Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sairaus voi saada ihmisen saikulle monta kertaa kuukaudessa?

Vierailija
09.11.2023 |

Mitä tällaisia sairauksia voi olla? Työkaverilla kuukaudessa ehkä yksi kokonainen viikko töissä. En kehtaa kysellä, yleensä itse puhuu flunssasta tai vatsataudista ja mitä näitä nyt on. Jatkunut jo kuukausia. 

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla joku säännöllinen lääkehoitokin kyseessä...sellainen, joka pitää mennä ottamaan sairaalaan asti.

Vierailija
62/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa mikä tahansa sairaus. Asia ei kuulu sinulle ja siksi vastaus on aina flunssa tai kuume. On työnantajan ja työntekijän välinen asia. Keksi muuta juoruttavaa kahvitauoille. Saat varmasti huomiota jollakin muullakin tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että nuo myöntyvästi suhtautuvat palstalaiset eivät ole itse työelämässä. Ettekö te tajua, että lintsaavan työkaverin työt joutuu tekemään joku muu?

Koska olitte viimeksi itse töissä?

En suhtaudu myöntyvästi lorvikatari sairauksiin. Suhtaudun myöntyvästi kroonisesta sairaudesta tai muusta oikeasta sairastumisesta johtuviin poissaoloihin. Kyllä, muut joutuvat tekemään enemmän, yleensä se meidän työpaikalla olen minä, silti pystyn ymmärtämään.

Aina voit itse vaihtaa työpaikkaa mikäli koet työn liian kuormittavaksi näissä tilanteissa.

Vierailija
64/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja ahkera työntekijä olin vuosikymmeniä ja sitten alkoi järjettömiä nivelkipuja. Keittiössä työtä tehty, että asiat meni tosi hankalaksi.

Oli hyviä päiviä ja huonoja. Toisina päivinä ranne oli kuin tulessa, ei oikein mikään asento ja särkylääke auttanut.

Sitten toisina päivinä käsissä oli voimattomuutta. Esim kantaminen oli vaikeaa, kun kädet saattoi lopettaa toimintansa ja kaikki putos. 

Sitten oli muutama hyvä päivä, että pysty ole töissä ja seuraavalla viikolla olikin sitten nilkassa vastaavat kivut...

Hyppäsin lääkärissä. Kävin viemässä saikkutodistusta töissä häpean vallassa. 3 päivää sai olla omalla ilmoituksella, mutta eipä sitä kuukauden sisään enää kolmatta kertaa kehtaa soittaa, että jään taas kipuisena kotiin. Pakko lähteä hakemaan jotain selitystä. Työterveys meillä on lähes vitsi, että sitten istuin terveysasemalla jonottamassa.

Niinä päivinä kun pystyin käymään töissä vastassa oli kiukkuisia työkavereita. Alkoi ahdistaa. Musta ei ole enää mitään hyötyä.

Nyt mä olin vaan taakaksi kaikille... Kukaan ei missään vaiheessa kysynyt kuulumisia yms. Oletusta, haukkumista, vittuilua lorvikatarrista ja tietenkin porua omasta jaksamisesta. - parissa kuukaudessa musta tuli työpaikkakiusattu.

Kerran mulla sitten meni hermo ja itkeä rääyin, että en mä tahallani tätä tee!! Samat naamat olleet vuosia työkavereina ja ne kehtaa haukkua mua laiskaksi ja saikuttajaksi. Kyllä mä edelleen mielelläni kävisin töissä kuin olisin kipuineni kotona. Valitsisin duunin heti, jopa tuossa nykyisessä ilmapiirissä.

Mä olin myös vaaraksi itselle ja muille. Jos semmoinen voimattomuuskohtaus iskee, kun mulla on kuumaa kannossa.. kotona monta vaarallista tilannetta ollut ja palovammoja. Kukaan ei halua, että semmosta tapahtuu töissä.

Viimeiseksi sairastyöntekijä ei ole vastuussa yhdenkään työkaverin jaksamisesta! Vaan työnantaja!

Siitä nappas työnantaja kyllä kiinni ja teki paljonkin muutoksia. Ei ole varaa sairastuttaa yhtäkään työntekijää.

Lähes puolitoista vuotta meni ennenkuin sain diagnoosin niveliini. Harvinaisempi reumasairaus. Masennuksen ja ahdistuksen vuoksi nyt on sitten oltu pidemmällä saikulla. Vuoden vaihteessa meen kokeilemaan osa-aikaisena.

Tää matka on ollut kivulias ja katkerakin. Sitä luulee tuntevansa ihmiset muutaman vuoden aikana ja paskat. Työkavereiden sanat todella satutti.

Olkaa inhimillisiä toisillenne.

N51

Vierailija
65/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hortonin neuralgia. Kaveri sai tämän migreenien lisäksi. Joutui olemaan pitkään sairauslomalla.

Vierailija
66/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että nuo myöntyvästi suhtautuvat palstalaiset eivät ole itse työelämässä. Ettekö te tajua, että lintsaavan työkaverin työt joutuu tekemään joku muu?

En ole kertaakaan 35-vuotisen työuran aikana joutunut tekemään sairaslomalaisen töitä. Miten voi tehdä sekä omat että toisen työt yhtaikaa?

Miten voi tehdä enemmän töitä kuin yleensä? Jos on sellasella alalla, että töitä ei voi vaan jättää tekemättä jos joku sairastuu. Jotta homma pyörii, asiakkaat saavat rahansa ym. on jonkun tehtävä ne toisenkin työt omansa lisäksi. Ymmärrätkö?

Vierailija
67/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kertaakaan 35-vuotisen työuran aikana joutunut tekemään sairaslomalaisen töitä. Miten voi tehdä sekä omat että toisen työt yhtaikaa?

Voi voi kun ei sun aivokapasiteetti riitä niin anna olla.

(Töitä on hyvin monenlaisia.)

Niinpä. Ei ole mitenkään automaatio että muut joutuisi raatamaan sairastelevan takia. 

Vierailija
68/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu jatkuvasti tai kokonaan tekemään toisen työn, niin silloin syyllinen on työnantaja. Ei työtoveri. Kyllä jokaisessa työpaikassa tulee olla suunnitelma työntekijän korvaamiseen, tai miten työt hoidetaan, joko hankkkmslla sijaisen tai priorisoimaan, ja jos mahdollista, jättämällä jotain tekemättä yms. Useilla työpaikoilla on tarvittaessa töihin tulevia, yms.

jos joku pystyy tekemään kahden ihmisen työt pidempään, niin silloin kenties oma työmäärä on alimitoitettu.

Vierailija
69/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tälllainen työtoveri, ikänsä ollut säntillinen työntekijä ja yhtäkkiä lorvikatarri puraisi, joka viikko oli jonkinlainen poissaolo. Kyllä siitä puhuttiin, varmaan tännekin joku ehti kirjoitella.

Sitten lorvi jäi kolmen kuukauden saikulle ja tuli takaisin terveenä, oli joku isompi leikkaus. Lorvikatarri oli hoitunut samalla ja kaveri oli taas säntillinen työntekijä. 

Hiukan myöhemmin törmäsin sellaiseen aforimsmiin, että ole ystävällinen jokaiselle - et tiedä minkälaista taakkaa hän kantaa.

Vierailija
70/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen tulee joku krooninen sairaus, jolloin hän saa hoitoa ja sen seurauksena työkyky alenee. Esim. syöpä, reuma jne. 

Ja periaatteessa tämä ei kuulu työkavereille mitenkään, vaan on yritysjohdon asia. 

Vierailija
71/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärrän tämän hyvin. Mutta voisiko ajatella, että kun flunssakin voi olla vakava sairaus valitsisi työn jossa ei ole juurikaan kontakteja muihin, esim. työn jota voi tehdä etänä? 

Kaikki työt eivät vaan terveydellisistä syistä sovellu kaikille. Syyt voivat olla psyykkisiä ja fyysisiä. Se, että omien voimiensa rajoilla käy itselle sopimattomassa työssä ei ole hyväksi yksilölle itselleen, muulle työryhmälle eikä yhteiskunnalle. "

Äläpä hurskastele. Kaikki eivät myös voi valita töitään. Kaikki sairaudet, jos juuri mikään ovat synnynnäisiä tai puhjenneet opiskelun aikana, kun ammattiin tähdättiin. Pitikö oikein vielä yhteiskuntakin vetää mukaan. Mokoma turhanpäiväinen moralisti. Odotas, kun itse sairastut.

No tiedän monia jotka olleet työssä sairastumisen vuoksi uudelleenkoulutuksessa kelan tai jonkun työeläkeyhtiön rahoilla.

Lisäksi monia jotka olleet työkokeiluissa omalla työpaikalla eri tehtävissä ja sieltä löytynyt sopivampi työ. 

En vaan ymmärrä miksi tätä ei käytetä enemmän? Ja ajattelen edelleen että tämä on kaikkien etu. Näen, että yksilöllekin merkityksellistä kun kokee tunnetta että selvitty työstään. 

Ja jos jotain moralisoin niin esimiehiä ja työnantajia. 

Vierailija
72/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mutta se kuului työnkuvaan ja jos itse olin sairaana joku työkavereistani hoiti minun tehtäviä, sama järjestely oli meillä lomien aikana, siinä joutui töitään suunnittelemaan ja tekemään tärkeysjärjestyksen mukaan ja yllätyksiä saattoi tulla. Minä en sentään ollut vapaana lasten sairastelujen vuoksi mikä yleensä johti siihen että itse tein enemmän töitä kun lapselliset työkaverini. En sitten tiedä missä vaiheessa ihmisistä on tulleet niin minä-minä keskeisiksi että "ei kuulu mulle"-tapa tehdä töitä on yleistynyt. Itse en työnantajana katselisi sellaista. 

Mun kautta joka ikisen työntekijän sairaspoissaolot kulki ja todellakin näin minkälaisista sairauksista ihmiset olivat poissa, en kadehtisi. Ja kyllä, mikäli poissaoloja alkoi olla liikaa siihen puututtiin, myös pitkäaikaissairaiden osalta, nimittäin töiden järjestelyllä, hyvä esimies osaa organisoida ja pitää kehityskeskusteluja.

Vierailija
73/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkejä omasta elämästä:

- suolistosairaus

- kuukautiskivut

- flunssa

- ahdistuneisuus

Vierailija
74/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt, ap. kaltaisia, jotka puuttuvat muiden asioihin, vaikka se ei kuulu millään tavalla hänellä ja leikkii pikkupomoa, kun siitä yksin päättää työnantaja. Ap. kannattaa mennä yritysjohdon juttusille. 

Luulen ap. tapauksessa olevan joku kolmikantasopimus eli työnantaja, lääkäri ja työntekijä ovat sopineet keskenään, tehdä tyäntekijän kevyempää työtä ja yritykselle osan palkasta maksaa Kela ja näin työntekijä säilyttä sairautensa tai hoitojen aikana ammattitaitonsa ja se voi olla myös osa hoitosuunnitelmaa. 

Jos olisi luottamukselliset suhteet yrityksellä ap:llä ehkä siitä olisi kerrottu, mutta on täysin ymmärrettävää, kun on lukenut ap. kommentteja, ettei luottamusta ja salassapidettävyyttä voi edes ap. odottaa ja siksi siitä ei ole kerrottu ap.lle. 

Vierailija
75/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten sairauspoissaolojen syyt ei muille kuin esimiehelle kuulu. Perheessä voi olla sairastelukierre tai sairastelija peittää noilla syillä vakavampaa sairautta, jota ei halua kaikkien tietoon, kun tietää, että työpaikka täynnä toisten asioihin neniänsä tunkevia. Keskity ap vaan omaan työntekoosi

Vierailija
76/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverilla on paha reuma, jonka takia imuroi ihan kaikki pikku flunssatkin. On todella kurja homma hänelle. Jos jäisi kokonaan kotiin makaamaan, niin varmasti katoaisi elämästä paljon mielekkyyttä.

Vierailija
77/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä reuma tekee elämän vaikeaksi.

Vierailija
78/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei kuulu sinulle, ja asian joutuu kyllä selvittämään työnantajan kanssa. On paljon kroonisia sairauksia, joiden oireet voivat olla kovia ja yllättäviä, eikä niille juurikaan voi mitään. Reimasairaudet, suolistosairaudet, gynekologiset sairaudet jne.

Kyllä nämä asiat vain kuuluvat muille. Monesti sarjasaikuttajan työmäärä jakautuu niille jotka siellä töissä viitsivät käydä, ja vaikka ei jakautuisikaan, ei yksinkertaisesti ole reilua että puolet pienemmällä työpanoksella saa saman palkan.

Kannatan palkattomia saikkuja, ensimmäiset 2 tai 3 päivää voisi olla palkattomia. Reilua kaikille.

Tosi reilua kaikille kun ihmiset tulisi sitten sairaana töihin levittämään tauteja, jos saikut ois palkattomia. Moni raahautuu puolikuntoisena töih

Nimenomaan tätä tarkoitan. Ei ole tarvetta saikulle jos se tarve yhtäkkiä poistuu kun rahasta puhutaan.

Vierailija
79/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisemmistä sairauksista esim. migreeni. Miehelläni on krooninen migreeni, noin kerran viikossa on päivä tai pari vain levättävä. Monet muutkin, huomattavasti migreeniä vakavammat krooniset sairaudet voivat aiheuttaa paljon poissaoloja, mutta eipä sitä ole mikään velvollisuus muille kuuluttaa, mitä sairastaa.

Vierailija
80/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mutta se kuului työnkuvaan ja jos itse olin sairaana joku työkavereistani hoiti minun tehtäviä, sama järjestely oli meillä lomien aikana, siinä joutui töitään suunnittelemaan ja tekemään tärkeysjärjestyksen mukaan ja yllätyksiä saattoi tulla. Minä en sentään ollut vapaana lasten sairastelujen vuoksi mikä yleensä johti siihen että itse tein enemmän töitä kun lapselliset työkaverini. En sitten tiedä missä vaiheessa ihmisistä on tullee

Tuo vastavuoroisuus toimii jos poissaoloja tulee kaikille melko tasaisesti. Mutta kun työkaveri (useampi) on poissa töistä 5-10 x vuodessa monta päivää kerrallaan, ja itse on sairauslomalla keskimäärin kaksi päivää viidessä vuodessa, alkaa homma aika nopeasti tympimään toden teolla.

Sarjasaikuttajien pitäisi perustaa omia yrityksiä. Ei työpaikka ole mikään sossutoimisto. Mutku mä en voi sille mitään!

Onneksi uusi hallitus tarttuu tähän ongelmaan. Muuten en ole samoilla linjoilla monessakaan asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä