Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***Vuoden ensimmäistä viikkoa SUURPERHE odottajille***

01.01.2007 |

Heipat vaan kaikille. Nyt on sitten joulut ja uudet vuodet vietetty ja uusi vuosi lähtenyt käyntiin. Meillä molemmat juhlat vietettiin rauhallisissa merkeissä kotona. Raketit tuli ammuttua ja jaksoin jopa valvoa puoleen yöhön asti :) Hyvin on tullut myös syötyä ja nyt olisikin aika alkaa hankkiutua eroon näistä nesteistä, joita eiliset nakit ja ranskalaiset toivat tullessaan :)

Mitenkäs muiden uuden vuoden juhlinta sujui? Entäpä Leannan reissu?

ON: Viime perjantaina kävin kunnallisessa np-ultrassa ja siellä kaikki näytti olevan ok. Minulla vain on tuon lasketun ajan osalta pientä vääntöä neuvolan terveydenhoitajan kanssa. Siis niin, että kun kävin silloin alkuraskauden ultrassa yksityisellä, jossa saatiin la:ksi se 6.7. , niin sepä ei nyt neuvolalle kelvannutkaan. Terkka halusi, että neuvolan oma lääkäri np-ultrassa tarkistaa la:n. No, ultraa tehdessään lääkäri ensin alkuun sanoi heti itsekin, että kyllä tämä vauva on sen viikon isompi kuin kuukautisista laskettuna. Mutta ei sitten kuitenkaan muuttanut virallisesti neuvolakorttiin tuota päivämäärää, vaan totesi, että olkoon la se, minkä kone ekalla neuvolla käynnillä antoi, eli 15.7. Mutta kun tuo la ei ota huomioon edes minun lyhyttä kiertoani, vaan laskee sen 28 vrk:n mukaan. Muuten minulle on oikeastaan ihan sama, mikä se paperilla oleva la on, mutta meillä kun kaikki lapset ovat syntyneet enemmän tai vähemmän ennen la:ta, niin olisi enemmän kuin loogista, että tuo ensimmäisen ultran mukainen la olisi se oikea. Sitä paitsi, eikös se ole aina tarkempi, mitä aiemmin la on määritelty? Onneksi minulla on ensi viikolle varattuna aika samalle yksityiselle, jolla alkuraskauden ultrassa kävin, joten menen nyt sitten vielä sinne ja pyydän häntä vielä katsomaan. Varasin tuon ajan nimittäin jo ennen kuin tiesin, että täällä kuntakin tarjoaa np-ultran.

Pikku juttu sinällään siis, mutta näin raskaushormoneiden vallassa ärsyttää suunnattomasti :)

Jep, mutta nyt annan vuoron muillekin ja yritän itsekin jatkossa olla aktiivisempi kirjoittelija.

Misti ja katras

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kun täällä on kaksosodottajia, minä niin aina toivon sellaisia itselleni!!! :) En ole vielä saanut ja onnellinen olen tähänkin tilanteeseen, että yksi kerrallaan... Kaksi vauvaa vaan kerralla olisi NIIIIN ihanaa!!!!

Tosi paljon teille onnea!!!

Tublarattaista sen verran, että meillä oli x-adventuret ja ne oli tosi hyvät! Siksi muodossa oli, että myin ne juuri ja tilaan uudet samantyyppiset, mutta vaaleansiniset(ihan mun lempiväri!!!) Tilasin nuo x-adventuret hollannista ja ne maksoi 299. Ilmakumipyörillä ja molemmat istuinosat sai täysin maakuulle . Helpot ja kevyet! Nyt tilaan happy baby merkkiset, ihan saman hintaiset, mutta saan samalla myös 2makuupussia(maksavat tietysti erikseen), kun vauvalle ja kuopukselle ei tule kuin se 1v4kk ikäeroa niin uskon Viljonkin vielä kesällä nukkuvan vaunuissa.

Kävin aamulla työkkärissä, kun ilmoittauduin työttömäksi ja eiköhän mulle heti lyöty käteen työpaikkailmoitus...iiik! En ollut ajatellut töihin menoa vaan ajattelin elellä onnellisesti liiton päivärahoilla(hyi minua). Sillain olen ollut muutenkin äitiyslomien välit eikä kukaan ole tarjonnut raskaana olevalle töitä, mutta nyt sitten kun kolme lasta ja maha kasvaa niin töitä löytyy!!!!

Kaikki siis hoitoalalla. Työpaikka olisi syöpäpotilaiden terminaalihoitoa. Pääasiassa kivunlievitystä ja perustarpeissa auttamista. Reflexologin töitä en nyt täksi ajaksi juurikaan aloittele. Tarkoituksena on avata toiminimi seuraavan äitiysloman jälkeen ja aloittaa työt kotona.

Tuolta syöpäpotilaiden luota luvattiin maanantaina soitta jos pättävät minut ottaa. Kerroin kyllä hyvin selkeästi tilani ja sen etten voisi tehdä töitä kuin iltaisin ja viikonloppuisin, joten katsotaan... Toivon ettei soita!

Minkälaisissa taloissa muuten asutte?

Meillä on talostamme valmiina 4h ja keittiö. Neljän lapsen kanssa se varmaan ihan ok? Ylös saa pari huonetta lisää ja onkin mietitty vähän rakennus anjankohtaa, sillä tässä vähän kyselen teidän muiden koemuksia tilasta. Alas on kevään aikana valmistumassa yksi iso 20neliön tv huone, mikä tuo tietenkin osaltaan avaruutta ja sit sinne tulee khh, pari vaatehuonetta, pesuhuone, sauna ja eteinen. Onhan nekin " tilaa" , mutta miten on makuuhuoneiden laita? Varsinkin kun eka tai toka menee kouluun?

Mä en ymmärrä mun mahaani. Olin jo tuntevinani liikettä, mutta nyt ei piiitkään aikaan mitään ja tuntuu että on vain lpösö maha? Onhan se vähän kasvanut mutta ei liioin. Kaikki muutkin oireet on hävinneet. Onko tämä vain tyyntä myrkyn edellä vai muistanko liian tarkasti edellisen raskauden pahoinvoinnin jota jatkui aina pitkälle yli 20viikon.

Nyt siis rv15+ ....toivottavasti?

Hyvää viikonloppua kaikille!

Vierailija
2/35 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestipä tuo siirtyminen tuolta vauvakuumeisista tänne odotuspuolelle kauan! Viikkoja nyt tasan 8, aluksi ei asiaa jotenkin " uskonut" (kun ei yhtään tuntunutkaan missään) ja sitten iskikin se pahaolo ja väsymys, ei vaan jaksanut lainkaan. Muutaman kerran olen kyllä käynyt lukemassa pinoa, mutta kirjoitella en aiemmin jaksanut.

Osa porukasta onkin tuttuja tuolta kuume-puolelta, mutta aika paljon uusiakin löytyy. En löytänyt mistään esittelypinoa, liekö sellaista ollenkaan? Olemme hieman päälle 30-kymppisiä miehen kanssa, lapsia nyt neljä, t97, t99, p02 ja p05. Asumme pääkaupunkiseudulla, mies töissä, minä kotona lasten kanssa. Tai oikeastaan minäkin olen nyt töissä, kun mulla yksi hoitolapsi (meidän kuopuksen ikäinen). Toimin siis yksityisenä pph:na. Kaksi vanhinta jo koulussa, kolmonen kerhossa 4x viikossa iltapäivisin, joten onneksi jää vähän omaa lepoaikaakin kun pienet nukkuvat samaan aikaan päiväunia ja nuo koululaiset eivät niin paljon enää äitiä tarvitse. Kunhan on kotona, kumpikaan ei kyllä viihdy yksikseen.

Oma olo tällä hetkellä aika kauhea. Joulu meni ihan kivasti, mitä nyt ei oikein jaksanut syödä (varsinkaan suklaata), ja uuden vuoden aattona sitten oksentelin pari kertaa. Saattoi kyllä olla vatsatautiakin, kakkonen oksensi pari päivää aiemmin. Ihmeteltiin vain kun ei muihin tarttunut, sanovat että tuo noro jota nyt on liikkeellä tarttuisi tosi herkästi. Oma olo edelleen aika huono, oksentanut en ole, mutta pari kertaa tänäänkin kävin jo kokeilemassa että tulisiko. Ei se kyllä taitaisi auttaa mitään. En oikein tiedä mitä söisin (ei oikein mitään tee mieli), liikaakaan ei voi syödä, siitäkin tulee paha olo. Saas nähdä kuinka mun käy kun hoitolapsi tulee taas ensi viikolla, tällä viikolla ollutkin vielä aika helppoa kun on saanut levätä sohvalla ja katsellut kun lapset leikkii keskenään. Välillä lämmittänyt jotain sapuskaa... Onneksi on taas viikonloppu edessä, mies hoitaa kiitettävästi koko hoidon silloin.

Täällä oli parikin kaksostenodottajaa, tuplaonnittelut teille! Itsekin olen salaa haaveillut joskus kaksosista, mutta en kyllä ehkä nyt niitä kuitenkaan haluaisi. Hassua vaan, kun joka kerta ekassa ultrassa on sanottu että (vain) yksi asukki löytyy, niin pienenpieni pettymys on käväissyt mielessä. Tiedän että raskausajan riskit ovat ihan toiset kuin yksösodotuksessa, ja ei se vauvojenkaan hoito ihan herkkua olisi, mutta joku pieni epärealisti takaraivossani silti välillä toivoo pieniä kaksosia meille. No nyt ei kyllä mahtuisi enää meille autoonkaan kuin yksi, ja sittenkin matkatavarat saa varmaan jättää kotio.

Hilmis + nelikko + itu rv 8+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset vuorotellen mahataudissa... Yäk! Minä oksennan jo kun siivoan sotkuja. Saas nähdä saanko sitten rehellisen taudinkin jossain välissä. Tänään tuntui että desinfiointia kaipaa tää koti, joten kloriittivedellä pesin lattiatkin. Ällöttää kun pikkuiset oksentaa pitkin lattioita... :( Puolet lapsista on ollut kipeenä ja pahaa peläten toinen mokoma vielä tulee kipeäksi. Kunhan tauti loppuisi ennenkuin koulut alkaa.

Ihanaa kun kaksi päivää lomaa vielä jälellä! Sitten alkaa taas arki kuskaamisineen. Touhotusta sitten kesään asti...

Mutta nyt juniori huutaa siihen malliin että parempi mennä... palataan näppäimille taas kun aikaa!

Vierailija
4/35 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oo ehtinyt kamalasti kirjoitella=/

Tänään kauhu hammaslääkäri ja kaksi vielä edessä.Juurihoitoa tiedossa.samoin kun sillon kakkosta odottaessa.Kylmiä väreitä pitkin selkää pelkästä ajatuksesta!

Onko teillä hampaat kärsineet raskausaikana?

Mulla kaikki hammasongelmat aina raskaana ollessa.Siinä välissä ei koskaan mitään...Tosin ei niitä välejä nyt niin hirmusesti ole=)

Paha maku suussa raskauden alusta asti ja sylkeä ihan hirmuisesti.Aamuisin herään kuola poskella;)

Navassa ei edelleenkään uutta!Vauva voi hyvin(?)potkii ja möyryää.

Jotenkin tällä hetken sellainen olo että raskaus ikään kuin menee huomaamatta,vain auton ratin taaksen kun itseni ängen muista että raskaana ollaan=)

Mukavaa viikonloppua kaikille suurperheellisille!

L+5+rv 29+

Vierailija
5/35 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin tulla tänne kyselemään kun meille tulossa vahinko nelonen jonka mies haluaa abortoitavan. Elokuisten pinossa olenkin kirjoitellut miehen nihkeästä suhtautumisesta uuteen vauvaan. Nyt hakluaisinkin udella että pärjääkä neljän lapsen kanssa jos töissä ollessa kumpikin vanhempi tienaa n. 1700e verojen jälkeen. Entä jos jää yksinhuoltajaksi. Minulla on aika lääkäriin ensi viikoksi ja päätös pitäisi nyt pian tehdä. Lupasin jo miehelle että suostun keskeyttämään mutta nyt olen alkanut epäröimään. Ainut mikä saa keskeytyksen kannalle on tuo taloudellinen pärjääminen mutta muuten vauva minun puolesta saisi tulla jopa sn uhalla että mies haluaa erota.

Eli auttakaa lähimmäistä hädässä siis pärjääkö neljän lapsen kanssa lman että joutuu pelkkää kaurapuuroa syömään jos tulot eivät ole tuon kaksisemmat.

aliisa epätoivoisena

Vierailija
6/35 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskoisin,että pärjäisitte kyllä(tai itsehän tiedätte suurin piirtein kulunne,mahdolliset lainat,keskim. ruokamenot,asunto yms juoksevat kulut jne.)Tuleehan teidän tulojen päälle vielä lapsilisätkin.

Säästöähän tulee,kun tekee mahd. paljon ruuista itse,ostaa vaatteet alesta,tai kirpparilta,mahdollisuuksia riittää kyllä,mistä voi nipistää.

Pakko sanoa oma mielipiteeni:Minusta on hirmu väärin,että miehesi painostaa sinua aborttiin.Itse en ikinä voisi kuvitella mieheni tuollaiseen itseäni painostavan ja jos niin tekisi,mun rakkaus loppuis siihen.Jäisin katkeraksi,jos toisen painostuksen takia joutuisin luopumaan jostain mitä todella rakastaisin.

Mä toivon sulle hirmuisesti voimia tulevaan,päätitpä sitten mitä tahansa.

Lumina29 elokuisista myöskin

Vierailija
7/35 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun on paljon luettavaa. =) Tervetuloa kaikki uudet mukaan!

Ihan ensin Aliisalle muutama ajatus. Itse ajattelisin, että taloudelliset asiat järjestyvät aina jollakin tavalla. Eri perheissä rahaa kuluu eri tavalla, yleensä sen mukaan, mitä sitä on käytettävissä. Isompiin tuloihin tottuneilla on isommat menotkin. Yksi lapsi lisää perheessä ei niin hirveästi lisämenoja välttämättä tuo. Jos asuntoon saa jotenkin sovitettua paikan vielä yhdelle (onnistuu varmaan useimmiten) niin mahdollinen auton vaihto on varmaan suurin kulu neljännestä lapsesta. Tämäkin on sitten tapauskohtaista tarvittanko isompaa autoa ja kohtuullisella hinnallakin saa, jos kelpuuttaa huonomman. Arkipäivän menot, kuten ruoka- ja vaatemenot , harrastukset, matkustaminen jne. kasvavat perheen tottumuksista riippuen, mutta lapsilisääkin tulee enemmän ja yleensä jostain aina pystyy kohtuudella säästämäänkin. Mutta siis summa summarum, en surisi raha-asioita, niistä varmaan jotenkin selviäisi. Muuten tilanne on vaikea, jos mies ei lasta halua... Voimia päätöksen tekoon! Mieleni tekisi kannustaa kovasti pitämään vauva, mutta päätös on tehtävä jokaisen omalla kohdallaan.

Edellisestä tuli mieleeni kysyä, onko teillä miten suuret tulot ja elättekö tiukilla vai tuntuuko rahat riittävän? Meillä tulot eivät päätä huimaa, kuudelle jaettuna varsinkaan. Palkkatuloja miehen työstä ja omasta osa-aikatyöstä jää käteen hiukan yli pari tonnia, lisäksi tulee kotihoidontuki ja lapsilisät. Asuntolaina on kohtuullinen ja auto vanha kottero, joten muuhun käyttöön rahaa jää ihan kohtuullisesti. Olemme kaiken kaikkiaan varsin maltillisia kuluttajia, joten elintapamme ovat varmasti monien mielestä askeettiset. Säästäväiset elintavat ovat monin paikoin enemmän arvovalinta kuin taloudellinen pakko. Jos välttämättä haluaisin ostaa viihde-elektroniikkaa (jota meiltä nyt ei löydy edes kaikkea " pakollista" ) tai aloittaa kalliin harrastuksen niin sitten tinkisin muusta. Nyt meillä menee " ylimääräinen" raha kodin remontointiin ja ruokakauppaan (suosin kotimaista ja luomua jne. " kallista" ). Toisinkin sen voisi käyttää. Tunnustan myös, etten ikinä ole vauvoja " suunnitellessani" murehtinut raha-asioita, vaikka joskus ehkä olisi ollut aiheellistakin.

Tiikeri kyseli asumisesta. Meillä alakerrassa 2h+k+khh+wc, kaikki suht tilavia. Yläkerrasta puuttuu (ihan tarkoituksellisesti) väliseiniä, mutta sinne tulee lasten kasvettua 3 makuuhuonetta ja lisäksi on aula, jossa on tietokonepiste ja komeroita. Vaikka vierashuoneenkin muuttaisi makuuhuoneeksi, ei kaikilla lapsilla ole silti omaa huonetta. (Meillä vierashuonekin on tarpeellinen ja paljon käytetty huone, kun vieraat tulevat yleensä kaukaa ja viipyvät pidempään eli helppo ei olisi siitä luopua) En pidä omia huoneita ollenkaan tarpeellisina pienille lapsille, eivätkä ne teineillekään mitenkään välttämättömiä ole. Mutta jos meidän perhe vielä tämän jälkeen kasvaa, olemme haaveilleet laajennuksesta taloon. Toinen vessa ja pari makuuhuonetta riittäisivät sitten isommallekin porukalle. Mutta jos kuusihenkiseksi perheeksi jäämme niin uskoisin tilan riittävän.

(.) sen verran, että tänään on sitten tuntunutkin ihan raskaana olevalta, kun juuri eilen hehkutin oireettomuutta. Eli väsymystä, josta seuraa kuvotusta ja alamahaakin on kiristellyt. Vaihtelevaa siis on elo ja olo.

Leppoisaa viikonloppua!

Meiramiina 12+0

Vierailija
8/35 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin sanoa että luulen että pärjäätte, koska meillä kahdeksan henkinen perhe ja elämme vain miehen palkalla ja kodinhoidontuella+lapsilisillä. En ole ollut töissä viimeiseen 10 vuoteen. Olemme jokin aika sitten rakentaneet talon ja auto- ja asuntovaunu velat tulee lisäksi. Eli menoja piisaa. Mutta yritän ostaa kohtuullisesti uutta tavaraa. Vaatteita tieten on pakko ostaa paljonkin kun kaikki kuluttavassa ja kasvavassa iässä. Mutta aina ollaan selvitty vaikka välillä tiukalta tuntuukin, koskaan ei ole tarvinnut ruuasta tinkiä!

Eli kannustan pitämään sen pienokaisen.

Tuplarattaista tuli mieleen että meillä käytössä Oran rattaat ja on ollut hyvät. Ainut vaan nyt kun on ollut todella kostea syksy ja talvi niin ovat homepiskuja täynnä kun ovat olleet katoksessa. Sisälle kun ei kaikki kärryt mahdu. ;) Olen itse haaveillut ensi kesäksi uusista tuplista. Oletan ettei meidän silloin 2 v jaksa kävellä vielä kaikkia lenkkejä. Olen katsellut kolmepyöräisiä, olisiko kätsyt???

Talon koosta suhteessa perheen kokoon.... Meillä noin 130 neliöö, 5 h, oh, khh, sauna, ph, vh, 2xwc, ja nyt 8 hlöä. Eli noin 2 ihmistä per huone asustaa nyt. Ensi kesänä vähän tiuhemmassa. Tuntui rakennusvaiheessa hullulta tehdä enempää huoneita kuin on silloinen tarvis kun elämästä ei koskaan tiedä. Olen sitä mieltä että sopu sijaa tekee. Ainut että kaappitila hupenee kun sakki kasvaa. Mutta suuremmasta talosta en vielä edes haaveile.

Painoasiat askarruttaa. Kun syön kevyesti päivän, niin jopa tekee illalla kaikkea mahdollista hyvää mieli. Nytkin lankesin syömään suklaarusinoita pussillisen. No, ei kai pidä olla liian ankara kun on viimeisten jälkeen päässyt ihannepainoonsa. Pääsis vaan helpommalla jos malttais katsoa mitä syö.

Mukavaa viikonloppua suurperheille!

Vierailija
9/35 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa tännekkin kirjoittelen. Ja oikeestaan samat asia oon jo tuonne huhtikuisiinkin laittanut,mutta laitanpa tännekkin.

Lapset kattoo lasten ohjelmia niin itsellä hetki aikaa istahtaa koneelle. Joulukoristeet on nyt sitten kannettu varastoon,mutta valot jäi vielä ikkunoihin.

Torstaina tuli sitten sokerirasituksessa käytyä,arvot 4.4, 7.9, 4.6,eli ihan vissiin kohillaan.Litkunkin sain juotua yökkimättä.Ainut että koko loppupäivän pää oli aivan kamalan kipeä,enkä saanut mitään aikaseksi,makoilin vaan.Johtui vissiin aamun syömättömyydestä.

Neuvolassakin kävin samalla ja siellä kaikki ok. Painoa ei onneksi ollut tullu kuin 300g/viikko kokonaisuudessaan nytten 4kg, hemppa 136, Himpun syke 136-146 ja köllöttelee pää alaspäin, verenpaine 110/74, sf mitta 28 eli käyrien yläpuolella mennään reilusti.Seuraava onkin sitten viimeinen lääkäri käynti 16.1.

Vaunu asiaa on täällä pohdittu (vaihtoehtoja aivan liikaa).Nyt kun pitäisi ostaa uudet tai vähän käytetyt,ja kohtuu hintaiset Aikaisemmin meillä oli brion yhdistelmärattaat ja tykkäsin niistä koska niissä oli isot renkaat,pääsi lumessä hyvin eteenpäin ja ne oli kevyet.Sitten " tavaratila" oli iso,mahtui kaksi kauppakassia kyytiin tosi hyvin.Huonoa niissä oli se että aikain saatossa kopan kiinnikkeet löystyi.

Toisaalta kun ei tuo nuorimmainen ihan kauheen pitkiä matkoja jaksa kävellä niin oisko tuplarattaat paremmat,vierekkäin vai peräkkäin istuen?Saakohan niihin vauvan koppaa?

Oletteko muuten jo ruvennu vauvalle laittamaan tavaroita valmiiksi?

Minä en vielä,vaikka pitäisi kai pikkuhiljaa laitella.Me kun joudutaan laittamaan sängysta lähtien kaikki,ja ihan kaikkia ei raski uutena ostaa jos tämä vauveli on se " viimeinen" =)Vaikka saahan ne tavarat sitten vaikka myytyä eteenpäin.

No tässä ois 7viikkoa töitä ja sitten jään kotiin niin kai sitä sitten kerkiää kaikki laitella.

Minä tässä oon miettinyt että sanoakko hoitosopimus irti vai ei? Toisaalta tuntuu että miksi siitä hoidosta maksaa,kun ite on kotona.

Toisaalta oishan siellä hoidossa leikkikaverit ja erillaista toimintaa.No onhan tässä aikaa :) vaikka aikakin menee yllättävän nopeasti eteenpäin.

Mitenkä muut,jos teillä on lapset päivisin ollu hoidossa niin jääkö ne kotiin kun teillä alkaa äitiysloma?

Nyt on istuminen lopetettava,Himppu painaa päätään niin ikävästi alaspäin ja nyrkkeilee,että pitkään paikallaan istuminen tuntuu pahalta.

Vointeja ja mahan kasvatusta,Ja tsemppiä teille jotka painitte pahoinvoinnin kanssa!

edram, pojan pallerot ja Himppu 27+1

Vierailija
10/35 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä 7 hlöä ja pian siis 8 ja mies ainoa joka tienaa.2x1700 tulot tuntuvat isoilta tuloilta!Minä saan vain lapsilisät ja hoitorahat.

Iso perhe ei oikeastaan kuluta niin paljon.Sitä oppii kierrättämään.Valmistamaan isompia,edullisempia ruokia.Lelut ja vaatteet kiertää.Harrastukset ym sellaiset toki vievät ison osan mutta kyllä pärjätään.Kaikkea ei tarvitse ostaa uutena.

Vaikea tilanne toki on jos mies ei lasta halua.Täytyy vaan muistaa että tarvitaan KAKSI lapsen alkuun saantiin,vastuuta ei voi jättää vain toisen harteille!!Voimia sinulle tilanteeseen ja toivotaan että kaikki kääntyy parhain päin!!(nimimerkki hukassa mutta tunnistanet itsesi!)

Leanna+5+rv 29+

Vierailija
11/35 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaikki oikeastaan jo valmiina vauvaa varten.Huone(johon tosin vasta isompana laitetaan vauva)valmiiksi sisustettuna ja vaatteet puhtaina kaapissa.Hoitopöytä kasattuna ja korisänky meidän sängyn viereen sijattuna=)

Vain tutit ja vaipat uupuu.

Rattaat ostin jo viimevuoden puolella.Kaukalon saan lainaksi.

Vauva vaan puuttuu=)

Sairaala kassia ajattelin seuraavaksi ryhtyä kasaamaan,mutten ihan vielä.Täytyy myös tarkkailla alkaako se talvi vielä ja miten myöhässä.Mitä siis laittaa kassiin vauvan kotiin tuloa varten.Itse olin siinä luulossa että tätä vauvaa ei kerranki tarvitse pukea toppahaalariin mutta saas nähdä nyt sitten minkä talven keväällä viellä heittää!!

Lapset mulla on aina ollut kotihoidossa jollei puistoa lasketa hoitopaikaksi.Esikouluun on sitten aikanaan menty.Eli en joudu nytkään ihmettelemään hoitopaikkojen kanssa.Keväällä kun vauva syntyy,pojat jatkaa puistossa sään salliessa ja tytöthän on jo koulussa.Syksyllä vanhempi pojista aloittaa eskarin ja nuorempi jatkaa puistossa(?)

Leanna

Vierailija
12/35 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kärkeen tervetuloa uusille! Mukavaa, kun juttua piisaa :)

Aliisa: Onpa kinkkinen tilanne :/ Minulle ajatus abortista on totaalisen vieras ja tiedän, että jos oma mieheni vastaavassa tilanteessa sellaista ehdottaisi, näyttäisin hänelle ovea. Jos on aikuinen ihminen valmis housut pois heittämään, on oltava myös valmis vastuunsa kantamaan. Erityisesti vakaassa parisuhteessa. Toisaalta ymmärrän kyllä senkin, että asiat eivät aina ole noin mustavalkoisia ja yllätyksenä tuleva raskaus voi varmasti mullistaa ajatukset ihan totaalisesti. Mutta jospa miehesi hetken mietittyään ymmärtää, mistä olisitte luopumassa? Menoja neljäs lapsi ei minunkaan mielestäni lisännyt mitenkään ratkaisevasti, vain auton osalta. Tsemppiä kuitenkin sinulle ja teille ratkaisun tekemiseen!

Tiikeri kyseli asumisesta. Meillä on tällä hetkellä vanhempi ok-talo, jossa onneksi tilaa riittää. Tosin remontin vuoksi jouduimme asumaan pitkään vain osaa talosta, mutta nyt siis jo kahta kerrosta :) Huoneita on (sitten joskus, kun ihan kaikki on rempattu) 8h+k+khh+sauna - n. 230 neliötä. Mutta toistaiseksi 6h+k on käytössä. Kellarikerros on nyt enemmän ja vähemmän varastotiloina.

Ulmerille jaksuja taudin kanssa. Ja Hilma-Tildalle oman olon kanssa. Pian se on taas muisto vain :)

Leannalle hampaista. Minä en ole huomannut, että hampaat erityisesti renaisivat juuri raskausaikoina, mutta lääkäriin olisi minunkin nyt suunnistettava. Itse asiassa aikakin oli jo ennen joulua, mutta kahdesti jouduin sitä siirtämään ja kolmannen ajan unohdin :/ Nyt siis olisi uuden ajan varaus edessä. Mutta koska en myöskään mene hammaslääkäriin ihan mielelläni, olen ihmeesti saanut lykättyä tuota epämieluisaa tehtävää :)

Meiramiina kyseli taloudellisesta pärjäämisestä. Meillä siis mies töissä ja minä opiskelen. Vakityö on minullakin olemassa, mutta siinä olen viimeksi ollut ennen kuopuksen äippälomaa. Minun mielestäni sitä pärjää kyllä, kun haluaa. Kaikki on omista valinnoista kiinni. Mukavaahan se olisi, jos olisi molempien ansiotulot käytössä, mutta sitten taas se tarkoittaisi, että jäisi pakostakin jotain muuta tekemättä. Niin kuin esimerkiksi nämä lapset ;)

Vielä edramille hoitoasioista. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että jos toinen vanhemmista on syystä tai toisesta vakituisesti kotona, myös lasten paikka on kotona. Erityisesti alle 3v lasten. Mutta minähän olenkin lto :) Ihan tosissaan kuitenkin sanoisin, että pieni lapsi ei niitä kavereita vielä niinkään kaipaa. koti ja sen suomat virikkeet riittävät kyllä. Ja onhan niitä perhe- ja päiväkerhoja, joissa voi päivisin käydä. Ja se toinen puoli on tietysti se, että nykyään monessa päiväkodissa on ihan aikuisten oikeasti niin kireä henkilökuntatilanne, että se laadukas ja virikkeitä suova päivähoito on haave vain. Ikävää, mutta totta. Mutta tässäkin asiassa voin vain esittää omat ajatukseni, jokainen kuitenkin päättää itse.

ON: eipä oikeastaan mitään uutta. Liikkeitä jo kovasti odottelen, ettei tarvitsisi miettiä, onko masussa kaikki kunnossa. Välillä kun on olo, ettei raskaana olisikaan.

Mutta nyt täytyy alkaa sonnustautua happihyppelylle. Hyvää loppiaista kaikille!

Misti ja nelikko sekä masumuru rv 14+1 (meidän eskari antoi tulokkaalle nimen :) )

Vierailija
13/35 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinoja olen käynyt ahkerasti lukemassa, mutta pahoinvointi on vähän tilannetta latistanut, enkä ole jaksanut kirjoitella. Viikko sitten aloitin inkiväärikapseleiden syönnin ja nyt eilisestä olo on ollut paljon parempi, ällöttää, mutta tämän kanssa kyllä pärjää, joten ajattelin nyt kirjoitella tännekin.

Tosin ultra on maanantaina, sitten vasta näkee, onko kukaan kyydissä. Neljättä tosiaan tänne odotellaan välillä vähän vaihtelevilla mielialoilla, sillä kyllä tuo väsymys ja pahoinvointi aiheuttaa sen, että kyseenalaistaa oman jaksamisensa uuden vauvan kanssa, mutta sitten aina muistan, että onhan se ihan toista kun ei enää ole raskaana ja olo on normaali.

Aliisan tilanteesta hieman, meillekkin tosiaan sitä neljättä odotellaan ja suht samoissa mennään. Tällä hetkellä meidän tulot on varmaan suurin piirtein samaa luokkaa nettona: lainaa lyhennetään, isompaa asuntoa etsitään ( tällä hetkellä 4 h+ k) tosin isoja ja tilavia makuuhuoneita, joihin useampi lapsi mahtuu, mistään en tunne tinkiväni, tosin en ole kova shoppailemaan ja lasten vaatteita ostan mahdollisuuksien mukaan kirppareita ja sitten vanhimmalle alesta. Meillä jää kuitenkin rahaa hyvin säästöön eli ihan hienosti pärjäillään. Eli en usko myöskään, että neljäs lapsi juurikaan lisään kuluja, ehkä sitten vanhempana, mutta siihen on monta vuotta aikaa. Meillä on kuitenkin lasten vaatteet ja varusteet tallessa, tosin jos kolmen tytön jälkeen tulisi poika niin joutuisi vaatevarastoa uusimaan. Mutta ei ole tullut mieleen, että emme taloudellisesti pärjäisi! Toivotan kovasti voimia tilanteteeseesi ja toivottavasti kaikki ratkeaa parhain päin. Mieti myös ratkaisuasi siltä kannalta, että jos teet " pakotettuna" abortin mitä se tekee parisuhteellenne, pystytkö antamaan sen anteeksi ja elämään ratkaisun kanssa. Mutta tarkoitukseni ei siis ole moittia, moralisoida eikä tuomita, sinä teet ratkaisun itse ja se on sinun ratkaisusi ja oli se sitten mikä tahansa toivotan sinulla paljon, paljon voimia ja jaksamista jatkossa.

No niin toivottavasti pahoinvointi pysyy edelleen kurissa ja jaksan taas kirjoitella, onpa kyllä mukavan aktiivinen suurperheellisten pino!

h6+5

Vierailija
14/35 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan 280 neliön omakotitalossa,onnex silloin aikoinaan ostettiin iso talo,tänne mahtuu hyvin vielä se viideskin lapsonen.

Alakerrassa iso olohuone ja keittiö,takkahuone,2 isoa makkaria,sauna,kylppäri ja vessa,yläkerrassa iso olkkari ja makuuhuone,yksi rakentamaton pääty vielä,johon tulee talon isoin makuuhuone,kun ehditään rakentamaan.

Mies on yrittäjä ja ihan kivasti on pärjätty rahallisesti.

Autolainaa ei ole ikinä ollut,autona onkin täl hetkellä ikivanha maasturi.

Ostettiin pari vuotta sitten järvenranta tontti,johon tehdään mökkiä(ostettiin hirsitalopaketti),jonka piti olla alunperin valmis jo vuosi sitten mut miehellä on ollut niin kiire,et kesken on vieläkin.

Huomenna päivällä mulla onkin ultra,ihmettelen yhä mun tyyneyttä,luulin kesän kesk. keskenmenon jälken,et oisin ihan hysteerinen jos raskautuisin uudelleen,mut nyt on ollut niin varma olo,että kaikki on hyvin,oireita kun on ollut niin paljon.

Lumina ja Lahja rv 9+3

Vierailija
15/35 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Olen aivan uusi odottaja tällä palstalla. Tein edellispäivänä haamun CB:llä ja nyt vähän vahvemman Aconilla, että kyllä se totta taitaa olla.

Meillä on ennestään neljä lasta ja lapsilukumme piti olla täynnä mutta tämä tulokas vaan päätti toisin. Ehkäisy petti. Vähän olen ristiriitaisissa tunnelmissa ja oma jaksaminen jännittää. Lastemme iät ovat 10, 8 ja 2v9kk ja 1v4kk. Noiden kahden pienimmän ikäero on sen verran pieni että raskas vuosi on takana. Nyt koitan jotenkin valaa itseeni uskoa että vielä jaksaa vaikka juuri olin pakkaamassa vauvakamoja pois kun ei sitten yhtään ollut ajatuksena enää paksuuntua.

Lopputyön onneksi ehdon tehdä valmiiksi ennen uutta tulokasta mutta kun ajatuksena oli vihdoin aloittaa se työelämä...pienimmät ovat juuri alottaneet kivassa hoitopaikassa ja elämä alkoi juuri tasaantua...

No kiva lukea muiden kuulumisia ja hakea itsekin vet´rtaistukea kauttanne.

-Pränsi ja masuitu

Vierailija
16/35 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni uusi vuosi hyvin, 10¿ ostettiin Lidlistä paukuteltavaa ja ne riitti hiukka yli tunniksi, sen verran mikä olikin hyvä, 11kk tosin nukahti kesken paukuttelun =)

Omaa napaa sen verran että väsymys on ehkä vähän hellittänyt, yöunien (7h) lisäksi kaipaan enää yhdet päiväunet noin tunnin, jiihaa! Entisten 8h yöunien lisäksi nukuin ainakin sen 3h, mikä oli raskasta itelle sekä muille perheenjäsenille, äiti vaan on väsynyt ja Iskä katsoo lapsia kun Äiti nukkuu, ja itseä ärsytti kun ei ollut omaa aikaa, kun vaan nukutti.

Pahoinvointia on vielä, joulukinkku ei maitu eikä paljoa muukaan, -3,5kg olen laihtunut, ikävä kyllä on varaakin laihtua... ja se ehtii tulla takaisin :(( mutta en paljoa syö ja yritän syödä terveellisesti, ja se on nyt helppoakin kun salaatit yms maistuu tosi hyvin ! Kun vaan jaksaisi pilkkoa ja pilkkoa noita vihanneksia ja hedelmiä salaatiksi koko ajan ;) Liha siis ei maistu hyvin; ei se ole maistunut kyllä muissakaan raskauksissa.

Uusin vielä kysymykseni, onko suurperheille tai suurperhe odottajille jotain sähköpostilistaa ? Olisi todella kiva ; koska näitä suurperheen asioita ilmenee päiväpäivältä lisää ;)

NIIN; pitäkää muuten peukkuja, huomenna mies saa tietää saako hän VAKItyöpaikan! Ikävä kyllä viimeiset 6v mies on ollut vaan pätkätöissä, tukityöllistettynä ja työttömänäkin, tämä tuppukylä ei oikeasti tarjoa töitä. Toisaalta jos hän ei paikkaa saa, minä olen muuttamassa (mies tietenkin mukana hieman haluttomasti) pk-seudulle päin, haluan kuitenkin jotain vakinaisuutta tähän elämään, ja vielä en itse ole palaamassa työelämään ennen kun tämä neljäs on ainakin 2v...

tuusis rv15+2

Vierailija
17/35 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tervetuloa mukaan Pränsi!

Olen ollut melko laiska kirjoittaja, johtuen lähinnä erittäin kovasta väsymyksestä ja heikosta olosta. Mennyt viikko on muutenkin ollut melkoista tunteiden vuoristorataa... Mietin muutama viikko sitten sitä, kun sydänääniä ei vielä kuulunut ja ehdinkin jo vähän huolestua, että onkohan kohdussa lainkaan elämää. Noh, kävin np-ultrassa viime viikolla ja kyllähän sitä elämää löytyi... tuplaten!!

Eli, jos kaikki menee hyvin, niin meidän perhe muuttuu ensi kesänä nelilapsisesta kuusilapsiseksi. Täytyy myöntää, että viime päivät ovat menneet melkoisessa miettimisessä. " Alkushokista" selvisimme melko pian, mutta nyt tilalle on tullut huoli, että meneekö kaikki hyvin. Mutta ei kai tässä murehtiminen auta, täytyy vain toivoa. Seuraavan ultra-ajan sain tammikuun lopulle, silloin näkee vauvojen rakenteetkin jo paremmin.

Nyt lähden jatkamaan kotihommia, moi.

Ps. Anteeksi, että kirjoitus meni näin omanapaiseksi, jotenkin nämä asiat vain nyt pyörivät mielessä. =)

-pyrytyttö & vauvelit rv 12+2

Vierailija
18/35 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti,mä en muista milloin kirjoitin tänne viimex.

Meilläkin siis plussattiin aconin herkimmällä jo 25.11,jolloin rv oli vain 3+2, rv 3+4 tuli viivat jo tavalliseen raskaustestiin.Syy aikaiseen testaamiseen niin vahvat raskausoireet.

Kesäinen km on yhä mielessä,mutta ihmeen rauhallisesti olen pystynyt raskaudesta nauttimaan.Viikon kuluttua on ultra,jolloin varmistuu,onko kaikki hyvin.

La on 9.8.07 kuukautisista,en usko,että ultrassakaan muuttuu,kun kierto on ollut säännöllinen.

Pahinta on ollut mun känkkäränkkä,kestänyt jo pari viikkoa ja aiemmissa raskauksissa en oo näin kiukunnut kertaakaan.Toivottavasti tämä on ohimenevää.Sillä miestä käy sääliksi,kun teki miten vain,mä oon ollut kiukkunen.

Tuplarattaat on vissiin hankittava kesällä,sillä ikäeroa kuopukselle ja vauvalle tulee 2v.

Pahoinvointi on ollut tasaista ällötystä aamusta iltaan,vaipat on jäänyt pakon edestä pariin otteeseen vaihtamatta,on ollut pakko huutaa mies tuolloin hätiin.

Lumina ja Lahja rv 8+4

Vierailija
19/35 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se uusi vuosi taas alkoi. Ensinnäkin tervetuloa Pränsi mukaan joukkoon ja voimia raskauteen. Yllätysraskaus varmasti myllertää mielen, mutta onneksi vauvan tuloon on aikaa tottua... Pyrytytölle paljon onnea ja voimia tuplaodotukseen. Kaksosiin liittyy omat haasteensa, mutta myös ilonsa. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja saatte ihania lapsosia kaksin kappalein. =)

Oma olo on ollut yllättävän hyvä ja tuntuu vain paranevan. Alkaa jo nyt tuntua huonolta ajatukselta, että tämä olisi viimeinen raskaus ja vauva. =) Sukulaisille (mun puoleisille) kerrottiin uutena vuotena vauvasta ja vastaanotto oli ihan ok. Ei nyt mikään erityisen innokas, mutta ihan positiivinen kumminkin enimmäkseen. Olen siis ihan tyytyväinen. Isovanhemmat varmasti innostuvat ajan kuluessa enemmän ja muilla nyt ei niin väliä. Toinen suku onkin sitten lukunsa, mutta toistaiseksi ei ole tarvetta uutista sinne suuntaan edes kertoa, kun harvakseltaan ollaan yhteydessä. Maha on pullahtanut ihmeen aikaisin esiin ja kohta raskaus tulee tietoon kaikille, jotka minut näkevät. Myös lapset pitänevät huolen tiedottamisesta, joten kohta niitä kommentteja varmaan tulee, jos on tullakseen. Yritän asennoitua, vaikka kyllähän edellisessä raskaudessa saadut ikävät kommentit tuntuivat pahalta...

Tuusannuuskan kysymykseen noista sähköpostilistoista en osaa vastata. Itse en ole ollenkaan perehtynyt aiheeseen eli en edes tiedä, miten ne toimivat...

Nyt tuutimaan... Mukavaa vauvavuoden alkua kaikille!

Meiramiina, jolla ei ole hajuakaan viikoista tällä hetkellä (lomalla on oltu...) 11+jotain kai

Vierailija
20/35 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka maanantaillehan tämä ihan tuntuu. Ja syksylle :( Ei lunta, vain harmaata ja pimeää...

Pränsille teretulemast joukkoon mukavaan ja pyrytytölle todella paljon onnitteluja tuplauutisten johdosta! Te hyppäättekin sitten kerralla todellisiin suurperheellisiin :)

Mies lähti tänään loman jälkeen töihin ja kyllä on tylsää. On se vaan niin mukavaa viettää lomaa koko perheen voimin. Varsinkin nyt, kun saimme vihdoin jouluksi talossa remontin siihen malliin, että pystymme nyt asumaan jokseenkin paljon tilavammin kuin ennen joulua. Isommat lapset saivat nyt koko yläkerran itselleen ja me vanhemmat ja kuopus nukumme tästedes alakerrassa, joka on nyt sitten täysin rempattu :)

Sitten kysymystä: Miten saitte nyt pyhien aikana kilot pysymään kurissa? Vai saitteko? Minä en :( On se vaan kumma, että enempää en ole syönyt kuin normaalistikaan, mutta silti joulun ja uuden vuoden saldona on toista kiloa ekstraa. Suklaa ei minulle maistu, eikä muutenkaan makea, mikä on normaalista poikkeavaa. Mutta olen tullut siihen tulokseen, että vaikka söisin pieniä kiviä, niin silti se paino vain nousee. Grrr!

Muuten on minullakin olo jo kutakuinkin takaisin normaalissa. Nälkää kestää jo paremmin, eli paha olo ei heti iske. Samoin väsymys on hellittänyt. Mitä nyt muuten nämä kelit aiheuttavat yleistä saamattomuutta :) Uutena vaivana on tosin närästys, joka iskee illalla, jos erehdyn iltapäivästä esim. juomaan puolikupillistakin kahvia. Tai syömään muuten jotakin sopimatonta. Masu on jo mukava kumpu, jota ei enää pysty piilottelemaan. Mutta enpä minä haluaisikaan :)

Nyt taidetaan tarvita äitiä hätiin, joten mentävä on.

Leanna, missä piileksit??

Misti rv 13+4 (toistaiseksi uskon sitä alkuraskauden ultraa :) )