Mikä sairaus voi saada ihmisen saikulle monta kertaa kuukaudessa?
Mitä tällaisia sairauksia voi olla? Työkaverilla kuukaudessa ehkä yksi kokonainen viikko töissä. En kehtaa kysellä, yleensä itse puhuu flunssasta tai vatsataudista ja mitä näitä nyt on. Jatkunut jo kuukausia.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki krooniset pitkäaikaissairaiden.
Tämä. Itselläni on astma. Välillä heilahtaa pois hoitotasapainosta ja ongelmia on enemmän. Jos saan esim. yöllä astmakohtauksen, seuraava päivä menee kuumeessa/lämmössä. Lisäksi välillä ihan ilman kohtausta happisaturaatio heittelee yöllä 80 tienoille. En tosiaan ole aamulla työkuntoinen, kun olen kärvistellyt yön hapenpuutteessa. Hädintuskin pystyn ajattelemaan mitään siinä kunnossa. Lääkärissä ei ole löytynyt näille happisaturaation laskuille syytä/ratkaisua, joten välillä tulee saikkupäiviä.
Kyseessä voi olla monikin eri krooninen sairaus joka poissaolot aiheuttaa. Voi olla pitkään kaikki ihan hyvin ja pitkään taas kaikki sekaisin. Jos esim. joutuu vaihtamaan lääkitystä, oikean löytäminen ei aina ole läpihuutojuttu.
Tai sitten kyseessä voi olla mainittu lorvikatari, joka joillekin iskee kun esimies v/7u7744 tai muuten työ tuntuu ikävältä. Mulla useampi tuttu työskentelee terveydenhuollossa ja siellä tuo esimiehen naama saa useinkin sairaslomalle. Tämän huomannut keskusteluissa näiden henkilöiden kanssa, jotka eivät tunne lainkaan toisiaan ja asuvat eri paikkakunnilla sekä työskentelevät terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on MS-tauti ja kaikki pikkutaudit, ihan normi flunssasta lähtien, pitää hoitaa huolella ettei MS ärhäköityisi.
Näitä tämmöisiä sairauksia on paljon muitakin.
APn pitää kysyä työkaverilta jos hän haluaa tietää. Voi kysyä vaikka, että 'onko sulla joku perussairaus' kun seuraavan kerran kertoo olleensa saikulla flunssan tmv syyn takia.
Ymmärrän tämän hyvin. Mutta voisiko ajatella, että kun flunssakin voi olla vakava sairaus valitsisi työn jossa ei ole juurikaan kontakteja muihin, esim. työn jota voi tehdä etänä?
Kaikki työt eivät vaan terveydellisistä syistä sovellu kaikille. Syyt voivat olla psyykkisiä ja fyysisiä. Se, että omien voimiensa rajoilla käy itselle sopimattomassa työssä ei ole hyväksi yksilölle itselleen, muulle työryhmälle eikä yhteiskunnalle.
Onhan näitä. Joskus jäävät niin sanotusti kiinni. Kun unohtavat, että joku työkaveri näkee FB-päivitykset mökiltä (kun tyyppi on virallisesti kuoleman kielissä) tai kun juoksevat vastaan työnantajaa (jolle ovat aamulla kertoneet selän olevan niin kipeä, ettei sängystä pääse).
Juuri tämä on syy siihen, että hallitus kaavailee tiukennuksia sairaspoissaoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ajattelin, niitä on vaikka kuinka paljon mutta ensimmäiset vastaajat antoivat jo oman diagnoosinsa ja esittivät siinä vain oman tyhmyytensä. Ap.lle työkaverin sairaudet ei kuulu, se on työntekijän ja työnantajan välinen asia.
Vaikeahoitoinen migreeni + siihen vielä joku muu krooninen ongelma, niin ihan aiheellisia poissaolopäiviä voi tulla yllättävän paljon.
Eri asia on sitten, kuinka työnantaja jatkossa toimii asian suhteen..
Huomaa, että nuo myöntyvästi suhtautuvat palstalaiset eivät ole itse työelämässä. Ettekö te tajua, että lintsaavan työkaverin työt joutuu tekemään joku muu?
Koska olitte viimeksi itse töissä?
Ymmärrän, että jotkut ovat kateellisia kun jotkut ovat pois usein, mitta miettikää sitä miltä henkilöstä itsestä tuntuu olla jatkuvasti kipeitä.
Toki joukossa on aina joku joka lintsaa ihan huvikseen pois, koska ei vaan jaksa, mutta tätä ei saa yleistää kaikkiin. Itse olen esimerkiski syksyllä ja alkukeväästä usein flunssassa, ja kuukautisten aikana on aina niin kovat kivut, että en oikeasti kykene tekemään mitään. Näistä ei kannata olla oikeasti kateellinen. Päinvastoin hävettää olla pois, jos olet juuri ollut jonkin asian takia pois. Mutta minkäs sillekkään voi. Jotain ymmärrystä pitäisi saada.
Ps. Pomo varmaan keskustelee työntekijän poissaoloista tämän kanssa kahden kesken, ja asiat eivät muille kuulu. Ei ole pakko kertoa kuille, vaikka joku kysyisikin.
Meillä oli kanssa tällainen töissä. Lopulta selvisi että äijällä niin korkeat verenpaineet että joutuu saikulle vähän väliä. Eikä suostu verenpainelääkitykseen. Mikä idiootti.
Luulosairaus tai lintsaus nyt ainakin tulee ensimmäisinä mieleen.
Juuri tämmöisten takia on hyvä, että irtisanomisia on pian helpompi tehdä. Eihän tämmöinen työntekijä tuota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Joskus jäävät niin sanotusti kiinni. Kun unohtavat, että joku työkaveri näkee FB-päivitykset mökiltä (kun tyyppi on virallisesti kuoleman kielissä) tai kun juoksevat vastaan työnantajaa (jolle ovat aamulla kertoneet selän olevan niin kipeä, ettei sängystä pääse).
Juuri tämä on syy siihen, että hallitus kaavailee tiukennuksia sairaspoissaoloihin.
Meillä oli aikanaan niin tyhmä yksilö töissä, että puhui itsensä kerta toisensa jälkeen pussiin saikkupoissaolojensa kanssa. Käsi oli kuulemma niin kipeä että piti olla poissa töistä pe ja la, sunnuntaina se olikin jo parempi että pystyi sen tuplaliksavuoron tekemään mutta maanantaina taas niin kipeä että saikulle oli pakko jäädä. Samana päivänä myöhemmin selitti tohkeissaan miten saikkuviikonloppuna mökillä oli pe-la poimittu marjoja 8 h päivässä, vaikeissa asennoissa piti olla kun piti pensaiden altakin saada kaikki poimittua ennen kuin menevät huonoksi.
Näitä lorvisaikkuja oli siis lukemattomia, mutta aina taudit paranivat sunnuntaiksi. Esimiehemme on täysi lapanen, sen varmaan nokkelimmat jo hoksasivatkin.
Itseasiassa oli meillä toinenkin, mutta hänen työsuhteensa purettiin koeajalla. Teki virka-aikaa ja kun perjantai oli pyhäpäivä, soitti torstaina aamulla että on kipeä eikä pääse töihin. Maanantaina sitten selitti suu vaahdossa miten siistiä oli lähteä kavereiden kanssa mökille jo varhain torstaiaamuna, ensimmäinen siideri aukesi autossa ennen kello yhdeksää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on MS-tauti ja kaikki pikkutaudit, ihan normi flunssasta lähtien, pitää hoitaa huolella ettei MS ärhäköityisi.
Näitä tämmöisiä sairauksia on paljon muitakin.
APn pitää kysyä työkaverilta jos hän haluaa tietää. Voi kysyä vaikka, että 'onko sulla joku perussairaus' kun seuraavan kerran kertoo olleensa saikulla flunssan tmv syyn takia.
Ymmärrän tämän hyvin. Mutta voisiko ajatella, että kun flunssakin voi olla vakava sairaus valitsisi työn jossa ei ole juurikaan kontakteja muihin, esim. työn jota voi tehdä etänä?
Kaikki työt eivät vaan terveydellisistä syistä sovellu kaikille. Syyt voivat olla psyykkisiä ja fyysisiä. Se, että omien voimiensa rajoilla käy itselle sopimattomassa työssä ei ole hyv
Ei kaikkiin olosuhteisiin voi vaikuttaa. Esim. itse olen lähes 100% etätöissä, mutta lapsi on koulussa ja harrastuksissa ja mies kodin ulkopuolella töissä. En tosiaan voi sulkea koko perhettä kotiin vaan sen takia, että itsellä on perussairaus, joka äityy pahemmaksi välillä ja pienetkin flunssat voi olla viikkojen vaiva. Tämän syksyn aikana mies on tuonut töistä koronan ja lapsi koulusta ihan perusflunssan. Molemmista olin viikon sairaslomalla Eipä tässä oma kontaktien välttely aina auta. Vai pitäisikö erota ja jättää lapsi isälleen, että olisin aina mahdollisimman työkykyinen?
- Tuo aiempi astmaatikko
Sehän ei kuulu sinulle, ja asian joutuu kyllä selvittämään työnantajan kanssa. On paljon kroonisia sairauksia, joiden oireet voivat olla kovia ja yllättäviä, eikä niille juurikaan voi mitään. Reimasairaudet, suolistosairaudet, gynekologiset sairaudet jne.
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei kuulu sinulle, ja asian joutuu kyllä selvittämään työnantajan kanssa. On paljon kroonisia sairauksia, joiden oireet voivat olla kovia ja yllättäviä, eikä niille juurikaan voi mitään. Reimasairaudet, suolistosairaudet, gynekologiset sairaudet jne.
Kyllä nämä asiat vain kuuluvat muille. Monesti sarjasaikuttajan työmäärä jakautuu niille jotka siellä töissä viitsivät käydä, ja vaikka ei jakautuisikaan, ei yksinkertaisesti ole reilua että puolet pienemmällä työpanoksella saa saman palkan.
Kannatan palkattomia saikkuja, ensimmäiset 2 tai 3 päivää voisi olla palkattomia. Reilua kaikille.
Itse toivon että nämä saikuttajat saisi kaikki kenkää ja me jotka oikeasti halutaan töitä niin saadaan niiden paikka..olen firmassa osa aikanen ja aina tuun töihin ku pari saikuttaa joka viikko..olisin mielelläni se vakkari ja nämä vois olla osa aikasin.. suuri vääryys..
Monia sellaisia sairauksia on, sekä ihan fyysisiä, että pääkopasta johtuvia. Itse olin henkisesti epäterveessä työyhteisössä ja olin flunssassa oikeasti varmaan 2 kertaa kuukaudessa. Osittain oli varmasti psykosomaattista oireilua eli, koska töissä oli niin kamalaa, elimistö kehitti itselleen flunssamaisia oireita. Ja lisäksi tietysti stressi laskee vastustuskykyä. Vaihdoin työpaikkaa ja nyt olen ehkä kerran-kaksi vuodessa flunssassa eivätkä ne flunssat aina vaadi edes saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että nuo myöntyvästi suhtautuvat palstalaiset eivät ole itse työelämässä. Ettekö te tajua, että lintsaavan työkaverin työt joutuu tekemään joku muu?
Koska olitte viimeksi itse töissä?
Myöntyvä? Tarkoitat varmaan empaattinen?
Jos ei saa salkkua kuin akuuttien oireiden vuoksi niin miten voisi jäädä kokonaan kotiin? Kokonaan tulottomaksi vai, työkkärille tuo selitys ei nimittäin kelpaa.