Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn 3-4 kertaa viikossa ruokajakelussa, kauppaan menee ehkä 50-70€/kk.
Missähän päin Suomee noin useasti voi käydä ruokajakelussa ? Meri-Lapissa saa käydä ehkä 2 kertaa kk.
Vaikka Varsinais-Suomessa. SPR järjestää ruokajakoja monilla peruskouluilla ja saa käydä vaikka jokaisena arkipäivänä. Kukaan ei laske, eikä kysy mitään.
Vierailija kirjoitti:
20 eurolla saa kananmunia ja monta kiloa kasviksia ja lihaa. Kaikki on kiinni viitseliäisyydestä. Näköjään kotitaloustunnit meni 99% ihmisiltä hukkaan.
Sanoisin että on mennyt myös matikan tunnit hukkaan. Viitseliäisyys my ass. Teen aivan kaiken ruoan itse, paitsi pastan ostan yleensä valmiina kuivatavarana. Joskus teen senkin itse.
20 eurolla saa naudanjauhelihaa 2 kg. Kasvava teinipoika, 13- vuotias, syö yhdestä 400g paketista tehdyn jauheliharuoan yksinään yhdellä istumalla. Lisäksi juo litran maitoa ja/tai litran jugurttia päivässä. Pelkästään yhden lapsen MAITOlasku on kuukaudessa 30 euroa. Saatika sitten liha, kasvikset ja hedelmät, ja leipä siihen päälle. Siitä huolimatta että koulussa on yksi ruoka.
Kaikki eivät ole pieniruokaisia, minimikaloreilla kituuttavia naisia. Kuten itse olen. Tiedän kyllä miten voi syödä kohtuullisesti ja terveellistä ja pienellä rahalla, mutta ei se viitseliäisyydestä tai ruoanlaittotaidoista ole kiinni. Ihmisillä on hyvin erilaisia tarpeita.
Mihin kohtaa pitäisi vetää raja, jos jonkun ruoankulutus on isohko? Kasvuun tarvitsee proteiinia ja eritoten myös rautaa. Suolamakkarat ja eineskinkkusuikaleet ei sitä tarvetta täytä.
Lisään vielä sen, että halvimman paskan ostaminen ei ole myöskään eettistä, jos ei ole ihan pakko ostaa "vapaan kanan munia" niin sitten kannattaa tukea edes vähän eettisempää tuotantoa, ja ostaa luomua tai ulkoilevien kanojen munia, vai mitä.
Ostin ensiasunnon 1978 ja pelkäsin, etten pysty maksamaan lainaa. Ensimmäisen vuoden söin joka päivä lounaaksi kaurapuuroa voisilmällä. Olin iltatöissä ja päivälliseksi ostin evästä kaupasta, leipää ja juustoa tai makkaraa. Kalliita valmisruokia, täytettyjä leipiä, pizzoja yms. ei ollut olemassa. Kun huomasin, että pystyn kustantamaan elämäni ja hoitamaan lyhennykset, aloin syödä monipuolisemmin.
Pastaa, perunaa, puuroa, (usein itsetehtyä) leipää, jogurttia, viiliä, hedelmiä, (lähinnä pakaste)vihanneksia. Herkkujakin tulee välillä ostettua: karkkia, jäätelöä, keksejä. En syö lihaa enkä käytä esim. kahvia.
Olen melko hoikka, kaloreita ilman liikuntaa palaa varmaan alle 1500 päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 eurolla saa kananmunia ja monta kiloa kasviksia ja lihaa. Kaikki on kiinni viitseliäisyydestä. Näköjään kotitaloustunnit meni 99% ihmisiltä hukkaan.
Sanoisin että on mennyt myös matikan tunnit hukkaan. Viitseliäisyys my ass. Teen aivan kaiken ruoan itse, paitsi pastan ostan yleensä valmiina kuivatavarana. Joskus teen senkin itse.
20 eurolla saa naudanjauhelihaa 2 kg. Kasvava teinipoika, 13- vuotias, syö yhdestä 400g paketista tehdyn jauheliharuoan yksinään yhdellä istumalla. Lisäksi juo litran maitoa ja/tai litran jugurttia päivässä. Pelkästään yhden lapsen MAITOlasku on kuukaudessa 30 euroa. Saatika sitten liha, kasvikset ja hedelmät, ja leipä siihen päälle. Siitä huolimatta että koulussa on yksi ruoka.
Kaikki eivät ole pieniruokaisia, minimikaloreilla kituuttavia naisia. Kuten itse olen. Tiedän kyllä miten
Kuinka terveellistä on syödä kenenkään 400g lihaa yhdellä aterialla?? Vaikka kuinka urheilee niin ei mitään järkeä, mielummin ottaa jotain edullista hiilihydraattia lisukkeeksi, jos noin kova ruokahalu ja energiantarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole pieniruokaisia, minimikaloreilla kituu
Esim 400g lihaa = ~80g proteiinia ja ~800kcal.
Mielummin vaikka ottaa siihen 100g lihaa ja kylkeen 400g pastaa = pelkästä pastasta 52g proteiinia ja kaloreita 1400. Sekin jo aina paljon yhdelle aterialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole pieniruokaisia, minimikaloreilla kituuttavia naisia. Kuten itse olen. Tiedän kyllä miten
Miten perustelet järkyttävän lihamäärän syömisen eettiseksi. Lihas kulutetaan ihan likaa ja ilmasto pilaantuu jos kaikki mättäisivät kilokaupalla päivässä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Pastaa, perunaa, puuroa, (usein itsetehtyä) leipää, jogurttia, viiliä, hedelmiä, (lähinnä pakaste)vihanneksia. Herkkujakin tulee välillä ostettua: karkkia, jäätelöä, keksejä. En syö lihaa enkä käytä esim. kahvia.
Olen melko hoikka, kaloreita ilman liikuntaa palaa varmaan alle 1500 päivässä.
Nuokin ruuat maksaa enemmän kuin 100 euroa kuussa.
Nyt tehtiin iso makaronilaatikko ja vieläpä ilman soijaa, hinnoissa T tarkoittaa alesta ostettua, ei punalappua.
10% naudan jauheliha 350g 3,50€ T 1l kauramaito 1,50€ T gluteeniton makaroni 500g 2,50€ 2 isoa sipulia 4 keskikokosta porkkanaa + mausteet 0,50€ 2 munaa 0,30€ = 8,30€
Aikuinen syö 7 ateriaa satsista = Noin 1,20€ ateria maksaa ketsupin kera. Tämä on sentään gluteeniton ja maidoton ateria. Uunin lämmittäminen vähentää vastaavasti okt lämmittämistä, niitä senttejä en huomioinut.
Jos voi käyttää tavallista maitoa ja makarooneja niin hintakin laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydän ja verisuonitaudit alkavat jo lapsuudesta kehittymään, eivät vasta vanhana, kannattaisi vähentää lihan kovaa rasvaa ja korvata osa lihasta kasvirproteiineilla. Samalla säästyy rahaa. Alla omat kokkailuni.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Tuon allekin voi päästä, jos on omavarainen. Maatilalla asuvana on mahdollista syödä käymättä kaupassa. Kaikki kasvikset voi kasvattaa itse ja puutarhassa viljellä marjat. Liha saadaan omista eläimistä, samoin vilja jauhoja varten. Jos juo maitoa niin sitäkin saadaan omasta karjasta. Kalaa pyydetään joesta joka on aivan vieressä. Toki tuohon ei monellakaan ole mahdollisuutta eikä moni taida viitsiä nähdä vaivaa ruoan eteen. Siis alle 100 € onnistuu,
Olen tullut siihen tulokseen että täysin mahdollista. s-kauppojen ilta alesta kaikki lihatuotteet, eli -60%, lidlistä saa riisi 2kg jollain 2.5€, sekä maitotuotteet lidlissä edullisia. perunakin on halapaa sekä banaanit 20snt/kpl
Näin yksin asuvana pihistelijänä aikakin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen että täysin mahdollista. s-kauppojen ilta alesta kaikki lihatuotteet, eli -60%, lidlistä saa riisi 2kg jollain 2.5€, sekä maitotuotteet lidlissä edullisia. perunakin on halapaa sekä banaanit 20snt/kpl
Mä en ole vielä oman kylän s marketissa löytänyt yhtään laputettua tuotetta, vaikka välillä mennyt jo tuntia ennen ilta alea kärkkymään. Ne menee aamusta kaupaksi sillä -30%
Ei täällä ainakaan, juuri eilen sain paikallisesta Salesta kassillisen lihatuotteita pakkaseen viidellätoista eurolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole vielä oman kylän s marketissa löytänyt yhtään laputettua tuotetta, vaikka välillä mennyt jo tuntia ennen ilta alea kärkkymään. Ne menee aamusta kaupaksi sillä -30%
Meidän K-kaupassa on aamupäivällä aina uudet laputetut tuotteet ja käyn silloin poimimassa ne. Melkoista säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa teinipoika olla luokkansa lihavimpia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen : 3 kananmunaa paistettuna, suolaa ja pilkottuja nakkeja paketista ja lisäksi appelsiini mehua (nakit 3€ , kananmunat n.3€ ja xtra appelsiini mehu 1.05. (tästä saa aamiaisen jo 4 kertaa ja nakkeja jää yli)
Kinkkukiusaus
Pirkka peruna-sipulisekoitusta (pakaste)
Pirkka ylikypsää saunapalvikinkkua (pala) tai kinkkusuikaleita
1 tl
suolaa
1/2 tl
mustapippuria
Ruokakerma/kuohukerma (mielestäni parempaa) noin 5€ vuokaan nämä.
(Riittää yksin syötynä ainakin neljälle kerralle)
Iltapala itse tehtyjä sämpylöitä ja tuota kinkkua jos haluaa. Margariinin kanssakin ihania just leivottuna ja todella halpaa ja helppoa jos viitsii.
Seuraavana päivänä italianpataa 2 pussia kaupasta ja 700 grammaa j
"Voi jeesus noita määriä 😂. En usko. Sinulla riittää neljälle kerralle se, mikä itselläni riittää kahdelle. Ja en todellakaan ole lihava enkä himoliikkuja, vaan keskikokoista pienempi, keskiverrosti liikkuva nainen. "
Syötkö oikeasti uunivuoallisesta ruokaa vain kaksi kertaa??
Nautasika 300g 2e, tomaattipurkki 1e. Tuolla selviää jo puoli viikkoa eli kolme päivää 1e leivän kanssa. Teen pannulla ja pistän jääkaappiin. Aina uutena päivänä keitän päivän lisukkeen ja nakkaan päälle osan lihakastikkeesta. Toki mausteet, voita ja pastaa, riisiä pitää olla kaapissa. Joskus ostan euron pakastevihanneksia. Kotimainen lenkki 400g (lihaa ja lihaan verrattavia ainesosia 52%) 1,40€ ja siihen ranskalaispussi eurolla kylkeen, selviää pari päivää.
Kaikenlaisia keittoja yhtä halvalla. Kasviksiin ei ole varaa, mutta vitamiineja syön. Itse syön vain yhden aterian päivässä koska olen yksinäinen työtön nyt, tipuin ansiosidonnaiselta. Kyllä alle kahdella kympillä per viikko hengissä pysyy mutta aikamoista selviämistä on. Hyvä maustekokoelma, aromisuola ja soijakastike auttavat pitkälle. Koskaan ei ole tarvinut pelkkää pastaa ja ketsuppia vetää. Joskus viikonloppuisin repäisen ja teen pizzapellillisen parin halvan lager-oluen kera.
Tällaista on köyhän elämä. Kovin laihaksi käy piiras Suomessa kun taikina vähenee ja slaissin ottajia tulee koko ajan lisää ulkomaita myöten!
Nötköttiä ei pysty yksinasuva syömään peräjälkeen päivittäin purkillista enempää, alkaa tökkiä. Vaikka kaapissa useampia olisikin. Jotain muuta täytyy syödä välillä. Satasella pärjää k8s ostaa ihan perusjuttuja. Mutta kun joskus täytyy täydentääkin varastoa. Kahvi, mausteet, pesuaineet, hygienia, apteekin perusjutut, joku taloustavara jne. Heti laskussa näkyy. Kyllä kuukauden aikana jotain muutakin täytyy ostaa kuin perunaa, makaronia ja halvinta jauhelihaa.
Monilla on täällä todella pieni ruokamäärän kulutus vuorokaudessa, ei kaikille se riitä millään, ellei ole nälkäinen koko ajan. Ei kai sekään ole tarkoituksenmukaista.
Etkö tiedä? Uusavuton? Voit myös googlettaa, "viilin siemen"