Yle. Runsaasti kannabista käyttäneet, nuoret muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.
25-vuotiaan Heikki Hirvosen elämä lähti alamäkeen kannabiksen polttamisesta. Huumekuntoutuskoti Villa Hockeyn vastaava ohjaaja Jani Heino kertoo, miten hoitoon tulevat, runsaasti kannabista käyttäneet, nuoret muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.
"Kannabis tyhmentää, vaikka on ruma sanoa niin", Jani sanoo.
Psykiatri Jussi Niemi-Pynttäri nostaa esille tutkimusalueensa: kannabiksen aiheuttamat päihdepsykoosit, jotka lisäävät riskiä sairastua skitsofreniaan.
Nuorten harmittomana "luonnontuotteena" pitämä aine on Inhimillisen tekijän keskustelijoiden mielestä mainettaan huomattavasti vaarallisempi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/27/inhimillinen-tekija-nuori-kann…
Kommentit (1104)
Miksi ketjun listauksissa tupakka lasketaan päihteeksi, mutta kahvia ei? Eihän kumpikaan niistä ole päihde siinä mielessä, ettei saisi autoa ajaa tms. korkeintaan pieni tajunnan tilan hetkellinen kirkastuminen tulee ja jonkin asteinen riippuvuus. Kahvi on kai kannabista vaarattomampaa...?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai minäkin olen sitten vielä lapsen tasolla kerran olen polttanut jo 40 vuotta kannabista. Ei päivittäin, mutta keskimäärin 3-4 kertaa kuukaudessa. Joskus vähän useammin, joskus harvemmin. Välillä on ollut muutaman vuosi taukoakin. Ei ole aina maistunut, ja joskus vaan unohtuu koko kannabis. Enkä oikein jaksa uskoa että kannabiksen polttelu näkyy minusta mitenkään päällepäin. Toimin paljon keskittymiskykyä vaativassa asiantuntija tehtävässä ja olen ihmisten kanssa päivittäin ja paljon tekemisissä. Omasta mielestä minun käytös on enempi kuin normaalia. Minua sanotaan seuralliseksi ja keskustelu kykyiseksi. Eli ei ole sitä passiivisuutta mitä tässä ketjussa kirjoitetaan. Ja harrastan myös monipuolisesti liikuntaa. En tupakoi. Alkoholia minä pidän isompana haittana. Se häiritsee minun yöunia ja aiheuttaa enempi passiivisuutta, jo pienikin määrä. Sen takia juon enää nykyään ehkä sen 1-2 saunakaljaa. Hyvin satunnaisesti lasi tai kaksi
Huumeiden idea lienee ettei niiden hallittua käyttöä huomata. Oikean persoonan ja vaikutuksen raja on epäselvä. Toisin kuin alkoholin huomaa, ja osaa suhtautua. Terveellistä ei ole kumpikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Wikipedia ja sisältämät hyvin epämääräiset löhteet, eivät ole tieteellisiä löhteitä. Vai lasketko artikkelin hesarissa tieteelliseksi löhteeksi? Tai kannabissivuston kertomukset?
Olet ihan vapaa esittelemään haluamasi linkit kannabiksen lääkekäytön suhteen jos Wikipedia ei kelpaa.
Sinä taijoku muu teistä kannabismyönteisistä väitti sen olena monipuolisin lääkekasvi, joten todistustaakka on siellä puolen. Jos et pysty todistaa väittämääsä, ole jatkossa hiljaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4%C3%A4kekannabis
.
https://yle.fi/uutiset/3-10650937
EU-parlamentti haluaa lääkekannabiksen Kela-korvauksen piiriin
.
Parlamentti kehottaa EU-komissiota ja jäsenvaltioi
Wikipedia ja yle ei ole lähteitä.
A) kerro mihin kaikkiin sairauksiin kannabis auttaa
B) näytä ne vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit, jotka tukevat näitä väitteitä ja samalla myös kritiikkiartikkelit.
Vierailija kirjoitti: Huumeiden idea lienee ettei niiden hallittua käyttöä huomata. Oikean persoonan ja vaikutuksen raja on epäselvä. Toisin kuin alkoholin huomaa, ja osaa suhtautua. Terveellistä ei ole kumpikaan.
Ja alkoholi on kaikkein haitallisin erityisesti aivojen kannalta ja kannabis vähiten haitallinen aivojenkin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
B) näytä ne vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit, jotka tukevat näitä väitteitä ja samalla myös kritiikkiartikkelit.
https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4%C3%A4kekannabis
.
https://yle.fi/uutiset/3-10650937
EU-parlamentti haluaa lääkekannabiksen Kela-korvauksen piiriin
.
Parlamentti kehottaa EU-komissiota ja jäsenvaltioita käsittelemään esteitä, jotka haittaavat kannabiksen käyttöä lääkinnällisiin tarkoituksiin.
Parlamentti huomauttaa lauselmassaan, että "on todisteita siitä, että kannabis tai kannabinoidit voivat olla tehokkaita ruokahalun parantamisessa ja painonmenetyksen estämisessä hivin/aidsin yhteydessä ja että ne voivat helpottaa mielenterveyden häiriöitä, kuten psykoosia ja Touretten oireyhtymää, ja lieventää epilepsian sekä Alzheimerin taudin, niveltulehduksen, astman, syövän, Crohnin taudin, MS-taudin ja glaukooman oireita ja pienentää liikalihavuuden ja diabeteksen riskiä ja lievittää kuukautiskipuja".
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole esitellyt mitään lähteitä, joiden mukaan kannabis ei olisi monipuolisin lääkekasvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Wikipedia ja sisältämät hyvin epämääräiset löhteet, eivät ole tieteellisiä löhteitä. Vai lasketko artikkelin hesarissa tieteelliseksi löhteeksi? Tai kannabissivuston kertomukset?
Olet ihan vapaa esittelemään haluamasi linkit kannabiksen lääkekäytön suhteen jos Wikipedia ei kelpaa.
Sinä taijoku muu teistä kannabismyönteisistä väitti sen olena monipuolisin lääkekasvi, joten todistustaakka on siellä puolen. Jos et pysty todistaa väittämääsä, ole jatkossa hiljaa.
Kannabis on muuten vähiten haitallinen päihde. Sen käyttöön ei ainakaan kuole. Oikeastaan kaikilla muilla aineilla on kuollut porukkaa. Jokin vähäinen psykoosiriski ei riitä perusteluksi kieltoon. Pelkän kannabiksen aiheuttamia psykooseja ei ole ede
Väitteesi perustuu mihin? Maailman johtavin lääketieteellinen julkaisu, The lancet, kirjoittaa: Daily cannabis use was associated with increased odds of psychotic disorder compared with never users (19/2019)
Jos kannabis on monipuolisin lääkekasvi maailmassa, se on sitten niin ja se on hieno asia. Ihme vääntämistä kannabiksen lääkekäytöstä.
Vierailija kirjoitti:The lancet, kirjoittaa: Daily cannabis use was associated with increased odds of psychotic disorder compared with never users (19/2019)
"Valtaosalle kannabiksen käyttäjistä ei aiheudu todettavaa fyysistä tai psyykkistä haittaa edes pitkäaikaiskäytössä (Lancet 1995).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The lancet, kirjoittaa: Daily cannabis use was associated with increased odds of psychotic disorder compared with never users (19/2019)
Voit vaihtaa kannabiksen tilalle minkä tahansa päihteen ja asia pitää edelleenkin paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole esitellyt mitään lähteitä, joiden mukaan kannabis ei olisi monipuolisin lääkekasvi.
Todistustaakka on väitteiden esittelijällä, ei niistä kysyvällä. Muutenhan voisin väittää olevani maailmanvaltias ja minun ei sitä tarvitse sinulle todistaa, vaan sinun on toteltava minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistustaakka on väitteiden esittelijällä, ei niistä kysyvällä. Muutenhan voisin väittää olevani maailmanvaltias ja minun ei sitä tarvitse sinulle todistaa, vaan sinun on toteltava minua.
Olen esitellyt sinulle linkit muutamaankin kertaan. Jos ne eivät sinulle kelpaa, voit esitellä omat linkkisi joiden mukaan kannabis ei ole monipuolisin lääkekasvi.
Runsaasti kannabista vastustavilla näkyy ihan omia haittoja. Niistä on voinut lukea tässäkin keskustelussa.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Kannabis on muita päihteitä vaarattomampaa, kertoo laaja EU-selvitys.
Huumeen vaarallisuus: Vaarallisimpia ovat ekstaasi ja kokaiini, joita seuraavat alkoholi ja heroiini. Vähiten vaarallinen huume on kannabis.
Riippuvuus: Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde.
https://www.emcdda.europa.eu/publications/monographs/cannabis-volume1_en
https://www.emcdda.europa.eu/publications/monographs/cannabis-volume2_en
https://www.duodecimlehti.fi/duo80438
"Tupakanpoltto ja alkoholin liikakäyttö ovat terveyden kannalta huomattavasti vaarallisempia kuin kannabiksen jatkuvakin suurkäyttö."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen esitellyt sinulle linkit muutamaankin kertaan. Jos ne eivät sinull
Et ole esittänyt yhtäkään vaan linkittänyt jotain wikipediaa ja yleä Osoita kohde, johon kannabis vaikuttaa myönteisesti ja siitä käyty tieteellinen keskustelu suoraan artikkeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Valtaosalle kannabiksen käyttäjistä ei aiheudu todettavaa fyysistä tai psyykkistä haittaa edes pitkäaikaiskäytössä (Lancet 1995).
Liiman haistelu on todennäköisesti tuppaa haitattomampi, joten sallitaanko lapsille liimapuikot jatkossa, jottei sorru tupakkaan?
Vierailija kirjoitti:Et ole esittänyt yhtäkään vaan linkittänyt jotain wikipediaa ja yleä Osoita kohde, johon kannabis vaikuttaa myönteisesti ja siitä käyty tieteellinen keskustelu suoraan artikkeleihin.
Jos lähteeni eivät kelpaa sinulle, laita oma linkkisi jonka mukaan kannabis ei ole monipuolisin lääkekasvi. En lähde enää arpomaan mikä sinulle lähteeksi kelpaa ja mikä ei.
Ja kaikista maailman huumeista ja päihteistä alkoholi tuhoaa eniten aivoja. Kannabis ei lainkaan. Ei edes lääkekäytössä jossa käytetyt kannabismäärät ovat todella suuria päihdekäyttöön verrattuna ja käyttö on päivittäistä.