Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä?
Monissa lähteissä keskimääräinen kuukautisten alkamisikä Suomessa on 12-13v., mutta jotenkin tuo tuntui tosi myöhäisestä iältä ja on myös ristiriidassa omien kokemusta kanssa. Ehkä joskus 60-luvulla piti paikkansa, mutta tuskin nykyään.
Kommentit (147)
Minulla alkoi 13v ja olin kyllä meidän luokassa viimeisten joukossa. Suurin osa tytöistä meidän luokalla oli jo 11-12v alakoulussa kuin nuoria naisia. Itse olin kuin pikkutyttö. Tämä 80-luvulla.
Minullakin alkoi 13v. ja olin varmasti viimeisten joukossa. Useimmilla kavereilla alkoi 11-12v. Myös kaikilla sisaruksillani alkoi aiemmin kuin minulla.
Christiiina kirjoitti:
Lihavuus sotkee hormonit niin, että kuukautiset alkavat kovin Aikaisin.
Ehkä joskus, mutta nämä on tapauksia missä kuukautiset alkaa huomattavasti alle 10v. 9-10v alkaneita kuukautisia ei edes pidetä erityisen aikaisina eikä syitä tutkita ellei ole jotain erityistä syytä.
Siis en todella muista missä iässä alkoivat. Suunnilleen siinä vaiheessa kun aloitin yläasteen. Ei kuitenkaan mitään tarkkaa muistikuvaa.
Eniten alkamisikään vaikuttaa perimä. Lapsena tosi pienikokoisella ja sirolla siskollani alkoi kuukautiset 11-vuotiaana ja hän kertoi ettei terveydenhoitaja uskonut häntä kun hän kertoi kuukautisten alkaneen.
Muistan kyllä kun seiskaluokalla eli 13 veenä tilanteen havaitsin kesken koulupäivän. Kasarin loppupuolta elettiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut muistaa kuukautisten alkamisiän vielä aikuisenakin?
Hyvin muistan vielä 60 vuoden jälkeen. Jopa tarkan päivämäärän.
Siis ei mitään käsitystä milloin kuukautiset tarkalleen alkoi. Veikkaa. Vuosia 2002-2003 milloin olin 11-13v.
Miten joillain alkaa kuukautiset vasta 14-16v. Onko niillä piilokivekset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä kuukautisten alkamisiällä on?
Kyllä sitä myöhemmin kysytään esim gynekologilla. On yksi anamnestinen tieto naisen terveyshistoriassa.
Mutta mitä sillä tiedolla siis tehdään? Tai kai sillä sitten voi olla merkitystä jos ne ovat alkaneet poikkeuksellisen myöhään tai ei ollenkaan tai poikkeuksellisen aikaisin. Mutta ei kai muuten
No mulla alkoi todella myöhään. En muista oliko se pari viikkoa vaille 15 vai 16 mutta äiti sanoi että jos ei synttäreihin mennessä ala niin mennään lääkäriin. Ei oo ollut ongelmia ja verrattuna ystäviin mun menkat on todella helpot. Olen siis ollut onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Miten joillain alkaa kuukautiset vasta 14-16v. Onko niillä piilokivekset?
Äidilläni tais alkaa 15v. Ja ihan normaali nainen on. Itsellä alkoi 14. Olin kyl aika anorektikon näköinen vielä yläasteellakin, mutta tuota pidetään ihan normaalina ikänä kuukautisten alkamiselle. Se on melko perinnöllistä milloin ne alkavat
Hyvä, että alkoivat vasta 14-vuotiaana, ettei tarvinnut kesken barbileikkien vaihtaa sidettä enkä jäänyt lyhyeksi. Ihan normaalia, että menkat alkavat tuossa iässä. Normaali hormonitoiminta mulla on ollut, alusta asti säännölliset kuukautiset ja kaksi lastakin olen synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi 10,5 vuotiaana
N47
Voi lapsiparkaa!
wtf
Miksi wtf?
Kaikilla kuukautisten alkaminen määrittely ei edes ole niin yksiselitteistä. Toki on helppo määritellä jos käy klassiset että housuissa on japaninlippu, mutta aina ei käy niin.
Itselläni oli ensimmäisen kerran hyvin haaleaa tiputteluvuotoakin pienempää vuotta sinä kesänä kun täytin kesän jälkeen 12v. Ei siihen tarvinut edes mitään suojia ja homma kesti muutaman päivän. Seuraavan kerran sama kuvio toistui kuudennen luokan kevättalvella. Samoin seuraavan kesänä. Ensimmäiset oikeat kuukautiset alkoi seiskaluokan syksyllä kun olin 13v. Että miten sitten se alkaminen määritellään. Sitähän en saa ikinä tietää että oliko nuo ekat jotain kuukautisiin liittyvää vai ei.
Minulla alkoi kuukautiset 11v, mutta eipä tuo elämää mihinkään muuttanut. Pituuttakin on nykyään 174 cm, eli siis ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla kuukautisten alkaminen määrittely ei edes ole niin yksiselitteistä. Toki on helppo määritellä jos käy klassiset että housuissa on japaninlippu, mutta aina ei käy niin.
Itselläni oli ensimmäisen kerran hyvin haaleaa tiputteluvuotoakin pienempää vuotta sinä kesänä kun täytin kesän jälkeen 12v. Ei siihen tarvinut edes mitään suojia ja homma kesti muutaman päivän. Seuraavan kerran sama kuvio toistui kuudennen luokan kevättalvella. Samoin seuraavan kesänä. Ensimmäiset oikeat kuukautiset alkoi seiskaluokan syksyllä kun olin 13v. Että miten sitten se alkaminen määritellään. Sitähän en saa ikinä tietää että oliko nuo ekat jotain kuukautisiin liittyvää vai ei.
Mulla alkoi muistaakseni 14v siten että ekan kerran tuli vain pientä tiputtelua. Sitten oli yksi kuukausi välissä ettei tapahtunut mitään. Seuraavaksi ne alkoi kunnolla aika runsaina:D
Seuraavaksi varmaan joku väittää että rerkkari kävi dippaamassa sormen pimppiin joka päivä kuukauden ajan selvittääkseen oliko kuukautiset jo alkaneet.