Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18599)

Vierailija
4341/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 150 euroa menee kuukaudessa ruokaan minulla ja vaimolla. Tosi isosti säästyy rahassa nykyisen dieettimme ansiosta. Molemmat tienaamme noin 3000 euroa bruttona.

Elikkäs tarkalleen ottaen;

Olemme vaimoni kanssa kärsineet jo vuosia kestäneestä peräaukon kutinasta, jonka seurauksena luonnollisesti siirryimme peräteitse ruokintaan.

Aamuisen granola annoksen jälkeen (granola, maustamaton jogurtti (valio) nautittuna peräteitse) kutina useimmiten hellittää työpäivän ajaksi (vaippoja käyttäen granolat pysyy ojennuksessa, eikä pökkystimet mene ihan pilalle). Päivällä jaamme usein päivällisen, jauhelihaa ja kyytipojaksi ruskea kastike. Illalla useimmiten otamme vain leivän ja iltateen, teen nautimme suun kautta, en suosittele lämpöruokintaa peräteitse.

Granolan täytteistä kesää!

-K68

Vierailija
4342/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tainnut mennä tämä ketju ohi aloituksen aiheen.

Hieman, mutta kyllähän nämä harrastus- ja elämäntapakommentit kertoo paljon osasta sadalla eurolla syövistä. Osa näistä elää muillakin elämän osa-alueilla lähes sairaalloisen pihisti. Jos uimahallissa käyminen ja uusien lenkkikenkien osto on jokin muutaman kerran elämässä tapahtuva harvinaislaatuinen tapahtuma, niin en enää edes ihmettele jos joku salaatin osto on näille samoille ihmisille tuhlailua.

Kaikilla ei ole rahaa uusia varustuksia huvikseen tai muodin mukaan. Ennen halvoissakin lenkkareissa oli kunnon kumipohja, nyt on vaan se nopeasti kuluva iskunvaimenninkerros. Minulla on 20v vanhat lenkkarit ja vielä hyvät, joten kuulun varmaan tähän sairaalloisen pihiin kerhoon tältä osin. En kumminkaan ol

Ei varustuksia nyt kukaan huvikseen uusikaan, mutta kyllä ne käyttömäärät ratkaisee myös paljon. Jos kävelee säännöllisesti vaikka 20 km viikossa (4x5km lenkki) vuoden jokaisena viikkona, se tekee 1040 km vuodessa, 10 400 km 10:ssä vuodessa ja 20:ssä vuodessa 20 800 km. Kestääkö yhdet kengät oikeasti 20 000 km kävelyä? Jos kävelyllä taas käy pari kertaa vuodessa niin varmasti kestääkin hyvänä.

Mä kuulun noihin elämäntapapihistelijöihin. Mun kengät on käytössä niin kauan, että ne hajoaa (eikä niitä voi enää korjata). Nyt on menossa varmaan viimeinen vuosi turvakengillä, ne on olleet kymmenen vuotta LÄHES päivittäisessä käytössä (kesällä vähemmän, kun on pärjännyt pelkillä halpiskrokseilla). Melkein voisi laskea kuljetuksi matkaksi 10 000km, joka päivä ei tuu viittä kilometriä, mutta joskus tulee yli kymmenenkin. Se on peltipohjaisilla kengillä aika paljon; kävelen työssäni ja käytän turvakenkiä myös vapaa-ajalla, koska ne ovat hyvät metsäkengät. Mut tosiaan nuo alkavat olla jo lopussa, pintanahka on murtunut, nilkkapehmuste littanana. En usko, että mitkään kengät kestäisivät minun käytössäni 20 000 km kävelyä.

Muutenkin olen huomannut, että viisi vuotta alkaa olla käyttökengille yläraja. Sitten taas juhlapopot kestää vuosikymmeniäkin, jos niille tulee käyttöä vain pari kertaa vuodessa.

Mun polkupyöräni on 40 vuotta vanha. Sillä on ajettu tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä, kertaalleen on renkaat vaihdettu, vaihteistoja on kulunut useampia ja jarruvaijerikin on pariin kertaan mennyt vaihtoon. Edelleen on alkuperäinen satula, ketjut, kädensijat, lokasuojat ja vanteet, ja tietenkin runko. Jossain vaiheessa suunnittelin uuden ja hienomman pyörän ostamista, mutta sitten ne rahat menivät johonkin muuhun tarkoitukseen (varmaan eläinlääkärille) ja jossain vaiheessa tajusin, että en mä halua edes uutta pyörää. Tai en tarvitse, se halu syntyi siitä, että muilla oli uusia ja hienompia pyöriä - mut ne muut ei sitten ajaneet niillä pyörillään kuitenkaan. Mulla on edelleen luotettava kulkupeli, jolla pääsen eteenpäin halutessani kelillä kuin kelillä, en mä sitä näytteillelaitettavaksi tarvitse. Mut tässä neljänkymmenen vuoden aikana olen kuitenkin ajanut loppuun useamman käytettynä ostetun auton, niistä olen pitänyt huolta, huollattanut ja korjauttanut, mutta jossain vaiheessa tulee se eteen, ettei kannata tehdä monen tonnin remppaa muutaman satasen autoon.

Mulle kuitenkin elämäntapapihistelyllä on tärkeämpi, syvällisempi merkitys: mitä vähemmän kulutan ja tuhlaan luonnonvaroja, sitä pienempi aiheuttamani tuho luonnolle on. Ja sitä vähemmän syntejä lapseni saavat minulta perintönä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4343/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa kenkiä ei tarvitse ikinä uusia, vaikka harrastaa vaellusta joka viikonloppu, eikä pyörä vaadi koskaan mitään huoltoa tai edes ketjuöljyä vaikka onkin talouden ainoa kulkupeli.

Normaalielämässä kengät kuitenkin kuluu, samoin pyörän renkaat täytyy joskus vaihtaa, kumi voi puhjeta ja ketjukin venyy käytössä, ja pitää vaihtaa parin tuhannen kilometrin välein. Itsellä katkesi yksi ketju viime kesänä ja sisäkumiin puhkesi reikä, sinne meni muutama kymmenen euroa tarvikkeineen, ja pyöräliikkeessä olisi mennyt vielä enemmän. Ajovalot ostin myös pimeäajoa varten, 25 euroa. Moni toki säästää ja ajaa pilkkopimeässäkin ilman valoa ja heijastimia.

Vierailija
4344/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa edes kommentoida näitä negatiivisia ei pysty elämään noin vähällä summalla -kommentteja. Pystyy jos haluaa, kyseessä on valinnat. Kannattaa alkaa seuraamaan somessa sellaisia inspiraatiovaikuttajia, jotka kädestä pitäen näyttävät esimerkillään miten pystyy edullisesti elämään kun tekee oikeita valintoja:) Parantaa kummasti elämänlaatua kun ei tarvitse surra että miksi meillä menee näin paljon rahaa kaikkeen. Saa hyviä vinkkejä ja ehkä huomaa jotain porsaanreikiä, missä itse voisi säästää. Parin euron kuukausisäästölläkin saa ihmeitä aikaiseksi pitkässä juoksussa! Tsemppiä kaikille!

Vierailija
4345/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä, miksi joku on se hyväosainen joka voi elää köyhästi ja säästää siihen varallisuuteen. Vaikka sulla itellä ois velkaa niin pystyt milloin vain kääntää kurssin kunhan alat elämään säästeliäisempää elämäntapaa ja luovut turhasta. Kaikkea mikä on olemassa ei tarkoita, että niitä tarttee. Itselläni rikkinäinen imuri ollut jo vuosikausia, ja vaikka rahasta ei ole puutetta, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi ostaa uutta. Mulla on lakaisinharja ja luuttuan joka viikko lattian niin en imuria edes varsinaisesti ole koskaan tarvinnut. Tämä siis vaan esimerkki. Monia asioita saa myös koerrätysryhmistä ilmaiseksi, niin kuin mun hankkima sohva on sieltä jne. Sovin kaveritreffit kesäisin aina rannalle tai picnikille, jonne voi ottaa omat eväät eikä tarvitse ostaa sitä kahvilan 4€ maksavaa kahvia. Pieniä juttuja mutta itselle merkittäviä, että oon saanut säästettyä mukavan summan säästötilille ja sijoituksiin.

Vierailija
4346/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa kenkiä ei tarvitse ikinä uusia, vaikka harrastaa vaellusta joka viikonloppu, eikä pyörä vaadi koskaan mitään huoltoa tai edes ketjuöljyä vaikka onkin talouden ainoa kulkupeli.

Normaalielämässä kengät kuitenkin kuluu, samoin pyörän renkaat täytyy joskus vaihtaa, kumi voi puhjeta ja ketjukin venyy käytössä, ja pitää vaihtaa parin tuhannen kilometrin välein. Itsellä katkesi yksi ketju viime kesänä ja sisäkumiin puhkesi reikä, sinne meni muutama kymmenen euroa tarvikkeineen, ja pyöräliikkeessä olisi mennyt vielä enemmän. Ajovalot ostin myös pimeäajoa varten, 25 euroa. Moni toki säästää ja ajaa pilkkopimeässäkin ilman valoa ja heijastimia.

Tottakai kaikilla on puskuria vaihtaa se pyörän rengas tai ostaa 1€ maksava heijastin, kun tehdään niitä muita valintoja päivittäin. Ei tavallisella duunarilla ole varaa etelän-lomaan jos pitää kotona olla kaikki suoratoistopalvelut ja joku kallis tv. Tai pitää käydä baarissa joka kuukausi. Nää on valintoja. Toki muutaman vähänkään pidemmän taksimatkan hinnalla ja saa jo lentoliput johonkin Euroopan kohteeseen, jossa eläminenkin tulee Suomea halvemmaksi kun ite kokkailee, mutta itse en ainakaan ole taksia käyttänyt moneen vuoteen. Suunnittelen menoni niin, että pystyn yhdistämään useamman eri asian samalle lipulle jos joudun bussilla liikkumaan. Muuten kävelen.

Vierailija
4347/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa edes kommentoida näitä negatiivisia ei pysty elämään noin vähällä summalla -kommentteja. Pystyy jos haluaa, kyseessä on valinnat. Kannattaa alkaa seuraamaan somessa sellaisia inspiraatiovaikuttajia, jotka kädestä pitäen näyttävät esimerkillään miten pystyy edullisesti elämään kun tekee oikeita valintoja:) Parantaa kummasti elämänlaatua kun ei tarvitse surra että miksi meillä menee näin paljon rahaa kaikkeen. Saa hyviä vinkkejä ja ehkä huomaa jotain porsaanreikiä, missä itse voisi säästää. Parin euron kuukausisäästölläkin saa ihmeitä aikaiseksi pitkässä juoksussa! Tsemppiä kaikille!

Tässä ketjussa voisi olettaa olevan normaalia säästeliäämmin eläviä ihmisiä jo valmiiksi. Ei siinä tarvitse ketään inspiraatiovaikuttajaa näyttämään kädestä pitäen miten säästää, jos omasta elämästä on karsittu jo kaikki ylimääräinen pois. Osa karsii täällä jopa jo välttämättömyyksistä, eikä tarvitse mitään höttösomea, jos rahaa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi elämisen kuluihin ja pitää valita ostaako lääkkeet vaiko ruokaa. Kannattaa muistaa, että somessa kuka tahansa voi esittää tekevänsä mitä vain, mutta todellisuus voi kulissien takana olla jotain aivan muuta. Somekin on osalle vain keino tienata rahaa.

Vierailija
4348/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vakiokeskustelija näyttää hiljenneen, en ihmettele yhtään. Ehkä kaikki vinkit, vihjeet ja halpis ruuat jo käyty läpi?

Viimeiset kymmenen sivua ovat olleet läskikeskustelua, kuntosaleja, pyöränhuoltoa ja lenkkereita.

Kuitenkin 100€/kk tai 25€/vko _ruoka_budjedjetista oli ketjussa alunpitäen kyse, Kyllä voi hyvinkin elää 100€/kk ruokabudjetilla ja käyttää 10 000€ vuodessa vaikka matkustamiseen tai ostaa kerran kuussa 200€ lenkkarit.

Vierailija
4349/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa lainattua tuota yhtä pätkään, missä joku kertoi, että tämä on hyväesimerkki että joku hyväosainen pystyy tinkiä kulutuksestaan ostamalla sen talon, kun hänellä ei ole lapsia. Tämä tyyppi oli itse saanut työpaikan, josta saa säästettyä. Ei ollut saanut perintöä eikä tukea keneltäkään. Miten muut ei tähän pystyisi? Vahingossako ne koirat ja lapset tulee saman kodin alle asumaan, että itse muuttuu yhtäkkiä huono-osaiseksi?

Vierailija
4350/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: pikakahvia, kauramaitoa ja ruisleipä tuorejuustolla, purkilla, kalkkunaleikkeleellä, suolakurkkua, kurkulla ja tomaatilla. Hinta 0,30€

Lounaaks linssikeittoa 0,40€

Päivällä kasviswokkia soijasuikaleilla 0,80€

Iltapalaksi herkuttelun voileipäkekseillä ja tuorejuustolla ja kasviksilla. Lisäks teetä 0,40€

Saatan ottaa vielä pari pähkinää myöhemmin 0,20€

Eli mun ruoat tuli maksamaan tänään 2,10€. Toi on aika mun normaali ruokavalio. Välillä syön aamulla/illalla puuroa tai jogurttia ja hapankorppuja. Marjoja kans pakastimessa. Mutta aikalailla toi 2€ menee päivässä ja en liiku paljoa kun jalka paketissa. Mutta siis 2,10€ x 30 olisi 63 euroa kuukaudessa. Toki joka päivä en syö samaa ruokaa, mutta kasvispainotteisesti ja halpismerkkejä kuitenkin.

Vierailija
4351/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa voisi olettaa olevan normaalia säästeliäämmin eläviä ihmisiä jo valmiiksi. Ei siinä tarvitse ketään inspiraatiovaikuttajaa näyttämään kädestä pitäen miten säästää, jos omasta elämästä on karsittu jo kaikki ylimääräinen pois. Osa kar

Mä oon luullut, että on joku Lääkekatto Suomessa, tyyliin 300€ ja sen jälkeen melkein ilmaisia lääkkeet? Eli ei nyt voi olla kyse mistään 400€ vuodessa eli 33€/kk että on kaikkia muita köyhempi ja varaton? Jos pitää niitä lääkkeitä ostaa. Lähes kaikki syö lääkkeitä ja ehkäisypillereitä ja ostaa tamponeja ja ottaa rokotuksia jne. Noi on laskettu jo mukaan Kelan tukiin. Muussa voi säästää.

Vierailija
4352/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa voisi olettaa olevan normaalia säästeliäämmin eläviä ihmisiä jo valmiiksi. Ei siinä tarvitse ketään inspiraatiovaikuttajaa näyttämään kädestä pitäen miten säästää, jos omasta elämästä

Mä oon luullut, että on joku Lääkekatto Suomessa, tyyliin 300€ ja sen jälkeen melkein ilmaisia lääkkeet? Eli ei nyt voi olla kyse mistään 400€ vuodessa eli 33€/kk että on kaikkia muita köyhempi ja varaton? Jos pitää niitä lääkkeitä ostaa. Lähes kaikki syö lääkkeitä ja ehkäisypillereitä ja ostaa tamponeja ja ottaa rokotuksia jne. Noi on laskettu jo mukaan Kelan tukiin. Muussa voi säästää.

Kaikkea sitä voi luulla.

Vuoden 2024 lääkekatto on vähän vajaa 630€. Sen jälkeen lääkekorvausjärjestelmään sisältyvät reseptilääkkeet maksavat 2,50€/ostokerta. Mutta kannattaa muistaa, että osa lääkkeistä ei kuulu tuohon korvausjärjestelmään. Usein se johtuu siitä, että lääkevalmistaja ei halua laskea lääkkeen hintaa viitehintaan, vaan pitää sitä korkeampana. Viitehinnan yli menevää ei korvata, vaan se jää aina maksettavaksi. Se lääkekatto ei jakaudu tasaisesti ympäri vuoden, vaan se pitää maksaa/kerryttää ensin, ja vasta sen jälkeen saa ko. järjestelmään kuuluvat lääkkeet tuolla 2,50€/ostoskertahinnalla. Jos lääke on kallis, niin sitä ei edes saa kuin kuukauden annoksen kerralla. Muutenkin tuo on sellaista korkeampaa matematiikkaa, että vain kelan lainsäädäntöä laativat voivat päätyä tuollaiseen himmeliin.

Vierailija
4353/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa voisi olettaa olevan normaalia säästeliäämmin eläviä ihmisiä jo valmiiksi. Ei siinä tarvitse ketään inspiraatiovaikuttajaa näyttämään kädest

Siksi edes se 500€:n puskuri hyvä hommaa jo etukäteen ettei tartte murehtia. Joku täällä puhui hyväosaisesta. Jokainen ihminen on ihan yhtä hyväosainen kouluun mennessä ja 18-vuotiaana. Oma päätös, mihin sitä elämään lähtee kuljettaa ja ymmärtääkö matkan varrella säästää

Vierailija
4354/18599 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan muhevaa vaatekaapissa... siitä saa kaikki vitamiinit ja vähän extraakin

Vierailija
4355/18599 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinin moni jotenkin tajuaakin, mutta erittäin tärkeää on kuitukin, nuorilla tuppaa suolisto ongelmia olemaan, kun kovaa rasvaa mätetään proteiinin ohessa.

Verrataan spagettikastiketta  550g 10% jauhelihaa>   110g  proteiinia 55g kovaa rasvaa 0 g kuitua = 5,50€

300g 10% jauhelihaa 250g Kidneypapuja   85g proteiinia 30g kovaa rasvaa 25g kuitua   = liha 3€ pavut 30snt ( itse keitettyinä)  tai tetra pakkaus 88 snt= 3,3€  tai 3,88€

Kumpi ompi terveellisempi ja edullisempi?    

Mitä tässä yritettiin edes verrata? Pavuissa on huomattavasti vähemmän proteiinia kuin lihassa, ja lihastakin voi valita vähärasvaisia vaihtoehtoja kuten broilerin jauheliha 3 e/400 g tai naudan jauheliha 10 % 4 e. 

Niin kuin sanottu, vaikea ymmärtää.....( esimerkissä oli 10% rasvaa sisältävä naudan jauheliha)

Verrataan 10 valmistuskertaa 

Täysliha   + 250g proteiinia    - 550g kovaa rasvaa   0g kuitua  hinta 55€

Liha/papu  - 250g vähemmän proteiinia    + 250g vähemmän kovaa rasvaa  + 250g enemmän kuitua   hinta 33€  tai 38,80

Se on nyt kait kaikille selvää , että kovan rasvan vähentäminen ja kuidun lisääminen edistävät terveyttä ja esimerkissäni se on myös edullisempaa.

Vierailija
4356/18599 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun aihe on kuitenkin edullisesti syöminen. Hyvin harva syö kenkiä, pyöränrenkaita, ketjuöljyä tai ajovaloja. Olisiko sinulle joku toinen ketju jossa voisit keskustella liikkumista ja huolloista.

Vierailija
4357/18599 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni sekoittaa välttämättömyyden ja mukavuudet. Kun syö ja elää välttämättömän verran niin ruokaan menee alle 100€ ja asua voi vaikka asuntoautossa/teltassa/kimppakämpässä/maalla jne. Ja säästää asumiskuluissa ja elämisessä ylipäätänsä. Moni suomalainen on tosin tottunut mukavuuksiin, joita sitten pitäisi olla ja ilman niitä nyt ei vain voi elää. Kaikkialla päin maailmaa tämä ei mene näin. Ja on hienoa huomata, että moni suomalainenkin pystyy elämään minimalistisesti tai ilman mukavuuksia valittamatta niiden puutteesta.

Vierailija
4358/18599 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun aihe on kuitenkin edullisesti syöminen. Hyvin harva syö kenkiä, pyöränrenkaita, ketjuöljyä tai ajovaloja. Olisiko sinulle joku toinen ketju jossa voisit keskustella liikkumista ja huollois

Kyllähän tämä liittyy ketjuun rahankäytön kautta kuitenkin. Osalla se kehokaan ei vaadi esimerkkien perusteella kuin 1000 kcal päivässä, ei tarvitse suositeltua määrää proteiinia, tai monipuolisesti kasviksia. Ei terveyssuosituksia (tai niitä pyöränhuoltosuosituksia) ole kukaan ammattilainenkaan tuulesta temmannut tai huvikseen keksinyt. 

Vierailija
4359/18599 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun aihe on kuitenkin edullisesti syöminen. Hyvin harva syö kenkiä, pyöränrenkaita, ketjuöljyä tai ajovaloja. Olisiko sinulle joku toinen ke

Itselläni ei ole ikinä ollut pyörää tai autoa. Tai ehkä mulla oli joku käytetty pyörä lapsena, en muista. Mutta itse en ainakaan raaski laittaa rahaa pyörään, mitä en tarvitse. Tienaan etätöistä nettona 2700€/kk ja asun maalla pienessä jo maksetussa halvassa omakotitalossa. Saan tilattua ruoat kotiin kerran 1-2 viikossa Prismasta. Jos asiaa kylille niin bussilla pääsen, harvemmin tosin asiaa. Joskus käyn kirpparilla tai ystävieni kanssa puistossa/rannalla ja toki neuvolassa ja muutaman vuoden välein hammaslääkärissä. Arki menee koti- ja pihatöissä, jumpaten, podcasteja kuunnellen, etätöitä tehden sekä vauvan hoidossa. Ystävät ja sukulaiset poikkeavat ohikulkumatkallaan melkein päivittäin kahvittelemaan ja seurustelemaan. Säästöissä mojova summa pahanpäiväisen varalle, tai jos haluan muuttaa kaupunkiin tai sairastun tai tarvitsenkin auton tai mitä ikinä. Säästöön saan joka kuukausi kivan summan. Elämä on ihanaa:)

Vierailija
4360/18599 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin harvoin terveyssuosituksissa tartutaan yhteen ruokaan tai yhden päivän ruokaan. Poikkeuksina tulee mieleen maito raparperin kanssa ja joidenkin sienten ryöppääminen. Täällä taas nimenomaan aletaan nokkia yhden aterian tai yhden päivän syömisten perusteella usein vielä tekstiä vahvasti vääristellen.