Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19052)
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä 600g perunaa/pastaa/riisiä kilohinta aina 0,75€/kg eli joku 50 senttiä maksaa ja lisäks pakastimessa aina kasviksi 1-2€/kg. Kävin eilen ostamassa sinne taas uutta kun avomaankurkku oli alle 1€/kg. Lisäks siellä vesimelonia talvelle ja muuta. Noin 500g menee kasviksiakin päivässä eli noin 0,50-1€. Kaurapuuroa aamulla ja illalla yhteensä 0,10€. Kerään itse mustikat ja sienet ja pihalta omenat. Asun lähellä metsää eli ei oo autoa.
1,50€ päivässä ei kuulosta kovin pahalta ja varsinkin jos syö jotain 600g annoksia ja vielä täyttävää kaurapuuroa aamuin illoin. Vaikka ton pyöristäis 2€ jos juot kahvia tai limuu joskus tai jotain, niin 2€ kerrottuna kolmellakymmenellä ois siltikin vaan 60€ kuukaudessa. Eli on varaa syödä vaikka kokonainen lohi vielä joka kuukausi sekä kilo naudan lihaa jos budjetti ois sata euroo kuulaudessa.
Kanaa ja jauhelihaa saa joka päivä 1 kg alle 10€. Eli 300g viikossa maksaa oikeesti 3€. Toki sika-nautaa saa ainakin omasta lähikaupasta 300g 1,69€. Mutta siis kasviksia ja hiilareita saa aina alle 1€/kg. Ylipainoisilla ja alkoholiriippuvaisilla menee sitten varmasti paljon enemmän. Kun ei maltilliset annokset riitä vaan janoaa vain enemmän. Onhan se tosi säälittävää.
Toki-tautinen, kerrohan miten ongit Lauttasaaren sillalta. Mitn paljon ja millaista saalista tulee?
Vierailija kirjoitti:
Toki-tautinen, kerrohan miten ongit Lauttasaaren sillalta. Mitn paljon ja millaista saalista tulee?
Yleensä jengihän hakee siitä silakkaa mutta itse käyn siinä ihan myös mato-ongella ja ahventa ja särkeä tulee yleisimmin. T. Eri
Ravit on kalliita, jopa 20€/kg mutta nyt on ravustuskauden niin kannattaa ostaa joku edullinen 10€ merta tai tehdä itse. Saa helposti luksusruokaa jos vähääkään jaksaa nähdä vaivaa. Toki voi vaan valittaa myös kotona, että rahat loppu eikä varaa edes rahoihin ja säästöihin jää vain vähän. Ulisija itkupillit ja menestyvät tekijät on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ravit on kalliita, jopa 20€/kg mutta nyt on ravustuskauden niin kannattaa ostaa joku edullinen 10€ merta tai tehdä itse. Saa helposti luksusruokaa jos vähääkään jaksaa nähdä vaivaa. Toki voi vaan valittaa myös kotona, että rahat loppu eikä varaa edes rahoihin ja säästöihin jää vain vähän. Ulisija itkupillit ja menestyvät tekijät on erikseen.
Ravustus on muuten luvanvaraista puuhaa. Tai ei kannata ainakaan jäädä rysän päältä kiinni. Tulee kalliksi ravut, ei riitä 20€/kg
Bodom rahaa säästöissä niin helppohan se on syödä edullisinta merkkiä kun tietää että on valintoja. Mut jos ei vaikka käy töissä niin pitää nauttia sit ostamalla kallista vaihtoehtoa ettei ainakaan näytä köyhältä laupassa vaikka wi oliskaan rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravustus on muuten luvanvaraista puuhaa. Tai ei kannata ainakaan jäädä rysän päältä kiinni. Tulee kalliksi ravut, ei riitä 20€/kg
Mitä lupia tarttee? Kyllähän saa pilkkiä ja onkiakin ilman lupia. Ja kerätä sieniä ja marjoja ja mitä nyt haluaakaan. Moni hakee kasvien lannotteetkin ilmaseks kävelemällä vaan heppatallille ja kysymällä et saako ottaa pari muovipussillista kakkaa. Aivan normaalia touhua ja järkevää. Aivottomat kaupunkilaiset sit maksaa vaan kallista neliöhintaa ja melusta extraa. Ja joutuu mennä bussilla tai autolla keräämään mustikoita tai sieniä, mutta kaikki valitsevat itselleen sopivan tavan elää
Eavistislupa koko vuodeksi maksaa 8€. Senkus heität vaan sumpun mökkiä rantaan ja ihan salee saat saat rapujuhlat ja vaikka koko syksyn aikana 10kg rapuja eli kaupan 10kg maksais 200€ mutta itsetekemällä 8-18€ riippuen onko välineitä valmiina
Puoliso (nainen) käyttää enemmän rahaa ruokaan kuin itse vaikka syön 3 kertaa enemmän kuin hön. Hän tosin vaan syö kaikkea kallista hedelmää tai juustoa ja itse tykkään perus pastasta ja pitsasta ja pekonista. Syödään siis aivan eri juttuja ja siksi otetaankin kaupassa omat korit. Kanasalaatista molemmat tykkää ja sushia tykätään myös tehdä yhdessä, mutta usein omat ruoat. En nyt osaa yhtään arvioida rahankulutusta kun samalla ostaa aina pesuaineita ja vessapaperia yms. Synttärilahjoja marketista samalla
Vierailija kirjoitti:
Eavistislupa koko vuodeksi maksaa 8€. Senkus heität vaan sumpun mökkiä rantaan ja ihan salee saat saat rapujuhlat ja vaikka koko syksyn aikana 10kg rapuja eli kaupan 10kg maksais 200€ mutta itsetekemällä 8-18€ riippuen onko välineitä valmiina
Korkki kiinni!
Rapujuhlat ei tule muuten oikeesti yhtään kalliiksi, vaikka jotkut luulee, että ne on vain rikkaiden juhlat. Kaikilla nyt on rapuveitset kotona tai jos ei muka ole niin jostain Tokmannista ne voi ostaa 2€:llä. Lautasliinat maksaa 2€. Sitruunat 1€. Ravustuslupa 18-65-vuotiaille tosiaan 8€ ja kalastuslupa vuodeksi 47€ ja saa muutkin ruoat ilmaseks vuoden aikana. Juopot vieraat voi tuoda viinat, ei kukaan kylään kuitenkaan tule tyhjin käsin. Aijoo, paahtoleipäpussi maksaa 1,20€ ainakin ne pehmeät Xtran leivät Prismassa, jotka tosi hyviä. Jos ei tilliä kasvata itse niin joku vieras varmaan tuo mukanaan tai voi ostaa kaupasta 1-2€. Sähkön hinta riippuu et onko pörssisähkö vai ei. Tämän päivän keskihinta on 2,45c/kwh. Rapuja keitetään kattilassa noin 10min. En jaksa laskea, että paljonko se keittoaika sit maksaa lisää.
Metsähallitus myöntää ravustusluvan tiettyyn kohteeseen rapukannan mukaan. Yhtä mertaa kohden lupa maksaa 8 euroa mutta ravustajalla on oltava myös kalastuslupa (kalasonhoitomaksu nykyään) joka sitten maksaakin 47 euroa.
Mertoihin tulee merkitä valvontaa varten ravustajan nimi ja puhelinnumero.
Ravustajan pitää myös täyttää saalispalautelomake ravustuksen jälkeen.
Hähää ostin valmiiks kaupasta pakasterapuja keitettynä 30kpl 15€ :D Jotain espanjalaisia oli mut ihan sama :D jää rahaa muuhunkin :D
Monesti ne tekijät, saa just kaikki halvemmalla ja jää rahaa säästöön. Mutta ne jotka haluaa kaikki valmiina esim. Lasagnen niin ne on aika köyhiä eikä varaa edes matkustella. Mut tää vaan mun näkemys..
Vierailija kirjoitti:
Hähää ostin valmiiks kaupasta pakasterapuja keitettynä 30kpl 15€ :D Jotain espanjalaisia oli mut ihan sama :D jää rahaa muuhunkin :D
1kg rapuja riittää ehkä 2 ihmiselle? Niistä tulee lihaa tosiaan se pari grammaa per rapu. Eli 500g rapuja on oikeesti ruokaa noin 50g. Jäis kyllä nälkä.
Itse ostin espanjalaisia pakasterapuja 23€/kg. Rapuja pakkauksessa 55% ja tilliä suolavedesssä 45%. Paketissa oli 18 rapua 1kg. Ja viisi syöjää. Eihän se nyt nälkää vie mutta ihan hauska ohjelmanumero, vaikka kukaan meistä ei ravuista edes tykkää sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1kg rapuja riittää ehkä 2 ihmiselle? Niistä tulee lihaa tosiaan se pari grammaa per rapu. Eli 500g rapuja on oikeesti ruokaa noin 50g. Jäis kyllä nälkä.
Joo, ravuthan on alkuruoka. Härregyd! Älkää nyt kukaan järjestäkö rapujuhlia joissa ei pääruokaa tarjota.
Kyllähän rapujuhlissa on aluksi aina se alkupalakeitto esim. Itsekerätyistä sienistä tehty. Voi olla jopa loraus maitoa tai kermaa joukossa. Eipä siltikään maksa edes 1€ kattilallinen. Se vodka tai viina tai joku alkoholi turvottaa myös ja vie pois nälän tunteen. Ne raviut on vaan aikuisten yhteinen leikki. Vaikkakin aika kallista jos menee vähintään 10€ per naama eikä nälkä edes lähde pois. 5 ihmisen 50€ sijaan sais tehtyä vaikka pitsaa kaikille (pari pellillistä) 6€ hintaan
Muuttakaa ihmiset maalle jos itkettää, että siinä lähi-Siwassa se omena maksaa 0,30€ kun se voisi olla ilmainen. Itse asun toki Espoossa mutta kävellen käyn keräämässä ne sienet ja mustikat. Kävelen myös onkimaan Lauttasaareen sillalle. Ymmärrän toki jos on vammautunut, eikä pysty liikkumaan vaan pitää kaikki tilata koriin, mutta puhdasta laiskuutta en ymmärrä. Miksi maksaa omenasta 0,30€ jos sen saa 2km kävelymatkan päästä toisesta kaupasta hintaan 0,20€?