Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18536)
Vierailija kirjoitti:
N. 500€ menee kuukaudessa ruokaan mutta syönkin terveellisesti eli rasvaista lihaa ja eläinrasvaa. Rasvaista jauhelihaa (20% rasvaa), entrecotea ja toisinaan rasvaista kalaa kuten lohta voissa paistettuna. Käytännössä kuluu n. 400g lihaa päivässä tällä hetkellä.
Eikö ala tökkiä? Syötkö ollenkaan hiilihydraatteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipominen tulee tosiaan kalliiksi, jos kaapista ei löydy ennestään mitään ainesosia. Jos makeaa haluaa vain yhden kerran annoksen, niin edullisempaa on ostaa jokin parin euron hintainen tuote suoraan kaupasta, kuten mutakakku vaikka syntymäpäiväkahvitteluun. Jos toki tietää, että leipoo jatkossakin niin sitten kannattaa satsata rahaa ainesosiin.
Just näin. Aina toitotetaan miten köyhän kannattaa leipoa niin säästää. Ei kannata. Sämpyläpussinkin saa kaupasta parhaimmillaan eurolla kun taas pelkät jauhot maksaisivat enemmän. Sama koskee makeita leivonnaisia. Ennemmin ostan sen euron suklaapatukan kuin leivinjauhetta, ruokasoodaa, kaakaojauhetta, suklaata, tuorejuustoa, sokeria jne. jne.
Eikö kuitenkin ole aika normaalia että varastossa pidetään esimerkiksi leivinjauhetta, kaakaojauhetta, suklaata ja s
Ei välttämättä. Jos noille ei normaalisti ole käyttöä niin turhaan vanhentuvat kaapissa. Itse en esim. käytä sokeria juuri mihinkään, suklaan ja munat syön sellaisenaan. Osalla voi olla rahat myös niin tiukilla ettei noihin ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyn 3-4 kertaa viikossa ruokajakelussa, kauppaan menee ehkä 50-70€/kk.
Mutta jos ei halua olla loinen, niin miten sitten pärjää alle 100 €/kk ruokakuluissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä on tämä verkkokaupoista otetut hinnat ja neuvominen asiassa, jossa ymmärrys on netin hakukoneiden takana. Surullista.
Jos EI laita verkkokauppojen hintaa, niin sitten huudetaan, että ei oo totta, ei tuolla hinnalla saa ostettua.
Hitto kun sulle ei kelpaa mikään, mutta et ole kyllä itse kertaakaan esittänyt vaihtoehtoisia malleja. Saisiko niitä nyt tähän ihan vaihtelun vuoksi?
Katsos, se sun ongelmasi on, ettei ole käytännön kokemusta. Eli yksi sulta puuttuu ja sen mukana kaikki, sano räätälikin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä on tämä verkkokaupoista otetut hinnat ja neuvominen asiassa, jossa ymmärrys on netin hakukoneiden takana. Surullista.
Mä en ihan tajua mikä tässä on ongelma.
Mä ainakin pystyn useiden lähikauppojeni hinnat katsomaan netistä. Ihan myymäläkohtaisesti. Ja kyllä minä katsonkin. Teen ostoslistan äpillä. Mulla on käytössä Listonic johon laitan hinnat myös. Näin voin helposti vertailla eri kauppojen hintoja.
Listoniciin pystyy laittamaan kilohinnan ja se paitsi laskee kauppalaskun loppusumman, myös se kilohinta helpottaa vertailua.
Tämä sinun ilmauksesi "ymmärrys netin hakukoneiden takana" kertonee, että sinulla ei taida ymmärrystä riittää eri kauppojen hintojen vertailuun.
Ikävä kyllä, kaikki kaupat, kuten Lidl, ei julkaise netissä hintojaan kattavasti. Mutta juuri sen takia äpillä tehty kauppalista on hyvä. Voin verrata esim. Lidlin hintaa paikan päällä naapurikaupan hintaan jonka olen äppiin näpytellyt.
Jos täällä joku kysyy vaikka tietyn tuotteen hintaa, on ihan relevanttia tsekata se netistä, "Helsingin Triplan Prismassa tuote x on 1,23 euroa". Miksi se on sinusta säälittävää?
Oletko ihan ajan tasalla nykymenossa muutenkaan? Mulla on nyt K-Ruoan mobiilietuna (siis siellä säälittävässä "verkkokaupassa" internetissä) lempikahvini Tumma Löfbergs hintaan 2,99. Menenpä illemmalla hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin pystyn useiden lähikauppojeni hinnat katsomaan netistä. Ihan myymäläkohtaisesti. Ja kyllä minä katsonkin. Teen ostoslistan äpillä. Mulla on käytössä Listonic johon laitan hinnat myös. Näin voin helposti vertailla eri kauppojen hintoja.
Listoniciin pystyy laittamaan kilohinnan ja se paitsi laskee kauppalaskun loppusumman, myös se kilohinta helpottaa vertailua.
Tämä sinun ilmauksesi "ymmärrys netin hakukoneiden takana" kertonee, että sinulla ei taida ymmärrystä riittää eri kauppojen hintojen vertailuun.
Ikävä kyllä, kaikki kaupat, kuten Lidl, ei julkaise netissä hintojaan kattavasti. Mutta juuri sen takia äpillä tehty kauppalista on hyvä. Voin verrata esi
Vau, ihan tekniikka apuna. Oletpa näppärä.Mutta silti et käsitä mikä merkitys tuotekuvauksella on.
Tässä alehamsterin noin viikon ostokset:
täyslihanakki 516 g, kylmäsavulohi 136 g, rosso pollo feta picante pizza, vihreä coleslaw 250 g, punajuurisalaatti 400 g, milano salami 100 g, 20 vapaan kanan munaa, chicken wingfest soul survivor 445 g, savuporojuustokeitto, 8 kpl rouhesämpylöitä, riitan herkku mozzarella, maustamaton tuorejuusto, philadelphia vs-yrtit tuorejuusto, 2 kpl fontana grilloumijuusto, arla hurmaava juhlajuusto 500 g, nämä 60 % yht. 25,62 e. Neljä viimeistä tuotetta ns kausipoistoja, joilla parasta ennen päiväys maaliskuun loppu - kesäkuu.
Tarjous/normaalihinta: neulamuikkuja 480 g, 6 kpl banaaneja, hk maksamakkara 300 g, parrano juustolastu 80 g, miniluumutomaatteja, pizzamauste, yht. 6,94 e. Kaikki yhteensä 32,56 e.
Neljän viimeisen viikon ostokset yhteensä: 96,05 euroa.
"Vau, ihan tekniikka apuna. Oletpa näppärä.Mutta silti et käsitä mikä merkitys tuotekuvauksella on."
No en todellakaan 😂 Mitä ihmeen tekemistä tuotekuvauksella tässä on. Juu, en käsitä, oikeassa olet.
Vierailija kirjoitti:
täyslihanakki 516 g, kylmäsavulohi 136 g, rosso pollo feta picante pizza, vihreä coleslaw 250 g, punajuurisalaatti 400 g, milano salami 100 g, 20 vapaan kanan munaa, chicken wingfest soul survivor 445 g, savuporojuustokeitto, 8 kpl rouhesämpylöitä, riitan herkku mozzarella, maustamaton tuorejuusto, philadelphia vs-yrtit tuorejuusto, 2 kpl fontana grilloumijuusto, arla hurmaava juhlajuusto 500 g, nämä 60 % yht. 25,62 e. Neljä viimeistä tuotetta ns kausipoistoja, joilla parasta ennen päiväys maaliskuun loppu - kesäkuu.
Tarjous/normaalihinta: neulamuikkuja 480 g, 6 kpl banaaneja, hk maksamakkara 300 g, parrano juustolastu 80 g, miniluumutomaatteja, pizzamauste, yht. 6,94 e. Kaikki yhteensä 32,56 e.
Miniluumutomaatit viikon ainoa tuore vihannes? Eineksiä suurin osa ruokavaliosta, päivää kohden tulee aika runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa näillä syömisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisten lapset saavat aterian tarhassa ja koulussa. Ei näitä voi verrata keskenään ja toisaalta, syöhän se lapsi vähemmän kuin aikuinen. Tosin jos olisi vielä pieniä lapsia, niin heidän ruokakuluissaan en todellakaan säästelisi tarjoamalla pelkkää makaroonia, saatikka että syöttäisin heille sieniä joka päivä. Opiskelijat saavat myös halvan lounaan, jolla voi korvata osan ruokakuluistaan.
Opiskelijalounas maksaa melkein kolme euroa, siitä tulee liki kuusikymppiä kuukaudessa, ja viikonloppuisin sitä ei pääse syömään. Moni opiskelija joutuu jättämään tuetun lounaan väliin, koska se on liian kallis.
Perheellisellä voi olla pari-kolme teiniä kotona, joista jokainen syö enemmän kuin perheen kaksi aikuista
1 munakoiso n 550g, 1 sipuli, 1 iso porkkana, purkki tomaattimurskaa, pari valkosipulin kynttä, 2 rkl voita (ei vegaaniversio), halvin juustoraaste, paketti lasagnelevyjä. Mausteita mitä kotoa löytyy
Foodie. fi 6,52€ mutta lasagnelevyjä jää yli. Eli 6€
Vierailija kirjoitti:
"Vau, ihan tekniikka apuna. Oletpa näppärä.Mutta silti et käsitä mikä merkitys tuotekuvauksella on."
No en todellakaan 😂 Mitä ihmeen tekemistä tuotekuvauksella tässä on. Juu, en käsitä, oikeassa olet.
No selitetään: jos vertailet jotain kilohintoja niin se ei kerro sulle siitä tuotteesta mitään. Yleensä halvemmissa tuotteissa on myös vähemmän ainesosia, se puuttuva määrä on korvattu lisäämällä sinne jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä, kaikki kaupat, kuten Lidl, ei julkaise netissä hintojaan kattavasti. Mutta juuri sen takia äpillä tehty kauppalista on hyvä. Voin verrata esi
Ainakin Prisman myymälähinnat on ihan samat kuin Foodie.fi katsottuna. En ymmärrä mikä ongelma??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisten lapset saavat aterian tarhassa ja koulussa. Ei näitä voi verrata keskenään ja toisaalta, syöhän se lapsi vähemmän kuin aikuinen. Tosin jos olisi vielä pieniä lapsia, niin heidän ruokakuluissaan en todellakaan säästelisi tarjoamalla pelkkää makaroonia, saatikka että syöttäisin heille sieniä joka päivä. Opiskelijat saavat myös halvan lounaan, jolla voi korvata osan ruokakuluistaan.
Opiskelijalounas maksaa melkein kolme euroa, siitä tulee liki kuusikymppiä kuukaudessa, ja viikonloppuisin sitä ei pääse syömään. Moni opiskelija joutuu jättämään tuetun lounaan väliin, koska se on liian kallis.
Perheellisellä voi olla pari-kolme teiniä kotona, joista
Voi vattu tota lainausta!!
Mutta tämä siis sille joka epäili ettei kasvislasagnea saa tehtyä 6 eurolla. Halvemmallakin pääsee mutta mun resepti:
1 munakoiso n 550g, 1 sipuli, 1 iso porkkana, purkki tomaattimurskaa, pari valkosipulin kynttä, 2 rkl voita (ei vegaaniversio), halvin juustoraaste, paketti lasagnelevyjä. Mausteita mitä kotoa löytyy
Foodie. fi 6,52€ mutta lasagnelevyjä jää yli. Eli 6€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniluumutomaatit viikon ainoa tuore vihannes? Eineksiä suurin osa ruokavaliosta, päivää kohden tulee aika runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa näillä syömisillä.
Mä lasken myös nuo salaatit rehuiksi ja banaanitkin. Käytän erittäin niukasti suolaa ruuanvalmistuksessa muuten, joten en hätkähdä noista suolapitoisuuksista. Eineksiksi lasken noista pizzan ja keiton. Ja kuten olisi pääteltävissä, niin nuo kausipoistojuustot tulen syömään pitkän ajan kuluessa, tuskin ostan juustoja ensi kuussa.
Grilloumista tai halloumista pidän omenahillon kera, tein sitä syksyllä mm inkiväärillä maustettuna, hillo-marmeladisokeria jotta vähäsokerinen. Muutenkaan tämä aika ei enää ole oikein otollinen tuoreille vihanneksille ehkä paprikaa lukuunottamatta, joten ennemmin pakasteita. Seuraavaksi sesonkiin taitaa tulla vasta parsa keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi syödä sieniä koska mulla on trehaloosi-intoleranssi. Oikein harmittaa!
Olen tuloksetta yrittänyt etsiä tietoa sienistä joiden trehalaasipitoisuus olisi alhainen.
En ole löytänyt. Enkä myöskään tietoa siitä, oliko jokin valmistustapa joka pilkkoisi sienisokerin ja mahdollistaisi näin sienten syömisen.
Olisiko kenelläkään sieni-intoilijalla tietoa asiasta?
Herkusienissä ei ole juuri lainkaan sienisokeria, niitä voi syödä.
Opiskelijalounas 2.95 joka päivä, viikonloppuisinkin. Ja lounaalla istun pitkään, menen vasta klo 12 jälkeen ja tankkaan kaikki välttämättömät ravintoaineet, vitamiinit, hivenaineet: eli lihaa/kalaa/kanaa, päivittäin monipuolinen salaatti/raastepöytä, leipää, levitteitä, useampi lasi maitoa/piimää.
Sitten kotona aamu-ja iltapuuro. Omatekoisia keittoja pakasterasioihin: kasvissosekeitto, hernekeitto. Välipalan halpa hedeltä: banaani tm. Ilman opiskelijalounasta olisin aliravittu. Opiskelijaravintolan ulkopuolella syöty ruoka ravintoarvoltaan köyhä ja yksipuolinen
mutta em. Keinolla pysyy budjetissa 100€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalounas 2.95 joka päivä, viikonloppuisinkin. Ja lounaalla istun pitkään, menen vasta klo 12 jälkeen ja tankkaan kaikki välttämättömät ravintoaineet, vitamiinit, hivenaineet: eli lihaa/kalaa/kanaa, päivittäin monipuolinen salaatti/raastepöytä, leipää, levitteitä, useampi lasi maitoa/piimää.
Sitten kotona aamu-ja iltapuuro. Omatekoisia keittoja pakasterasioihin: kasvissosekeitto, hernekeitto. Välipalan halpa hedeltä: banaani tm. Ilman opiskelijalounasta olisin aliravittu. Opiskelijaravintolan ulkopuolella syöty ruoka ravintoarvoltaan köyhä ja yksipuolinen
mutta em. Keinolla pysyy budjetissa 100€/kk.
Onko teillä tuolla lounaalla rajoitettu proteiinin määrä vai saako syödä vapaasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No selitetään: jos vertailet jotain kilohintoja niin se ei kerro sulle siitä tuotteesta mitään. Yleensä halvemmissa tuotteissa on myös vähemmän ainesosia, se puuttuva määrä on korvattu lisäämällä sinne jotain muuta.
Mitähän ainesosa puuttuu tarjousbroilerin rintafileistä (naturel)? Entä naudan 10% jauhelihasta?
Entä vaikkapa vehnäjauhoista tai hiivasta?
Entä maidosta ja voista?
Sulle ruoka ilmeisesti tarkoittaa ultraprosessoituja valmisteita. Mä teen ruokaa raaka-aineista. Se, että vertailee eri kauppojen hintoja, ei tarkoita sitä etteikö tietäisi mitä ruoka sisältää.
Nää jutut on ainakin mulle kuusikymppiselle ihan peruskauraa. Myös ne äpit ja mobiilisovellukset. Ne "verkkokapat" juunou!
Itku tulee kun huomaa että jo 20 vuoden ajan on sitä viimeistä kymmentä senttiä jahdattu joka nakkipaketista, mutta norttiin on mennyt 300e kuussa.
Ehkä edes vähän vähemmän on mennyt ruokaa ja herkkuja eikä paino-ongelmia ole ollut. Ja valtion pohjaton kita ainakin kiittää.
Ilon kautta siis eteenpäin.
Eikö kuitenkin ole aika normaalia että varastossa pidetään esimerkiksi leivinjauhetta, kaakaojauhetta, suklaata ja sokeria, noilla ihan hyvä säilyvyys.