Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18613)

Vierailija
5161/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla: varhaiskaalia, perunaa, silliä

Päivällä: Juustokabanossia, spagettia, maitoa.

Illalla: Grahampuuroa, mansikkahilloa.

Suunnilleen samaa syön joka päivä. Ihan satasella kuussa en selviä, mutta 120-130 €/kk riittää hyvin.

Vierailija
5162/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen samaa syön joka päivä. Ihan satasella kuussa en selviä, mutta 120-130 €/kk riittää hyvin.

Voisiko tuota juustokabanossia vaihtaa välillä esimerkiksi itsetehtyihin lihapulliin tai soijasuikaleisiin? Tai kasviksia lisätä esim sosekeittoa tai helppoa pakaste wokkia tai vaikka porkkanaraastetta? Taitaa juomiin mennä aika paljon rahaa jos noin vähän syö ja menee silti yli 100€/kk? Eikä siinä ole mitään pahaa. Mutta siis jos haluaa säästää ruokailululuissa ja syödä terveellisesti niin lisäisin kasvisten määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5163/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä huomaa, että jotkut luovasti tekee monipuolista ruokaa edullisesti, kuten vaikka Ske ja tuo sushia tekevä äiti. Ja jotkut valittaa. Alehamsteri taas käyttää luovuuden sijasta sinnikkyyttä ja löytää hyvät tarjoukset, että saa halvalla valmista ruokaa. Mutta kukaan ei ole lannistunut tai valita, vaikka olisi vain rajallinen ruokabudjetti. Tämä on mielestäni hienoa ja antaa toivoa, että kyllä suomalaiset on sisukkaita ja pärjäävät tulevaisuudessakin. Oli tilanne mikä tahansa.

Vierailija
5164/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö juo kahvia tai teetä aamulla? No, mua kiinnostaa tuo sun aamiainen. Alatko aamusesta keittämään perunoita ja varhaiskaalia, vai minkälainen annos noista ja sillistä tulee?

Vierailija
5165/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään tänään sushia! Vanhemmat ja koululainen. Aiemmin on ostettu jo merilevälevyt, oisko ollut 2,25€? Lidlistä wasabi 1,5€. Riisiviinietikka 1,15€. Sitten on puuroriisiä kaapissa jäänyt joulusta ja soijakastiketta myös avattu iso pullo ja avattu majoneesi. En jaksa mennä kauppaan (5km kävellen) ostamaan tuoretta lohta tai inkiväärilastuja, mutta pakkasessa ois tarjousgraavilohta 3€, surimia 1,5€ ja tonnikalaa 1,5€ on purkissa jos on pakko sitä kalaa sinne laittaa. Väliin laitetaan kurkkua 0,5€, porkkanaa 0,2€ lisäksi. Meillä ei tosiaan niin lohesta välitetä, mutta surimin kilohinta on n. 6€/kg niin käytetään sitä kurkun, porkkanan ja majoneesin kanssa yleisimmin. Lapsen suosikki on. 1 merilevystä tulee 10 makipalaa eli yhteensä 50 makia tarjolle. Hinta niille noin 6€ jos ei tota graavilohta tai tonnikalaa halua. En tiedä saako mistään 10kpl makisusheja noin eurolla? 

Me ollaan tehty sitä tonnikalatahnaa, eli majoneesia, valutettua tonnikalaa ja pikkasen soijakastiketta. Riisiviinietikankin olen välillä korvannut ihan vaan tavallisella etikalla, sekoittanut siihen sokeria ja suolaa (jostain netistä katoin ohjetta). Monessa sushipaikassa käytetään myös sitä ohutta japanilaista munakasta sushipalojen päällä tai täytteenä - mielenkiintoista vaihtelua, sanoisin.

Ske

Vierailija
5166/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö päivällä paketillisen juustokabanossia? Jossa lihaa siis 69% ja rasvaa 23g/100g. Kilohinta yli paketille yli 10€. Jos urheilet ja proteiinia kaipaat, niin osta vaikka K-Menun rasvatonta maitorahkaa, jonka kilohinta alle 3€ ja siinä samat proteiinit. Tai K-Menun jauhelihapaketissa proteiinia vielä enemmän eli 17g/100g ja hintaa 300g paketilla 1,69€. Kilohinta jää alle 6€.

Vierailija
5167/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pula-aika | Yle Areena

(katsotaan, osasinko kopioida linkin)

Tuossa silmiä avaavaa dokumentaaria noin 80 vuoden takaisesta tilanteesta. Itse kaipaisin tietoa enemmänkin säännösteltyjen elintarvikkeiden (ja muiden tuotteiden) määristä, useimmissa lähteissä vain mainitaan ajankohdat, että sokeri ja kahvi tulivat säännöstelyn alaisiksi silloin ja silloin, tuontihedelmät silloin ja silloin jne. Ei kuitenkaan yleensä määriä.

Muiden maiden säännöstelystä löytyy hyvinkin tarkkaa tietoa - toisaalta esimerkiksi Briteissä muistetaan aina mainita, että perunat eivät olleet koskaan säänneltyjä. Suomessa muuten olivat, ja taisivat loppua pahimmillaan kokonaankin.

Kävin ostamassa pussillisen seimenperunoita omalle kasvimaallenikin (siskonkaan pottupeltoa ei ole vielä käännetty).

Ske

Vierailija
5168/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään puolison kanssa huomenna keitettyjä perunoita 1kg/0,90€ ja pakastekasviksia 1€ ja tehdään sikanautasta lihapyörykät. Huomenna yhdistetään ainekset ja saadaan lounaskeitto. Illalla syödään kana salaattia ja tehdään tapas-lautanen mitä nyt sinne keksitään esim. Oliivia, juustoa ja leipäpaloja. Su syödään puuroa, leipää, keittoa ja jämiä. Tyhjennetään jääkaappia ensi viikkoa varten. Leivotaan jos jotain tekee lisäksi mieli. Käydään kaupassa 1-2 kertaa viikossa ja kertareissu maksaa aika lailla aina 20€ (maksetaan vuorotellen). Eli joku 80-160€ menee kahdelta ruokakauppaan. Savukkeet ei ole tossa summassa eikä kaljat.

Vierailija
5169/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei taida mennä paljon tuota enempää.

Inhoan ruuanlaittoa, mutta keksin opisjkeluaikana muutaman hyvän budjettiaterian ja teen niitä.

- kanasuikaleet + wokkivihannekset + riisi

- pata jossa on perunoita, vihanneksia ja lihakuutioita

- munakas

- kaurapuuro

- banaanit, omenat

Yli satasen menee koska teen vielä erikseen salaattia. Mutta noilla saatettaisiin hyvinkin pysyä satasen tienoilla.

Vierailija
5170/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ruuanlaittoa, mutta keksin opisjkeluaikana muutaman hyvän budjettiaterian ja teen niitä.

- munakas

- kaurapuuro

- banaanit, omenat

Yli satasen menee koska teen vielä erikseen salaattia. Mutta noilla saatettaisiin hyvinkin pysyä satasen tienoilla.

Miten sulla menee sit enemmän rahaa kuin mulla? Itse syön myös joka ruoalla salaattia ja kasviksia, mutta lihan tilalle ostan kalaa. Mulla menee 75€/kk toki ostan halvimpia brändejä mutta syön mielestäni hyvin. On jopa varaa toisinaan nuudeleihin! Mulla lähikauppaan tosin Lidl ja välillä pyöräilen kauemmaksi Prismaan ja Citymarkettiin ostamaan tarjouksia ja halvempia tuotteita. Hedelmiä en syö, mutta ostan Lidlistä monivitamiiniporetabletteja 20kpl/alle 1€, jollaisen juon joka aamu pikakahvini ja ruisleipään/kautapuuroni kanssa.

Vierailija
5171/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pula-aika | Yle Areena

Tuossa silmiä avaavaa dokumentaaria noin 80 vuoden takaisesta tilanteesta. Itse kaipaisin tietoa enemmänkin säännösteltyjen elintarvikkeiden (ja muiden tuotteiden) määristä, useimmissa lähteissä vain mainitaan ajankohdat, että sokeri ja kahvi tulivat säännöstelyn alaisiksi silloin ja silloin, tuontihedelmät silloin ja silloin jne. Ei kuitenkaan yleensä määriä.

Muiden maiden säännöstelystä löytyy hyvinkin tarkkaa tietoa - toisaalta esimerkiksi Briteissä muistetaan aina mainita, että perunat eivät olleet koskaan säänneltyjä. Suomessa muuten olivat, ja taisivat loppua pahimmillaan kokonaankin.

Kävin ostamassa pussillisen seimenperunoita omalle kasvimaallenikin (siskonkaan pottupeltoa ei ole vielä käännetty).

Ske

Olen aikoinani ihan guuglettanut ne pula-ajan kortit, ja määrät oli silti aika suuret per henkilö esim. Paketillinen voita kuukaudessa, saippuapala tai 2 kahvipakettia. Kunhan kukaan ei päässyt hamstraamaan, että kaikille riitti. Mielestäni perunaa ei oltu ikinä rajoitettu Suomessa, mutta ehkä muistat paremmin.

Vierailija
5172/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- munakas

- kaurapuuro

- banaanit, omenat

Kanasuikaleet maksaa 2x300g 3€ viikossa yht. 6€ eli kuussa 24€, 1kg riisi 1€, wokkivihanneksia 5x 300g viikossa 1€ on kuussa 20€ ja perunoita 2kg on 2€. Munat 2 x 10kpl 4€. Pikakaurapuuro 1€/kg. Sitten banaaneja 1kg eli 1€ ja omenoita 1kg eli 1€. Tossa on 54€ yhteensä. Sitten puuttuu se sun padan lihakuutiot? Mulla mahtuu kauppakassin viel ihan kurkku 1€, kirsikkatomaattirasia 1€, jäävuorisalaatti 1,5€ ja purjo 0,50€. Ja noi kestää mulla yleensä 2 viikkoa eli kuukaudessa 7,50€ lisää. Yhteensä 61,50€. Jää vielä ketsuppiin/maustekaapin täyttöön tai lisäkasviksiin/soijaan/tofuun tai hedelmiin tai kalaan tai johonkin rahaa. Niin ja siihen lihaan, jonka hintoja en valitettavasti tiedä.

Vierailija
5173/18613 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- munakas

- kaurapuuro

- banaanit, omenat

Miten sulla menee sit enemmän rahaa kuin mulla? Itse syön myös joka ruoalla salaattia ja kasviksia, mutta lihan tilalle ostan kalaa. Mulla menee 75€/kk toki ostan halvimpia brändejä mutta syön mielestäni hyvin. On jopa varaa toisinaan nuudeleihin! Mulla lähikauppaan tosin Lidl ja välillä pyöräilen kauemmaksi Prismaan ja Citymarkettiin ostamaan tarjouksia ja halvempia tuotteita. Hedelmiä en syö, mutta ostan Lidlistä monivi

Eihän näissä kummassakaan tapauksessa ole mitään mainintaa määristä. Alle satasella saa olla jo todella pieniruokainen, kun taas jollain urheilevalla miehellä voi mennä yli 300 euroakin helposti samanlaiseen ruokaan. 

Vierailija
5174/18613 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- munakas

- kaurapuuro

- banaanit, omenat

Kanasuikaleet maksaa 2x300g 3€ viikossa yht. 6€ eli kuussa 24€, 1kg riisi 1€, wokkivihanneksia 5x 300g viikossa 1€ on kuussa 20€ ja perunoita 2kg on 2€. Munat 2 x 10kpl 4€. Pikakaurapuuro 1€/kg. Sitten banaaneja 1kg eli 1€ ja omenoita 1kg eli 1€. Tossa on 54€ yhteensä. Sitten puuttuu se sun padan lihakuutiot? Mulla mahtuu kauppakassin viel ihan kurkku 1€, kirsikkatomaattirasia 1€, jäävuorisalaatti 1,5€ ja

En usko noilla hinnoilla löytyvän noita tuotteita kuin erikoistarjouksia hyödyntämällä eikä niitä pysty aina olemaan.

Vierailija
5175/18613 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalia, porkkanaa, omenaa, kananmunia, perunoita, tomaattia.

Siinä se runko, saa joko kylmän tai lämpimän aterian aikaiseksi. 

Jauhoja, hiivaa eli itse tehtyjä sämpylöitä. Pähkinöitä. 

Alennuksesta lihaa, kalaa. 

Jos jättää prosessoidut tuotteet ja herkut pois pärjää kyllä. 

Vierailija
5176/18613 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- munakas

- kaurapuuro

- banaanit, omenat

Kanasuikaleet maksaa 2x300g 3€ viikossa yht. 6€ eli kuussa 24€, 1kg riisi 1€, wokkivihanneksia 5x 300g viikossa 1€ on kuussa 20€ ja perunoita 2kg on 2€. Munat 2 x 10kpl 4€. Pikakaurapuuro 1€/kg. Sitten banaaneja 1kg eli 1€ ja omenoita 1kg eli 1€. Tossa on 54€ yhteensä. Sitten puuttuu se sun padan lihakuutiot? Mulla mahtuu kauppakassin viel ihan kurkku 1€, kirsi

Itsellä olisi kiljuva nälkä tällä ruokavaliolla. Päivän ainoana proteiinina alle 100 g broileria, eikä 20 munasta kokkaa joka päivälle edes munakasta, ellei se koostu jostain puolikkaasta munasta. Ruokavalio on myös lähes täysin rasvaton, terveelliseen ruokavalioon pitäisi kuulua myös rasvaa sopivissa määrin. Pikakaurapuurolla aamuisin nälkä kurnii jo tunnin päästä, jos siinä ei ole sivussa mitään muuta tuomassa energiaa ja kylläisyyttä. Jollekulle pieniruokaiselle nämä ruokamäärät voi riittää, mutta hyvin monelle muulle ei, jolloin rahaa kuluu enemmän kuin 100 e/kk. 

Vierailija
5177/18613 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pula-aika | Yle Areena

Ske

Olen aikoinani ihan guuglettanut ne pula-ajan kortit, ja määrät oli silti aika suuret per henkilö esim. Paketillinen voita kuukaudessa, saippuapala tai 2 kahvipakettia. Kunhan kukaan ei päässyt hamstraamaan, että kaikille riitti. Mielestäni perunaa ei oltu ikinä rajoitettu Suomessa, mutta ehkä muistat paremmin.

Oletko huomioinut, että ne muuttuivat ajan myötä? Kahvi oli ensin säännösteltyä, sitten siitä tuli korviketta (osa kahvia ja osa jotain muuta) ja sitten vastiketta (sikuria tai paahdettua ruista tms). Suomi oli oikeasti nälänhädän partaalla, tosin nälkään kuoli lähinnä vain sotavankeja ja mielisairaaloiden asukkeja, "tavallista" kansaa vain yksittäisiä kai. Toivottavasti.

Muistinkin väärin! Perunaa ei säännöstelty, sitä sai ostaa niin paljon kuin sitä vaan oli tarjolla= ei lainkaan (peruna oli käytännössä loppu jossain vaiheessa jatkosotaa, eikä olemassa olevaa varastoa saatu kuljetettua, kun ne jäätyivät matkan varrella ja menivät pilalle; noista muisteluista kuvittelin, että se olisi ollut säännösteltyä). Mutta toinen, joka oikeasti oli säännelty, oli leipä heti vuodesta 1940 - ja SITÄ ei Briteissä koskaan säännelty sodan aikana, tosin siellä oli se national loaf eli täysjyväviljasta leivottu raskasrakenteinen limppu se enimmäkseen saatavilla ollut leipä. Sodan jälkeen brititkin säännöstelivät leipää jonkin aikaa.

Suomessa säännöstely loppui vasta -54, kun sokeri ja kahvi vapautuivat säännöstelystä (mitenhän -52 olympialaisissa tämä oli hoidettu?)

Wikipediasta:

Säännösteltäväksi määrättiin seuraavia elintarvikkeita:

Sokeri ja siirappi 3. lokakuuta 1939.

Kahvi 28. lokakuuta 1939.

Vilja ja viljatuotteet 15. toukokuuta 1940.

Voi 13. kesäkuuta 1940.

Tee, perunajauhot ja kuivatut hedelmät syksyllä 1940.

Maito ja maitotaloustuotteet 21. marraskuuta 1940.

Lihatuotteet 1. joulukuuta 1940.

Kananmunat keväällä 1941.

Muita säännöstelyn piiriin määrättyjä hyödykkeitä:

Vaatteet, jalkineet sekä saippua ja muut puhdistusaineet syksyllä 1940.

Mielenkiintoinen lehti: pula-ajan-sanomat-valmis.pdf (linnaseutu.fi)

Ske

Vierailija
5178/18613 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei harmainta aavistusta paljonko ruokaan menee rahaa mutta ostan aina lappuruokaa. Normaalihinnalla halvinta leipää ja kananmunia. Aika yksipuolista ja lihottavaa mut hengissä olen edelleen.;)

Täähän se on. Jos pitäisi laihduttaa ja nyt puhun ihan terveyssyistä, pitäisi syödä terveellisemmin ja paljon. Eipä siihen rahat riitä. 

Vierailija
5179/18613 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- munakas

- kaurapuuro

- banaanit, omenat

Kanasuikaleet maksaa 2x300g 3€ viikossa yht. 6€ eli kuussa 24€, 1kg riisi 1€, wokkivihanneksia 5x 300g viikossa 1€ on kuussa 20€ ja perunoita 2kg on 2€. Munat 2 x 10kpl 4€. Pikakaurapuuro 1€/kg. Sitten banaaneja 1kg eli 1€ ja omenoita 1kg eli 1€. Tossa on 54€ yhteensä. Sitten puuttuu se sun padan lihakuutiot? Mulla mahtuu kauppakassin viel ihan kurkku 1€, kirsi

Miksi mainitaan näitä utopistisia hintoja jos jonkun kerran on voimassa tai tajouksessa 60 % alennuksella sattumalta ja vain jossain kaupassa. Eihän niitä voi pitää ikäänkuin vakiona hintana. Se on hyvällä tuurilla sen kerran jollekin henkilölle. Mielestäni näissäkin jutuissa pitäisi olla realismia mukana. Eikä kerätä ihan kaikki minimaaliset hinnat esimerkeiksi antaen kuvan, että on ihan normisti nämä hinnat mahdollisia. No kun ei ole. Vie pohjan keskustelusta kun annetaan väärä kuva totuutena kaikille. Vähän sama juttu kun puhutaan Kelan ruhtinaallisista tuista. 

Vierailija
5180/18613 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pula-aika | Yle Areena

Ske

Miksi haluat elää pula-aikaa???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä