***Vuoden ensimmäistä viikkoa SUURPERHE odottajille***
Heipat vaan kaikille. Nyt on sitten joulut ja uudet vuodet vietetty ja uusi vuosi lähtenyt käyntiin. Meillä molemmat juhlat vietettiin rauhallisissa merkeissä kotona. Raketit tuli ammuttua ja jaksoin jopa valvoa puoleen yöhön asti :) Hyvin on tullut myös syötyä ja nyt olisikin aika alkaa hankkiutua eroon näistä nesteistä, joita eiliset nakit ja ranskalaiset toivat tullessaan :)
Mitenkäs muiden uuden vuoden juhlinta sujui? Entäpä Leannan reissu?
ON: Viime perjantaina kävin kunnallisessa np-ultrassa ja siellä kaikki näytti olevan ok. Minulla vain on tuon lasketun ajan osalta pientä vääntöä neuvolan terveydenhoitajan kanssa. Siis niin, että kun kävin silloin alkuraskauden ultrassa yksityisellä, jossa saatiin la:ksi se 6.7. , niin sepä ei nyt neuvolalle kelvannutkaan. Terkka halusi, että neuvolan oma lääkäri np-ultrassa tarkistaa la:n. No, ultraa tehdessään lääkäri ensin alkuun sanoi heti itsekin, että kyllä tämä vauva on sen viikon isompi kuin kuukautisista laskettuna. Mutta ei sitten kuitenkaan muuttanut virallisesti neuvolakorttiin tuota päivämäärää, vaan totesi, että olkoon la se, minkä kone ekalla neuvolla käynnillä antoi, eli 15.7. Mutta kun tuo la ei ota huomioon edes minun lyhyttä kiertoani, vaan laskee sen 28 vrk:n mukaan. Muuten minulle on oikeastaan ihan sama, mikä se paperilla oleva la on, mutta meillä kun kaikki lapset ovat syntyneet enemmän tai vähemmän ennen la:ta, niin olisi enemmän kuin loogista, että tuo ensimmäisen ultran mukainen la olisi se oikea. Sitä paitsi, eikös se ole aina tarkempi, mitä aiemmin la on määritelty? Onneksi minulla on ensi viikolle varattuna aika samalle yksityiselle, jolla alkuraskauden ultrassa kävin, joten menen nyt sitten vielä sinne ja pyydän häntä vielä katsomaan. Varasin tuon ajan nimittäin jo ennen kuin tiesin, että täällä kuntakin tarjoaa np-ultran.
Pikku juttu sinällään siis, mutta näin raskaushormoneiden vallassa ärsyttää suunnattomasti :)
Jep, mutta nyt annan vuoron muillekin ja yritän itsekin jatkossa olla aktiivisempi kirjoittelija.
Misti ja katras
Kommentit (35)
Ei vaan mitään uutta raportoitavaa.
Istuin viikko sitten matkamme takia noin 2000km autossa ja se jos joku vaati hetkisen palautumista=)
Neuvolassa olin tänään ja kaikki ok.
Painoa oli tullut liki 7 viikossa vain 3 kg mihin olin tyytyväinen.
Vauva voi hyvin ja syke oli vahva.
Huomiseksi sain nla lääkäriajan ja saan tietää mitä autossa istuminen saanut aikaan kohdunsuulla vai onko mitään=)
Hiukan kyllä veikkaan että on jotain aikaansaanut....
L+5+rv 28+
Kiitos tuesta! Sitä varmaan tarvitaan. Tänään kerroin ystävälleni ja hän totesi suoraan että aivan kamalaa nyt täytyy kyllä varmaan abortoida...Ja sitten kannustusta sen suuntaan. Ei siis ollut mitään mahdollisuutta tai tilaa sille että asia voisi olla positiivinen. Mistä tämä johtuu!?? Miten se keltään muulta on pois tai häiritsee? Ystävänikin totesi että juuri olet saamassa omaa aikaa ja jotain muutakin kuin lapsia. Mulla on ystäväpiirissä vai yhden tai kahden lapsen perheitä.
Juuri olin saanut itse jotenkin mielen positiivisemmaksi niin sitten tällaisia kommentteja. Jotenkin en vaan voi edes ajatella aborttia mikähän mussa on vikana:) Toisille se on niin helppo ratkaisu ainakin ulospäin mutta mä olen niin jotenkin luonnonmukaisuutta kannattava että mä en vaan kestäisi sitä että tahallisesti elämää tuhoaisin. Ei siinä mitään, musta abortti on hyvä oikeus mutta musta ei ole siihen.
Sitä lapsien kasvua ja aikuisuutta olenkin miettinyt ja se kai se " juttu" onkin miksi tällaiseen rumbaan lähtee.
Hei ja oletteko kuulleet uudesta tutkimuksesta jonka mukaan viisi lasta tai enemmän synnyttäneiden naisten dementiasairauksien ja kohdunkaulan syöpien riski on huomattavasti pienempi kuin muiden:)
Ja siitä seuraavaan aiheeseen. Miten pidätte kropastanne huolta näin raskausaikana? Onko jollain tietoa löystyykö lantionpohja enemmän mitä enemmän synnyttää tms. Vai onko se sama pukkaako kaksi vai kuusi lasta?:) Joteskin nyt pelottaa että viimeistään tämän raskauden myötä emätin löystyy ja rinnat venyy ainakin metrin:) No ne nyt on jo menetetty tapaus sillä olen imettänyt kaikkia lapsiani vuoden ja nyt tätä kuopusta imetän vieläkin jonkin verran. Tosin nyt huomaa että poika on alkanut vieroksuaman ja oliskohan maidon maku muuttunut...Nyt saisiskin jo lopettaa ja jos ei lopeta niin vieroitan muutaman viikon päästä.
Mukavaa illan jatkoa!
Pränsi + 4 + rv4+:)
nyt se vuosi sitten vaihtui. Meillä meni joulun alus, joulu ja välipäivät oksennustaudin kourissa. Tauti kävi läpi ensin meidät vanhemmat ja sitten ripotellen kaikki neljä lasta :( Tunnelmat olivat aika apeat, mutta onneksi vanhempani ' antoivat luvan' tulla suunnitelmien mukaisesti heille, sillä kotona olisi seuraksi jäänyt typötyhjä jääkääppi ja lasten lahjatkin olivat jo mummolassa. Vanhempani olivat sitten uudenvuoden aattona oksetaudissa :( No menihän se joulu noinkin... Ei ainakaan tarvinnut juosta sukulaiselta toisella vaan oltiin ihan rauhassa monta päivää. Uusi vuosi vaihdettiinkin sitten jo omilla kotikonnuilla kavereiden luona ja mukavaa oli.
Oma olo on jo pikkuisen alkanut parantua, ällötys ja öllötys ei ole ihan jatkuvaa. Eilen oli neuvola ja paino oli edelliskerrasta laskenut 100g, joten siinä oli aihetta juhlaan. Ihmeissäni tuosta hieman olin, sillä jouluruokaa kuitenkin söin ihan hyvin monena päivänä... ja suklaatia myös... No en minä valita :) Muuten neuvolasta jäi vähän paha maku suuhun, sillä sydänääniä ei saatu kuuluviin vaikka täti yritti kauan. Viikkoja eilen oli 11+3 ja olisin jo odottanut jumpsutuksen kuuluvan... Enkä tietenkään löytänyt aiempia nlakortteja, että olisin saanut katsoa miten muilla äänet kuuluivat. Tiedänhän minä ettei ne äänet vältsi vielä kuulukaan, mutta kun aiemmin olleissa kahdessa keskenmenossa sikiö on menehtynyt juuri 12 viikon tietämillä, niin siksi on hiukan epävarma olo. Ens ti on nt-ultra ja sinne nyt sitten jännitän ja koitan olla ajattelamatta koko asiaa ennen sitä...
On jännä olo, kevät lukukausi alkoi ja nyt sitten pitäisi ennen kesää saada gradu ja loput opinnot valmiiksi. Nytköhän se opiskelu tosiaan sitten loppuisi??? :) Hommaa on ihan kiitettävästi, mutta onneksi gradu on jo aika hyvällä mallilla. Nämä kelit vaan ovat niin kuppasia, että virtaa en itseeni saa sitten niin yhtään. Miksei voi olla maa valkoinen ja aurinko paistaa!!!??? MIKSI!!! :D
No olinpas minä taas masentava... No on tässä onneksi jotain ihanaakin edessä, sillä mies on lähdössä työmatkalle kauas karibialle ja minä pääsen matkaan mukaan. Kuukausi vielä pitäisi malttaa odottaa ja sitten olen kyllä viikon ihan vaakatasossa ja luen jotain hömpänpömppää koko ajan ja syön ja makaan ja syön ja makaan :D
Pienoinen ongelma on se, että mistä saan kesävaatteita alaosastolle tähän aikaan? Omat ei mene enää päälle ja ei nyt millään viittis shortseissa vetskari aukikaan kuljeksia... Varmaan sitten kuljen kietaisuhamonen päällä aamusta iltaan koko viikon :)
Mutta omasta puolestani toivotan myöskin kaikille uusille ja vanhoille suurperheellisille hulinaista ja hyvää uutta vuotta! Teen lupauksen, että koitan kirjoitella enemmän ja ei-masentavia juttuja :) On tosi kiva kuulla muiden isolapsisten perheiden elämästä, sillä lähipiirissäni olen ainut näin ' hullu' :D Kommentteja olen monenlaisia minäkin tästä vitosesta saanut, mutta kateelliset kyykkyyn ;)
-mammaxneljä
Itse olin tänään ekaa päivää töissä, mies aloittaa huomenna. Onneksi vasta ensi viikolla alkavat säännölliset kuviot eskarin myötä. Tuntuu, että lähipiirissä kaikki ovat niin tuskastuneita lomaan ja siihen, että muksut on kotona tappelemassa, etten kehtaa edes sanoa, miten olen lomasta nauttinut. =) Meillä lapset ovat leikkineet ihanasti koko kolmikko. On ollut hauska seurata, miten leikki saattaa jatkua koko päivän muuttaen vain välillä muotoaan. Tappeluita on ollut vähemmän, kun ei ole sitä kriisivaihetta, joka on aina esikoisen kotiuduttua eskarista ja etsiessään paikkaansa leikeissä. Tuntuu vaan joskus siltä, että lapsista on oikeus valittaa, mutta jos menee sanomaan, että nauttii arjesta kotona lasten kanssa niin se ei ole hyväksyttävää. Ja sama pätee myös mieheen eli on ok valittaa, miten kamalaa on, kun mies on lomalla koko ajan kotona, mutta se, että viihtyy miehen kanssa kotona on outoa. =) Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Joulukiloista oli jotain juttua. Itselleni ei sellaisia nyt tullut, vaikka ihan hyvin ruoka ja jopa suklaakin (tosin melko hillitysti) maistuivat. Paino on tippunut pari kiloa ekasta neuvolasta ja siinä jouluajan pysynyt. Olen joskus aiemminkin täällä sanonut, että mulle ei raskausaikana kiloja kerry helposti. Imetysaikana niitä taas tuntuu tulevan ihan tyhjästä. Olisikohan hormoneilla jotain vaikutusta tuohon painon kertymiseen?? Lasten myötä " normaalipaino" on hilautunut sinne juuri ja juuri normaalin ylärajoille, imetysaikana se käy yleensä ylipainon puolellakin.
Imetysaikana pitäisi jaksaa olla tarkkana syömisen kanssa, kun tuon taipumuksen tietää, mutta käytännössä silloin niin paljon muutakin ajateltavaa, ettei siihen jaksa panostaa...
Omasta voinnista sen verran, että olo on hyvä. Raskautta ei juuri huomaa mistään. Liikkeitä odotan jo kovasti, mutta vielä saa odotella... Nautiskelen nyt tästä oireettomasta välivaiheesta. Ultran jälkeen on ollut rauhallinen olo, vaikka riskit toki tiedän. Töissä pitäisi kai kertoa ja päättää millaisen äitiysloman aion pitää. Osa-aikatyö kun tarjoaa mahdollisuuksia vauvankin äidille. Ensi viikolla juttelen asiasta esimiehen kanssa. Jospa asiat selkiytyisivät vähän.
Mukavaa viikon jatkoa!
Meiramiina
Huomasin että mammax4 on tekemässä gradua. Itse olen samassa tilantessa(diplomityö). Mistä aiheesta olet ajatellut sen tehdä? Mun aihe liittyy työpsykologiaan ja aloittaa pitää heti ensi viikolla kun pienimmät menee taas loman jälkeen hoitoon. Tosin mulla on keväälle vielä muutamia sivuaineen kursseja mutta enköhän saa hommaa valmiiksi alkusyksyyn mennessä.Tsemppiä! Tai eipä varmaan tarvitse kovasti tsempata kun lasten kanssa tekee...:)
No nyt hajoaa koira omaan oloonsa. Pitää mennä ulkoiluttamaan. Jatkan taas paremmalla ajalla.
-Pränsi+4tenavaa+rv5+
(jestas en muista kuinka noi rv:t lasketaan...)
Kävin tänä aamuna ultrassa. Laskettuaika siirtyi parilla päivällä eteenpäin, eli on nyt 26.7. Viikkoja siis tasan 11 tänään. Olo on ihan ok jos ei pääse nälkä tai väsy yllättämään ja maha pullahtaa iltaa kohden valtavaksi. Arvelin jo että vaikka vitoset olis mahtunut, mutta onneks ultrassa ei löytynyt kuin yksi. Olis aika rankka saada monta kerrallaan. Näin sentäs kerkee totutella aina isompaan sakkiin.
Nyt pitää alkaa katsomaan mitä suuhunsa pistää. Joulu ja uusi vuosi on tullut syötyä ihan ähkyyn koko ajan. Ja minulla ei ole haluja olla kauhea valas loppuraskaudessa, siitä kun ei ole iloa kenellekkään. Täytyy pysyä vetreänä että jaksaa kantaa ja hoitaa näitä pikkuisia kotona.
Tsemppiä kaikille odottajille ja masuasukeille!!
T: Ulmeri+6+masuasukki rv 11
Meinasin ensin kirjoittaa, että huomenta, mutta päivähän nyt jo on. Tuppaa taas tämä rytmi kääntymään ihan hassuksi näin lomalla. Illalla ei väsytä ja luen kirjaa sängyssä puolille öin ja sitten vielä yleensä valvon aamuöisen vessareissun jälkeen tunnin, pari. Aamu onkin sitten jo pitkällä, kun ylös päästään. Meillä onneksi lapsetkin nukkuvat näin lomalla aamusta vähän pidempään.
MammaXneljä: menipä teillä pyhät sairastaessa :( Kurjaa. Minä en mitään kamalampaa tiedä, kuin tuo vatsatauti. Se on jo siitäkin niin inha, että se yleensä ei säästä ketään. Onneksi olette jo toipuneet.
Meiramiina: meillä on tuo kilo asia sitten ihan eri päin. Minulla siis tulee raskausaikana painoa jo ajatuksestakin, mutta vastaavasti imetys sitten vie niitä. Kummallisia ovat naisten kropat :)
).( Eilen kävin sitten siinä toisessa ultrassa sen lasketun ajan vuoksi. Ja kyllä tämä lääkäri (joka siis oli ultraamassa silloin varhaisraskauden ultrassakin) sai viikot juuri päivälleen samaan linjaan sen ensimmäisen ultran kanssa. Eli la on edelleen se 6.7. Lääkäri kirjoitti vielä neuvolallekin lausunnon, josta tuo päivä näkyy (teki sen kyllä jo viimeksikin), ja muutti sen neuvolakorttiinkin. Ihmetteli kyllä hänkin kovasti, että eivät neuvolassa lääkärin toimesta sitä muuttaneet, sillä 9 päivän heitto esim. siinä tilanteessa, että raskaus sattuisikin menemään yliajalle, voi olla ratkaiseva. Siis lähinnä siinä kohtaa, kun/jos joudutaan tutkimaan istukan mahdollista rappeutumista. Lääkäri kertoi törmänneensä tapauksiin, joissa la oli määritelty vähän sinne päin ja sitten ihmeteltiin vauvan synnyttyä, että miksi vauva voi niin huonosti. Ja silloin kyseessä ollut siis paljon enemmän yliaikainen vauva kuin oikeasti olikaan. Joten minä elän nyt sitten tämän mukaan ja katson, mitä terveydenhoitaja on mieltä ensi viikolla neuvolassa. Mies oli sitä mieltä, että hyvä syntymäpäivä voisi olla se 070707 :)
Ensi viikolla pitäisi koulun jatkua, mutta lukujärjestyksistä ei ole tietoakaan. Kummallisen myöhään ne meillä tulevat. Mutta me olemme kyllä nyt taipuvaisia kallistumaan siihen suuntaan, että minä jään enemmän tai vähemmän kotiin jo nyt kevääksi. Jonkun kesken olevan kurssin suoritan loppuun, mutta muuten jatkan sitten myöhemmin. Ei se koulu sieltä mihinkään katoa.
Juu, mutta nyt lähti kuopus alakertaan, joten minä seuraan perässä. Palailen myöhemmin lukemaan muiden kuulumisia ;)
Misti rv 13+6
Meillä meni joulu ja uusivuosi vieraita kestitessä. Hirveesti ei siis ehtiny ihan puhtaasti oleilla vaan, mutta mitään mainittavaakaan en kyllä tehnyt. Eniten harmittaa etten ehtinyt lukea, kun sitä eniten joululta odotin. Kolme kirjaa sain lahjaksi ja nyt odottelisin, että jossakin välissä ehtisin niitä lukea. Kaikki pyyhkeet ja lakanat on tullu pestyä mitä talosta löytyy, sen verran on ollu käyttöä... Tänään aloitin siivoilemaan joulukoristeita ja juttuja pois.
tänään kävin äitipolilla tarkastuksessa ja kaikki näyttäis olevan hyvin. A-vauva on jalkatarjonnassa, painoarvio 500g ja B-vauva rt:ssa, painoarvio 535g. Sydän molemmilla ok, samoin kasvoissa ei ainakaan halkioita näkynyt. Maha on valtavan kokoinen, Jouluna tuli varmaan 2kg painoa ja nyt kyllä täytyy olla tarkkana syömisten kans. Painoa tullu yhteensä vajaa 7kg ja kun ylimääräistä oli jonkin verran ennen raskautta, niin on lopussa niin hankala olla jos kovin paljon tulee vielä.
Autoa ollaan katsottu ja kai sitten käännytään volkkarin pikkubussin kannalle. niitä on yhdeksän hengen malleja ja tavaraakin mahtuu vielä kyytiin. Nyt ei vaan olla päätetty, että vaihdetaanko ykkös vai kakkos auto isommaksi. Täytyy katsella mitä tulee vastaan.
Kuopus heräilee päikkäreiltä, täytyy hakea se pois. Muut lapset onkin ulkona, niin olis ihanan hiljainen hetki ollu. Kuopus ollu kipeänä tämän viikon, niin on aika kärttyinen...
Pipsa+5+kaksoset rv22+6
PS. onnittelut uusille plussaajille. Onnittelut myös tuplaodottajalle, nimimerkkiä en nyt muista. Paljon sulla on viikkoja?
Niin ja vielä kysymys: Onko kellään käytössä tuplarattaita? Jos on, niin minkä merkkisiä ja ootteko tykänny. Kertokaa huonoja ja hyviä puolia. Meillä ollu aina Emmaljungat, mutta nää kupuksen rattaat ai oo ollu niin hyvät ku aikasemmin olleet, niin ajattelin jotain muuta merkkiä. Ora ois ainakin kapeampi ja siksi kiinnostais..
Siis Pyrytyttöhän se oli, joka myös odotti kaksosia. En ehtinyt kunnolla lukea viestejä, kun kiireellä itse kirjoittelin. Ja olihan ne viikotkin siellä viestissä. Puhuttiinko sulle ultrassa mitään kaksosten mahdollisesta identtisyydestä? Meillä ei oo identtiset kaksoset kysymyksessä, vaan kummallakin on omat istukat ja pussit ja kaikki. Silloiin ei kai pitäisi myuita suurempia riskejä olla, kuin että kohtu voi alkaa supistelemaan aikaisemmin, kun lastia on niin paljon. Mutta kuitenkin suurin osa kaksosraskauksista menee hyvin loppuun asti.
Pränsillä on kyllä aika hurja tuttu jos abortista alkaa puhumaan, kun toinen kertoo raskaudesta. Huh huh. Mulle ei sentään sitä oo kukaan ehdottanu, vaikka paljon kaikenlaista ihmiset kyllä töksäyttelevät. Siksi ei hirveesti haluta mainostaa raskautta, vaikki nyt kyllä huomaa jo ilman mainostustakin:) Mulla ois huomenna entisten koulukavereiden kans ruokailu, mutta hirvittää kyllä nekin kommentit mitä sieltä on tulossa, vaikka ystävällistä ja mukavaa porukkaa onkin. Ja kilojen kannalta kannattais kyllä jättää moiset ruokailut väliin. Vaikka vapaailta oiskin ihana.
Mutta nyt tää mamma lähtee jatkaan siivousta.
Pipsa
Hauskaa, että täällä on kaksikin tuplaodottajaa. Kaksoset ovat tosi mahtava, vaikkakin työllistävä juttu. Isossa perheessä huisketta riittää muutenkin ja kaksoset tuovat siihen lisänsä. Toisaalta isossa perheessä on totuttu kaikenlaiseen, joten vähästä ei hätkähdetä... Voimia ja iloa odotukseen!
Pränsi puhui koiran ulkoiluttamisesta ja joku muukin on tainnut joskus mainita koirasta. Onko teillä suurperheisillä paljon lemmikkejä? Millaisia? Meiltäkin löytyy vanha koiraherra, joka kuului perheeseen jo ennen miestä ja lapsia. Kissaa lapset haluaisivat ja täällä maalla se voisi ihan hyvä lemmikki ollakin, mutta toistaiseksi on jäänyt hankkimatta, kun sen kuskaaminen mukana on hankalampaa kuin koiran. Koirakin rajoittaa jonkin verran menemisiä, vaikka vanha ja kaikkeen tottunut koira sopeutuu monenlaisiin paikkoihin. Kaikkialle vaan ei voi koiraakaan ottaa, eikä meillä ole lähellä sille hoitajaa. Emme toisaalta sitten kovasti reissaakaan muualla kuin sukulaisissa, jotka onneksi ottavat koirankin vastaan. Lapsille lemmikki on ihana asia, mutta juuri tuon sitovuuden takia miettisin uuden lemmikin ottoa pitkään. Toivottavasti tuo vanhus on ilonamme vielä pitkään eikä uuden lemmikin hankintaa tarvitse miettiä...
Omassa olossa ei erityistä mainittavaa. Uni taitaisi olla taas tarpeen.
Voikaahan paksusti!
Meiramiina 11+6
Meillä ei ole kuin yksi lemmikki,Rasmus,kohta 8v nöffi.Lapsille hirmu tärkeä,ja hiukan hirvittää mitä sitten kun siitä aika jättää.
Rasmus on ulkokoirana,kun ei viihdy paksun turkin kans sisällä,kun lämmitetään puulla.Meillä on ihana naapuripariskunta,jotka on hoitaneet koiraa jos olemme esim. viikonlopun poissa kotoa.
Pidemmillä reissuilla mun vanhemmat on hoitaneet koiraa,esim nyt joulukuussa oltiin Thaimaassa reilun vko,niin mun isä oli koululaisten ja eskarilaisen kans kotimiehenä ja samalla hoiti koiran,mukana meillä oli reissussa vain taapero.
Tänään tuli pariin otteeseen kamalan huono olo,onnex se meni nopeasti ohi.Jatkuva ällötys sen sijaan näyttää hiljalleen hellittävän.
Lumina ja Lahja rv 9+0
Ihanaa, kun vihdoinkin tuli lunta, heti on paljon valoisampaa ja mukavamman näköistä. :)
Pipsa_75 kyseli minun kaksosraskaudesta. Ultrassa eivät osanneet sanoa, onko lapset identtisiä vai eivät, mainitsi istukasta, että se on joko yhteinen tai yhteenkasvanut. Toisaalta, olin kaksosista niin pöllämistynyt ja yllättynyt, että osa lääkärin puheista taisi mennä aivan ohi korvien! ;) Täytyy yrittää kysellä seuraavassa ultrassa tarkemmin. Ensi viikolla on ensimmäinen lääkärineuvola, toivottavasti kaikki on hyvin.
Ja sitten niistä lemmikkieläimistä; meillä ei ole mitään, vaikka lapset kyllä haluaisivat koiran. Kovasti yrittävät suostutella minua, mutta minä en halua yhtään eläintä, ainakaan toistaiseksi.
Painoa tuli joulun aikaan 1,5kg ja aivan syömällä sain kaikki kerättyä. Raskauskiloja ei ole vielä tullut, mutta maha on kyllä muutamana päivänä tuntunut huomattavasti suuremmalta kuin aiemmin. Omat housut mahtuu vielä jalkaan, mutta tiukimmat olen jo laittanut kaapin perälle, kun niissä ei ole mukava olla. Ja olo on välillä ollut sen verran kehno, ettei mikään saa puristaa mahasta ollenkaan.
Nyt lähden nukkumaan. Hyvää yötä kaikille!
T. pyrytyttö ja vauvelit rv 12+5 (tai kohta 6...)
Pipsa:Kyselit tuplarattaista. Meillä on Brion tuplat ja tykkään niistä. Ne ovat pienemmät ja mahtuvat siis pienempään tilaan (auto) kuin Emmaljungat. Emmaljungat ovat kyllä tukevat työntää siis tukevammat eli jos käytät enemmän rattaita kävelyissa niin suosittelen Emmaljungia sillä esim sohjossa ne kulkevat kevyemmin. Mutta jos taas shoppailet (tekeekä suurperheelliset sitä lainkaan:)) ja käyt kaupungilla niin silloin kandee ostaa noi Briot.
Misti: Mä olen huomannut saman asian tuon lasketun ajan kanssa. Olen ratkaisuut asian niin että käyn yksityisellä ultrassa aina ennen kuin meen neuvolaan ja pyydän heitä merkkaan lasketun ajan korttiin. Se on ihan totta sitten jos mennään yliajalla niin lasketulla ajalla alkaa oikeasti olla merkitystä.
Lemmikeista oli kyselyä. Meillä niitä riittää. Meillä on kaksi koiraa, kissaa ja hevonen. Hevonen on mun aarre ja pitkän ajan unelman täyttymys ....ja nyt pitää lopetella ratsastaminen piakkoin...on kyllä aika luopumisen tuska kun hepokin joutuu vähälle liikunnalle.
Nyt pitänee taas lopetella. Kuopus tyhjensi tän kirjoituskentän jo kertaalleen kun juuri olin kirjoitellut pitkät pätkät. Kolmonen vaatii aaamupalaa.Hauskaa päivän jatkoa kaikille masukkaille!
-Pränsi+4+rv5
Huh, mikä liskojen yö takana! Näin ihan kamalia painajaisia useaan otteeseen ja heräilin sitten niihin. Yhdessäkin minun piti vetää pienen tytön hattu vessanpöntöstä alas ja huhomasinkin vetäneeni koko tytön :( Naurattaa nyt, mutta oli kyllä niin todellinen uni yöllä. Kuuhulluus kai minua välillä vaivaa. Siis nythän on ollut täydenkuun aika ja silloin usein minulla unet ihan outoja. Samoin tämä raskaus selvästi vaikuttaa uniin. Olenkohan ainut näin kummallinen?
Lemmikeistä oli puhetta. Meillä on elokuusta asti ollut koira. Ostimme tarkoituksella täysikasvuisen poikakoiran, jotta ei tarvitse opettaa pentua sisäsiistiksi ja juoksuajoiltakin vältytään. Koira on pian 2v tiibetinspanieli ja on kyllä osoittautunut hyväksi hankinnaksi :) Pitää lapsista, niin kuin edellinen omistaja lupasikin.Ei myöskään ole kova haukkumaan eikä riehumaan. Esikoisesta on ottanut emännän itselleen, mutta esikoinen koiraa meillä eniten toivoikoin, joten hyvä niin. Talosta löytyy myös 2 marsua ja 1 kääpiöhamsteri. Lomien aikana mummolat tulevat onneksi apuun ja pääsemme kotia pidemmälle aina silloin tällöin.
Onpa mukava kuulla teidän tuplaodottajien tuntoja välillä. Itselläkin on joka raskauden alussa käynyt tuo vaihtoehto mielessä, mutta toistaiseksi yksi kerrallaan on meidän perheen väkiluku lisääntynyt :) Tsemppiä kuitenkin molemmille oikein kovasti!
Pränsi: minä olisin myös ehdottomasti halunnut sen la:n jo ekan ultran jälkeen siihen neuvolakorttiin merkityksi, mutta kun en ollut vielä käynyt neuvolassa silloin, niin eihän minulla mitään korttiakaan ollut :) Ihmettelin vain suuresti sitten eka neuvolakäynnillä, kun terkka uskoi ennemmin konettaan, kuin asiantuntijan lausuntoa :/ Mutta nyt saavat puhua neuvolassa, mitä tykkäävät, minä uskon " omaa" lääkäriäni :)
Ja nyt on lähdettävä perunamuusin tekoon. Iltapäivällä lähdemme siskolleni kyläilemään.
Kuulumisiin!
Misti rv 14+0
Ja Pränsille(olikohan se nyt niin ... :)) Nyt varmasti on ja tulee olemaan rankkaa...sitä ei voi kieltää. Mutta itse ajattelen aina myös tulevaa, kun lapset ovat koulussa ja ehkä jopa aikaa,kun he ovat aikuisia. Mikä sen ihanampaa kun on aina joku lähellä! Viidestä lapsesta tuskin kaikki karkaa australiaan.... auttoiko yhtään!
Meille siis neljäs tulossa, mutta tuskin viimeinen...
No sitten vähän vauvaan...vai voiko sitä jo vauvaksi sanoa 14+5 viikoilla?
Vähän on pientä supistelua ollut, kuten aiemmistakin. Ihan vaaratonta...mutta kuitenkin.
ja jos nyt en han väärin ole tulkinnut niin ihan kuin pieni pömpiäinen olisi potkaissutkin automatkalla....ihanaa!!!! Pian se alkaa oikein kunnolla. :)
Lapset olivat onnellisia uutena vuotena saadessaan syödä herkkuja ja pidellessään sädetikkuja! Raketitkin olivat upeita, mutta kyllä nuo sädetikut taisivat viedä 4 ja 2veen sydämet!
Laskettelimme myös parina päivänä himoksessa koko perheen voimin. No 10kk tosin nukkui vaunuissa, mutta muuten. Minäkin uskaltauduin minimäkeen, mutta peikkomäki oli jo vähän liikaa, koska pelkään etten vain masun kanssa kaatuisi. Sain itse laskemalla vähän hillittyä 2veen vauhtia. Syöksylasku kun on meidän Veeran pravuuri! Oli ihmisiä alla tai ei... Veikko 4v. osaa laskea jo niin ettei tarvitse huolta kantaa.
uusi vuosi vaihtui siis ihanasti ulkoillen ja raketteja paukutellen. Sauna extremeäkin koettiin, kun lämmitettiin rantasauna johon ei talvella tule edes vettä!
Masujen kasvua ja rauhaisaa eloa tähän vuoteen kaikille!