Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon

Kommentit (758)

Vierailija
621/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui yhdenvertaisuudelle ja oikeudelle valita asuinpaikkansa? Molemmat perusoikeuksia.

Joo saa toki, mutta maksaa ne haluamansa asiat itse!

Maailman miljardöörikerho päätti juuri, että vain miljardöörit saavat päättää asioistaan itse. Sinulla ei riitä rahat, voi että :(

Vierailija
622/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis noinhan tuo asia on ollut aina. Ei mitään uutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole luottotiedot kunnossa eipä saa asuntoakaan.

Voin ostaa Varkaudesta asunnon vaikka tänään (keskusta) ja vuokrata sen luottotiedottomalle vaikka heti. Olen itsekin ollut tuossa tilanteessa aikoinaan (1990 luvun alun lama ja konkurssi) joten luottotiedoton ei haittaa. Täytyy vaan nähdä kaveri ensin ja jutella. Se on itkemistä jos Helsingissä on pakko asua koska "läheisverkosto" on siellä. Minä en halua ainakaan osallistua sentilläkään elämäntapatyöttömien mihinkään kustannukseen itse tienaamillani rahoilla ja niiden verotuksella. Vaihtoehtona on tietenkin se, että jos ei halua muuttaa halvempaan asuntoon niin

maksaa sitten niistä ilmaisesti saaduista rahoista itse sen erotuksen.

No entäpä

No entäpä jos sillä elintasoshoppaajalla on jokin sairaus jonka vuoksi ei pysty tekemään töitä?? Sellaisia on työttöminä vaikka kuinka paljon koska kela ei myönnä heille sairaseläkettä joten joutuvat hakeutumaan työttömiksi TE-toimiston pompotettaviksi.

Vierailija
624/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et näemmä tiedä, mitä markettien kotiinkuljetetuksilla voi tilata. Ei esimerkiksi vaatteita, puhelintarvikkeita, elektroniikkaa, lääkkeitä ja työkaluja. Saatavilla olevissakin tuoteryhmissä on suppea valikoima, eikä esimerkiksi tarjouksia ole ollenkaan.

Liikkumisvaikeuksistani huolimatta minut esimerkiksi katsotaan työkykyiseksi - ja kyllähän minä olenkin, jollei työssä tarvitse istua, kävellä tai kantaa - joten en saa avustajia tai palveluseteleitä. Rollaattorista ja pyörätuolista ei minulle olisi ollenkaan apua, vaan pelkkää haittaa. Tällaisiakin vikoja katsos on, mutta sinä et niitä näemmä tunne, koska ne eivät aina näy päällepäin.

Sinä et ole ainoa tietämätön, jonka mielestä liikuntarajoitteinen voi ihan hyvin asua kaikkien palveluiden ulottumattomissa. Taivaasta putoilee edullista mannaa annospakkauksissa ja polku kaivolle pysyy sulana läpi vuoden. Ehkäpä elämä opettaa sinua jonakin päivänä. Toivotaan.

Mikä tai minkä kokoinen sinun mielestäsi on tämä pikkupaikkakunta, jossa näitä palveluita ei ole? 

Vierailija
625/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossusta saa harkinnanvaraista toimeentulotukea muuttojärjestelyihin.

Maksetaan 10 000 euron muuttokulut per nenä, että saadaan porukka perähikiälle. Paljonko valtiolta säästyi?

Vierailija
626/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinun tietämättömyytesi on syvä ja laaja.

Ihmisten apu on hyvin epävarmaa. Tiedätkö sinä yhtään pikkupaikkakunnan ruokakauppaa, koululaista tai urheiluseuraa, jonka palvelu olisi säännöllistä ja luotettavaa ja jonka olemassaoloonkin voisi luottaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen? Ihmisten vapaaehtoisuuteen ei voi nojata koko elämällään.

Et näemmä tiedä, mitä markettien kotiinkuljetetuksilla voi tilata. Ei esimerkiksi vaatteita, puhelintarvikkeita, elektroniikkaa, lääkkeitä ja työkaluja. Saatavilla olevissakin tuoteryhmissä on suppea valikoima, eikä esimerkiksi tarjouksia ole ollenkaan.

Liikkumisvaikeuksistani huolimatta minut esimerkiksi katsotaan työkykyiseksi - ja kyllähän minä olenkin, jollei työssä tarvitse istua, kävellä tai kantaa - joten en saa avustajia tai palveluseteleitä. Rollaattorista ja pyörätuolista ei minulle olisi ollenkaan apua, vaan pelkkää haittaa. Tällaisiakin vikoja katsos on, mutta sinä et niitä näemmä tunne, koska ne eivät aina näy päällepäin.

Sinä et ole ainoa tietämätön, jonka mielestä liikuntarajoitteinen voi ihan hyvin asua kaikkien palveluiden ulottumattomissa. Taivaasta putoilee edullista mannaa annospakkauksissa ja polku kaivolle pysyy sulana läpi vuoden. Ehkäpä elämä opettaa sinua jonakin päivänä. Toivotaan."

Olipas typerä ja ylimielinen kommentti sinulta.Minun tietämättömyyteni ei ole syvää ja laajaa. Tiedän näistä asioista paljon enemmän kuin sinä, koska sosiaalialalla olen ollut töissä. Jos sinä et avaa tilannettasi vaan kuvittelet, että ihmiset täällä tietävät tilanteestasi kaiken jonkin ihmeen telepatian avulla, niin moka on sinun päässäsi, ei minun. Tässä pari huomiota, en viitsi kaikkeen kommentoida.

Miksi ihmeessä sinun juuri siitä paikallisesta marketista pitäisi tilata ne vaatteet, elektroniikat ym?! Postimyyntejähän on pilvin pimein tarjolla muillakin ja hyvin usein on myös kampanjoita, että toimituksen saa ilmaiseksi. 

Tiedän, että kaikkiin vikoihin ei liikkumisen apuvälineistä ole hyötyä. Itse tässä olet nyt hölmö, kun kuvittelet minun rivien välistä lukevan sinun sairautesi 🙄. Joten turha näsäviisastella siellä.

Ja ihan vain tiedoksi sinulle; asun pienessä kaupungissa, jossa vuokra-asunnot ovat edullisia ja tarvittavat peruspalvelut täältä kyllä löytyy. Ja tiedätkö mitä? Täällä asuu liikuntarajoitteisia ja sairaita ihmisiä! Siis ihan oikeita ihmisiä, joilla on kaikenlaisia rajoitteita, mutta silti heillä ei ole mitään ongelmia asua täällä kehä 3:n ulkopuolella. Sinulle varmaan uskomatonta, mutta totta se on. 

Sinä olet näköjään tässä se tietämätön. Tiedät vain omasta pihapiiristäsi. Toivottavasti sinulla olisi ikää vielä avartaa ajatteluasi sekä halua ja ymmärrystä kasvattaa yleissivistystäsi edes Suomen osalta.

Vierailija
627/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu, näinhän sen kuuluu mennäkin.

Toivottavasti niitä halvempia asuntoja sitten vaan löytyy kaikille sellaista tarvitseville. 

Taitaa jäädä haaveeksi kun Helsingin kaupungin vuokra-asuntoyhtiölläkin (Heka) jo nyt normit ylittyy puhumattakaan ensi vuodesta kun vuokria nostetaan lisää 😠 niin että keille ne asunnot onkaan sitten tarkoitettu kun vähävaraiset joutuu muuttamaan pois.

Hekan vuokrien nousun jälkeenkin suurin osa neliövuokrista on alle 20e/neliö. Niillä hinnoilla yksinelävä löytää kyllä kohtuullisen vuokra-asunnon. Mutta se ei ole 60 neliön kaksio.

Mistäs sen tiedät kun vuokrankorotusilmoitukset ensi vuodelle eivät vielä ole tulleet. Niitähän nostetaan ensi vuonna todella reilusti eikä ne nytkään monin paikoin mitään edullisia tuohon asumisvuokra normiin suhteutettuna ole.

Elät kyllä aivan omassa kuplassasi jos kuvittelet että KAIKKI pienituloiset saavat ihan vain hakemalla sen kaupungin edullisen vuokrakämpän muusta edullisesta asunnosta puhumattakaan.

Vierailija
628/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsetko sisällä apuvälineitä liikkumiseen? Rollaattoria tai pyörätuolia? Jos et, niin ei ulospääsemättömyys ole edellytys isolle asunnolle. Voisi ajatella jopa niin päin, että pienessä asunnossa on kaikki tarvittava lähempänä eli se helpottaa kotona toimimista, kun ei ole "pitkiä" välimatkoja esim vuoteesta vessaan.

Tiedäthän mitä eläimet liian pienessä tilassa tekevät? Heijaavat itseään, kävelevät edes takaisin, paukuttavat itseään häkin laitoihin, syövät häntäänsä jne. Ihminen on myös eläin ja osa ihmisistä reagoi samoin. Itsemrhayksiö.

Vierailija
629/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossusta saa harkinnanvaraista toimeentulotukea muuttojärjestelyihin.

Maksetaan 10 000 euron muuttokulut per nenä, että saadaan porukka perähikiälle. Paljonko valtiolta säästyi?

Noilla muuttokuluilla saa ulkoistettua ongelmatapaukset vaikka vinkuintiaan jo loppuelämäkseen. Kannatetaan. Säästöä syntyisi jo lyhyelläkin aikavälillä, pitkästä puhumattakaan.

Vierailija
630/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden henkilön, joka ei ole koko elämänsä aikana (yli 60v.) tehnyt töitä lyhyitä pätkiä lukuunottamatta. Hän on asunut yksin rivitalo kaksiossa ja omalla pihalla, hyvällä sijainnilla. Tätä veronmaksajat ovat elättäneet koko ajan. Miksi hänen pitäisi saada asua kuin työssäkäyvät? Hänen pitää joko mennä töihin ja saada omat tulot. tai muuttaa kunnan vuokra yksiöön halvemmalla vuokralla. 

Mistä sinä olet hänelle kateellinen? Omasta pihasta? Entä jos asuu kunnan kerrostalon alakerrassa yksiössä ja siinä on oma piha :D

Vierailija
631/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo uudistukset tekee sen, mitä halutaankin eli ihmisten on pakko mennä töihin. Sipilän aktiivimallin aikana puolet työttömistä sai sen työllisyysehdon täytettyä. 

Vierailija
632/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole ainoa tietämätön, jonka mielestä liikuntarajoitteinen voi ihan hyvin asua kaikkien palveluiden ulottumattomissa. Taivaasta putoilee edullista mannaa annospakkauksissa ja polku kaivolle pysyy sulana läpi vuoden. Ehkäpä elämä opettaa sinua jonakin

Tsemppiä sinulle nämä hyväosaiset rikkaat jotka kitisevät aina veroistaan  elävät omassa harhassaan tai itsekkyydeltään  eivät käsitä tai eivät haluakaan käsittää mitään siitä todellisuudesta jossa monet pienituloiset joutuvat elämään. Ja muuthan ei toki maksa veroja lainkaan kuin he yksin. Suurimman osan veropotista kerryttää kyllä se suuri massa perusduunareita. Rikkaat pystyy piilottelemaan varoja kaikkiin veroparatiiseihin ym. tai käyttämään verosuunnittelua verokikkailuun. Köyhällä ei sellaiseen ole mahdollisuutta.

Vierailija
633/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsetko sisällä apuvälineitä liikkumiseen? Rollaattoria tai pyörätuolia? Jos et, niin ei ulospääsemättömyys ole edellytys isolle asunnolle. Voisi ajatella jopa niin päin, että pienessä asunnossa on kaikki tarvittava lähempänä eli se helpottaa kotona toimimista, kun ei ole "pitkiä" välimatkoja esim vuoteesta vessaan.

Tiedäthän mitä eläimet liian pienessä tilassa tekevät? Heijaavat itseään, kävelevät edes takaisin, paukuttavat itseään häkin laitoihin, syövät häntäänsä jne. Ihminen on myös eläin ja osa ihmisistä reagoi samoin. Itsemrhayksiö.

No jos ihminen itse haluaa asua kalliilla alueella, niin se itsariyksiö on sitten hänen valintansa. Jos hän sen sijaan haluaa sen isomman asunnon, niin hän muuttaa sitten sinne missä hänellä on omien tulojensa puitteissa mahdollisuus asua isommassa asunnossa. Valintoja, valintoja...

Eikö teille ole lapsena opetettu, että kaikkea mitä haluaa, ei voi saada? Jos ei, niin sitten on kasvatuksesta luisteltu pahemman kerran. Mutta eiköhän se elämä tuonkin perusasian jossain vaiheessa opeta, joko suosiolla tai sitten kantapään kautta.

Vierailija
634/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin muuttaa vaikka heti jos valtio ostaa minulta tämän 5h+k jne. Tiedän itsekin, että en yksinasujana tarvitse moista kämppää ja olen yrittänyt tätä myydäkin, mutta oikeaa ostajaa ei ole löytynyt. Täältä saisi alle viiden sadan mukavan kaksion.

Vierailija
635/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokramme nousee vuodenvaihteessa 50 eurolla, ja tuo tt tuen hyväksytyn asumisen raja laskee Helsingissä kahdelle 700 euroon eli samalle tasolle muun Suomen kanssa...

Ei nykyiset tt-tuen rajat muutu ensi vuonna.

Vierailija
636/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kymmenen vuoden aikana et ole saanut yhtään ystävää tai sinulla ei ole sukulaisia jotka auttaisivat? Taas on uskottavaa settiä kuten tukien nostajilta keskimäärin aina kun kertovat miksi joku asia ei onnistu.

Minä en ole saanut yhtään ystävää 25 vuoteen. Eikä todellakaan ole minkäänlaista sukulaista lähimaillakaan. Vajaa 2000 työpaikkaa olen hakenut ja useita tutkintoja löytyy. Ei vaan onnistu, ei.

- eri

Vierailija
637/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden henkilön, joka ei ole koko elämänsä aikana (yli 60v.) tehnyt töitä lyhyitä pätkiä lukuunottamatta. Hän on asunut yksin rivitalo kaksiossa ja omalla pihalla, hyvällä sijainnilla. Tätä veronmaksajat ovat elättäneet koko ajan. Miksi hänen pitäisi saada asua kuin työssäkäyvät? Hänen pitää joko mennä töihin ja saada omat tulot. tai muuttaa kunnan vuokra yksiöön halvemmalla vuokralla. 

Mistä sinä olet hänelle kateellinen? Omasta pihasta? Entä jos asuu kunnan kerrostalon alakerrassa yksiössä ja siinä on oma piha :D

Kyse ei ole kateudesta 🤦🏻, vaan juurikin siitä mihin rajalliset verorahat uppoavat. Jos loisten elättämiseksi takia, omat veroprosentit nousee, terveyspalveluista ja vanhusten hoivasta joudutaan supistumaan entisestään ym, niin kyse ei todellakaan ole kateudesta. Mutta sellaisistahan sinä et mitään taida ymmärtääkään...

Eri

Vierailija
638/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava uutinen! Ärsyttää itseä maksella monen sadan tuhannen euron viereisessä talossa asutaan yhteiskunnan elätettävänä Jokainen voi asua siellä, missä haluaa, kunhan sen itse maksaa. Kun yhteiskunta maksaa, muutetaan halvempaan. 

No tulevaisuus näyttää kuinka mahtava uutinen tästä todellisuudessa tulee. Eli kaikki pienipalkkaiset työntekijät ja monet heistä vuorotyötä tekevät joutuvat muuttamaan kauas Helsingistä ja hakemaan uudelta asuinalueeltaan työtä.

Näitä ammatteja esim. kaupan alan työntekijät ja varastotyöntekijät, varhaiskasvatusalan työntekijät, lähihoitajat, vartijat, palomiehet, siivoojat jne. jne. Kun kaikkien pienipalkkaisten ammattien tekijät häviävät Helsingistä niin alkaa olla elämä kaikilla muilla jäljelle jäävillä eli niillä parempiosaisilla todella ankeaa. 

Parempiosaiset alkavat maksaa palveluistaan. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
639/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun lapsen kanssa kaksiossa Malmilla,,vuokra 900 e kk sis veden. Olen osapäivätyössä lapsen takia,on nyt 8 v ja ip kerhoon ei enää pääse. Tämän vuoksi saamme myös toimeentulotukea. Tilanne on eri muutaman vuoden päästä kun voi olla yksin 19 asti illalla, nyt ei uskalla:/ lapsi on asunut täällä Malmilla koko elämänsä. Ainoa sukulainen  asuu lähellämyös ja osaa kulkea yksin isän luo kun isä on siinä kunnossa että voi olla lapsen kanssa. Se on todella vaikeaa repäistä lapsi täältä pois uuteen kouluun ja paikkaan...lisäksi kun voin palata kokopäivätyöhön emme saa kuin asumistukea joten tilanne on väliaikainen.Onko se todella lapsen etu ja yhteiskunnan etu että muutamme muualle ja olen työtön siellä toisella paikkakunnalla? Tiedän jo etukäteen että lapsi vetäytyy täysin  kuoreensa sitten,on kokenut traumasttia asioita aikaisemmi

Tt-tuen kuntarajat ovat samoja ensivuonna, niitä ei muuteta.

Vierailija
640/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole ainoa tietämätön, jonka mielestä liikuntarajoitteinen voi ihan hyvin asua kaikkien palveluiden ulottumattomissa. Taivaasta putoilee edullista mannaa annospakkauksissa ja polku kaivolle pysyy sulana

Tsemppiä sinulle nämä hyväosaiset rikkaat jotka kitisevät aina veroistaan  elävät omassa harhassaan tai itsekkyydeltään  eivät käsitä tai eivät haluakaan käsittää mitään siitä todellisuudesta jossa monet pienituloiset joutuvat elämään. Ja muuthan ei toki maksa veroja lainkaan kuin he yksin. Suurimman osan veropotista kerryttää kyllä se suuri massa perusduunareita. Rikkaat pystyy piilottelemaan varoja kaikkiin veroparatiiseihin ym. tai käyttämään verosuunnittelua verokikkailuun. Köyhällä ei sellaiseen ole mahdollisuutta.

No ei ne perusduunaritkaan halua kaiken maailman tukielättejä verorahoillaan hyysätä. Juuri siksihän tämä hallitus on nyt päässyt valtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan