Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18613)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on ostamassa kanaa 2,99€ 300g ja kertoo että kuussa se maksaa 48€. Niin ei millään pahalla, mutta kuka söisi kasvisproteiinin ja vaikka jauhelihan tai kalan lisäksi 150g kanaa joka ikinen päivä? Ei joka päivä tarvitse syödä lihaa tai kanaa. Voi myös miettiä niitä annoskokoja. Itselleni riittää 70-100g lihaa/kanaa/kalaa kerrallaan pari kertaa viikossa. Puoliso ei syö lihaa ollenkaan.
Joo, näin on, eihän se sitten mitään näille auta, vaikka kana olisikin tarjouksessa. Tämähän juuri luo sen vääristymän näissä esimerkeissä. Vaikka joku yksittäinen tuote olisikin erityisen halpa niin eihän kuukaudessa tätä halpaa tarjousta jatkuvasti syödä. Täytyy löytyä muutakin halpaa. Ja se on onnen kauppaa löytyykö näitä halpoja tuotteita tarpeeksi erilaisia. Että satasen budjetti riittää ja ruoka
Puhuin nyt tarjouksesta kun oli alettu tarjouksena jo puhua tässä kana-asiassa. En mennyt mitenkään tarkistamaan oliko missä kaupoissa tuolla tai tällä hinnalla. En nyt ajatellut erikseen missä liikkeissä on minkäkin hintaisia kanasuikaleita. Mutta asia oli se, että yleensä joutuu ostamaan myös normaalihintaisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on ostamassa kanaa 2,99€ 300g ja kertoo että kuussa se maksaa 48€. Niin ei millään pahalla, mutta kuka söisi kasvisproteiinin ja vaikka jauhelihan tai kalan lisäksi 150g kanaa joka ikinen päivä? Ei joka päivä tarvitse syödä lihaa tai kanaa. Voi myös miettiä niitä annoskokoja. Itselleni riittää 70-100g lihaa/kanaa/kalaa kerrallaan pari kertaa viikossa. Puoliso ei syö lihaa ollenkaan.
Joo, näin on, eihän se sitten mitään näille auta, vaikka kana olisikin tarjouksessa. Tämähän juuri luo sen vääristymän näissä esimerkeissä. Vaikka joku yksittäinen tuote olisikin erityisen halpa niin eihän kuukaudessa tätä halpaa tarjousta jatkuvasti syödä. Täytyy löytyä muutakin halpaa. Ja se on onnen kauppaa löytyykö näitä halpoja tuotteita tarpeeksi e
Puhuin nyt tarjouksesta kun oli alettu tarjouksena jo puhua tässä kana-asiassa. En mennyt mitenkään tarkistamaan oliko missä kaupoissa tuolla tai tällä hinnalla. En nyt ajatellut erikseen missä liikkeissä on minkäkin hintaisia kanasuikaleita. Mutta asia oli se, että yleensä joutuu ostamaan myös normaalihintaisia ruokia.
Normaalihintaisista tuotteistakin voi valita, että ottaako sen kaikkein kalleimman, merkkituotteen, kaupan oman merkin vai halpismerkin. Halpis voi joskus olla ihan ok, ei aina. Mutta kokeilemalla selviää.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön erittäin terveellisesti mm. 800 g kasviksia päivässä ja tomaattimakrillia joka päivä. Se makrilli tulee intialaisesta kaupasta, kaikki muu Prismasta. Uskon, että syön helposti tuolla 100 €/ kk sillä olen syönyt 2 €/vrk budjetilla. Minun mielestäni pelkkään ruokaan tuo 100 €/kk on jopa helppoa ja siis erittäin terveelliseen ruokaan. En syö mitään makeisia, sipsejä, limuja jne. Tarkan summan laskemiseen en jaksa vaivautua mutta, kuten sanoin, olen elänyt 2 € / vrk kuukauden ja saanut terveellisen ruoan sille ajalle.
Terveelliseen ruokavalioon pitäisi kuulua myös mielestäni monipuolisuus. Joka päivä syötynä, mutta yksipuolisesti, myös se terveellisin ruokavalio ei olekaan enää niin terveellinen, jos siinä ei ole mitään vaihtuvuutta, keho saa aina samat ravintoaineet ja altistuu mahdollisesti vitamiinien puutoksille. Varsinkaan osaa kaloista ei saisi syödä liikaakaan, kun monessa kalalajissa voi olla raskasmetalleja kertyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön erittäin terveellisesti mm. 800 g kasviksia päivässä ja tomaattimakrillia joka päivä. Se makrilli tulee intialaisesta kaupasta, kaikki muu Prismasta. Uskon, että syön helposti tuolla 100 €/ kk sillä olen syönyt 2 €/vrk budjetilla. Minun mielestäni pelkkään ruokaan tuo 100 €/kk on jopa helppoa ja siis erittäin terveelliseen ruokaan. En syö mitään makeisia, sipsejä, limuja jne. Tarkan summan laskemiseen en jaksa vaivautua mutta, kuten sanoin, olen elänyt 2 € / vrk kuukauden ja saanut terveellisen ruoan sille ajalle.
Terveelliseen ruokavalioon pitäisi kuulua myös mielestäni monipuolisuus. Joka päivä syötynä, mutta yksipuolisesti, myös se terveellisin ruokavalio ei olekaan enää niin terveellinen, jos siinä ei ole mitään vaihtuvuutta, keho saa aina samat ravintoaineet ja altistuu mahdollisesti vitamiinien puutoksille. Varsinkaan osaa kaloista ei saisi syödä l
Monipuolisuus ei takaa terveellisyyttä. Ei sopivaan ravintoon tarvita kovinkaan montaa eri tuotetta. Elimistö oikeesti tykkää siitä, että ravinto on pääosin samaa. Pitää vain selvittää, mistä ruoka-aineista ne ravinnot saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei taida mennä paljon tuota enempää.
Inhoan ruuanlaittoa, mutta keksin opisjkeluaikana muutaman hyvän budjettiaterian ja teen niitä.
- kanasuikaleet + wokkivihannekset + riisi
- pata jossa on perunoita, vihanneksia ja lihakuutioita
- munakas
- kaurapuuro
- banaanit, omenat
Yli satasen menee koska teen vielä erikseen salaattia. Mutta noilla saatettaisiin hyvinkin pysyä satasen tienoilla.Kanasuikaleet maksaa 2x300g 3€ viikossa yht. 6€ eli kuussa 24€, 1kg riisi 1€, wokkivihanneksia 5x 300g viikossa 1€ on kuussa 20€ ja perunoita 2kg on 2€. Munat 2 x 10kpl 4€. Pikakaurapuuro 1€/kg. Sitten banaaneja 1kg eli 1€ ja omenoita 1kg eli 1€. Tossa on 54€ yhteensä. Sitten puuttuu se sun padan lihakuutiot? Mu
Tän kirjoittajan hinnat on ihan vinksallaan. Kaikkein halvimmat hunajamarinoidut kanasuikaleet jo maksaa 2,99 per 300 grammaa. Se tekisi jo 48 euroa kuukaudessa pelkästään.Huvikseni katselin netistä noita hintoja. Ne on ihan utopiaa muutkin.
Mikä noista hinnoista on vinksallaan? Nuo kanasuikaleetkin on pyöristetty yläkanttiin 3 euroon. Itsekin olen tänä vuonna ostanut perunoita vain kerran yli euron kilohinnalla. Netin mukaan kotimaista kananmuna 10 kpl maksaa 2,09 e 10 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveelliseen ruokavalioon pitäisi kuulua myös mielestäni monipuolisuus. Joka päivä syötynä, mutta yksipuolisesti, myös se terveellisin ruokavalio ei olekaan enää niin terveellinen, jos siinä ei ole mitään vaihtuvuutta, keho saa aina samat ravintoaineet ja altistuu mahdollisesti vitamiinien puut
Tätä on jonkin verran tutkittu yliopistoissa ja tosiaan on niin, että elinikään verrattuna kohtalaisen vaatimaton ruokavalio on paras. Samahan se eläimillä on luonnostaan, että hyvin yksioikoinen on ruokavalio.
"Monipuolisuus ei takaa terveellisyyttä. Ei sopivaan ravintoon tarvita kovinkaan montaa eri tuotetta. Elimistö oikeesti tykkää siitä, että ravinto on pääosin samaa. Pitää vain selvittää, mistä ruoka-aineista ne ravinnot saa."
Ja mitäköhän ne muutamat ruoka-aineet ovat? Pelkästään jo kasviksia pitäisi syödä useampia eri värisiä päivässä. Nykyään ruokaa on saatavilla monipuolisesti, niin miksi pitäisi palata parisataa vuotta taaksepäin ja syödä hyvin rajoittunutta ruokavaliota, mikä altistaa vitamiinien ja hivenaineiden puutoksille?
Vaatimaton ruokavalio ei tarkoita yksipuolista ruokavaliota, vaan kasvisvoittoista sesonkien mukaan muuttuvaa ruokavaliota, jossa on vain vähän suolaa, sokeria ja kovia rasvoja, sekä niukasti lihaa. Ja jossa ei ole ultraprosessoituja aineksia.
Tässä taas alehamsterin ostoksia:
komeron pollo tomatican, luomu naudan jauheliha 17 % 400 g, tomaatti-linssikeitto, maalaishyytelö 400 g, fazer kaurapuikulat 550 g, nämä 60 %, yht. 8,51 e.
tarjous/normaalihinta: xtra natural tortilla chips 450 g, avokado 400 g, nämä yht. 2,78 e. Kaikki yht. 11,29 e, kuun alusta, 71,29 e.
Noista tein nyt nachopellin, keiton laitoin kastikkeeksi jauhelihalle, sekaan tuoretta tomaattia ja punasipulia sekä pepperonipaprikaa, mausteita mm worcestershire kastiketta, juustoksi kuukausia sitten ostamani president la fondue aux 3 fromages 450 g, sekaan myös pepperonipaprikaa. Tätä syön kolmen päivän aikana.
Lisäksi naapurini oli estynyt menemään kauppaan ja kun tiesi että menen sinne hyvään aikaan pyysi katsomaan olisiko hänelle jotain grillattavaa, hänelle löysin kilon grillipaletin, jossa raakamakkaroita, broilerin sisäfilettä ja ohuita kasslersiivuja, lisukkeeksi ostin rebl eats superspydärin, nämä hänen ostoksensa 9,80 e. Oli tyytyväinen, tai ainakin sanoi niin.
Ja vielä lisää, kaupassa oli myös 60 % alessa paljon tilateurastamon viljasikaa. Soitin lapselleni ja kysyin haluavatko he possua, vastaus oli että ota vaan kaikkea, joten ostin heille 2,430 kg potkaa, 1,044 kg lapaa ja 1,390 kg kinkkuviipaleen, eli yht. 4,864 kg possua hintaan 16,16 e. Nämä odottavat nyt pakkasessa kunnes seuraavan kerran käyn kylässä. Noita possuja jäi vielä muillekin, valitsin niistä noin puolet mitä silloin oli tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei taida mennä paljon tuota enempää.
Inhoan ruuanlaittoa, mutta keksin opisjkeluaikana muutaman hyvän budjettiaterian ja teen niitä.
- kanasuikaleet + wokkivihannekset + riisi
- pata jossa on perunoita, vihanneksia ja lihakuutioita
- munakas
- kaurapuuro
- banaanit, omenat
Yli satasen menee koska teen vielä erikseen salaattia. Mutta noilla saatettaisiin hyvinkin pysyä satasen tienoilla.Kanasuikaleet maksaa 2x300g 3€ viikossa yht. 6€ eli kuussa 24€, 1kg riisi 1€, wokkivihanneksia 5x 300g viikossa 1€ on kuussa 20€ ja perunoita 2kg on 2€. Munat 2 x 10kpl 4€. Pikakaurapuuro 1€/kg. Sitten banaaneja 1kg eli 1€ ja omenoita 1kg eli 1€. Tossa on 54€ yh
Olen täällä jo aiemmin maininnut, että mä käyn Prismasta ostaa kanan normihinnalla (tai muualta jos on -50%) sekö esim. Halpis ruisleivät. K-Market kaupasta kananmunan 10kpl 1,93€, Lidlistä sesonkikasvikset. Citymarketista kerran vuodessa (sama tarjous joka toinen viikko) cola light 9,99€/24 pack mökille jne. En tietenkään pystyisi elämään 100€/kk jos kävisin vaan samassa kaupassa. Mutta pystyn elämään 1000€/vuosi kyllä. Joitain kuukausina menee enemmän rahaa mutta sitten tykkään myös paastota ja puhdistaa suolistoa.
Näköjään mun viesti käi tollai piiloon mutta kerrotaan nyt sitten. Aiemmin mulla meni 200-240€/kk kun vielä tupakoin enkä liikkunut. Nykyisin kun lopetin tupakoinnin niin aloin myös lenkeilöäni käymään eri kaupoissa. Esim. Kananmunat maksaa K-marketissa 1,93€ ja siellä usein myös kasviksia eurolla, lihat -50% ja esim. Kirsikkatomaattirasia 0,79€. Perustuotteet käyn hakemassa Lidlistä ja Prismasta ja K-Citymarketista käyn ostamassa kerran vuodessa (sama tarjous joka toinen viikko) K-Citymarketista cola light 24-pack 9,99€ mökille. Vuodessa menee rahaa ruokaan ja julmaan 1000€. Sama summa mennyt yli 10 vuotta. Säästöön saan palkastani 1000€/kk että tosiaan mulla ei ole rahallista syytä pihistellä. Haluan vaan säästää ympäristöä ja pitää hyvää huolta vartalostaan, ja siksi olenkin lopettanut tupakoinnin ja sipsien ja pullien syömisen yms. Suurimmaksi osaksi monipuolista kasvisruokaa ja kalaa. Lahjoitan myös mökkikylässäni vähävaraisille itsepyytämään kalaa. Kyllä sitä ahventa tulee kun laiturilla aurinkoa ottaa ja kalastelee!
Ostan hävikkiruokaa työpaikaltani. 300g/ 1€. Välillä vkonloppuisin ostan ekstraa tai käyn raflassa. Älyttömän hyvä tapa säästää ruokalaskussa.
Vierailija kirjoitti:
Ostan hävikkiruokaa työpaikaltani. 300g/ 1€. Välillä vkonloppuisin ostan ekstraa tai käyn raflassa. Älyttömän hyvä tapa säästää ruokalaskussa.
Halvemmalla saa kun ite tekee. Mutta just jos olisin esim. Koulussa tai päiväkodissa töissä niin voisin lihaa tai kanaa ostaa kotiin tolla summalla, koska yleensä en niitä syö. Etoaa jo koskea raakaan lihaan niin ehkä valmiina ja halvalla voisin ostaakin. Ei ne hyvältä maistu mutta vaihtelua kasvisruoalle.
Voitaisiinko kieltää lihansyönti Suomessa? Jäisi rahaa muuhunkin kuin ruokaan. Mua jotenkin oksettaa että lapsena mulle syötetty jotain possua ja kanaa. Siis en mä halua syödä mitään eläintä! Hitto sama kun söisin mun koiran, joo ei kiitos. Maailma on sairas paikka. Voisi teurastajat alkaa vaikka kasvattamaan tomaatteja tai kylvämään kauraa.
Mulla menee rahaa reilusti alle 100€ mutta siihen ei ole laskettu alkoholijuomia ja tupakkaa mukaan. Satunnaiset shampoot on laskettu summaan. Miehelläni menee 160€. Syödään saman verran mutta mä syön halpis brändejä ja mies haluaa maksaa kalliista merkistä. Onneksi meillä eri rahat. Mä myös syön pienempiä annoksia ja useammin kun mies taas syö 1 kerran päivässä. Ja mä olen paljon terveempi ja mun veriarvot kaikki viihreellä kun miehellä taas rasvamaksa ja kolesterolia ja mitä kaikkea. Miehen tupakat ja alkot ei myös laskettu tohon kuukausisummaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään teistä sadalla kuussa syövistä mummoista ei ole salilla treenaava 190-senttinen mies. Koska olette mummoja.
No itse olen 46kg painava 42-vuotias etätyötä tekevä yrittäjä eli joo en ole treenaava mies mutta en myöskään mummo. Toisaalta oma mies on treenaava 185-senttinen rakennusalalla työskentelevä ja syö rahallisesti saman verran kun minä mutta suurempia annoksia tai lorauttaa salaattiinsa enemmän öljyä. Meillä menee just 200€/kk kahdelta ja tossa myös lounaat ja kahvit ja kahvimaidot ja vitamiinit. Käydään pääosin Prismassa ja Lidlissä ja toisinaan hakemassa tarjouksia K-kaupasta tai Tokmannilta.
Kaikki pärjää halutessaan, mutta sitten ei tosissaan liioitella niitä siidereitä tai osteta jotain eineksiä. Eli pitää olla valmis tekemään itse edullisimmista raaka-aineista ja herkuttelemaan vaikka itsetehdyllä mehujäillä tai kattilapoppareilla. Eli pitää olla mielenlujuutta. Mutta jos haluaa vaan istua sohvalla ja valittaa niin ei tule onnistumaan. Terveellisesti ja edullisesti syöminen on mulle elämäntapa, mutta se päätös pitää jokaisen tehdä itse. Asiaa pitää myös tutkia ja opiskella ja lukea myös se satokauden kalenteri ja marttojen kirjoja. Myös nettiä pitää nykypäivänä käyttää ja vertailla hintoja. No, mulle tämä on samalla harrastus. Joku muu saattaa kattoa vaikka lätkää tai tutkia lintuja.
Vierailija kirjoitti:
Minä söim ennen. Mutta vaikka siihen kuului satokaudelta kerätyt aineet ( ostettujen lisäksi) se tuntuu nykyään minustakin mahdottomalta.
Ellei syö perunaa ja kaurapuuroa
Mielelläni siis halua nähdä esim. viimeisten kolmen päivän ruokalistan tällaiseen pystyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä söim ennen. Mutta vaikka siihen kuului satokaudelta kerätyt aineet ( ostettujen lisäksi) se tuntuu nykyään minustakin mahdottomalta.
Ellei syö perunaa ja kaurapuuroa
Mielelläni siis halua nähdä esim. viimeisten kolmen päivän ruokalistan tällaiseen pystyvältä.
Mä kerään syksyisin pakastimen täyteen mutta nyt kolmen viimeisen päivän ruoat on ihan kaupasta ostin. No pihalta hain sentään pöydälle valkovuokkoja. Mutta siis 1. Päivä puuroa ja halpis ruisleipää aina aamupalaks ja iltapalaks + soijasuikale-kasviswokkia + kasvishernekeittoa itse liptetuista herneistä. Päivä 2, eilisestä wokista pyöräytin kasvissosekeiton. Illalla tein perunoista ranet uuniin ja surimeista tein kalapuikot. Päivä 3. Grillailtiin kaalia ja purkkiananasta ja perunaa ja kasvisnyyttejä ja tofua ja leipää. Illalla runsaita munakkaita joissa päivän ylijääneet grilliruokaa joukossa. Olen aivan ähky ollut koko ajan vaikka rahaa mennyt alle 2€/per pää per päivä
Mikä tarjous? Omassa Prismassa kyl aina ollut toi sama hinta 2,99€/300g. En tietty käy ostaa kalliita juttuja jostain k-supermarketista. Jotain järkeä