Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19048)
Olen kerran eläessäni keittänyt rapuja, ja kiitos, se yksi kerta riitti. Ei sillä, pidän ravuista ja sellainen pitkän kaavan mukainen (ilman snapsejakin) rapuillallinen on ihan hauska, mutta minulle kelpaa siihen ihan pakasteravutkin. En enää ikinä halua keittää rapuja. Never.
(ja saatiin ne ravut ilmaiseksi työkaverilta, en tiedä, paljonko ne olisivat maksaneet ostettuina).
Voisinkin ensi viikonloppuna järjestää rapukestit, pakastimessa on espanjalaisia rapuja (olivat viime talvena poistotarjouksessa juuri ennen joulua), ja joku mainitsi österbottenost-piirakan, leivonpa juustopiirakan. Ja ehkä mutakakun, tai jonkun mustikkajuustokakun jälkkäriksi. Ei olekaan ollut juhlia vähään aikaan. Ehtisikö raparperisima käydä viikonloppuun mennessä?
Tässä on ollut kiirettä työrintamalla, mieluummin sitä tietenkin lomailisi koko kesän. No ei sitten. Kasvimaakin on valitettavan laiminlyöty, onneksi perunat ja maissit kasvavat vaikka rikkaruohot peittävät vakojen välit. Mangoldit, pinaatit ja salaatit epäonnistuivat (kotilot söivät, mitä kuumuus ei kuivattanut tai saanut kukkimaan), pitäisi yrittää kylvää vielä kertaalleen ainakin salaattia ja retiisejä. Pavut vasta kukkivat, joten niiden onnistumisesta ei vielä tiedä. Mansikoita tuli yllättävän paljon siihen nähden, että penkit olisi pitänyt uusia tänä keväänä/viime syksynä.
Sieneen olen kuitenkin ehtinyt, tosin en vielä tänään, tänään koiran kuono suuntasi meidät tuonne "yleisille lenkkipoluille" eli halusi mennä haistelemaan muidenkin jälkiä. Siellä on turha sieniä katsella, sen verran paljon siellä on lenkkeilijöitä. Illalla ollaan menossa tuohon takapihalle (eli metsään) mustatorvisieniä keräämään, eilen kävin ne katsomassa valmiiksi. Laitan tuollaiset valecrocsit jalkaan, ihan siksi, kun niistä täällä valitettiin.
Sieniä on nyt syöty noin joka toinen päivä, tästä lähtien niitä on varmaan joka päivä. Orakkaita, keltavahveroita ja torvisieniä löytyy. Haapasieniäkin olisi, mutta ne ovat niin matosia, että ei kiitos. Tatteja ei ole näkynyt, mutta paras tattimaasto on muutenkin mennyttä, kun siinä harvennettiin metsää (olen sieltä käynyt sen sijaan keräämässä harvesterin jäljiltä koivuntuohta talven varalle sytykkeeksi).
Alehamsterin löytäjä kateellisena olen lukenut. No, jos en käy iltaisin kaupassa, niin eipä kannata kuvitella -60% löytöjäkään tekevänsä... Joudun siis panostamaan tuohon marjojen ja sienten keräämiseen.
(viikon ruokailut: pitsaa, makaronia ja kalapuikkoja+paistettuja sieniä, uunimakkaraa ja ranskalaisia perunoita, keitettyjä perunoita+paistettuja sieniä+paistettuja kananmunia, uunibroileri+uunikasviksia, dahlia+riisiä+paistettuja sieniä; aamupalat leipää ja leivänpäällisiä tai edellisen päivän ruuanjämiä, illalla mm. hodareita, pastasalaattia makaronista, munakasta)
Ske
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan juuri mitään. Jokainen päivä en syö lainkaan.
Ruoka, kauppaostokset, syöminen, paskantaminen. Ja uudestaan joka päivä.
Elämän perimmäinen tarkoitus ja sisältö on muu kuin syöminen !!!
Vivahteikkaampaa, kauneutta ja intellektuellia, vuorovaikutusta, kosketusta, puhetta, katselemista, maisemia, kirjoittamista, kuun telemista jne.
EIkö syöminen ole nautinto siinä kuin nuo luettelemasi asiatkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaustoiminto mättää taas.
Aina, ihan kaikissa rapujuhlissa missä mä olen ollut, on ollut pääruoka rapujen jälkeen. Yleensä syksyllä jokin riistaruoka.
Millon noin muuten oot ollut rapujuhlissa kuin syksyllä? Mitö silloin on ollut ruoka a lisäksi jos ei riistaa? Oliko helmikuun rapujuhlissa kanaa vai kasvispihvejä?
Oĺaanpa sitä nyt olevinaan näppäriä. Tänä vuonna ravustuskausi käynnistyi 21. heinäkuuta. Yleensäkin se alkaa heinäkuussa joka ei mielestäni ole syksyä.
Olwn eri, mutta harvoin ravit Suomessa on syömäkelpoista heinäkuussa. Alimittainen heitetään järveen takaisin kasvamaan, ei niitä syödä.
Höpö höpö. Ravustuskausi on määritelty juuri siksi, että ravut ehtivät kasvaa mittaansa. Jokunen alamittainen jätetään tietysti vielä kasvamaan. Kyllä niitä on ollut tarjolla jo.
Yritin eilen illalla klo 20 jälkeen saada 20e menemään ruokaostoksiin. 1,75l maitoa, savulohta 200g, kanakeitto 300g, tomaatteja, kurkkua, ruisleipäpussi, possumunkkeja 3 kpl, pastaa lihapullilla 300g, salaattiannos 350g.
Sain 11,70 e törsättyä.
Epic fail :/
Seuraavaa nutrilett-porkkanakeittopakettia jahdaten,
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Yritin eilen illalla klo 20 jälkeen saada 20e menemään ruokaostoksiin. 1,75l maitoa, savulohta 200g, kanakeitto 300g, tomaatteja, kurkkua, ruisleipäpussi, possumunkkeja 3 kpl, pastaa lihapullilla 300g, salaattiannos 350g.
Sain 11,70 e törsättyä.
Epic fail :/
Seuraavaa nutrilett-porkkanakeittopakettia jahdaten,
-winner-
Ehkä mun pitäisi yrittää ajella iltaisin kaupoille... no joo, en viitsi. Kesäaikaan ei muutenkaan tule mentyä kauppaan kuin vasta sitten, kun on ihan pakko. Eli kun kissanhiekka tai vessapaperit on loppu. S-liikkeelle on mennyt ostoksiin 170 euroa, K-kauppoihin 330 euroa. Tokmannilla olen käynyt viimeksi toukokuussa! Ei vaan ole ehtinyt...
Tosta puuttuu vielä miehen tän viikon ostokset ja jälkikasvun leffasyömiset (Deadpool and Wolverine leffateatterissa). On muuten sikamaiset hinnat poppareilla ja karkeilla, ja ovella kytätään nuorempia, etteivät vaan vie omia eväitään. Täti-ihmisillä saa olla mukana näköjään kylmälaukutkin, eikä silmäillä paheksuvasti. Ja pitää raakata pois kumisaapasostokset sun muut ei-syötävät.
Ske
Mä syön satasen edestä päivässä!
Voimamies Ursus
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran eläessäni keittänyt rapuja, ja kiitos, se yksi kerta riitti. Ei sillä, pidän ravuista ja sellainen pitkän kaavan mukainen (ilman snapsejakin) rapuillallinen on ihan hauska, mutta minulle kelpaa siihen ihan pakasteravutkin. En enää ikinä halua keittää rapuja. Never.
(ja saatiin ne ravut ilmaiseksi työkaverilta, en tiedä, paljonko ne olisivat maksaneet ostettuina).
Voisinkin ensi viikonloppuna järjestää rapukestit, pakastimessa on espanjalaisia rapuja (olivat viime talvena poistotarjouksessa juuri ennen joulua), ja joku mainitsi österbottenost-piirakan, leivonpa juustopiirakan. Ja ehkä mutakakun, tai jonkun mustikkajuustokakun jälkkäriksi. Ei olekaan ollut juhlia vähään aikaan. Ehtisikö raparperisima käydä viikonloppuun mennessä?
Tässä on ollut kiirettä työrintamalla, mieluummin sitä tietenkin lomailisi koko kesän. No ei sitten. Kasvimaakin on valitettavan laiminlyöty, onneksi perunat ja maissit kasvavat vaikka
rikkaruohot peittävät vakojen välit. Mangoldit, pinaatit ja salaatit epäonnistuivat (kotilot söivät, mitä kuumuus ei kuivattanut tai saanut kukkimaan), pitäisi yrittää kylvää vielä kertaalleen ainakin salaattia ja retiisejä. Pavut vasta kukkivat, joten niiden onnistumisesta ei vielä tiedä. Mansikoita tuli yllättävän paljon siihen nähden, että penkit olisi pitänyt uusia tänä keväänä/viime syksynä.
Sieneen olen kuitenkin ehtinyt, tosin en vielä tänään, tänään koiran kuono suuntasi meidät tuonne "yleisille lenkkipoluille" eli halusi mennä haistelemaan muidenkin jälkiä. Siellä on turha sieniä katsella, sen verran paljon siellä on lenkkeilijöitä. Illalla ollaan menossa tuohon takapihalle (eli metsään) mustatorvisieniä keräämään, eilen kävin ne katsomassa valmiiksi. Laitan tuollaiset valecrocsit jalkaan, ihan siksi, kun niistä täällä valitettiin.
Sieniä on nyt syöty noin joka toinen päivä, tästä lähtien niitä on varmaan joka päivä. Orakkaita, keltavahveroita ja torvisieniä löytyy. Haapasieniäkin olisi, mutta ne ovat niin matosia, että ei kiitos. Tatteja ei ole näkynyt, mutta paras tattimaasto on muutenkin mennyttä, kun siinä harvennettiin metsää (olen sieltä käynyt sen sijaan keräämässä harvesterin jäljiltä koivuntuohta talven varalle sytykkeeksi).
Alehamsterin löytäjä kateellisena olen lukenut. No, jos en käy iltaisin kaupassa, niin eipä kannata kuvitella -60% löytöjäkään tekevänsä... Joudun siis panostamaan tuohon marjojen ja sienten keräämiseen.
(viikon ruokailut: pitsaa, makaronia ja kalapuikkoja+paistettuja sieniä, uunimakkaraa ja ranskalaisia perunoita, keitettyjä perunoita+paistettuja sieniä+paistettuja kananmunia, uunibroileri+uunikasviksia, dahlia+riisiä+paistettuja sieniä; aamupalat leipää ja leivänpäällisiä tai edellisen päivän ruuanjämiä, illalla mm. hodareita, pastasalaattia makaronista, munakasta)
Ske
Täällä ilta-ale 18 lähtien, mikä välillä tuntuu liian aikaiseltakin. Marjaa kerättynä litran verran tänään, hieman turhan raakaa vielä -> hyytelöä. Eka satsi tomaattikeittoa/kastiketta valmis, n. 2 ltr. Reilu kg tuoretta, tlk murskaa, hieman pyreetä ja ketsuppia, sipulia, mausteita - chili, vs, yrtit yms. Tuli aika tulista, mutta hyvää silti. Ei sada -> nurtsin lekkuuseen. T. alehamsteri
Kuten olen sanonutkin, on eroa jos 60 % alet alkavat jo klo 18.00 tai 21.00. Niin hakemisen helppoudessa kuin saaliin määrässäkin.
Klo 18.00 tai sitä ennen saattaa itse olla vielä muutenkin jossain liikkeellä. Kauppareissu sopii samaan aikatauluun ja pääsee sitten kotiin. Samoin silloin on vielä tarjontaa runsaammin. Monet laputetut tuotteet ovat menneet loppuun klo 21.00 mennessä.
Kuten esimerkiksi täälläpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön satasen edestä päivässä!
Voimamies Ursus
Oikein, ennen sanottiin että nukkuminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin, miksi ei hyvin syöminen myös 🥩🥗🍧🍴🍷🐷
Mun poikaystävä. Lähinnä jogurttia, vanukkaita, paahtoleipää. Ei oo roteva jätkä.
Ostin torilta mansikoita ja kermajäätelöä, valion kaupasta. Hyvää presidenttikahvia ja tältä palstalta vinkiksi kauramaito -kardemummakauramaitoa. Meni 20 euroa mutta hyvää oli. Mitäs te ? Makaroonia, makaroonia ja makaroonia?
Riippuu tosi paljon kuinka aktiivinen on. Itsellä tosi huono kunto koska en liiku käytännössä ollenkaan, ostan ruoatkin kotiin enkä lenkkeile. Makaan vaan sohvalla. Nälkä tulee harvoin, 2 kahvikupilla ja 2 leivällä pärjää iltaan asti, tosin heräilen muutenkin vasta 13-14 aikaan. Illalla teen pastaa enkä syö enää erillistä iltapalaa. Valehtelisin jos väittäisin, Että menee paljonkin yli 50€ ruokaan ja juomaan. 100€ on aika ruhtinaallinen summa. Juon ihan pikakahvia kun yksin asustelen ja edullista ruisleipää. Jos kiinnostaisi käydä salilla niin söisin varmasti useammin ja kiinnittäisin erilailla huomiota ravintoarvoihin. Välillä ostan kanaa tai soijarouhetta pastan joukkoon. Kalasta tai punaisesta lihasta en ole kiinnostunut. Mittautin vuosi sitten kaikki veriarvoni ja kaikki oli ok.
Vierailija kirjoitti:
Ostin torilta mansikoita ja kermajäätelöä, valion kaupasta. Hyvää presidenttikahvia ja tältä palstalta vinkiksi kauramaito -kardemummakauramaitoa. Meni 20 euroa mutta hyvää oli. Mitäs te ? Makaroonia, makaroonia ja makaroonia?
Spaghetin kilohinta on halvempaa kuin makaronin, ja sitä on hauskempi syödä. T. Pastafani, joka ei mansikoista tai muistakaan hedelmistä tai marjoista tykkää. Joskus olen niitä lyllä kerännyt ja lahjoittanut ystäville ja sukulaisille
Vierailija kirjoitti:
No, jäätelöä on aina pakastimessa, karpalo-kinuskia ja suklaajäätelöä ainakin tällä hetkellä. Tuoreet mansikat eivät mielestäni sovi edes vaniljajäätelön kanssa, ne pitää oikeastaan soseuttaa, että se toimisi. Mansikoita tulee vielä harvakseltaan tuolta kasvimaalta, tuoreita ja lämpimiä näillä keleillä. Makeita kuin mitkä! En juo kahvia, vaan teetä, ja sitäkin mieluummin joko ihan perus mustaa teetä tai mieluummin omaa sekoitusta villiyrteistä sekoitettuna. Kardemummakauramaito kuulostaa ällöltä, koska en myöskään pidä kardemummasta. yyyh.
Tänään ruokana on ihan uusia perunoita ja jauhelihakastiketta, sitä perinteistä ruskeaa kastiketta. Lisänä ruisleipää ja coleslaw'ta sekä itsetehtyjä maustekurkkuja. Iltapalaksi ajattelin paistaa lettuja, niitä syödään omatekoisen mansikkahillon ja kermavaahdon kera. Huomenna keitän helmipuuroa, sitä syödään risifruttin tapaan makean hillon kera. Ihan varma en ole huomisesta pääruuasta, pakastimessa olisi peurapaistia, mutta se olisi perunoiden ehkä vähän liian samanlaista kuin tämänpäiväinen perunat+kastike. Kesäkurpitsafritterssejä voisi kyllä tehdä, ne on hyviä paistettujen sienien kanssa. Viikonloppuun tosiaan ajattelin niitä rapujuhlia kesälomien päättymisen kunniaksi.
Ske
Itse voisin elää pelkällä leivällä ja kanasalaatilla niin kuin jotkut täällä pelkällä pastalla tai kaalilla. Sitten erikseen on ne kermaperseet, joilla pitää olla eri ruokia joka päivä ja saattaa mennä jopa biojätteeseen ruokaa koska ei nyt vaan voi syödä samaa ruokaa paria päivää peräkkäin. Mielestäni kasvatuksella on suuri merkitys, ja jo lapset pitäisi opettaa siihen, että sitä ruokaa syödään mitä sattuu olemaan. Eli ei mennä kauppaan ostamaan kalapuikkoja tai tilata pitsaa jos jääkaapissa on vielä vaikka kasviksia, joista voi loihtia kivan keiton. Kutsun tätä ihan maalaisjärjeksikin, ihan sama mikä se oma ruokabudjetti on. Ei se ole mielestäni kituuttamista, että tekee tavallista kotiruokaa ja parin kuukauden jälkeen on vaikka vahingossa säästänyt ne Linnanmäki-rannekkeet koko perheelle. Tekee myös suolistolle hyvää joskus paastota tai syödä viikko pelkkiä kasvistuotteita ja puhdistaa suolistoa.
Metri kakkaa paksusuolessa on kyllä aikamoinen määrä ihmiskehossa, mikäli olen ymmärtänyt oikein. Mistä juolahti mieleen, että se oma kakka kertoo syötkö oikein. Normaali kakka pitäisi olla makkaran näköinen yhtenäinen pötkö eikä siitä kuulu jäädä mitään tahroja pönttöön. Jos sinulla ei näin ole, ruokavaliosi on väärä.
Suosittelen nyt ostamaan kurkkua ja avomaankurkkua ja tekemään talven yli omat suolakurkut ruokien lisukkeeksi ja leivän päälle. Kilohinta siis n. 1€/kg ja vesi-etikan hinta vielä alentaa purkin hintaa vs. kaupan suolakurkut. Vesimelonia kannattaa myös pakastaa kuutioina ja omenaa puuron päälle ja piirakkaan, hillon yms. Kannattaa miettiä siis tulevaa talvea jo etukäteen eikä sitten 6kk päästä surra kaupassa, että kaikki niin kallista eikä riitä rahat kun siihen perunaan ja porkkanaan. Näin saa syötyä monipuolisesti ja edullisesti koko vuoden. Jos ei ole pakastinta niin silloin ainakin kannattaa käyttää etikkasäilöntää.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen nyt ostamaan kurkkua ja avomaankurkkua ja tekemään talven yli omat suolakurkut ruokien lisukkeeksi ja leivän päälle. Kilohinta siis n. 1€/kg ja vesi-etikan hinta vielä alentaa purkin hintaa vs. kaupan suolakurkut. Vesimelonia kannattaa myös pakastaa kuutioina ja omenaa puuron päälle ja piirakkaan, hillon yms. Kannattaa miettiä siis tulevaa talvea jo etukäteen eikä sitten 6kk päästä surra kaupassa, että kaikki niin kallista eikä riitä rahat kun siihen perunaan ja porkkanaan. Näin saa syötyä monipuolisesti ja edullisesti koko vuoden. Jos ei ole pakastinta niin silloin ainakin kannattaa käyttää etikkasäilöntää.
Aha, kurkkua ja vesimelonia pakastin täyteen. Lähden ostamaan satasella vai pitääkö varata isompi summa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha, kurkkua ja vesimelonia pakastin täyteen. Lähden ostamaan satasella vai pitääkö varata isompi summa?
Itsellä menee noin 1kg kuukaudessa eli ostaisin vaikka 10€:lla ja purkittaisin. Siitä saa jo 10kg + etikka 2€ ja kraanavesi. Riittää lähes vuodeksi. Toisaalta olen muutenkin aika järjestelmällinen ja suunnittelen, ettei tarvitse yhtäkkiä havahtua siihen, ettei ole mitään ruokaa ja vähän kipeä olo, ettei kauppaankaan pääse. Oma lähikauppa 2km päässä eikä mulla ole autoa.
En oikeastaan juuri mitään. Jokainen päivä en syö lainkaan.
Ruoka, kauppaostokset, syöminen, paskantaminen. Ja uudestaan joka päivä.
Elämän perimmäinen tarkoitus ja sisältö on muu kuin syöminen !!!
Vivahteikkaampaa, kauneutta ja intellektuellia, vuorovaikutusta, kosketusta, puhetta, katselemista, maisemia, kirjoittamista, kuun telemista jne.