Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18549)

Vierailija
3081/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä margariinia saa 0,39euroa/400g?

Täällä on jo todettu, että näiden halvimpien tuotteiden hinnat vaihtelevat kaupoittain ja alueittain tosi rajusti. Oman naapurikaupunkini kaupoissa K-Menu- margariini maksaa Citymarketissa 0,37€/400g rasia, K-supermarketeissa 0,43€/rasia ja K-markettien valikoimaan se ei kuulu.

Täkäläisessä Prismassa halvin margariini on xtran 400g rasia 0,35€, sitäkään ei ole Salessa myytävänä (S-marketista en tiedä, en ole katsonut).

Ske

Vierailija
3082/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaisesti motivoituneet, järjestelmälliset ja eteenpäin pyrkivät ihmiset (eli menestyneet, vakavaraiset, urheilijat jne.) voivat syödä helposti yksinkertaisia ruokia päivästä toiseen pienellä rahalla. Usea superrikaskin tai urheilija valitsee siellä hotellin aamubuffetissa sen tutun kaurapuuron marjasoseella ja kahvin. Helposti ihmistyypit jotka eivät menesty kun aina on jotain vialla eikä oikein mitään jaksaisi tehdäkään niin sortuvat siihen, että pitäisi ostaa niillä viimeisillä pennillä se valmispitsa tai suklaapatukka tms. koska eivät näe pitkänkantaman hyötyjä elämässään. Esim. Vappu Pimiä tekee perheelleen usein ison satsin makaronilaatikkoa tai kasviskeittoa tai pastaa tomaattikastikkeessa, vaikka varmasti koko perhe voisi tilata kotiin ravintolaruokaa päivittäin. Lomalla sitten herkuttelevat ravintolassa, mutta arkena syödään arkiruokaa. Niin syön minäkin ja pysyn vallan mainiosti 100€/kk ruokabudjetissa (joka sisältöä myös pesuaineet ja WC-paperit). Säästän erikseen lomaa varten, jolloin syön ulkona tai ostan kalliimpia raaka-aineita ja varaan myös alkoholiin jonkun summan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3083/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on jo todettu, että näiden halvimpien tuotteiden hinnat vaihtelevat kaupoittain ja alueittain tosi rajusti. Oman naapurikaupunkini kaupoissa K-Menu- margariini maksaa Citymarketissa 0,37€/400g rasia, K-supermarketeissa 0,43€/rasia ja K-markettien valikoimaan se ei kuulu.

Täkäläisessä Prismassa halvin margariini on xtran 400g rasia 0,35€, sitäkään ei ole Salessa myytävänä (S-marketista en tiedä, en ole katsonut).

Ske

Itse ostin just Lidlistä margariinirasian 400g rasvaa 60% (sopii leivän ja puuron päälle, pannulle, leivontaan jne..). Hinta oli 0,37€. Prismassa olen maksanut heidän margariinistaan 0,35€.

Vierailija
3084/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä osa täällä pillastuu, kun puhutaan ruuan proteiinipitoisuudesta. Proteiini ei ole mitään kummallisia lisäravinteita ja patukoita tai proteiiniuskovaisuutta, vaan ihan normaaleja kaupasta ostettavia ruokia, lihaa, kanaa, kalaa, kananmunia, maitorahkaa jne. Moni halvasti syövä karsii näistä ensimmäisenä hinnan takia ja ruokavalio koostuu pääasiassa lähinnä hiilihydraateista. Toki esim. kaurahiutaleissa ja leivässä on hieman proteiinia, mutta ei niistä ole koko päivän tarvetta täyttämään, varsinkaan jos yhtään liikkuu.

Liikkumattomillekin ihmisille suositellaan 1,1-1,3 grammaa proteiinia päivässä per painokilo, mikä vastaa 60 kiloiselle n. 70 g proteiinia päivässä. Nuorempana keho kyllä sietää varmasti puutetta, mutta iän myötä lihasmassan määrä vähenee ja vanhuksena voi olla liikkumisen kanssa isoja haasteita, kun lihasmassaa ei ole enää jäljellä riittävästi. Liiallisella pihistelyllä ruuassa voi olla hyvinki

Pitäisiköhän alkaa käyttää vanhanaikaisesti taas termiä "valkuaisaine", kun tosiaan tuntuu olevan yleistä, että proteiinit kuvitellaan pulvereiksi ja patukoiksi. Lisäksi jotkut kuvittelevat lisäksi että kyseessä ovat bodarien käyttämät hormonivalmisteet. Auta armias tätä kansansivistyksen tasoa.

Vierailija
3085/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitäisiköhän alkaa käyttää vanhanaikaisesti taas termiä "valkuaisaine", kun tosiaan tuntuu olevan yleistä, että proteiinit kuvitellaan pulvereiksi ja patukoiksi. Lisäksi jotkut kuvittelevat lisäksi että kyseessä ovat bodarien käyttämät hormonivalmisteet. Auta armias tätä kansansivistyksen tasoa."

Tätä itsekin ihmetellyt. Ihan viralliset ravintosuosituksetkin kyseenalaistetaan, vaikka kyllä näihin on kerätty paljon dataa ja faktaa ammattilaisten puolesta. Sitten täällä tiedetään yhden artikkelin perusteella, ettei urheilijat mitään proteiinia syö, vaan kotiruokaa. En minä ainakaan yhden artikkelissa esitetyn ruuan perusteella tiedä mistä kaikesta urheilijan koko päivän energiansaanti koostuu. 

Vierailija
3086/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kuussa ruokaan on mennyt noin 160€ rahaa, siitä noin 30€ herkkuihin joita riittää ainakin kolmeksi kuukaudeksi. Lihaa on huhtikuun puoliväliin vähintään. Eilen hain toisen 60€ kuorman. Kommentoin aiemmin 66€ ostoksistani. Herkut tulossa postissa fiksuruoalta. Vihanneksia todennäköisesti pitää ostaa vielä pääsiäisen alla tai jälkeen. Pakastimeen vielä mahtuu joten seuraan tarjouksia ja haen jos on tosi halpaa. Toivottavasti huhtikuussa tarvitsee hakea vain pieniä täydennyksiä. Syön siis yleensä 2x päivässä lämpimän ruoan, joskus kolmesti eli lisäksi esimerkiksi iltapalan. Paino tippuu hyvin hitaasti kun ei pysty paljon liikkumaan. Rahaa tulee seuraavan kerran huhtikuun lopussa.

Vierailija
3087/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikn kovin moni täällä nostaa tapetille kun joku yrittää antaa edullisia ruokavinkkejä että Tuo on vain yksi ateria jne. Täällä on rajallinen kirjoitustila ja vaatisi kovasti vaivaa jokaisen kirjoittaa koko kuukauden kaikki syömiset hintoineen näytille, niin suosittelen perehtymään Instagram-tiliin Kolmiokuudelle. Hän erittelee siellä viikon ja kuukauden perheen ruoat monen vuoden ajalta. Aina on pysynyt budjetissa vaikka jossain vaiheessa ruokailijoita oli 2 aikuista + 4 lasta eli kuusi ihmistä ja ruokabudjetti oli 400€/kk. Terveellistä ja monipuolista kotiruokaa syövät. Etsikää kohokohdista vaikka niitä 20€/viikossa ruokavinkkejä, joissa eritelty jokainen ruoka ja hinta. Jos siis tuntuu vaikealta pitää ruokabudjetti siinä satasessa kuussa. Kaikkien ei tietenkään tarvitse, mutta jos haluaa rahaa säästää niin kyllä se on toteutettavissa pienellä vaivannäöllä ja herkuista luopumalla.

Vierailija
3088/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 kcal/päivä, pelkkää lihaa syömällä saa hieman alle 141 eurolla kuukauden kalorit jos ostaa halvinta sika-nautaa.

Sitten on toki koiran sika-nautajauheliha jota syömällä n. 50 euroa kuukaudessa riittäisi, ja pelkkää lihaa syöden.

Vierailija
3089/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä alehamsterin noin viikon ostokset:

savusaunapalvi 200 g, ulkokananmunia 10 kpl, kiovan kana ja muussi, kirjolohikeitto, punajuurisalaatti, valio rasvaton raejuusto 200 g, broilerin iso paistisuikale sitruunapesto 350 g, täysjyväkauralimppu 520 g, nämä 60 %, yht. 10,74 e.

Hevikkilaatikko 2 e: appelsiini, päärynä, 5 luumua, 2 persiljaa, 2 pikkuchiliä, parsakaali, kymmenkunta uutta perunaa.

Tarjous/normaalihinta, tomaattimurska, cocktailpiirakka 1,35 kg, mandariinejä 650 g, yht. 4,02 e, Nuo kaikki yhteensä 16,76. Lisäksi kotimaista kilon lammaspaisti 60 %, 8,44 e. Ajatus että pakkaseen ja yhdessä syötäväksi pääsiäisenä. Se mukaan lukien 25,2 e. Tomaattimurskan hinta muuten lähikauppa 0,43 e, toisessa lähikaupassa olisi ollut se 0,85 e.

Ruokalistalla lisäksi mm varastosta keittoja (keittoja ainakin kasvissose, miso ja lämminkuppeja) niiden kanssa noita cocktailpiirakoita raejuustomunavoilla.

Vierailija
3090/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1400€ kk ja nelihenkinen perhe. 

Vierailija
3091/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlin margariini maksaa 0,28.

Vierailija
3092/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on taito, jota pitää opetella. Ikävää jos vanhemmat eivät ole lapsiaan siihen opettanut mutta vielä aikuisenakin on mahdollisuus oppia säästämään. Niin ruoassa, elämiskustannuksissa ja muun muassa liikkumisessa. Ottakaa rahatile seurantaan ja saatatte yllättyä, miten se monivammainen varhaistyöeläkkeelle jäänyt tyyppi saa joka kuukausi säästöön rahaa elämän pienillä (ja suurilla) valinnoilla. Jos et ole valmis muuttamaan elämänkatsomustasi niin aina voi luovuttaa että njääh, en mä pysty. Valitan jatkossakin kun rahat ei riitä. Mutta suosittelen miettimään niitä valintoja! Elämänlaatu paranee kummasti ihan vain silläkin, että ostaa kaupan ranskalaispussin sijaan perunoita ja tekee itse ne ranskalaiset. Pienistä puroista jne.

Vierailija
3093/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikn kovin moni täällä nostaa tapetille kun joku yrittää antaa edullisia ruokavinkkejä että Tuo on vain yksi ateria jne. Täällä on rajallinen kirjoitustila ja vaatisi kovasti vaivaa jokaisen kirjoittaa koko kuukauden kaikki syömiset hintoineen näytille, niin suosittelen perehtymään Instagram-tiliin Kolmiokuudelle. Hän erittelee siellä viikon ja kuukauden perheen ruoat monen vuoden ajalta. Aina on pysynyt budjetissa vaikka jossain vaiheessa ruokailijoita oli 2 aikuista + 4 lasta eli kuusi ihmistä ja ruokabudjetti oli 400€/kk. Terveellistä ja monipuolista kotiruokaa syövät. Etsikää kohokohdista vaikka niitä 20€/viikossa ruokavinkkejä, joissa eritelty jokainen ruoka ja hinta. Jos siis tuntuu vaikealta pitää ruokabudjetti siinä satasessa kuussa. Kaikkien ei tietenkään tarvitse, mutta jos haluaa rahaa säästää niin kyllä se on toteutettavissa pienellä vaivannäöllä ja herkuista luopumalla.

Ollaanko me seurattu samaa tiliä? Juuri korotti ruokabudjetin 500 euroon, on lisäksi ollut erillinen herkkubudjetti ja rahaa otetaan välillä lisää ensi kuun budjetista ja milloin mistäkin. Suurin osa lapsista on alle kouluikäisiä, eikä sen ikäisillä ruuan menekki ole niin suurta vielä ja lasten tarpeista kitsastellaan koko ajan esim. kunnon kenkien suhteen. 

Ei kaikkea somessakaan kannata ihan kirkkain silmin uskoa. Tilin sisällössä esiintyy niin paljon ristiriitaisuuksia, minne hävisi vähin äänin jouluna yrityksen piikkiin hankitut 500 euron ruokakaupan lahjakortit? Ylilaudan aihevapaalla on kyseistä tiilistä enemmänkin keskustelua, eikä niin ylistävää.

Vierailija
3094/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, en lue ylipalstaa, en tiedä mikä tilanne nyt on. Mutta ainakin pari vuotta sitten niin jossain vaiheessa itseasiassa ruokabudjetti perheelle tais olla 300€ 2 aikuista+2 teiniä+2 taaperoa + vauva (jota ei nyt lasketa henkilöksi). Mies otti aina kotoa eväät myös töihin. Silloin ei hänellä vielä ollut yrittäjän tuloja vaan Kelan rahoilla eli. Nykyisin kun mies ja toinen teini muutti muualle niin on tehnyt hurjasti työtä ja nostanut siksi ruoka ja herkkubudjettiaankin. Toki joissain tuotteissa ruoan hinta myös noussut. Mutta pointti: että sieltä vanhoista kohokohdista saa erinomaisia vinkkejä esim. 0,10€ paloihin ja 0,60€ päivällisiin. Tavallista ravitsevaa kotiruokaa ilman ylimääräisiä turhakkeita tai karkkeja. Kaikkea ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti, vaan voi poimia vinkkejä jotka sopii itselle.

Vierailija
3095/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ske

Itse ostin just Lidlistä margariinirasian 400g rasvaa 60% (sopii leivän ja puuron päälle, pannulle, leivontaan jne..). Hinta oli 0,37€. Prismassa olen maksanut heidän margariinistaan 0,35€.

Hei, Lidlin hinnat on myös osoittautuneet mysteeriksi! Ei ole eka kerta kun huomaan niiden heittelevän.

Lidlin oma oranssissa rasiassa oleva 60% margariini 400g maksoi 7.3.2024 Helsingin Kampin Sähkötalon Lidlissä 0,28.

Tänään 20.3.2024 sama margariini samassa myymälässä maksoi 0,25.

Aikamoinen ero jos jossain maksaa 0,37. Teidän Lidlissä hinta on siis 48% kalliimpi!

Mäkin muistan, että Lidl on joskus mainostanut, että heillä on kaikissa myymälöissä samat hinnat. Mitä ilmeisimmin tämä ei pidä paikkaansa.

Vierailija
3096/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ske

Lidlin oma oranssissa rasiassa oleva 60% margariini 400g maksoi 7.3.2024 Helsingin Kampin Sähkötalon Lidlissä 0,28.

Tänään 20.3.2024 sama margariini samassa myymälässä maksoi 0,25.

Aikamoinen ero jos jossain maksaa 0,37. Teidän Lidlissä hinta on siis 48% kalliimpi!

Mäkin muistan, että Lidl on joskus mainostanut, että heillä on kaikissa myymälöissä samat hinnat. Mitä ilmeisimmin tämä ei pidä paikkaansa.

Lidl mainosti laskevansa hintoja, joten toi Kampin Lidlin hinnanlasku sopisi siihen. Mutta olen kanssa ollut siinä luulossa, että kaikissa Lidleissä on samat hinnat?

Vierailija
3097/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Kolmio kuudelle-tilin pitäjä on sen verran härski tyyppi, etten lue enää riviäkään hänen kirjoituksiaan missään.

Tienaa todella hyvin, mutta nostanut silti asumistukea:

https://www.iltalehti.fi/talous/a/c4cef39c-c89b-4972-b6e0-621d733ba7a7

Vierailija
3098/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maksaahan se jos ostat mämmit, lampaat ja pashat kaupasta valmiina hurjalla kilohinnalla vaikka voisi edullisesti valmistaa myös itse.

----

Itse haluan myös opettaa lapset kokkaamaan ja näytän esimerkillä, ettei sitten aikuisena tarvitse ostaa sitä kallista valmista ja säästyy rahaa myös muuhun."

Ihanaa! Kertoisitko mämmireseptisi ja ohjeet ihan alusta loppuun. En näet ole koskaan vielä tehnyt itse mämmiä. Vielä varmaan pääsiäiseksi ehtisi.

T: nim. Neuvoista kiitollinen

Vierailija
3099/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Maksaahan se jos ostat mämmit, lampaat ja pashat kaupasta valmiina hurjalla kilohinnalla vaikka voisi edullisesti valmistaa myös itse.

----

Itse haluan myös opettaa lapset kokkaamaan ja näytän esimerkillä, ettei sitten aikuisena tarvitse ostaa sitä kallista valmista ja säästyy rahaa myös muuhun."

Ihanaa! Kertoisitko mämmireseptisi ja ohjeet ihan alusta loppuun. En näet ole koskaan vielä tehnyt itse mämmiä. Vielä varmaan pääsiäiseksi ehtisi.

T: nim. Neuvoista kiitollinen

Perinteinen mämmiresepti löytyy vaikka Marttojen sivuilta. Hyvin ehtii valmistua kun laittaa tekeytymään edellisenä päivänä. Itse valmistan Kotiliesi-sivuston ohjeilla.

Vierailija
3100/18549 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kehotti minua jo aikaisemmin ottamaan mallia kolmio kuudelle- somevaikuttajasta, Ja nyt uudestaan samanlainen "vinkki". EN todellakaan sitä tee! Täysin sietämätöntä ja kestämätöntä touhua. Kävin joskus kauan sitten katsomassa, ja siinä vaiheessa esitteli niitä tosi pikkusummilla tehtyjä ruokia. Joiden lisäksi sitten oli perheelle herkkubudjetti, joka sisälsi jukurtit, vanukkaat (vai oliko rahkat), karkit, sipsit, taisi olla jossain appelsiinimehukin siinä kategoriassa... Joka periaatteessa tuplasi perheen energiansaannin. Mutta mitä enemmän luki, sitä enemmän hämärää siinä oli.

Mä olen itse maksanut neljän lapsen äitinä pois yht. 200 000€ velat (asuntolaina ja myöhemmin remonttilaina), eikä mulla ole tarvetta änkeä Kauppalehteen kertomaan, että miten huijaan instaani lukevat ihmiset maksamaan minulle itsestäänselvyyksistä.

Ja nuo vinkit ovat tulleet nyt ihan lähiaikoina, joten joko tänne on tullut kolmio kuudelle-kirjoittajan fani tai sitten hän itse on laittanut mainonkampanjan pystyyn.

Ske (joka EI ryhdy somevaikuttajaksi, jos se vaatii sekä tavallisten ihmisten että kelan huijaamista)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi