Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19045)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia syödä kylässä 300g kanaa kastikkeessa. Olisi varmaan erikseen kutsunut syömään, ja silloin myös otettaisiin vieraana puolet kasviksia ja puolet riisiä ja vain vähän siihen päälle kanakastiketta. Ei ollut kyse illalliskutsuista selkeästikään, kun isäntä/emäntä erikseen antaa luvan ottaa ruokaa jos nyt sitten haluaa kun sattui olemaan tehtynä. Silloin voi halutessaan maistaa, ei syödä kokonaan toisen ruokia. Ja kirjoittaja selkeästi ei halua ostaa paljon lihaa mutta kuitenkin kerran viikossa, ei se tarkoita, että sillä lihalla pitäisi jonkun muun tulla täyteen? Kyllä varmaan syö viikon aikana sitten jotain muuta kuin lihaa. Mutta itse loukkaantuisi jos joku vieras tulisi kylään ja ahmisi mun pariksi päiväksi suunnitellut ruoat.
Kuka kutsuu kaverin syömään, jos samasta pienestä ruokamäärästä pitää s
Helpostihan tuossa tilanteessa voi sanoa, ettei ruokaa ole tarpeeksi, siinä on tulevat eväät töihin ja tarjota jotain muuta syötävää vieraalle. Nyt saa sen käsityksen, että ruokaa on tarjottu ja vieressä kytätty toisen annoskokoa, kun suuta ei ole saatu auki tarpeeksi ajoissa, että ruokaa saakin ottaa vain pienen maistiaisen. Itse en kehtaisi vierasta pitää nälissään kylässä jollain pienellä suupalalla, vaan tarjoaisin muuta syötävää kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia syödä kylässä 300g kanaa kastikkeessa. Olisi varmaan erikseen kutsunut syömään, ja silloin myös otettaisiin vieraana puolet kasviksia ja puolet riisiä ja vain vähän siihen päälle kanakastiketta. Ei ollut kyse illalliskutsuista selkeästikään, kun isäntä/emäntä erikseen antaa luvan ottaa ruokaa jos nyt sitten haluaa kun sattui olemaan tehtynä. Silloin voi halutessaan maistaa, ei syödä kokonaan toisen ruokia. Ja kirjoittaja selkeästi ei halua ostaa paljon lihaa mutta kuitenkin kerran viikossa, ei se tarkoita, että sillä lihalla pitäisi jonkun muun tulla täyteen? Kyllä varmaan syö viikon aikana sitten jotain muuta kuin lihaa. Mutta itse loukkaantuisi jos joku vieras tulisi kylään ja ahmisi mun pariksi päiväksi suunnitellut ruoat.
Kuka kutsuu kaverin syömää
Mitäs kaikkea ruokaa sinulla on valmiiksi yllätysvierailulle kaapeista? Jotka syövät huvikseen jo toisen henkilön parin päivän ruoat eli 400g kanaa + 400G kookosmaitoa ja mitä siinä nyt oli. No niihin riisiin ja kasviksiin hädin tuskin koski. Mitä ruokaa sulla on suursyömäreille valmiina kaapissa?
Mua kans kiinnostaa, että mitä ruokaa voisi valmiina pitää kaapissa näille yllätysahmateille, jotka haluaa syödä kylässä toisten kaikki ruoat? Mikä on halpaa ja hyvin säilyvää tarjottavaa, joka vie nälän niiltä yllätysvieraita ettei tarvitse koskea perheen tulevien päivien lounaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos määrää ei ole mitenkään sanallisesti rajoitettu, niin kyllä tuo kanamäärä uppoaa helposti vaikkapa pitkälle urheilevalle miehelle, ilman että on mikään suursyömäri. Vieras on ehkä olettanut, että ruuasta on jo pakattu eväät, koska ei tuosta määrästä voi olettaa syntyvän viikon ruokia, niin että tarjottavaa jää vielä vieraalle asti. 50 grammaa kanaa annoskoon puolesta vastaa lähinnä lasten annosta.
50g lihaa päivässä on aikuisen tavallinen lihamäärä maksimisuosituksilla. Ei kukaan voi olettaa, että on normaalia yhdellä kertaa kylässä ilman varoitusta syödä 800g kanakastiketta!? Vaikka olisikin isokokoisempi kuin tämä ruoanlaittaja. Ei kukaan viinimetrokartta, että tuollainen määrä ruokaa on hänelle varattu ja kattilallinen riisiä ja 1kg kasviksia vain rekvisiittaa vieressä. Röyhkeää käytöstä. Tärkeää suorastaan.
On ollut sellaisia kuukausia, jolloin mulla ei ole jäänyt kunnolla satastakaan ruokaan. Kurjaa se on ollut. Varsinkin, kun olen keliaakikko, enkä muuten voi syödä esimerkiksi kalaa. Olen syönyt gluteenitonta näkkileipää, sen päällä niukasti oivariinia. Keitettyä perunaa kera paistetun kananmunan. Gluteenitonta kaurapuuroa on saattanut olla päivän toisena ateriana. Perunaa paistettuna sipulin kanssa. Kypsennettyä herne-maissi-paprikaa. Joskus pussi halvinta savusuikaletta perunan kanssa. Keittoa pakastesekoituksesta ja alennusmakkarasta tms.
Kuulostaa hyvin raskailta ihmisiltä nämä pihi-piiat ja anorektikko-ainot, jos ensin vieraalle luvataan ruokaa, mutta sallittu annoskoko onkin lusikallinen kanakastiketta ja selän takana haukutaan lisäksi ystävä vielä keskustelupalstalla. Mitään syömiseen liittyvää ei kyllä tällaisten ihmisten kanssa voisi tehdä ilman, että kaikesta mitataan annoskokoa ja lasketaan senttejä ja kauhistellaan kun ruokaa kuluukin liikaa.
Ruokarajoitteet aiheuttavat haasteita ihan silloinkin, kun on mahdollista ja halua käyttää reippaasti rahaa ruokaan. Olipa kyse allergioista, intoleransseista, autoimmuunisairauksista, lääkkeiden aiheuttamista rajoitteista, jostain fyysisestä tilasta (vaikkapa avanne) tai ihan vaikka aistiyliherkkyyksien aiheuttamista ongelmista.
Ja jos lisätään tähän vielä se, että rahaa ei ole käytössä (joko pakosta tai vapaaehtoisesti) kuin vähän, niin harvoinpa enää voi suoraan kaupan hyllyltä ostaa päivän syömiset valmiina. On pakko nähdä itse vaivaa, vertailla tuoteselosteita, hintoja - sekä kilo/litrahintoja että vaikkapa kappalehintoja, säilyvyyttä... Ja usein se edellyttää sitä, että pitää ihan itse tehdä sitä ruokaa joko ihan raaka-aineista lähtien tai käyttämällä vain rajoitetusti puolivalmisteita (esimerkiksi tomaattimurskaa, pakastekasviksia, pastaa, kaurahiutaleita...)
Jos budjettirajoitus on vapaaehtoista, niin silloin tällainen tee-se-itse elämä on yleensä mielekästä, motivoivaa ja innostavaa. Jos taas budjetti on rajoitettu pakon edessä, niin tilanne on täysin eri. Ihmismieli nyt yleensä vaan toimii niin, että vapaaehtoisesti pystyy tinkimään vaikka mistä, mutta jos sama vaatimus tulee ulkoa, niin jossain vaiheessa tulee raja vastaan, ei enää halua, vaikka on pakko.
Satasen budjetti kuukauden ruokailuihin on aika äärimmäinen. Se ON useimmiten toteutettavissa, useammalla eri tavalla, mutta kaikki eivät siihen pysty. Ei ole resursseja, joko fyysisiä tai psyykkisiä - tai sitten se jokin rajoite aiheuttaa lisäkuluja. On ihan halpaa syödä paljon kananmunia, kaurapuuroa, pastaa ja kasviksia, mutta entäpä jos ei voikaan syödä mitään kotimaisia viljoja ja kananmunia ja on allerginen vielä omenalle, porkkanalle, sellerille ja sitruksille?
Jos nyt unohdetaan tämä 94,7% palstalaisista, jotka tavoitteellisesti treenaavat triathlonia ja painonnostoa ja tarvitsevat kilokaupalla punaista lihaa proteiinilähteenä TAI ovat allergisia kaikelle edulliselle, niin tavanomaisella energiantarpeella/energiankulutuksella saa satasen riittämään kuukauden ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvin raskailta ihmisiltä nämä pihi-piiat ja anorektikko-ainot, jos ensin vieraalle luvataan ruokaa, mutta sallittu annoskoko onkin lusikallinen kanakastiketta ja selän takana haukutaan lisäksi ystävä vielä keskustelupalstalla. Mitään syömiseen liittyvää ei kyllä tällaisten ihmisten kanssa voisi tehdä ilman, että kaikesta mitataan annoskokoa ja lasketaan senttejä ja kauhistellaan kun ruokaa kuluukin liikaa.
Laitoin viestin, mutta se katosi oudosti.
Kirjoitin, että laitoin peukun, koska ymmärrän mitä tarkoitat. Toisaalta onhan tuo kirjoittajalta ystävällisempää kuin ilmoittaa ettet nyt voi ottaa ruokaa, kun olen laskenut sen itselleni niin ja niin moneen ateriaan. Sellaistakin voi tapahtua.
Taas toisaalta on kyllä epäkohteliasta vetää vieraisilla koko ruokamäärä mahaansa ja käydä vielä pannukin kaapimassa. Ehkä vieraalla erilaiset ruoanlaittotavat eikä ole tullut mieleenkään että yhdestä ateriasta syödään monen päivän aterioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin viestin, mutta se katosi oudosti.
Kirjoitin, että laitoin peukun, koska ymmärrän mitä tarkoitat. Toisaalta onhan tuo kirjoittajalta ystävällisempää kuin ilmoittaa ettet nyt voi ottaa ruokaa, kun olen laskenut sen itselleni niin ja niin moneen ateriaan. Sellaistakin voi tapahtua.
Taas toisaalta on kyllä epäkohteliasta vetää vieraisilla koko ruokamäärä mahaansa ja käydä vielä pannukin kaapimassa. Ehkä vieraalla erilaiset ruoanlaitto
Minä en tajuaisi, että jos kylässä tarjotaan tai jos satun muuten paikalle ja sanotaan, että ota ruokaa, ettäsen tarjolla olevan annoksen olikin tarkoitus kestää sen jälkeen vielä viikon. Tai miksei tämä ihminen sano, että tein itselleni viikon ruokailuun ajatellun määrän. Eivät muut ole ajatuksenlukijoita.
Tuskin tämä vieras kuitenkaan nyt kaikkea kaapi viimeistä hippua myöden. Oli hiukan lisäilty juttua. Miten edes pystyisi mittaamaan oliko juuri 50 grammaa se kanakastikkeen määrä, joka olisi ollut luvallista ottaa.
Toivon, että nämä ruokiaan grammoina laskevat ihmiset eivät tarjoa ruokaa ulkopuolisille. Normaalisti ruokaan suhtautuvat ihmiset eivät tajua, että tarjoaja kyttää ja ruokaa saa syödä niukasti ja tarjoaja itkee jälkeenpäin vieraan syömisiä.
Muistan, että täällä oli joskus jokin ketju, missä joku valitti, että anoppilassa/muussa kyläpaikassa yöpyessä on pitänyt nähdä nälkää, koska ruokaa oli varattu vierailijoille niin vähän, eikä omia ruokia oltu osattu ottaa mukaan, kun ruoka oli luvattu valmiiksi, ei tarvitse ottaa mitään mukaan. Vähäruokaisen/pihin kyläpaikan emännän voi tosiaan olla vaikea hahmottaa, paljonko ruokaa kuluu, vieraille pitäisi mieluummin varata liikaa ruokaa kuin liian vähän, varsinkaan jos kauppaa ei ole lähistöllä, mistä voisi hakea itse täydennystä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4503784/ketju/oletko_joutunut_olemaan_n…
Vierailija kirjoitti:
Ei haukkunut, hämmästeli vain, miten joku kehtaa syödä kylässä toisen kaikki ruoat eikä esimerkiksi yksi annos riittänyt. Ei ollut illallisesta kysymys ja todennäköisesti vieras ei tuonut edes mukanaan itse mitään esim. Juomat? Jos menen kylään tyhjin käsin ja vaikka näkisin valmista ruokaa pöydällä ja sitä tekisi mieli maistaa, niin en silti kehtaisi ottaa vaikka tarjottaisiin. Tai sanoisin ainakin, että mä tarjoan meille sit pitsat ens kerralla kun nähdään. Erikoista hyväksikäyttöä mennä kylään ja tyhjentää jääkaappi. Ja isokokoisilla ihmisillä on varmaan aina nälkä jos näkee ruokaa, pitäisi aikuisen ihmisen osata hillitä mielitekojaan. Varsinkin kylässä.
Mää syän velliä ja perunaa ja lenkkimakkaraa ja teen juomiset ihan ite perunasta saa ihan juatavaa kiljua, ei hyvää mutta menee alas kylmänä. Sit mää syän makaroonii ja sipulia ja kaupan lihapullia. grillimakkaraa ja paistettua munaa ja keitettyä munaa ja ruisleipää ja kahvia juan ja kanelikorppuja syän kans. sit käyn äitillä kans syämäsä välillä
Olin viikonloppuna talkootöissä, ja järkytyin taas ruokamäärästä mitä ihmiset syövät! Kerralla menee grillimakkara, lautasellinen (n. 500 g) salaattia ja n. 400 g kinkkukiusausta. En osaisi todellakaan tarjoajana varautua tällaisiin määriin, itselle normaali määrä on n. 200 g kiusausta ja siihen hiukan (100 g) salaattia. El ei ole ilkeilyä tai nuukuutta tuollainen ihmetys määristä.
Vierailija kirjoitti:
Olin viikonloppuna talkootöissä, ja järkytyin taas ruokamäärästä mitä ihmiset syövät! Kerralla menee grillimakkara, lautasellinen (n. 500 g) salaattia ja n. 400 g kinkkukiusausta. En osaisi todellakaan tarjoajana varautua tällaisiin määriin, itselle normaali määrä on n. 200 g kiusausta ja siihen hiukan (100 g) salaattia. El ei ole ilkeilyä tai nuukuutta tuollainen ihmetys määristä.
Jos painaa rankkaa fyysystä duunii nii ei sitä ituja syömällä tosi äijä hengissä pysy. 5000 kcal vähintään pitää saada, reilusti protskua ja pitkiä hiilareita. Toimiston setä/täti varmaan pärjää sillä puolikkaalla maksalaatikolla päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Ahneus iskee joillekin yllättävän helposti. Silloin rohmutaan jos ilmaiseksi saa ja otetaan vaikka baarissa mieluusti vastaan kaikki kaverin tarjoamat juomat, mutta itse ei haluttaisi käydä hakemassa toiselle vastavuoroisesti missään vaiheessa, vaan silloin yleensä sitten tuleekin kiire kotiin jos joku huomauttaa, että olisko nyt sunkin vuoro x käydä vuorostaan hakemassa kierros.
Vierailija kirjoitti:
Laatikkoruokia kuuluu varata yleensä n. 300 g ruokailijaa kohden, mutta fyysisessä työssä kulutus on luonnollisesti suurempaa. Ihmiset uhraavat talkootyöhön kuitenkin vapaa-aikaansa, niin kyllä siitä tulee saada riittävästi edes ruokaa palkkioksi, tai ensi kerralla voi olla hiljaista talkoolaisten suhteen.
https://ammattilaiset.sydanmerkki.fi/ammattikeittiot/terveellisista-ate…
Sydänliiton sivulta löytyy esimerkkejä annoskoosta. Toki juhlissa/talkoissa ei tarvitse lautasmallin mukaan syödä, mutta ei sinne myöskään mennä syömään miniannoksia vain siksi, että ruokien tarjoilija on pihistellut nuukuuksissaan ruuan määrässä.
Kommentoijilta taisi unohtua laskea mukaan tuo grillimakkara, joka lisää kaloreita aika lailla kiusauksen ja salaatin lisäksi...
Eihän kukaan ollut kutsunut kaveria syömään. Kaveri tuli kylään ja näki ruoat pöydällä ja pyysi saada ottaa ruokaa? Ruoantekijä antoi sitten luvan vaikka jälkeenpäin harmitti, että vieras söikin sitten kaikki. Kyllä itsekin jätän ruoat hellan päälle jäähtymään, ennen kuin laitan ne eväsrasioihin valmiiksi jääkaappiin. Jääkaappiin ei laiteta lämpimiä ruokia pilaamaan muita tuotteita. Ja kylässä wi ahmia muutenkaan saman verran kuin kotona. Otetaan pieni maistiainen jos on kauhea nälkä, ei haeta santsiannoksia tai syödä kaikkia ruokia, varsinkin jos pelkkä kana maistuu eikä riisiä ja kasviksia oteta. Ei tossa ole mitään järkeä eikä käytöstapoja. Voisi pyytää nälkäänsä vaikka näkkäriä ja margariinia tai syödä ennen kuin lähtee kotoaan? Itse olisin varmaan kieltänyt ottamasta ruokani ja sanonut että mene mäkkiin jos on nälkä.