Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä?

Vierailija
05.11.2023 |

Monissa lähteissä keskimääräinen kuukautisten alkamisikä Suomessa on 12-13v., mutta jotenkin tuo tuntui tosi myöhäisestä iältä ja on myös ristiriidassa omien kokemusta kanssa. Ehkä joskus 60-luvulla piti paikkansa, mutta tuskin nykyään.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvo on eri asia kuin moodi tai mediaani.

Vierailija
62/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju oli avaava. Pitäis varmaan tehdä valitus jonnekin omasta entisestä kouluterkkarista. Se kysyi kuukautisten alkamisiän, vilkaisi housuihin että onko karvoitusta ja vielä rinnatkin katsoi ja tutki ne. Hyi hitto. Joku seksuaalinen ahdistelija ollut ja me pidettiin sitä ihan normaalina terveystarkastuksena. 

Hui, kuulostaa kyllä tosi oudolta.

Jep. Jos muutkin samassa koulussa aikoinaan olleet tunnistaa, niin tehkäähän valituksia myös ettei asia jää piiloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina kiinnostanut että miten tuo muka on tutkittu. Käsittääkseni kuukautisten alkamisikää ei rekisteröidä mihinkään että niistä olisi mahdollista tehdä tilastoa.

Itseasiassa THL taitaa tämän tiedon saada erilaisten kouluterveyskyselyiden kautta + meillä on terkkari ainakin seiskalla tarkastuksessa kysynyt menkoista

Vierailija
64/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka väittää että alkoi myöhään valehtelee. Oikeasti vuosivat jo neljännellä luokalla, mutta wivät kohdanneet kertoa kenellekään vaan tunkivat muutaman vuoden vessapaperia housuun.

Vierailija
65/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi arvailette, kun on tietoa: 13,5 -vuotiaana. Se on keskimääräinen ikä.

Laita lähde! Googlella ainakin löytyy tieto, että 70-luvun alussa 13,3 vuotta. Ja siitä ikä on varmaan laskenut, ei ainakaan noussut.

Vierailija
66/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka väittää että alkoi myöhään valehtelee. Oikeasti vuosivat jo neljännellä luokalla, mutta wivät kohdanneet kertoa kenellekään vaan tunkivat muutaman vuoden vessapaperia housuun.

Niin varmasti. Itse en ainakaan valehtele. Meillä on palstalla näköjään uusi jankkaaja. Menkkajankkaaja.

Vierailija
67/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina kiinnostanut että miten tuo muka on tutkittu. Käsittääkseni kuukautisten alkamisikää ei rekisteröidä mihinkään että niistä olisi mahdollista tehdä tilastoa.

Itseasiassa THL taitaa tämän tiedon saada erilaisten kouluterveyskyselyiden kautta + meillä on terkkari ainakin seiskalla tarkastuksessa kysynyt menkoista

Kouluterveyskyselyt on yksi vitsi. Niiden mukaan juuri kukaan ei käytä alkoholia ja kaikki on masentuneita.

Vierailija
68/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 13v ja tunsin olevani viimeinen. Odotin jo varmaan vuoden menkkojen alkamista, koska osalla kavereista oli ollut jo parikin vuotta. Vuosi oli 2003.

Vierailija
69/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kuukautisten alkaminen tarkoita sitä että on sukukypsä eli silloin on valmis raskautumaan? Vai siis mitä ne se meinaa?

M39

Menee monta vuotta, ennenkuin raskaaksi tulo helpottuu. Lisäksi emätinkin ja keho kasvaa ja kehittyy vielä. Kuukautisten alkaminen ei siis tarkoita sitä, että olisi aikuinen tai riittävän vanha saamaan lapsia.

Vierailija
70/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju oli avaava. Pitäis varmaan tehdä valitus jonnekin omasta entisestä kouluterkkarista. Se kysyi kuukautisten alkamisiän, vilkaisi housuihin että onko karvoitusta ja vielä rinnatkin katsoi ja tutki ne. Hyi hitto. Joku seksuaalinen ahdistelija ollut ja me pidettiin sitä ihan normaalina terveystarkastuksena. 

Niin siis ala-asteellahan tämä on meilläkin naisterkkarin toimesta tapahtunut eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Tosin meidän ala-asteaikoina käytiin vielä vanhempien ja jopa sisarusten kanssa saunassa ja sekin oli normaalia. yläaste kun alkoi niin alettiin käydä soolona

Vierailija
71/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ei nyt näytä kelpaavan mikään muu vastaus kuin se että tilastot on tosiaan 60-luvulta ja nekin perustuu valheisiin, jotka menee aina niin päin että menkat ois alkaneet myöhemmin kuin oikeasti alkoi. Miksi muuten kaikki ois valehdelleet juuri myöhemmin alkavaksi. Eikö ois suurempi houkutus valehdella että on alkanut vaikkei oiskaan.

Vierailija
72/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla tytöillä menkat alkaa aikaisin. Jopa 9-vuotiaana. Yleisin ikä on 13

No ei kyllä pidä paikkaansa toi. Mistä ton keksit? Lähde?

Mun tytöllä alkoi 10-vuotiaana menkat. Oli silloin nippa nappa 140cm pitkä ja tosi hoikka. Painoa en muista mutta nyt painaa 38 kiloa 13-vuotiaana ja menkat tosiaan sen pari vuotta ollut jo.

Itelläkin alkoi 11-vuotiaana ja olin normaalipainoinen. Siskolla 9-vuotiaana ja hän oli aivan superhoikka ruipelo. Myös äidilläni alkanut aikaisin ja ollut hoikka lapsi.

Enemmän geeneistä kiinni kuin painosta.

Vierailija
73/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedot kirjataan viiveellä. Minulla alkoi kuukautiset 12v, mutta vasta seiskaluokan keväällä kysyttiin että onko kuukautiset alkaneet. Tuolloin olin 13,5v ja se on merkitty myös alkamisiäksi joten pikkasen vääristää tilastoja.

Vierailija
75/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis ala-asteellahan tämä on meilläkin naisterkkarin toimesta tapahtunut eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Tosin meidän ala-asteaikoina käytiin vielä vanhempien ja jopa sisarusten kanssa saunassa ja sekin oli normaalia. yläaste kun alkoi niin alettiin käydä soolona

Ei kyllä ole normaalia sellaiset tutkimukset. Oikeaoppinen tapa on kysyä onko karvoitusta jne. Myöskään rintoja ei ole mitään syy tutkia ellei niihin liity jotain terveyshuolta.

Vierailija
76/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tytöllä alkoi 10-vuotiaana menkat. Oli silloin nippa nappa 140cm pitkä ja tosi hoikka. Painoa en muista mutta nyt painaa 38 kiloa 13-vuotiaana ja menkat tosiaan sen pari vuotta ollut jo.

Itelläkin alkoi 11-vuotiaana ja olin normaalipainoinen. Siskolla 9-vuotiaana ja hän oli aivan superhoikka ruipelo. Myös äidilläni alkanut aikaisin ja ollut hoikka lapsi.

Menee myös toisinpäin. Oltiin varmoja että siskon tytöllä alkaa menkat jo 8-vuotiaana kun oli aina 3 vuotta vanhemman kokoinen ja aika pyöreä. Mutta alkoikin vasta 13-vuotiaana kun oli jo 170 cm pitkä ja 60 kiloinen. Ulkonäöstä ei siis useinkaan voi päätellä eikä myöskään siitä väittämästä, että menkat alkaa muka silloin kun paino on 50 kg.

Vierailija
77/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi arvailette, kun on tietoa: 13,5 -vuotiaana. Se on keskimääräinen ikä.

Laita lähde! Googlella ainakin löytyy tieto, että 70-luvun alussa 13,3 vuotta. Ja siitä ikä on varmaan laskenut, ei ainakaan noussut.

Niinpä. Jos 50 vuotta sitten kuukautiset on alkaneet keskimäärin 13,3-vuotiaana, niin nykyään alkaa varmasti paljon aiemmin.

Vierailija
78/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedot kirjataan viiveellä. Minulla alkoi kuukautiset 12v, mutta vasta seiskaluokan keväällä kysyttiin että onko kuukautiset alkaneet. Tuolloin olin 13,5v ja se on merkitty myös alkamisiäksi joten pikkasen vääristää tilastoja.

Meillä ainakin kysyi ensin, että onko alkanut ja sen jälkeen että milloin tarkalleen alkoi. Piti kuukauden tarkkuudella kertoa.

Vierailija
79/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän. Olen eri, mutta esim. täällä tietoa: https://yle.fi/a/3-7842255 

"Yksi [syy] on lasten yleistynyt ylipaino. Esimerkiksi Suomessa lasten ylipainoisuus on lähes kaksinkertaistunut 20 vuodessa. 2000-luvulla lähes joka viides tyttö oli ylipainoinen tai lihava."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-lapsen-ylipaino-vaikuttaa-murr…

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/vanhemmuus/kasvatus/teinit/lapsen-…

Vierailija
80/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkamisiällä ei ole oikeastaan juuri mitään merkitystä.