Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sairaus voi saada ihmisen saikulle monta kertaa kuukaudessa?

Vierailija
09.11.2023 |

Mitä tällaisia sairauksia voi olla? Työkaverilla kuukaudessa ehkä yksi kokonainen viikko töissä. En kehtaa kysellä, yleensä itse puhuu flunssasta tai vatsataudista ja mitä näitä nyt on. Jatkunut jo kuukausia. 

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, että joku jaksaa kytätä toisten saikkuja. Taitaa olla liian vähän työtä.

Yleensä näiden saikuttajien työt kaatuvat toisten niskaan..

Vierailija
102/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa käydä vaikka syöpähoidoissa.

Reumasairet, ms-tauti, tulehdukselliset suolisosairaudet, onhan näitä.

Moni muuten syö sytostaatteja reumaan tai Crohniin. Silloin iskee tosiaan jokainen flunssa ja mahatauti ja ollaan kipeitä, kun immuunijärjestelmää on heikennetty.

Samoin jos on saanut elinsiirron ja syö hylkimisenestolääkkeitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esimies on jatkuvasti saikulla. Mutta hänellä on takana vakava sairaus ja iso leikkaus siihen liittyen. Tekee työtä jaksamisen mukaan.

Vierailija
104/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että nuo myöntyvästi suhtautuvat palstalaiset eivät ole itse työelämässä. Ettekö te tajua, että lintsaavan työkaverin työt joutuu tekemään joku muu?

Koska olitte viimeksi itse töissä?

En ole kertaakaan 35-vuotisen työuran aikana joutunut tekemään sairaslomalaisen töitä. Miten voi tehdä sekä omat että toisen työt yhtaikaa?

Tätä minäkin ihmettelen. Jos joku on saikulla, ongelma on pomon, ei minun.

Muutenkin olen sellaisissa hommissa, että ne omat työt odottaa lomankin jälkeen. 

Aika harva työ on lopulta sellainen, jossa työ on niin simppeliä että kollega voi noin vaan vasurilla tehdä toisenkin työt. 

Vierailija
105/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että nuo myöntyvästi suhtautuvat palstalaiset eivät ole itse työelämässä. Ettekö te tajua, että lintsaavan työkaverin työt joutuu tekemään joku muu?

Eilen.

Vierailija
106/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kertaakaan 35-vuotisen työuran aikana joutunut tekemään sairaslomalaisen töitä. Miten voi tehdä sekä omat että toisen työt yhtaikaa?

Miten voi tehdä enemmän töitä kuin yleensä? Jos on sellasella alalla, että töitä ei voi vaan jättää tekemättä jos joku sairastuu. Jotta homma pyörii, asiakkaat saavat rahansa ym. on jonkun tehtävä ne toisenkin työt omansa lisäksi. Ymmärrätkö?

Jos pystyy tekemään toisen työt omiensa lisäksi, toimii normaalisti vajaateholla, mikä ei ole kannattavaa. 

Se, että työt tulee tehtyä, on esimiehen ongelma, ei työntekijän. Ihan kaikilla aloilla. Kyllä, myös hoitoalalla. 

Kukaan ei voi pakottaa sinua tekemään toisen töitä. 

Vierailija
107/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mutta se kuului työnkuvaan ja jos itse olin sairaana joku työkavereistani hoiti minun tehtäviä, sama järjestely oli meillä lomien aikana, siinä joutui töitään suunnittelemaan ja tekemään tärkeysjärjestyksen mukaan ja yllätyksiä saattoi tulla. Minä en sentään ollut vapaana lasten sairastelujen vuoksi mikä yleensä johti siihen että itse tein enemmän töitä kun lapselliset työkaverini. En

Poissaoloja töistä ei koskaan tule kaikille tasaisesti samalla tavalla. joillakin todella on sen laatuista sairautta ja immuunipuutetta että sairastavat toisia useammin, lorvailijat ovat sitten erikseen ja ne kyllä tiedetään koska heillä ei koskaan ole kyse mistään todella vakavasta sairaudesta taustalla. Sitten on nämä jotka ovat lasten takia aina poissa töistä, siinä on oma ryhmänsä.

Hallituskin minun mielestä tekee tuon sairaspoissaolon kanssa vähän väärin, Itse tekisin päinvastoin ja palkitsisin työntekijöitä jotka pysyvät terveinä ja jaksavat tehdä töitä, porkkanaa vitsan sijaan, mutta ainahan meillä poliitikot ovat tehneet tyhmiä päätöksiä. Mene ja tiedä kumpi tapa nyt sitten on parempi mutta parempi palkka on yleensä hyvä motivaattori, voin olla väärässäkin. Vertaan nyt vaan näihin isoihin johtajiin, itse en sellainen ollut vaikka esihenkilönä olin jonkun aikaa.

Toiseksi itse pidin silmällä näitä jotka sairastelivat paljon (ja kyllä, kaikista sairaspoissaoloista pidettiin kirjaa, palkkaohjelmasta sai raportit), koska niin kuin sanoin lorvailijat kyllä tiedettiin ja aina niitä löytyy joka työpaikalta vähintään yksi, organisaatio oli tietty pieni n 200 henkilöä.

Vierailija
108/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaako nämä lorvikatarrin huutelijat, että työnantajalla on velvollisuus/oikeus puuttua näihin todella nopeasti. Hyvin todennäköisesti työnantajalla on tiedossa poissaolojen syyt, jos niitä on usein. Työnantaja myös vaatii lääkärintodistusta aika nopeasti, jos alkaa näyttää jatkuvalta. 

Muutenkin, ette voi yhtään tietää mitä toisen elämässä tapahtuu. Itselläni on ollut todella huono vuosi. Keväällä käsi murtui pahasti ja joudun olemaan 3kk töistä pois. Kukaan ei koskenut minun töihin sillä aikaa ollenkaan, joten kaikki se odotti, kun palasin. Nyt olen kesästä asti yrittänyt kiriä kiinni sitä minkä jäin sairaslomalla jälkeen. Nyt alkaa sitten olla jaksaminen kortilla ja pää palasina, kun on tehnyt hulluna töitä monta kuukautta ilman yhtään helpompaa hetkeä. Olen ihan burn outin partaalla ja kohta tulee varmaan siitä seuraava pitkä sairasloma, jos en saa tilannetta mitenkään ratkaistua lyhyillä saikkupätkillä ja työnohjauksella. Työnantaja on tietoinen tilanteessani ja tilannetta yritetään ratkoa. Työkavereille en ole puhunut, koska en halua.

Te lorvikatarrin huutelijat vain nolaisitte itsenne esim. minun tapauksessa. Ja luultavasti monen muunkin. Esim. syöpä ei näy ulospäin. Hoidot voi olla todella rankkoja, mutta ihminen haluaa silti käydä töissä oman jaksamisen mukaan. Asiasta on sovittu työnantajan kanssa, mutta henkilö ei halua kertoa työkavereille tilanteestaan. 

Vierailija
109/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärrän tämän hyvin. Mutta voisiko ajatella, että kun flunssakin voi olla vakava sairaus valitsisi työn jossa ei ole juurikaan kontakteja muihin, esim. työn jota voi tehdä etänä? 

Kaikki työt eivät vaan terveydellisistä syistä sovellu kaikille. Syyt voivat olla psyykkisiä ja fyysisiä. Se, että omien voimiensa rajoilla käy itselle sopimattomassa työssä ei ole hyväksi yksilölle itselleen, muulle työryhmälle eikä yhteiskunnalle. "

Äläpä hurskastele. Kaikki eivät myös voi valita töitään. Kaikki sairaudet, jos juuri mikään ovat synnynnäisiä tai puhjenneet opiskelun aikana, kun ammattiin tähdättiin. Pitikö oikein vielä yhteiskuntakin vetää mukaan. Mokoma turhanpäiväinen moralisti. Odotas, kun itse sairastut.

No, en tiedä onko työkykyarvioon pääseminen/ joutuminen kiinni työnantajasta vai työntekijästä, mutta itse ajattelen että se on työntekijän etu, varsinkin jos irtisanomissuoja heikkenee. 

Minulla on esim. tuttava joka alkoi olla jo niin kuormittunut, että alkoi kokea hoitotyössä ihmisvihaa, oli saikkuja, tyytymättömyys heijastui myös yksityiselämään. 

Meni työkokeiluun samassa työpaikassa työhön, jossa ei ihmiskontakteja, tykästyi ja sai työn sieltä. Tässä voittivat ihan kaikki, oli sitten turhanpäiväistä moralismia tai ei.

Vierailija
110/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi. Entisellä työkaverilla oli alkon kanssa ongelmia, kaikki tiesivät mutta itse ei myöntänyt. Maanantaisin oli aina "mahatauti, flunssaa tai muuta pientä". Poissaoloja usein milloin mistäkin syystä.

Vierailija
111/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri oli vähän tuurijuoppo yhtään kokonaista viikkoa ei tehnyt, vaikka meillä oli vain yksi viikko jolloin oli viisi päivää töitä. Kun oli neljän päivän viikko teki kolme päivää kun oli se krapula päivä, aiemmin teki kolme päiväistä viikkoa ja siinäkin yksi krapula päivä. Eli olisiko samaa ? 

Vierailija
112/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kaupassa hyllytetään ja hoidetaan kassa yhtäaikaa, asiakkaat kitisee tietenkin, mutta minkäs teet jos kaikki extraajat onkin varattu? Semmosta se elämä on. Olen joutunut jäämään myös vuoroni jälkeen töihin kun ei seuraava tullutkaan. Ei me kaikki toimistossa olla. 

Vierailija
113/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen työkaveri oli vähän tuurijuoppo yhtään kokonaista viikkoa ei tehnyt, vaikka meillä oli vain yksi viikko jolloin oli viisi päivää töitä. Kun oli neljän päivän viikko teki kolme päivää kun oli se krapula päivä, aiemmin teki kolme päiväistä viikkoa ja siinäkin yksi krapula päivä. Eli olisiko samaa ? 

Miksi teidän esimies ja työterveys ei tuohon puuttunut? Esimiehelle kuuluu huomautus työtehtävien laiminlyönnistä. Työterveyden vaihto yritykseen, joka hoitaa hommansa.

Vierailija
114/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpähoitoihin liittyvä kemoterapia aiheuttaa kuukausittain useita lyhyitä poissaoloja. 

Vierailija
115/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuaako nämä lorvikatarrin huutelijat, että työnantajalla on velvollisuus/oikeus puuttua näihin todella nopeasti. Hyvin todennäköisesti työnantajalla on tiedossa poissaolojen syyt, jos niitä on usein. Työnantaja myös vaatii lääkärintodistusta aika nopeasti, jos alkaa näyttää jatkuvalta. 

Muutenkin, ette voi yhtään tietää mitä toisen elämässä tapahtuu. Itselläni on ollut todella huono vuosi. Keväällä käsi murtui pahasti ja joudun olemaan 3kk töistä pois. Kukaan ei koskenut minun töihin sillä aikaa ollenkaan, joten kaikki se odotti, kun palasin. Nyt olen kesästä asti yrittänyt kiriä kiinni sitä minkä jäin sairaslomalla jälkeen. Nyt alkaa sitten olla jaksaminen kortilla ja pää palasina, kun on tehnyt hulluna töitä monta kuukautta ilman yhtään helpompaa hetkeä. Olen ihan burn outin partaalla ja kohta tulee varmaan siitä seuraava pitkä sairasloma, jos en saa tilannetta mitenkään ratkaistua lyhyillä saikkupätkillä ja

En lukenut kuin alun, mutta ei todellakaan ole mitään velvollisuutta. Puuttuu jos haluaa. Meillä samat sarajasaikuttajat ovat jatkaneet puuhiaan vuosikaudet. Pomo sanoi että jos työterveys ottaa yhteyttä sähköpostitse niin ei tarvitse välittää.

Vierailija
116/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lorvikatarria itsekin epäilen, mutta eihän töistä ilman saikkua voi monta päivää kuukaudessa olla pois? Ihmetyttää vaan. 

Ap

Meillä saikkua saa kun soittaa työterveyteen. Aivan sama millä verukkeella sitä haluaa niin sitä myös saa. Lisäksi omailmoitus-saikkupäiviä on vuodessa 25, miten teillä?

Meillä ainakin valtion virastossa henkkarissa kilisee joku varoitus, kun saikkupäiviä on paljon.

Olen tämän varoituksen kohteena ollut kerran, kun lapsi oli pieni ja olin ihan jatkuvasti jossain köhässä, ripulissa tai ihottumassa.

Vierailija
117/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverillani oli kans joskus työkaveri joka oli jatkuvasti pois töistä "saikulla". Viikottain. Milloin oli sormi venähtänyt tai flunssa. Milloin mukulat kipeenä. Milloin selkää tai päätä särki. Hänen työnsä kaatuivat muiden tehtäväksi. Kaveri lähti lopulta firmasta kun ei jaksanut enään tehdä kahden ihmisen hommia. Tämä saikuttaja jäi..

Niin kyllähän se työnantajan tehtävä ois järjestää asiat niin, ettei kukaan kuormitu kohtuuttomasti toisen saikuista. Isommissa firmoissa on ihan käytännöt mikä määrä poissaoloja johtaa siihen että palaveerataan työterveyden kanssa ja mietitään ratkaisuja. Joskus paras on, että työntekijä on töissä minkä pystyy, mutta asioita järjestellään niin ettei ne poissaolot kuormita muita liikaa. 

Vierailija
118/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin, ette voi yhtään tietää mitä toisen elämässä tapahtuu. Itselläni on ollut todella huono vuosi. Keväällä käsi murtui pahasti ja joudun olemaan 3kk töistä pois. Kukaan ei koskenut minun töihin sillä aikaa ollenkaan, joten kaikki se odotti, kun palasin. Nyt olen kesästä asti yrittänyt kiriä kiinni sitä minkä jäin sairaslomalla jälkeen. Nyt alkaa sitten olla jaksaminen kortilla ja pää palasina, kun on tehnyt hulluna töitä monta kuukautta ilman yhtään helpompaa hetkeä. Olen ihan burn outin partaalla ja kohta tulee varmaan siitä seuraava pitkä sairasloma, jos en saa tilannetta m

En lukenut kuin alun, mutta ei todellakaan ole mitään velvollisuutta. Puuttuu jos haluaa. Meillä samat sarajasaikuttajat ovat jatkaneet puuhiaan vuosikaudet. Pomo sanoi että jos työterveys ottaa yhteyttä sähköpostitse niin ei tarvitse välittää.

Huono työnantaja tai todennäköisempi vaihtoehto, että olet provo. Etkä varmasti itsekään ole mikään työnantajan unelma työntekijä, kun en jaksa lukea tekstistä kuin alun ja teet päätelmiä/kommentoit sen perusteella. 

Vierailija
119/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei kuulu sinulle, ja asian joutuu kyllä selvittämään työnantajan kanssa. On paljon kroonisia sairauksia, joiden oireet voivat olla kovia ja yllättäviä, eikä niille juurikaan voi mitään. Reimasairaudet, suolistosairaudet, gynekologiset sairaudet jne.

Kyllä nämä asiat vain kuuluvat muille. Monesti sarjasaikuttajan työmäärä jakautuu niille jotka siellä töissä viitsivät käydä, ja vaikka ei jakautuisikaan, ei yksinkertaisesti ole reilua että puolet pienemmällä työpanoksella saa saman palkan.

Kannatan palkattomia saikkuja, ensimmäiset 2 tai 3 päivää voisi olla palkattomia. Reilua kaikille.

Ei, usko nyt jo hyvällä, että kenenkään sairaudet ja niistä aiheutuvat poissaolot eivät kuulu työkavereille raportoitaviin asioihin. Ihan se ja sama, kuinka paljon töitä on tekemättä työpaikalla, sekään ei ole työntekijöiden huoli, vaan se on lähinnä työnantajan asia. Keskity sinä hoitamaan oma tonttisi, äläkä sekaannu asioihin, jotka eivät sinulle kuulu pätkän vertaa. Paljon poissaoleva työntekijä joutuu kuitenkin käymään työnantajan ja työterveyshuollon kanssa keskustelut poissaoloista, tai normaaleilla työpaikoilla ainakin näin toimitaan, joten ei kannata olla huolissaan. Kannata sinä rauhassa palkattomia sairaslomia. Joskus se kosahtaa sinunkin kohdallesi.

Mikään ei ole niin vastenmielistä, kuin työpaikkakyttääjä, joka kuvittelee olevansa päällikkö. 

Vierailija
120/156 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lorvikatarria itsekin epäilen, mutta eihän töistä ilman saikkua voi monta päivää kuukaudessa olla pois? Ihmetyttää vaan. 

Ap

Meillä saikkua saa kun soittaa työterveyteen. Aivan sama millä verukkeella sitä haluaa niin sitä myös saa. Lisäksi omailmoitus-saikkupäiviä on vuodessa 25, miten teillä?

Meillä ainakin valtion virastossa henkkarissa kilisee joku varoitus, kun saikkupäiviä on paljon.

Olen tämän varoituksen kohteena ollut kerran, kun lapsi oli pieni ja olin ihan jatkuvasti jossain köhässä, ripulissa tai ihottumassa.

Meilläkin, mutta esimies on käskenyt jättää yhteydenottopyynnöt huomioimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi