Mietiskely
Mietiskeletkö? Miten usein? Millä tavoin? Kuinka kauan kerrallaan? Mitä vaikutuksia olet huomannut? Mitä tapahtuu tai miltä tuntuu mietiskellessä?
Kommentit (4)
Mietiskelen päivittäin. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Mietiskelen rukouksessa ja kun luen Sanaa. Olen huomannut, että Sana on ainoa mihin voin tässä maailmassa täysin luottaa. Sanan lukeminen on avannut käsityksiäni ihmisistä ja itsestäni. Tunnistan paremmin heikkouksiani ja tiedän mitä kannattaa välttää. On ihanaa olla rakastettu ja hyväksytty omana itsenään. Sana on Jumalan rakkauskirje meille ihmisille. Syvä yksinäisyyden tunne ja lohduttomuus on väistynyt. Minulla on rauha. Jumalan edessä olen täysin avoin.
Kirjoittamalla päiväkirjaa. Joskus ihan kuulumisista, mutta useimmin mieltä askarruttavista asioista tai pelkkää tajunnanvirtaa. Usein epämääräinen paha olo konkretisoituu joksikin selkeäksi huoleksi, kun alkaa kirjoittaa. Sitten voin mietiskellä asiaa eri näkökulmista.
Kirjoitan lähinnä yksinollessa, mihin tulee tilaisuus kerran tai pari viikossa. Eniten nautin aamusivuista kahvin kanssa. Yleensä kirjoitan puolesta tunnista tuntiin, joskus menee kaksikin. En luopuisi tästä tavasta enää, niin hyödylliseksi ja oloa helpottavaksi olen tämän havainnut.
Ehkä suurin hyöty tulee siitä, että itsetunto paranee, kun huomaa pystyvänsä käsittelemään omia tunteitaan ja ongelmiaan ihan itse. Huomaa haitallisia ajatusmalleja, pystyy kannustamaan itseään vaikeissa paikoissa ja joskus oivaltaa, mitä asioita toivoo elämältä ja ihmissuhteilta. Tutustuu itseensä.
kyllähän sitä tulee kaikenlaista funtsailtua
Satunnaisesti. Auttaa minua rauhoittumaan, poistaa tunnekuonaa kehosta ja auttaa aivojani "latautumaan". Mietiskelen sen ajan mikä tuntuu kulloinkin hyvältä muutamasta minuutista tunteihin. Yleensä olen pitkällään tai istun suljen silmäni ja tyhjennän mieleni. Jos jotain ajatuksia alkaa nousta annan niiden tulla ja mennä kuten pilvet taivaalla. Keskityn tietoisesti hengittämiseen ja hidastan tietoisesti hengityksen rytmiä, kunnes alkaa tulla sellainen lämpöinen hyvä olo. Mietiskelyn jälkeen tunnen kiitollisuutta, rakkautaa ja hyvää oloa.