Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18373)

Vierailija
401/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyl onnistu 3-4e päivä elämään. Maitolitrakin vie jo puolet siitä.

Vierailija
402/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen muutamalla kympillä sai niitä 25 kg riisisäkkejä etnisistä ruokakaupoista.

Niillä todellinen nuukailijakaveri eleli, teki aina vain kylkeen jotain halpaa lihaa jos löysi liputettuna tai kasvislisuketta. 400g jauhelihastakin söi melkein viikon "ei sitä lihaa niin paljon tarvi". Tuollainen säkki kestää yksinäisellä puoli vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta sehän riippuu jo ihan vuoan koosta. Mulla on sellainen aika pieni, 2 L:n vuoka, 29 cm x 21 cm muistaakseni, ovaalin muotoinen. Syön siitä 2-3 kertaa tilanteesta riippuen (eli onko lisukkeita ja miten paljon, syönkö jälkiruoaksi jotain pientä tai miten kova nälkä on).

Mutta jos on vaikka sellainen iso 3 litran lasagnevuoka, niin siihenhän mahtuu ainakin yksi annos enemmän.

Vierailija
404/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastohätätila!

Vierailija
405/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 100 e/vko. Olen jauhelihamies Kontulasta. 

Tässä toinen jauhelihamies. 6 litran kattilassa viikon satsi jauhelihamakaroniseosta, a vot.

Jauhelihan voi myös vaihtaa jauhelihamausteeseen. Rahaa mulla menee ruokaan alle 200 kuussa. Sillä syö kyllä terveellisesti kotona. Perusruokaa.

Vierailija
406/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön 100 e/vko. Olen jauhelihamies Kontulasta. 

Tässä toinen jauhelihamies. 6 litran kattilassa viikon satsi jauhelihamakaroniseosta, a vot.

Jauhelihan voi myös vaihtaa jauhelihamausteeseen. Rahaa mulla menee ruokaan alle 200 kuussa. Sillä syö kyllä terveellisesti kotona. Perusruokaa.

HP-kastikkeella menee viisi päivää vanha makaroni-jauhelihakin alas. Brittien lahja maailmalle.

Vierailija
407/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 eurolla saa kananmunia ja monta kiloa kasviksia ja lihaa. Kaikki on kiinni viitseliäisyydestä. Näköjään kotitaloustunnit meni 99% ihmisiltä hukkaan.

Sanoisin että on mennyt myös matikan tunnit hukkaan. Viitseliäisyys my ass. Teen aivan kaiken ruoan itse, paitsi pastan ostan yleensä valmiina kuivatavarana. Joskus teen senkin itse. 

20 eurolla saa naudanjauhelihaa 2 kg. Kasvava teinipoika, 13- vuotias, syö yhdestä 400g paketista tehdyn jauheliharuoan yksinään yhdellä istumalla. Lisäksi juo litran maitoa ja/tai litran jugurttia päivässä. Pelkästään yhden lapsen MAITOlasku on kuukaudessa 30 euroa. Saatika sitten liha, kasvikset ja hedelmät, ja leipä siihen päälle. Siitä huolimatta että koulussa on yksi ruoka. 

Kaikki eivät ole pieniruokaisia, minimikaloreilla kituu

"Mahtaa teinipoika olla luokkansa lihavimpia?"

Vastaan nyt vain tälle, vaikka moni muukin ihmetteli.

No tuskinpa on lihavin. 165cm, 50 kg. Et taida tuntea yhtään poikalasta, jos kuvittelet että terveellisellä ruoalla joku teinipoika lihoisi. Kyllä niillä kaikki energia kuluu kasvuun. Kyllä siihen tarvittaisiin limukarkkihöttöä vielä lisäksi, että pääsisi lihomaan. 

Joka päivä ei tietenkään vedä jauhelihaa 400g, en ylipäätään tee joka päivä liharuokaa. Useasti viikossa on myös sellaista ruokaa joka ei niin maistu, kuten vaikkapa eilen tekemäni keitto,  tai joku perunakiusaus, eipä niin uppoakaan. Mutta jos on "herkkuruokaa" jauhelihasta, niin kaikki menee. Vaikka tortilloina, tai jauhelihakastike ja spagetti, tai lihapullat. Silloin menee koko ruokaerä yhtenä iltana ja pitää varata perheelle ihan eri tavalla ruokaa (per henkilö) kuin mitä varaisin jos söisin yksin. 

Tottakai täällä ymmärretään lause "teini syö kerralla 400g" että se teini syö joka päivä 400g lihaa. Ei siinä niin lukenut. Joka päivä ei ole jauheliharuokia. Mutta pari kertaa viikossa taitaa olla. 

Jos on maistuvaa ruokaa, pitääkö kieltää syömästä? Arvelen että syö kyllä ihan tarpeeseen. Kyllä se tasoittuu niinä päivinä kun ei ole "lempiruokia". 

Joku kommentoi lihansyönnin eettisyyttä. Vielä vuosi sitten oli meillä enemmänkin kasvisruokaa, soijarouhetta, lihankorvikkeita. Sitten ilmeni toisella teinillä raudanpuuteanemia tuntemattomasta syystä. Se korjattiin, mutta sen jälkeen olen ostanut sitä naudanlihaa useammin kuin oikeasti haluaisin. Soija estää raudan imeytymistä, eikä kasviksista löytyvä rauta imeydy läheskään niin hyvin kuin eläinperäinen. Luomulihaa ostan aina kun kukkaro kestää, ja monessa muussa asiassa osaan ja pystyn miettimään eettisyttä. Tässä kohtaa valitettavasti juuri nyt ei. En ota riskiä anemian uusiutumisesta, mistä sitten ikinä johtuikaan. 

Vierailija
408/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 eurolla saa kananmunia ja monta kiloa kasviksia ja lihaa. Kaikki on kiinni viitseliäisyydestä. Näköjään kotitaloustunnit meni 99% ihmisiltä hukkaan.

Sanoisin että on mennyt myös matikan tunnit hukkaan. Viitseliäisyys my ass. Teen aivan kaiken ruoan itse, paitsi pastan ostan yleensä valmiina kuivatavarana. Joskus teen senkin itse. 

20 eurolla saa naudanjauhelihaa 2 kg. Kasvava teinipoika, 13- vuotias, syö yhdestä 400g paketista tehdyn jauheliharuoan yksinään yhdellä istumalla. Lisäksi juo litran maitoa ja/tai litran jugurttia päivässä. Pelkästään yhden lapsen MAITOlasku on kuukaudessa 30 euroa. Saatika sitten liha, kasvikset ja hedelmät, ja leipä siihen päälle. Siitä huolimatta että koulussa on yksi ruoka. 

Sydän ja verisuonitaudit alkavat jo lapsuudesta kehitty

No ihan pakko vielä tähän kommentoida. 

"Sydän ja verisuonitaudit alkavat jo lapsuudesta kehittymään, eivät vasta vanhana, kannattaisi vähentää lihan kovaa rasvaa ja korvata osa lihasta kasvirproteiineilla. Samalla säästyy rahaa.  Alla omat kokkailuni.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va"

Tiedän varsin hyvin. En käytä voita tai kermaa ruoanlaitossa lainkaan, vain kasviöljyjä. Yleensä kotimainen rypsi. Suola on mineraalisuolaa. Näin on ollut omasta lapsuudestani saakka, se ei ole mikään uusi juttu (minulle).

Se että on pari kertaa viikossa punaista lihaa ruoaksi, (ja vaikka sitä silloin syökin turhan paljon), tuskin yksinään kaataa ketään sydänkohtaukseen nelikymppisenä. 

Kaikki lapset ovat hoikkia kuten me vanhemmatkin. Esikoisella ruokahalu on noussut yläasteen alettua. Olen hämmästynyt, että se nähdään jotenkin erikoisena. ...ulosantini taisi olla liian yksinkertaistettua, tai ketjussa on vain yksineläjiä. 

Vierailija
409/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänlaatuni laskisi ihan nollaan, jos söisin sadalla eurolla kuussa. Mielummin säästän sen toisen satasen ruokaan ihan mistä tahansa muusta. 

Vierailija
410/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito on täysin turha ja lihottava juoma, varsinkin litra päivässä. Hyvin riittää tölkki viikoksi jos käyttää vain kahviin, janoon juon vettä. 

Vierailija
411/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ennen muutamalla kympillä sai niitä 25 kg riisisäkkejä etnisistä ruokakaupoista.

Niillä todellinen nuukailijakaveri eleli, teki aina vain kylkeen jotain halpaa lihaa jos löysi liputettuna tai kasvislisuketta. 400g jauhelihastakin söi melkein viikon "ei sitä lihaa niin paljon tarvi". Tuollainen säkki kestää yksinäisellä puoli vuotta.

25 kiloa riisiä sisältää 30000 kilokaloria ja normaalin ihmisen kulutus päivässä on 2000. Helpolla laskutoimituksella jaamme 30 tuhatta kahdella tuhannella, niin saamme vastaukseksi 15. Eli parissa viikossa se säkki hupenee. Puoli vuotta se kestää, jos syö muuta.

Vierailija
412/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepyydettyä kalaa kaikissa eri muodoissa perunoiden kanssa, hernekeittoa, kaalilaatikkoa, lihakeittoa kaikki itse tehden. Mutta, alle 100 euroa turha yrittää.

Vierailija
413/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maito on täysin turha ja lihottava juoma, varsinkin litra päivässä. Hyvin riittää tölkki viikoksi jos käyttää vain kahviin, janoon juon vettä. 

Janoon vissyä mutta ruuan kanssa on saatava lasillinen olutta tai punaviiniä. Eihän se muuten ole ateria. Ei ole kaukana se aika kun Suomessa puusta pudottiin.

Vierailija
414/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 kiloa riisiä sisältää 30000 kilokaloria ja normaalin ihmisen kulutus päivässä on 2000. Helpolla laskutoimituksella jaamme 30 tuhatta kahdella tuhannella, niin saamme vastaukseksi 15. Eli parissa viikossa se säkki hupenee. Puoli vuotta se kestää, jos syö muuta.

Aika kova meininki jos 25 kg riisiä menee parissa viikossa yhdellä ihmisellä. 

Ei sitä noin lasketa. 180 g kuivaa riisiä kippoon ja keität, se turpoaa niin, että lautanen tulee täpötäyteen. Riittää 138 päiväksi, eli aika lähelle pääsi edellinen postaaja. 

Vierailija
415/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole pieniruokaisia, minimikaloreilla kituuttavia naisia. Kuten itse olen. Tiedän kyllä miten

Noo lainaus tietenkään ei enää onnistu. Kannattaa teinipojan kanssa ottaa huomioon se, että ylenpalttinen proteiini kuormittaa kehittyviä munuaisia, eli ihan järjettömiä määriiä sitä proteiinia ei kannata antaa syödä. Valitettavasti moni ei tätä tiedä.

Vierailija
416/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilisin, että rikkat. Ja syövät joka päivä itsensä kylläisiksi.

Vierailija
417/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota neuvoa "Käy ostamassa halvalla etnisestä kaupasta" en kyllä tajua. Citymarketista saa riisiä alle euron kilo, etnisistä kaupoista 25kg riisisäkin 39€. Kumpi on halvempi?

(ja siis nyt puhun VAIN hinnasta, en laadusta, joka sekin saattaa olla CM:n valtti)

Vierailija
418/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pastaa, perunaa, puuroa, (usein itsetehtyä) leipää, jogurttia, viiliä, hedelmiä, (lähinnä pakaste)vihanneksia. Herkkujakin tulee välillä ostettua: karkkia, jäätelöä, keksejä. En syö lihaa enkä käytä esim. kahvia. 

Olen melko hoikka, kaloreita ilman liikuntaa palaa varmaan alle 1500 päivässä. 

Nuokin ruuat maksaa enemmän kuin 100 euroa kuussa. 

Vai niin, no sitten on todella outoa että tililtäni menee yleensä vain 90-120€/kk ruokakauppaan. Tässä kuussa olen käyttänyt alle 50€ ruokaan, helppo laskea kun olen käynyt vain kolme kertaa kaupassa.

Vierailija
419/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kova meininki jos 25 kg riisiä menee parissa viikossa yhdellä ihmisellä. 

Ei sitä noin lasketa. 180 g kuivaa riisiä kippoon ja keität, se turpoaa niin, että lautane

Ei. Keittäminen, kippo tai lautanen ei vaikuta riisin energiasisältöön. No keitinveteen vähän erottuu tärkkelystä. Koittakaa nyt vähän skarpata näiden perusasioiden kanssa. 

Vierailija
420/18373 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinipoika voi syödä kilon päivässä jauhelihaa lihomatta. 17% jauhelihassa on 240 kilokaloria sadassa grammassa ja yhtään liikkuva teini kuluttaa 2400, jopa 3000 kilokaloria vuorokaudessa. Vähärasvaista lihaa voi syödä vaikka kaksi kiloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä