Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon

Kommentit (758)

Vierailija
581/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen, mihin kohtaan tämä lainaus tulee.

Vierailija
582/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossusta saa harkinnanvaraista toimeentulotukea muuttojärjestelyihin.

Se on harkinnanvaraista. Ei automaattista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sossukaan on halukas jatkuvasti maksamaan uusia muuttoja samalle ihmiselle, kun aina vuokranantajan nostaessa vuokraa, tulisi taas uusi muutto isoine kustannuksineen, yhden kuukauden päällekkäisine vuokrineen, jne.

Vierailija
584/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut, en itse asu pk-seudulla, vaikka suunnitelmissa onkin nyt muuttaa sinne juurikin töiden takia. Sekosin paikoissa, tarkoitin Sonkajärven tai Tohmajärven kaltaisia kuntia (pikkukyliä Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa). Pitää ehkä poistattaa koko kommentti, tuo virhe vesitti ajatukseni aika tehokkaasti.

Toisaalta ei sieltä Nurmijärveltäkään niin vain käydä töissä Helsingissä töissä. Bussilippu näyttäisi Matkahuollossa maksavan melkein suuntaansa, eli 20 eur / päivä. Kuukaudessa työssäkäynti Nurmijärveltä Helsinkiin maksaisi siis 400 eur. Ei olisi pienituloisella varaa tällaiseen. Eikä oikein ole realistinen ajatus muutenkaan, että pienituloiset matkustaisivat toisesta kaupungista bussilla tunnin plus matkat kotoa pysäkille ja Helsingissä vielä lisämatka työpaikalla. Pahimmillaanhan työmatka voisi kestää suuntaansa jopa kaksi tuntia.

Päätit sitten yllättäen valita vertailukohteeksi sen kaikkein KALLEIMMAN kertalipun?! 😅 Etkä suinkaan edullisempaa sarjalippua, joka on noin 120e kuukaudessa.

Oliko tuo aitoa tyhmyyttä vai tarkoituksellista tyhmyyttä sinulta?

Vierailija
585/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on harkinnanvaraista. Ei automaattista.

No niinhän tuossa sanottiin 🤦🏻.

Eri

Vierailija
586/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "

Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.

Toivottavasti tuo sinun kusipäisyytesi kalahtaa joskus oikein imakasta omaan nilkkaan.

Vierailija
587/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä pakonalaiset asuvat pikkukunnissa vain sen ajan kuin pakon edestä joutuvat siellä asumaan. Heti kun mahdollista muuttavat Helsinkiin tai muihin suurempiin kaupunkeihin. Toisaalta pikkukunnat haluavatkin näistä eroon että saavat seuraavan kuorman uusia tulokkaita joilla voivat tienata lisää rahaa. Maassa jo pitempään olluthan ei enää tuottoisa kunnalle vaan sitä joutuisi elättämään. Hyväksikäyttöä siis täysin myös kuntien taholta vaikka sitä yritetään peittää että "otetaan ja autetaan" tekosyyllä.

Ei ne kaikki muuta pois. Ja tämäkin hallituksen uudistus nimenomaan auttaa ehkäisemään tuota kalliiseen Helsinkiin pakenemista. Joten hyvä muutos siinäkin mielessä. 

Vierailija
588/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "

Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.

Eihän tuossa mitään k***päisyyttä ollut, vaan ihan järkipuhetta. Sinun kommenttisi sen sijaan oli pikkusieluinen ja täysin turha. Kertoo paljon enemmän sen sanojasta kuin sanojen kohteesta.

Vierailija
589/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätit sitten yllättäen valita vertailukohteeksi sen kaikkein KALLEIMMAN kertalipun?! 😅 Etkä suinkaan edullisempaa sarjalippua, joka on noin 120e kuukaudessa.

No en nyt ihan hirveästi vaivaa nähnyt tämän keskustelun vuoksi. Mutta jäikö sinulta jotenkin huomiotta se pointtini niistä työmatkoista? Helsingin ja Nurmijärven välin ajaa tunnissa, mutta kun siihen lisätään matkat kotoa Nurmijärven bussipysäkille ja Helsingin päässä vielä bussimatka työpaikalle, voivat työmatkat venyä kaksituntisiksi. Ei mitään järkeä matalapalkkaisen tehdä tuollaista. Ei tuo 120 eur sinänsä pikkusumma ole sekään. Lisäksi saattaa tarvita Helsingin paikallisliikenteen kuukauskortin 70 eur, jos ei työpaikka sijaitse kävelymatkan päässä bussipysäkiltä, ja ehkäpä Nurmijärvellä asuva tarvitsee muutenkin arjessaan julkisia kulkuvälineitä.

Vierailija
590/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tukien varassa elävien, pitäisi saada asua hulppeissa, isoissa asunnoissa?

Selittäkää se?

Miksi yhteiskunnan pitäs maksaa heille vuokraa ja toimeentulotuet, suuriin asuntoihin?

Kun matalapalkka aloilla duunissa kävijöilläkään ei ole varaa asua suurissa ja kalliiissa asunnoissa.

Itse saan juuri sen verran palkkaa, etten saa asumistukea.

Olen sinkku ja asun 38 neliön asunnossa. Pärjään kohtuullisesti, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Elän tavallista elämää kuitenkin.

Kesällä teen aina  lomamatkan ystävän kanssa kotimaassa ja laivaristeilyn.

Semmosta se elämä on.

Työni puolesta olen tekemissä vähävaraisten kanssa, moni saa toimeentuletukea. Ei tule äkkiseltään miel

Sinun ei missään tapauksessa pitäisi saada tehdä sosiaalityötä, eikä mitään muutakaan sellaista työtä, jossa inhimillisyyden kuuluisi näkyä, siis ei mitään työtä, jossa olet tekemisissä millään tavoin ihmisten, eläinten tai ylipäätään minkään elollisen kanssa. Mene vaikka lappaamaan hiiltä satamaan , niin et ainakaan saa aikaan vahinkoa ympäristössäsi. Hyi h e l... mikä ihmisoletettu.

Vierailija
591/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt ihan hirveästi vaivaa nähnyt tämän keskustelun vuoksi. Mutta jäikö sinulta jotenkin huomiotta se pointtini niistä työmatkoista? Helsingin ja Nurmijärven välin ajaa tunnissa, mutta kun siihen lisätään matkat kotoa Nurmijärven bussipysäkille ja Helsingin päässä vielä bussimatka työpaikalle, voivat työmatkat venyä kaksituntisiksi. Ei mitään järkeä matalapalkkaisen tehdä tuollaista. Ei tuo 120 eur sinänsä pikkusumma ole sekään. Lisäksi saattaa tarvita Helsingin paikallisliikenteen kuukauskortin 70 eur, jos ei työpaikka sijaitse kävelymatkan päässä bussipysäkiltä, ja ehkäpä Nurmijärvell

Helsinki - Nurmijärvi -väli ei todellakaan ole tuntia. Minä kuljin lukioon ja pienituloinen äitini töihin sieltä vuosia ihan mukavasti. Ja moni helsinkiläinen lukiokaverini vietti pidemmän ajan julkisissa kuin minä koska suurin osa Nur-Hel matkasta on moottoritietä. 

35 min ruuhkattomana aikana ja jos menee Klaukkalasta päätyyn asti. Jonnekin esim kannelmäkeen pääsee nopeamminkin

Vierailija
592/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tähän väliin kerätä kootusti sossu_rottien tekosyyt sille ettei HÄNEN tarvitse muuttaa halvempaan asuntoon eikä HÄNEN saamaansa ilmaisen rahan määrää vähennetä?

Vierailija
593/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole tuo jolle vastaat, mutta vastauksesi on hyvin tietämätön. Esim itse elän pienellä työkyvyttömyyselääkkellä, ei minulla ole varaa muuttomiehiin. Asunto pitää olla sellaisessa paikassa, että pääsen ruokailemaan ruokalaan koska en voi itse tehdä ruokaa, eli tämä jo rajoittaa. Asunto ei voi olla aivan postimerkki, koska joudun olemaan toimintakyvyn vakeuksien takia joskus päiviä sisällä, kun en pääse ulos. En pysty itse pakkaamaan muuttotavaraoita, enkä aja autoa. Eli jos minun pitäisi muuttaa, pitäisi saada kunnan piikkiin avaimet käteen muutto loppusiivouksineen."

Ruoka-annoksia voi tilata kotiin, monet toimijat  tuottavat tätä palvelua. Eli ei ole pakko mennä itse mihinkään ruokalaan.

Tarvitsetko sisällä apuvälineitä

Satutko tietämään, paljonko tuollainen ateriapalvelu maksaa? Minä pystyn laittamaan ruokaa, mutta en pysty kulkemaan kauppaan tai kantamaan mitään, joten tilaan ruoka- ja päivittäistavarat lähimmästä marketista 10-12 euroa / toimitus. Kerran viikossa tilattuna tuo tekee ison siivun köyhän pennosiin. Kun on tilattava jotain, mitä ei marketeissa ole, mukaan pitää aina laskea tuo kymppi kuljetukseen.

Tämä yksin rajoittaa todella paljon asunnon etsimistä suurten kaupunkien ulkopuolelta. Olen kuullut väitteitä siitä, että lähikauppias, reipas koululainen tai urheiluseura voisi hoitaa ruokatilaukset, mutta tällainen on hyvin epävarma ratkaisu.

Mielipiteesi siitä, että liikkumisrajoitteinen hyötyisi hyvin pienestä asunnosta, on tietämätön, väärä ja julma.

Vierailija
594/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt ihan hirveästi vaivaa nähnyt tämän keskustelun vuoksi. Mutta jäikö sinulta jotenkin huomiotta se pointtini niistä työmatkoista? Helsingin ja Nurmijärven välin ajaa tunnissa, mutta kun siihen lisätään matkat kotoa Nurmijärven bussipysäkille ja Helsingin päässä vielä bussimatka työpaikalle, voivat työmatkat venyä kaksituntisiksi. Ei mitään järkeä matalapalkkaisen tehdä tuollaista. Ei tuo 120 eur sinänsä pikkusumma ole sekään. Lisäksi saattaa tarvita Helsingin paikallisliikenteen kuukauskortin 70 eur, jos ei työpaikka sijaitse kävelymatkan päässä bussipysäkiltä, ja ehkäpä Nurmijärvell

No eipä tuon asian eteen tarvinnut hirveästi vaivaa nähdä. Ihan samalla vaivalla se selviää kuin tuon kertalipun hintakin. Ja valehtelu vie hyvin usein koko kommentin arvon nolliin ja vesittää sen pointin. 

Toivottavasti otat opiksesi.

Vierailija
595/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtui yhdenvertaisuudelle ja oikeudelle valita asuinpaikkansa? Molemmat perusoikeuksia.

Vierailija
596/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut, en itse asu pk-seudulla, vaikka suunnitelmissa onkin nyt muuttaa sinne juurikin töiden takia. Sekosin paikoissa, tarkoitin Sonkajärven tai Tohmajärven kaltaisia kuntia (pikkukyliä Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa). Pitää ehkä poistattaa koko kommentti, tuo virhe vesitti ajatukseni aika tehokkaasti.

Toisaalta ei sieltä Nurmijärveltäkään niin vain käydä töissä Helsingissä töissä. Bussilippu näyttäisi Matkahuollossa maksavan melkein suuntaansa, eli 20 eur / päivä. Kuukaudessa työssäkäynti Nurmijärveltä Helsinkiin maksaisi siis 400 eur. Ei olisi pienituloisella varaa tällaiseen. Eikä oikein ole realistinen ajatus muutenkaan, että pienituloiset matkustaisivat toisesta kaupungista bussilla tunnin plus matkat kotoa pysäkille ja Helsingissä vielä lisämatka työpaikalla. Pahimmillaanhan työmatk

Hyvä idioottivajakki. Tuo sarjalippu on 20 matkaa. Ei sillä kuukautta matkusta.

Vierailija
597/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ole tuo jolle vastaat, mutta vastauksesi on hyvin tietämätön. Esim itse elän pienellä työkyvyttömyyselääkkellä, ei minulla ole varaa muuttomiehiin. Asunto pitää olla sellaisessa paikassa, että pääsen ruokailemaan ruokalaan koska en voi itse tehdä ruokaa, eli tämä jo rajoittaa. Asunto ei voi olla aivan postimerkki, koska joudun olemaan toimintakyvyn vakeuksien takia joskus päiviä sisällä, kun en pääse ulos. En pysty itse pakkaamaan muuttotavaraoita, enkä aja autoa. Eli jos minun pitäisi muuttaa, pitäisi saada kunnan piikkiin avaimet käteen muutto loppusiivouksineen."

Ruoka-annoksia voi tilata kotiin, monet toimijat  tuottavat tätä palvelua. Eli ei ole pakko mennä itse mihinkään ruokalaan.

Tarvitsetko sisällä apuvälineitä

Satutko tietämään, paljonko tuollainen ateriapalvelu maksaa? Minä pystyn laittamaan ruokaa, mutta en py

Epävarma ratkaisu taitaa olla tässä synonyymi sille, että et halua sellaista ratkaisua käyttää. Mitä tarkoitat tuotteilla, joita et marketista saa? Ovatkohan lie edes miten tarpeellisia... 

Ja jos on tosiaan paljon rajoitteita liikkumisessa ja toimimisessa, niin aina voi hakea henkilökohtaista avustajaa/tukea. Sitä saa sitten palvelusetelillä ja se auttaa ulkoiluissa ym. Apuvälinelainaamoista saa rollaattoreita tai pyörätuoleja. Jne.

Vierailija
598/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui yhdenvertaisuudelle ja oikeudelle valita asuinpaikkansa? Molemmat perusoikeuksia.

Ei mitään. Mutta ei noissa ole säädetty, että saa asua oli varojen ja tulojen. Ei tarvitse tyhmäksi heittäytyä 😉.

Vierailija
599/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ovat heikossa asemassa verrattuna toisiin. Todella heikossa asemassa. Eikö tasa-arvo ole jotain muuta.

Vierailija
600/758 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin sen halvemman asunnon noin vain saisi... 

Jos on työtön, voi muuttaa seudulle, jossa on halvempia asuntoja. Myöskään mamuilla ei ole mitään tarvetta asua pääkaupunkiseudulla. 1-2 henkilöä voi hyvin asua yksiössä.

Hitto että minä toivon, että kaltaisesi ihmizzaaztan elämä romahtaa täysin ja joudut oikein kunnolla kuseen. Se olisi kaltaisellesi idiottivajakille täysin oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme