sitten vielä karkeasti satanen jokaiseen, jos meinaa grillailla, käydä syömässä vähän paremmin ulkona tai jotain sinne päin. Näin siis yhden hengen taloudessa hujahtaa tonni kuussa ruokaan, kun syö

Ruokaanhan saa menemään vaikka kuinka paljon rahaa, jos syö vähänkin hienommin ja käy usein ravintoloissa. Jos syö tavallista ruokaa ja enimmäkseen kotona, tuollainen summa on hurja yhdelle ihmiselle. Tulee mieleen yksi huippu-urheilija, olympiatason kuulantyöntäjä, joka syö tonnilla (dollareita) kuussa. Mutta syö siis kolmen edestä.

Vierailija
7371/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa joku, mulla menee hermot naapurin 300m päässä asuvaan lapseen. Tulee meille leikkimään ja ensimmäisenä ryntää keittiöön kysymään mitä on ruokana ja nappaa pöydältä jotain herkkua jos on näkyvillä. Olen kieltänyt ottamasta ja käy sitten ottamassa salaa kun olen toisessa huoneessa imettämässä vauvaani. Syö enemmän kuin omat 2 samanikäiseni yhteensä ja olen joutunut pyytämään häntä menemään kotiinsa syömään kun meilläkin päivällinen. Ei millään haluaisi kun kuulemma on jo nälkä ja istuutuu vain pöydän ääreen. Hänen vanhempansa erittäin hyvin toimeentulevia jopa rikkaita, jotka tekevät töitä kotoaan. Luulisi sielläkin ruokaa olevan ja kun olen vanhempien kanssa jutellut, niin kuulemma kaapit aina täynnä ruokaa mutta ovat sitä mieltä, että lapsi voi ihan hyvin syödä meilläkin. No ei voi! Olen jopa kieltänyt lapsiani tuomasta kavereita sisälle, että leikkivät pihalla ja tulevat sitten kello 17 kotiin syömään. M

Onpa röyhkeä naapuri. Sanoisin suoraan, että rahat ei riitä ylimääräisen lapsen ruokkimiseen. Ja jos se "voi ihan hyvin syödä teilläkin", niin sitten ne ruoat on myös maksettava. Tai vastaavasti sun lapset käy naapurilla syömässä. Toihan on ihan järjetöntä.

Vierailija
7372/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa joku, mulla menee hermot naapurin 300m päässä asuvaan lapseen. Tulee meille leikkimään ja ensimmäisenä ryntää keittiöön kysymään mitä on ruokana ja nappaa pöydältä jotain herkkua jos on näkyvillä. Olen kieltänyt ottamasta ja käy sitten ottamassa salaa kun olen toisessa huoneessa imettämässä vauvaani. Syö enemmän kuin omat 2 samanikäiseni yhteensä ja olen joutunut pyytämään häntä menemään kotiinsa syömään kun meilläkin päivällinen. Ei millään haluaisi kun kuulemma on jo nälkä ja istuutuu vain pöydän ääreen. Hänen vanhempansa erittäin hyvin toimeentulevia jopa rikkaita, jotka tekevät töitä kotoaan. Luulisi sielläkin ruokaa olevan ja kun olen vanhempien kanssa jutellut, niin kuulemma kaapit aina täynnä ruokaa mutta ovat sitä mieltä, että lapsi voi ihan hyvin syödä meilläkin. No ei voi! Olen jopa kieltänyt lapsiani tuomasta kavereita sisälle, että leikkivät pihalla ja tulevat sitten kello 17 kotiin syömään. M

Tee lastensuojeluilmoitus, lapsi ei selvästikään saa riittävästi ravintoa kotonaan.

Vierailija
7373/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni tänään vaille 30 ja pärjään melkein viikon ostoksillani.

Vierailija
7374/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa joku, mulla menee hermot naapurin 300m päässä asuvaan lapseen. Tulee meille leikkimään ja ensimmäisenä ryntää keittiöön kysymään mitä on ruokana ja nappaa pöydältä jotain herkkua jos on näkyvillä. Olen kieltänyt ottamasta ja käy sitten ottamassa salaa kun olen toisessa huoneessa imettämässä vauvaani. Syö enemmän kuin omat 2 samanikäiseni yhteensä ja olen joutunut pyytämään häntä menemään kotiinsa syömään kun meilläkin päivällinen. Ei millään haluaisi kun kuulemma on jo nälkä ja istuutuu vain pöydän ääreen. Hänen vanhempansa erittäin hyvin toimeentulevia jopa rikkaita, jotka tekevät töitä kotoaan. Luulisi sielläkin ruokaa olevan ja kun olen vanhempien kanssa jutellut, niin kuulemma kaapit aina täynnä ruokaa mutta ovat sitä mieltä, että lapsi voi ihan hyvin syödä meilläkin. No ei voi! Olen jopa kieltänyt lapsiani tuomasta kavereita sisälle, että leikkivät pih

Aivan varmasti saa ruokaa kotona ja kalliimpaa kuin mitä meillä syödään. Heillä kaksi kotona työskentelevää vanhempaa, ja itse olen yh pienten lasten kanssa ja harvoin edes syödään mitään lihaa tai lohta tai muuta kallista. Halpaa perunaa ja kasviksia ja keittoja, mutta tuntuu kuin joutuisin ruokkimaan 3 lapsen sijaan nyt 5 lasta kun tämä yksi lapsi haluaisi koko ajan syödä ja napostella. En pysty myöskään käymään kaupassa usein, joten sekin harmittaa. 

Vierailija
7375/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi syödä joka viikko lounas ravintolassa? Tehkää ihmiset kausituotteista kotiruokaa pariksi päiväksi ja ottakaa eväät mukaan! Ja ei todellakaan tarvitse syödä mitään 100g lihaa päivässä eli kokonaiset makkaraa. Se olisi hurjat 700g punaista lihaa viikossa mikä tukkii verisuonet eikä todellakaan ole hyväksi vaikka olisit 100-kiloinen bodari. Opetelkaa hankkimaan ne proteiinit, kuidut, vitamiinit ja kasvikset syömällä muutakin kuin makkaraa tai jauhelihaa jokainen päivä. 

Vierailija
7376/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 300m päässä asuvaa lapsen kaveria tarvitse ruokkia joka päivä! Varmasti on kotona leipää tai muroja, joita voi tehdä itse jos ei vanhemmat jaksa laittaa ruokaa tai tilata kotiin. Tuttavaperheen lapsella oli aina jääkaapissa einesaterioita tai  Saarioisten pitsaa, joita pystyi lämmittämään mikrossa kun halusi. Vanhempi itse teki yötöitä ja nukkui yleensä iltaan asti. Ei siis syönyt itse ikinä kotona vaan aina vasta töissä yöllä. Yöksi lapsi meni toki toiselle huoltajalleen, jossa varmasti sai vielä iltapalaa.

Vierailija
7377/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista lukea täällä, että nyky-yhteiskunnassa ihmiset ylensyö itsensä jopa hengiltä tai ainakin sairastumiseen asti. Entisaikaan jokaikinen ihminen teki ruumiillista työtä ja välimatkat oli kaikkialle pitkät eikä autoja ollut, vaan kävellen tai pyörällä mentiin, mutta silti söivät vähemmän ja terveempiä olivat. Toki nykyaikana lääkkeet parantunut huomattavasti ja lääkärinhoito eli ihmiset elää pidempään kun terveyshoito on köyhille ilmainen. Aiemmin lääkäriin tai lääkkeitä saivat vain rikkaat. Mutta silti huolestuttavaa tuollainen ylensyöminen, jos vaikka talkoissa ilmaiseksi saa niin vedetään napa räjähtämispisteeseen. Surullista ennen kaikkea, ettei kiinnostaa elää terveellisesti vaan luotetaan että lääkkeillä sit ylipaino ja sen mukana tulevat verenpainesairaudet ja muut hoidetaan ilmaiseksi.

Vierailija
7378/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut nyt tätä keskustelua jonkin aikaa, ja olen saanut sellaisen käsityksen, että moni pystyy elämään 100€/kk mutta suurimman osan ei tarvitse vaan rahaa on enemmän käytössä. Jotkut haluavat siitä huolimatta säästää ruoassa ja tehdä edullisia annoksia ja kerätä itse marjoja/sieniä. Sitten on joitain ruokaa fanittavia, jotka mielellään söisivät yhdeltä istumalta vaikka puoli lehmää ja sipsipussi maistuu silloin jos toistekin. Ehkä limuakin menee melkein päivittäin. Ehkä häpeilevät hieman elintapojaan ja kenties lihavuuttaan, ja koittavat normalisoida sitä sillä lailla, että muilla on syömishäiriöitä tai ovat pihejä, jos jotkut syövät terveellisesti ja vaikka se kasvisruoka on riittävä. Pitäisi olla ainakin makkara jos toinenkin per ateria, koska itse on siihen tottunut ja itse saa siitä jollain lailla mielihyvää. Kyse ei ole enää terveellisestä ruokavaliosta, johon ei kuulu 1 makkara joka päivä, mutta siitä ei nyt olekaan kyse. Ylensyömistä perustellaan raskaalla työllä ja liikuntaharrastuksilla, vaikkei se välttämättä olisikaan totta. Lisäksi perustellaan aina sillä, että proteiinia saa vain lihasta ja liha maksaa ja siksi sitä pitää syödä paljon, ja sekin on vähän hassu mielipide. Luulisi sen urheilijan ottaneen selvää monipuolisesta ruokavaliosta ja myös edullisista proteiininlähteistä, varsinkin jos on keskustelussa missä kerrotaan, että miten syödä alle 100€/kk.

Vierailija
7379/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokarajoitteet aiheuttavat haasteita ihan silloinkin, kun on mahdollista ja halua käyttää reippaasti rahaa ruokaan. Olipa kyse allergioista, intoleransseista, autoimmuunisairauksista, lääkkeiden aiheuttamista rajoitteista, jostain fyysisestä tilasta (vaikkapa avanne) tai ihan vaikka aistiyliherkkyyksien aiheuttamista ongelmista.

Ja jos lisätään tähän vielä se, että rahaa ei ole käytössä (joko pakosta tai vapaaehtoisesti) kuin vähän, niin harvoinpa enää voi suoraan kaupan hyllyltä ostaa päivän syömiset valmiina. On pakko nähdä itse vaivaa, vertailla tuoteselosteita, hintoja - sekä kilo/litrahintoja että vaikkapa kappalehintoja, säilyvyyttä... Ja usein se edellyttää sitä, että pitää ihan itse tehdä sitä ruokaa joko ihan raaka-aineista lähtien tai käyttämällä vain rajoitetusti puolivalmisteita (esimerkiksi tomaattimurskaa, pakastekasviksia, pastaa, kaurahiutaleita...)

Jos

Suurin osa täällä alle 100€/kk syöneistä on syönyt aamulla puuroa tai 1-2 leipää täytteineen, lounaalla 300-600g ruokaa, välipalahedelmän tms. Illalla vielä samanlainen 300-600g ruoka-annoksen ja iltapalaksi vielä leipää/puuroa/naposteltavaa/pähkinää/jotain Miten niin suurin osa täällä syö vaan omenan, laihaa kaalikeittoa ja leivän päivässä?

Vierailija
7380/19045 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viikonloppuna kaverin kanssa metsässä retkellä, ja saatiin kantarelleja ja mustikoita hyvä saalis. Itselläni oli lisäksi vielä viime syksystä suppilovahveroita pakkasessa ja kuivattua tattijauhetta, niin tein 2 ihanaa sienipiirakkaa. Hinta 1-2€/kpl ja riittää 12 palaan. Lisäksi tein 2 mustikkapiirakkaa ja hinta sama 1-2€/kpl. Toiset pakastin yllätysvieraita/juhlia varten ja toisilla olen herkutellut puolison kanssa koko viikon. Ja ei maksanut mitään mennä metsään, metsään pääsi 1,5km kävelyn jälkeen ja heti löyty saalista. Vanhat vaatteet päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme