Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18613)
(ja tulin sisälle huilimaan, koska kasvimaalla on aivan hemmetin kuuma eikä todellakaan ole juuri nyt mitään asiaa kasvihuoneeseen, illalla sitten kun viilenee edes hiukan)
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei taida mennä paljon tuota enempää.
Inhoan ruuanlaittoa, mutta keksin opisjkeluaikana muutaman hyvän budjettiaterian ja teen niitä.
- kanasuikaleet + wokkivihannekset + riisi
- pata jossa on perunoita, vihanneksia ja lihakuutioita
- munakas
- kaurapuuro
- banaanit, omenat
Yli satasen menee koska teen vielä erikseen salaattia. Mutta noilla saatettaisiin hyvinkin pysyä satasen tienoilla.Kanasuikaleet maksaa 2x300g 3€ viikossa yht. 6€ eli kuussa 24€, 1kg riisi 1€, wokkivihanneksia 5x 300g viikossa 1€ on kuussa 20€ ja perunoita 2kg on 2€. Munat 2 x 10kpl 4€. Pikakaurapuuro 1€/kg. Sitten banaaneja 1kg eli 1€ ja omenoita 1kg eli 1€. Tossa on 54€ yhteensä. Sitten puuttuu se sun padan lihakuutiot? Mulla mahtuu kauppakassin viel ihan kurkku 1€, kirsi
Kyllä löytyy ihan normihintoina, toki saattaa joutua käsymään parissa eri kaupassa hakemassa. Ja jos ei tuolla hinnalla löydy niin sitten valitsee sen halvemman vaihtoehdon siitä samasta laarista. Ei ole rakettitiedettä vertailla kilohintoja. K-kaupassa ainakin munat 10kpl saa alle 2€ ja viimeks Prismasta Korimainen-kanapaketit ihan normihinnalla 2,99€. Perunoita saa ympäri vuoden 1€/kg tai alle jne.
Riippuu kanapaketin koosta. Jos pienen kanasuikalepaketin saa joskus hintaan 2,99 niin sen syö kerralla-parilla perunan tms. kanssa. Pitemmmän päälle tuo 2,99 etu ei kummoinenkaan ole. Toki sen käytän jos kohdalle sattuu.
Irtoperunan halvin kilohinta oli S-marketissa 1,35 euroa. Kilosta perunaa ei riitä koko viikoksi syömistä. Niissä muovipusseissa myydyissä on usein selaisia, joista joutuu poistamaan kohtia tai heittämään pois.
Munia ei saa alle 2 euron kuin punalappuisena. Näitä laputettujaon tuskin lainkaan, ei ainakaan sinä päivänä kun niitä etsin. Moni on sanonut, että munia ei enää saa kuin normihinnalla ja sekin on noussut koko ajan.
En kyllä kiertele kaupoissa, tosin ei ole täällä montaa mahdollisuuttakaan. Hintataso on kokolailla sama, joten ei ole etuakaan kiertelemisestä. S-market on keskimäärin edullisin. Sale on vielä kalliimpi mikä olisi eräs vaihtoehto lähitienoolla.
Yksikään teistä sadalla kuussa syövistä mummoista ei ole salilla treenaava 190-senttinen mies. Koska olette mummoja.
Lopettakaa nyt jo 👵🏻vittu se perunoiden syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään teistä sadalla kuussa syövistä mummoista ei ole salilla treenaava 190-senttinen mies. Koska olette mummoja.
Mä EN TODELLAKAAN ole 190 senttinen salilla treenaava mies. En kyllä ole mummokaan, eikä minusta koskaan tule mummoa (ihan eri kutsumanimen olen itselleni varannut).
Mutta elähtänyt reilu viiskymppinen perheenäiti olen, ja vihaan salitreenejä, se haju jo niillä saleilla saa migreenin iskemään.
"Miksi mainitaan näitä utopistisia hintoja"
Mä en usko näiden ihmisten käyneen kaupassa sitten 90-luvun!
Vierailija kirjoitti:
Noi hinnat löytyy ihan K-Kauppojen ja S-Kauppojen sivuilta, Lidl ei ole hintojaan laittanut nettiin näkyviin (ei ole näitä noutopalveluita kai?). Siellä voi kaupankin valita erikseen, ja voi verrata sitten, maksaako Someron Salessa tomaattimurstapurkki saman kuin Lielahden Prismassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ruuanlaittoa, mutta keksin opisjkeluaikana muutaman hyvän budjettiaterian ja teen niitä.
- munakas
- kaurapuuro
- banaanit, omenat
Yli satasen menee koska teen vielä erikseen salaattia. Mutta noilla saatettaisiin hyvinkin pysyä satasen tienoilla.Kanasuikaleet maksaa 2x300g 3€ viikossa yht. 6€ eli kuussa 24€, 1kg riisi 1€, wokkivihanneksia 5x 300g viikossa 1€ on kuussa 20€ ja perunoita 2kg on 2€. Munat 2 x 10kpl 4€. Pikakaurapuuro 1€/kg. Sitten banaaneja 1kg eli 1€ ja omenoita 1kg eli 1€. Tossa on 54€ yhteensä. Sitten puuttuu se sun padan lihakuutiot? Mulla mahtuu kauppakassin viel ihan kurkku 1€, kirsikkatomaattirasia 1€, jäävuorisalaatti 1,5€ ja
En usko noilla hinnoilla löytyvän noita tuotteita kuin erikoistarjouksia hyödyntämällä eikä niitä pysty aina olemaan.
Tän kirjoittajan hinnat on ihan vinksallaan. Kaikkein halvimmat hunajamarinoidut kanasuikaleet jo maksaa 2,99 per 300 grammaa. Se tekisi jo 48 euroa kuukaudessa pelkästään.
Huvikseni katselin netistä noita hintoja. Ne on ihan utopiaa muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi hinnat löytyy ihan K-Kauppojen ja S-Kauppojen sivuilta, Lidl ei ole hintojaan laittanut nettiin näkyviin (ei ole näitä noutopalveluita kai?). Siellä voi kaupankin valita erikseen, ja voi verrata sitten, maksaako Someron Salessa tomaattimurstapurkki saman kuin Lielahden Prismassa.
Tiedän. Just katsoin K-Supermarkein hinnat Helsingissä. Laitapa linkki mistä K-Kaupasta saa kanasuikaleita 300 grammaa hintaan 1,50.
Jos joku on ostamassa kanaa 2,99€ 300g ja kertoo että kuussa se maksaa 48€. Niin ei millään pahalla, mutta kuka söisi kasvisproteiinin ja vaikka jauhelihan tai kalan lisäksi 150g kanaa joka ikinen päivä? Ei joka päivä tarvitse syödä lihaa tai kanaa. Voi myös miettiä niitä annoskokoja. Itselleni riittää 70-100g lihaa/kanaa/kalaa kerrallaan pari kertaa viikossa. Puoliso ei syö lihaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on ostamassa kanaa 2,99€ 300g ja kertoo että kuussa se maksaa 48€. Niin ei millään pahalla, mutta kuka söisi kasvisproteiinin ja vaikka jauhelihan tai kalan lisäksi 150g kanaa joka ikinen päivä? Ei joka päivä tarvitse syödä lihaa tai kanaa. Voi myös miettiä niitä annoskokoja. Itselleni riittää 70-100g lihaa/kanaa/kalaa kerrallaan pari kertaa viikossa. Puoliso ei syö lihaa ollenkaan.
Joo, näin on, eihän se sitten mitään näille auta, vaikka kana olisikin tarjouksessa. Tämähän juuri luo sen vääristymän näissä esimerkeissä. Vaikka joku yksittäinen tuote olisikin erityisen halpa niin eihän kuukaudessa tätä halpaa tarjousta jatkuvasti syödä. Täytyy löytyä muutakin halpaa. Ja se on onnen kauppaa löytyykö näitä halpoja tuotteita tarpeeksi erilaisia. Että satasen budjetti riittää ja ruoka on monipuolista.
Mulla kyllä riittää 300 g kanapaketti neljään ateriaan. Ei sitä lihaa/kanaa tarvitse kiskoa mitenkään kilokaupalla päivässä. Tuosta paketista teen kanakastiketta, jossa reilusti tomaattimurskaa, mausteita, sipulia, kermaa ja lisänä riisiä. Kotimaista maustamaton broilerinfileepaketti maksaa ihan normaalihinnalla Prismassa 2,89 euroa eli pötypuhetta, ettei alle 3 eurolla saisi.
Vierailija kirjoitti:
Laskin tämän alkuperäisen kirjoittajan määrällä. Hänen mukaansa 300 grammaa kanaa maksaa 1,50 ja 24,00 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä riittää 300 g kanapaketti neljään ateriaan. Ei sitä lihaa/kanaa tarvitse kiskoa mitenkään kilokaupalla päivässä. Tuosta paketista teen kanakastiketta, jossa reilusti tomaattimurskaa, mausteita, sipulia, kermaa ja lisänä riisiä. Kotimaista maustamaton broilerinfileepaketti maksaa ihan normaalihinnalla Prismassa 2,89 euroa eli pötypuhetta, ettei alle 3 eurolla saisi.
K-ryhmän kaupassa 2,99 kuten kirjoitin. Ei siis yli 3 euroa.
Kyllä myös 2,89 on reippaasti enemmän kuin alkuperäinen väitetty 1,50. Ei ihan sadan prosentin heitto mutta aikamoinen!
Eikä ole näkynyt linkkiä 1,50 hintaiseen 300 gramman kanasuikalepakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-ryhmän kaupassa 2,99 kuten kirjoitin. Ei siis yli 3 euroa.
Kyllä myös 2,89 on reippaasti enemmän kuin alkuperäinen väitetty 1,50. Ei ihan sadan prosentin heitto mutta aikamoinen!
Eikä ole näkynyt linkkiä 1,50 hintaiseen 300 gramman kanasuikalepakettiin.
Monessakohan ruokavalion hinnassakin on täällä oikeasti vastaava heitto, onko 100 euroa sittenkin 150-200 euroa/kk? Jos lasketaan kauppojen todellisten hintojen mukaan, eikä jollain mielikuvitushinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin tämän alkuperäisen kirjoittajan määrällä. Hänen mukaansa 300 grammaa kanaa maksaa 1,50 ja 24,00 euroa kuukaudessa.
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti hieman epäselvästi, mutta siis näin 2 * 300 g 3 e, viikossa 6 e, kuukaudessa 24 e. Minä ainakin luen sen niin että tuo 3 euroa on paketin hinta, viikossa ne 2 pakettia 6 e ja neljässä viikossa 24 e. Ei mitään utopistista. S-marketin 300 gramman maustamaton kanasuikale näyttäisi olvan 2,93 e.
Minä syön erittäin terveellisesti mm. 800 g kasviksia päivässä ja tomaattimakrillia joka päivä. Se makrilli tulee intialaisesta kaupasta, kaikki muu Prismasta. Uskon, että syön helposti tuolla 100 €/ kk sillä olen syönyt 2 €/vrk budjetilla. Minun mielestäni pelkkään ruokaan tuo 100 €/kk on jopa helppoa ja siis erittäin terveelliseen ruokaan. En syö mitään makeisia, sipsejä, limuja jne. Tarkan summan laskemiseen en jaksa vaivautua mutta, kuten sanoin, olen elänyt 2 € / vrk kuukauden ja saanut terveellisen ruoan sille ajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- munakas
- kaurapuuro
- banaanit, omenat
Yli satasen menee koska teen vielä erikseen salaattia. Mutta noilla saatettaisiin hyvinkin pysyä satasen tienoilla.Kanasuikaleet maksaa 2x300g 3€ viikossa yht. 6€ eli kuussa 24€, 1kg riisi 1€, wokkivihanneksia 5x 300g viikossa 1€ on kuussa 20€ ja perunoita 2kg on 2€. Munat 2 x 10kpl 4€. Pikakaurapuuro 1€/kg. Sitten banaaneja 1kg eli 1€ ja omenoita 1kg eli 1€. Tossa on 54€ yhteensä. Sitten puuttuu se sun padan lihakuutiot? Mulla mahtuu kauppakassin viel ihan kurkku 1€, kirsikkatomaattirasia 1€, jäävuorisalaatti 1,5€ ja purjo 0,50€. Ja noi kestää mulla yleensä 2 viikkoa eli kuukaudessa 7,50€ lisää. Yhteensä 61,50€. Jää vielä ketsuppiin/maustekaapin täyttöön tai lisäkasviksiin/soijaan/tofuun tai hedelmiin tai kalaan tai johonkin rahaa. Niin ja siihen lihaan, jonka hintoja en valitettavasti tiedä.
Tuo laskelma perustuu siihen, että kuukaudessa on 4 viikkoa. Sehän ei pidä paikkaansa, kuukaudessa on noin 4,4 viikkoa, joten tuohon voisi lisätä 10% lisää laskennallisesti.
2xviikossa 300g kanaa/ 3€pkt= 6 euroa viikossa, 24€; 1€ riisiin; 5 pakettia viikossa 300g:n wok-vihanneksia 1€/pussi=5x4=20€; perunoita 2kg=2€; munia 2x10kpl=2x2€=4€; banaaneja 1€, omenoita 1€ ja se puuro, jonka melkein unohdin 1€.
Tästä tulee (24+1+20+2+4+1+1+1)€ =54€ neljässä viikossa, kuukaudessa 59,79€ tai pyöristettynä 60€. Siitä jää edelleen noin 40€ muuhun, kuten nyt noihin kasviksiin, mausteisiin ja proteiininlähteisiin.
Paikallisessa Prismassani maustamaton kanasuikale 300g maksaa 2,89€, Citymarketissa marinointiliemessä lilluvat suikaleet 2,99€/300g.
Meillä syötiin tänään mm. kananjauhelihaa (punalaputettua) 2,275€/400g, spagettia (0,79€/kg) noin 800g eli 0,65€. Pakastemaissia ja -hernettä, noin 200g kumpaakin eli noin 0,45€+0,45€. Aterian hinta kaikkineen siis alle 5 euroa, kun mukaan laski mausteet, lihaliemikuution, paistamisessa käytetty voi jne. Alle euron per henki, kukaan ei syönyt tänään leipää, vissiin liian kuumaa. Tämä siis YKSI ateria tänään, muut ovat maksaneet sitten jotain muuta. Aamulla söivät paahtoleipää (punalaputettua), itse söin jotain täysjyväleipää (niitä ilmaisia leipiä) ja leivänpäällisiä.
Ja joo, meillä on mahdollista AINA tehdä ruoka,joko tarjouksesta tai punalaputettuna ostetusta proteiinilähteestä. Ostan käytännössä aina, kun sellaisia tulee kaupassa vastaan, ja laitan pakastimeen sen, mitä en samantien käytä ruuanlaitossa.
Ske
En halua elää pula-aikaa, olen vain kiinnostunut asiasta. Tällä palstalla moni näyttää olevan kiinnostunut Kate Middletonin poissaolosta julkisuudessa, Mikko Koivun ex-vaimosta, Tähde Tähdet - televisio-ohjelmasta, Euroviisuista ja vaikkapa triviakysymyksistä tv-sarjoista ja leffoista. Eikö sekaan mahdu mielenkiintoa maamme vaikeiden vuosien elämää kohtaan ja siihen, miten niistä ajoista selvittiin?
Ske