Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19052)
Vierailija kirjoitti:
Jännä näkökulma täällä, että edullisten merkkien ostaminen on kituuttamista ja kärsimystä. Onko myös punalaputetut tuotteet kärsimystä? Jos menee kauppaan ja ostaa ostoslistan mukaan tietyt raaka-aineet mitä tarvitsee ruoanlaitossa, niin miten se hinta vaikuttaa siihen lopputulokseen? Minä pyrin ostamaan myös kilohinnaltaan edullisia vaihtoehtoja, koska en näe mitään järkeä ostaa kalliimpaa jos vastaavan tuotteen saa halvemmalla. Toki syön myös satokauden mukaan eli mikä milloinkin on parasta, hyvä saatavuus ja edullisinta kasviksissa ja hedelmissä. Kesällä ja talvella siis myös ostoskorini sisältö hieman vaihtelee.
Kerroin jo oman näkemykseni. Jos se halvin vaihtoehto on minun suussani pahaa niin se on minulle kärsimystä ja kituuttamista jos käyttäisin niitä jatkuvasti. Tai joutuisin käyttämään.
Näissä halvoissa on eroa. Jotkut ovat ihan kelpo tuotteita, mutta jotkut aika kauheita. Kerrataan nyt: jos saan vastaavan tuotteen halvalla niin tietenkin ostan sen. Mutta jos tiedän, että en vaan pidä jostain halvasta tuotteesta en osta sitä. Mielestäni silloin siinä menee raha hukkaan jos minulla on sillä hetkellä ostaa hiukan kalliimpi, mutta minulle maistuva tuote.
Ihan kuin jotkut luulisi, etteivät ne, jotka joskus ostavat kalliimpaa eivät osaisi käyttää omaa järkeään. Eivät he AINA osta eivätkä AINA kalleinta.
No joo, eihän se ole niin, että mitä kalliimpi tuote sen parempi todellakaan kaikessa. Jossain vain brändi maksaa tai logistiikkakulut näkyy myös kuluttajahinnoissa. Luomutuotteet myös lähes poikkeuksetta kalliimpia kuin ns. Tavalliset koska niitä tuotetaan vähemmän. Jokainen päättäkööt itse omista rahoistaan, että mihin ne haluaa käyttää. Jotkut dyykkaa, kerjää tai kasvattaa ruoan itse mutta suurin osa ostaa kaupasta mieluista omilla rahoillaan.
Niin, onhan sekin rahanhukkaa ostaa omilla rahoillaan epämieluisia tuotteita.
Tupakkaan ja kaljaan menee kaikki rahat mutta naapurista saan onneksi ilmaiseksi omenoita niin paljon kuin jaksan syödä. Kaupasta leipää, margariinia ja kermajuustoa. Joskus pastaa tai sipsiä. Harvemmin mulla on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi henkilö jauhanut nyt varmaan kolme sivua täällä, alkaisiko jo riittämään?
Täällä on jauhanut monta samaa henkilöä monia kymmeniä sivuja. Vai onko jauhaminen sallittua van muutamille samoille.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan sekin rahanhukkaa ostaa omilla rahoillaan epämieluisia tuotteita.
Juu missään nimessä ei hävikkiin eli roskikseen ruokaa. Se nyt on aivan aivotonta. Itse olen tosin aina tuunannut niitä halvimpia eines lihapullia erilaisilla mausteilla ja kuullottamalla pannussa, johon teen voista ja vehnäjauhosta vielä ruskean kastikkeen lihapullille. On oikein syötävää ja riittoisaa.
Siinähän se onkin. Jos vähillä rahoillaan ostaa halvan tuotteen vastentahtoisesti tietäen ettei sen mausta pidä niin vaarana on osan jotumisesta hukkaan. Mutta jos vähillä rahoillaan ostaa sen hiukan kalliimman, mutta mieleisen tuotteen se tulee syötyä kaikki.
Lisäksi ruokailu on mieluinen tapahtuma eikä vain pakosta jotain laita mahaansa kun on nälkä.
Tämä on sitä järjen käyttöä.
Terveellisempi valinta maksaa myös aina hieman enemmän. Jos haluaa syödä esim. täysjyväpastaa tai riisiä, niin kyllä se maksaa hieman enemmän kuin se kaupan kaikista halvin vaalea höttö, eikä se silti tarkoita että valitsisi sen kaikista kalleimman rummopastan.
Vierailija kirjoitti:
Terveellisempi valinta maksaa myös aina hieman enemmän. Jos haluaa syödä esim. täysjyväpastaa tai riisiä, niin kyllä se maksaa hieman enemmän kuin se kaupan kaikista halvin vaalea höttö, eikä se silti tarkoita että valitsisi sen kaikista kalleimman rummopastan.
Just näin, mutta kun joillain on olemassa päässään vain, että voi ostaa vain halvin tai kallein.
Ihan uteliaisuudesta luin sieni- ja fetapiirakoiden ohjeita netistä. Oli monenlaista, mutta esimerkiksi Marttojen ohjeessa oli montaa eri ainesosaa ja reilut määrät. Noin äkkiseltään päässäni laskien mitään niistä ei tee kyllä yhden euron hinnalla.
Jos tekee jonkunlaisen piirakan ihan hippusilla aineilla siitä tulee pieni ja, anteeksi vaan, mauton. Hyöty on olematon. Joudut kuitenkin lämmittämään uunin ja syöt mautonta ruokaa, joka loppuu pian. Piirakka on syöty hetkessä ja eikun taas joku uusi hörselö uuniin. Saat tehdä näitä onnettomia teelmyksiä jatkuvasti ja uuni lämpenee joka kerta.
Itse tekisin runsaammilla aineksilla maukkaan ja isomman piirakan joka kestäisi muutaman syönnin. Jos säästää haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Syön 100 e/vko. Olen jauhelihamies Kontulasta.
Citarissa K-menu hernekeittopurkki maksaa 76 centtiä !!! halpaa on.
Olen köyhä, enkä edes tiedä mitä on rummopasta. Enkä tiedä monia muitakaan erikoistuotteita, en edes kiinnitä niihin huomiota vaan ohitan kun näen hinnan. Näin on monella muullakin, uskoakseni. Joten haukutte väärää puuta.
Mutta ostan jos mahdollista sen täysjyvämakaronin. Ostan kyllä myös halvinta, mutta en jatkuvaan käyttöön. Sen verran ajattelen terveyttäni, että ihan kaikkea höttöä tai keinotekoista en koko ajan syö pelkästään.
Tossa alla Marttojen sienipiirakan ohje.
Pohja:
3 dl vehnäjauhoja, 0,12€
125 g leivontamargariinia tai voita, 0,50€
2 rkl kylmää vettä, 0€
Täyte:
4- 5 dl pakastettuja metsäsieniä (esim. kantarelleja, tatteja) tai noin 40 g kuivattuja sieniä (esim. tatteja tai suppilovahveroita) tai 400 g tuoreita herkkusieniä tai siitakkeita, 0€ (itsekerätyt sienet)
1 iso sipuli...? 0,22€
2 3 rkl öljyä 0,10€
2 tl yrttiseosta esim. Provencen yrtit, 0,05€
1/2 tl mustapippuria, rouhittuna, 0,01€
1/2 tl suolaa , 0,01,e
7 8 kpl kirsikkatomaatteja, 0,30€
2 kananmunaa, 0,30€
2 dl ruokakermaa, 0,45€
1 rkl vehnäjauhoja, 0,01€
1 dl juustoraastetta esim. emmental, 0,30€
Yhteensä: 2,37€, sanotaan että 2,50€
Tuosta itse jättäisin pois sipulin ja tomaatit sekä yrttimausteen, eli piirakka maksaisi 2 euroa. Ei paha, mutta ei ihan euron piirakka. Pala piirakkaa maksaisi noin 0,30-0,40€.
"Outoa, jos pitää aina olla kaikki parasta itselle. Kyllä itselleni kelpaa vähän halvempi ja huonompikin tuote, kun että aina pitäisi olla parasta ja kalleinta. Sama pätee ihan autossa, vaatteissa, kosmetiikassa, hotelleissa ja muussakin. Toisaalta tällainen elämäntapa on mahdollistanut minulle huonopalkkaiselle perustyöläiselle mahdollisuuden tehdä 2 vuotta kestäneen maailmanympärysmatkan ja säästöjä kertyy koko ajan 1000€/kk seuraavaan reissuun. En koe, että olisin jäänyt mistään paitsi vaikka käytän edullisinta ketsuppia tai margariinia."
Jaha, että margariinilla maailman ympäri. Aiemmin tähän keskusteluun laskin kuinka paljon vuodessa säästän kun syön Lidlin halvinta margariinia versus jos olisin ostanut sen sijaan Oivariinia. En nyt jaksa sitä etsiä koska tämä ketju on pitkä kuin nälkävuosi (pun not intented).
Muistaakseni säästö vuodessa on hieman reilu 30 euroa. Tämä kelpaa mulle, mutta ei sillä edes päiväreissua Tallinnaan kustanna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunkekaa ne helkutin sienet, kaalit ja soijat sanonko minne! Kaikki eivät voi tai halua syödä noita. Ja joka ikinen ruokaketju tällä palstalla aina täynnä näitä. Alkaa hermot mennä.
Niinpä, ja älytöntä senttien esittelemistä. Margariini 100 grammaa 0,12 euroa. Mistä saa kilon margariinia 1,20 eurolla? Ja kuka käyttää jatkuvasti sitä halvinta margariinia. En usko hetkeäkään sienipiirakan itsetehtynä maksavan euroa. Vaikka sienet ilmaiset. Meneehän siihen myös sähköäkin. Kukaan ei koskaan laske valmistamiselle hintaa.
Sienet, kaali ja soija tulisivat jo korvistani ulos kun kaiken aikaa niitä söisi. Lisänä joku mitätön ja olematon hippunen jauhelihaa tms. Onnettomia syömisiä ja monet muka vielä vapaaehtoisesti näitä syövät.
Varmaan niistä tuntuu ikävältä lukea näitä erinomaisia esitelmiä kuka kurjimmin ja pahanmakuisemmin syö, jotka joutuvat ihan oikeasti ostamaan halvinta ja laskemaan tarkkaan ja haluaisivat syödä joskus maukkaampaa ruokaa. Eivät varmaan temppuilisi huvikseen kuten nämä kaalisoijarouhe-tyypit.
No tuota, olen eri mutta vastaan. Ostin eilen Lidlin margariinia. Se maksaa - eikä edes mikään tarjous vaan normaalihinta - 25 senttiä neljäsataa grammaa. Killohinnaksi siis tulee 0,63 euroa).
Muuten olen kyllä samaa mieltä. Trehaloosi-intolerantikkona en voi syödä sieniä ja kaiken lisäksi, sen mitä nuorempana jouduin niitä syömään, ne maistuvat aivan hirveiltä. Kaikki! Soijalle olen myös allerginen. Anafylaktinen shokki iskee jos soijaa syön. Toivoisin tosiaan, että nämä pihistelijät jättävät soijan ruokalistalta ainakin silloin kun tajoavat sapuskaa vieraille. Soija-allergia on muuten melko yleinen.
Kaali, ihan tavallinen keräkaali kyllä mulle maistuu. Siitä olikin hyötyä aikanaan kun tein töitä kaukana Venäjällä. Kaaliruokia tuli syötyä riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Tossa alla Marttojen sienipiirakan ohje.
Pohja:
3 dl vehnäjauhoja, 0,12€
125 g leivontamargariinia tai voita, 0,50€
2 rkl kylmää vettä, 0€Täyte:
4- 5 dl pakastettuja metsäsieniä (esim. kantarelleja, tatteja) tai noin 40 g kuivattuja sieniä (esim. tatteja tai suppilovahveroita) tai 400 g tuoreita herkkusieniä tai siitakkeita, 0€ (itsekerätyt sienet)
1 iso sipuli...? 0,22€
2 3 rkl öljyä 0,10€
2 tl yrttiseosta esim. Provencen yrtit, 0,05€
1/2 tl mustapippuria, rouhittuna, 0,01€
1/2 tl suolaa , 0,01,e
7 8 kpl kirsikkatomaatteja, 0,30€
2 kananmunaa, 0,30€
2 dl ruokakermaa, 0,45€
1 rkl vehnäjauhoja, 0,01€
1 dl juustoraastetta esim. emmental, 0,30€Yhteensä: 2,37€, sanotaan että 2,50€
Tuosta itse jättäisin pois sipulin ja tomaatit sekä yrttimausteen,
Kyllähän piirakan hinnaksi saisi vaikka mitä kun jättää osan aineista pois. Myös uuninlämmitys pitää lisätä hintaan. Jos kerran senteistä ja kymmenistä senteistä hinnassa puhutaan. Kuka itseasiassa laskee, että esimerkiksi johonkin mausteekseen menee juuri se yksi sentti? Miten sen pystyy laskemaan niin tarkkaan. Ettei vain menisi 2 - 5 senttiä. Nämä yhden - muutaman sentin laskelmat ovat hauskoja, kuka näin tarkkaan mittaa kun laittaa jotain ruokaa. Jo muutaman ainesosan vikalaskelmassa hinta nousee muuksi.
Tämäkin laskelma on ilmeisesti tehty juuri niiden halvempien ainesosien mukaan. Kenellä on jatkuvasti kuukaudesta toiseen ainoastaa niillä kaikkein halvemmilla hinnoilla ostettuja tuotteita? Tuskin kellään. Nämä ovat aika kaukana siitä todellisuudesta missä useimmat ihmiset elävät. Monella ei ole mahdollisuutta kytätä tai ei ole tarjontaa näistä hypersuperhalvoista tuotteista.
Hei, muuten se kylmä vesikin maksaa! Ei vesi ole ilmaista sekään. Joko maksaa vesilaskua tai omakin kaivo on jotain joskus maksanut ja jotai ylläpitoa kai sekin vaatii. Ilmaisia palveluita ei ole. Ne metsästä poimitut marjat ja sienetkin maksavat. Kulkeminen, kumisaappaat, poimurit, muut varusteet, keittäminen tai pakastaminen, kuljettaminen myyntiin. jne. Nollalla ei saa mitään.
Kaali ei käy kaikille jos on jotain mahavaivaa. Myös jos on avanne täytyy olla tarkka mitä syö. Keliakia, muut allergiat yms.
Nämä pihistetyt ruokavaliot sopivat niille, joilla ei ole mitään rajoituksia. Myös joillain ei ole niin tarkkaa miltä ruoka maistuu. Joillekin se on eräs elämänarvo, se on ihan sallittua. Meillä saa olla omat arvomme hyvään elämään. Kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta, se on ikävää.
Tietenkin kaikki ostaa niitä tuotteita mitä syö. Joku säästää ruoassa ja joku harrastuksissa tai matkustelussa. Syödä voi vaikka 0€ vuoden ajan niin kuin se Onni Tonkija, joka suullasi kaikki ruokansa. Mutta jos ympäristö ei vaikuta arvoihisi niin voi vaikka hamstrata muovia harrastuksenaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt saa kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, porkkanaa, vesimelonia jne. Alle 1€/kg. On varmasti terveellisempää kuin joku 8€/kg karkkipussi. Ei ole terveellisyys aina hinnasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
"Outoa, jos pitää aina olla kaikki parasta itselle. Kyllä itselleni kelpaa vähän halvempi ja huonompikin tuote, kun että aina pitäisi olla parasta ja kalleinta. Sama pätee ihan autossa, vaatteissa, kosmetiikassa, hotelleissa ja muussakin. Toisaalta tällainen elämäntapa on mahdollistanut minulle huonopalkkaiselle perustyöläiselle mahdollisuuden tehdä 2 vuotta kestäneen maailmanympärysmatkan ja säästöjä kertyy koko ajan 1000€/kk seuraavaan reissuun. En koe, että olisin jäänyt mistään paitsi vaikka käytän edullisinta ketsuppia tai margariinia."
Jaha, että margariinilla maailman ympäri. Aiemmin tähän keskusteluun laskin kuinka paljon vuodessa säästän kun syön Lidlin halvinta margariinia versus jos olisin ostanut sen sijaan Oivariinia. En nyt jaksa sitä etsiä koska tämä ketju on pitkä kuin nälkävuosi (pun not intented).
Muistaakseni säästö vuodessa on hieman reilu 30 euroa. Tämä kelpaa mulle, mutta ei
Tämähän on vähän samaa luokkaa kuin köyhien ohjeistus sijoittamaan vähät roponsa. Senteillä miljonääriksi. Huhhuijaa, tätä ei voi kuin nauraa, kuten sanotaan mainoksessakin.
Yksi henkilö jauhanut nyt varmaan kolme sivua täällä, alkaisiko jo riittämään?