Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä?

Vierailija
05.11.2023 |

Monissa lähteissä keskimääräinen kuukautisten alkamisikä Suomessa on 12-13v., mutta jotenkin tuo tuntui tosi myöhäisestä iältä ja on myös ristiriidassa omien kokemusta kanssa. Ehkä joskus 60-luvulla piti paikkansa, mutta tuskin nykyään.

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla kuukautisten alkaminen määrittely ei edes ole niin yksiselitteistä. Toki on helppo määritellä jos käy klassiset että housuissa on japaninlippu, mutta aina ei käy niin.

Itselläni oli ensimmäisen kerran hyvin haaleaa tiputteluvuotoakin pienempää vuotta sinä kesänä kun täytin kesän jälkeen 12v. Ei siihen tarvinut edes mitään suojia ja homma kesti muutaman päivän. Seuraavan kerran sama kuvio toistui kuudennen luokan kevättalvella. Samoin seuraavan kesänä. Ensimmäiset oikeat kuukautiset alkoi seiskaluokan syksyllä kun olin 13v. Että miten sitten se alkaminen määritellään. Sitähän en saa ikinä tietää että oliko nuo ekat jotain kuukautisiin liittyvää vai ei.

Mulla alkoi muistaakseni 14v siten että ekan kerran tuli vain pientä tiputtelua. Sitten oli yksi kuukausi välissä ettei tapahtunut mitään. Seuraavaksi ne alkoi kunnolla aika runsaina:D

niin ja silloin ekana vuonna kun ne alkoivat ei ollut edes kuukautiskipuja. Ne alkoi seuraavana vuotena 

Vierailija
142/147 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkamisiällä itsessään ei ole oikeastaan mitään merkitystä jos kuukautiset on alkaneet 10-16v. ja muita terveyteen liittyviä ongelmia ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 12v, tyttärellä 13v. 

Pyysin kerran nähdä omat potilastietoni keskussairaalassa, kyllä siellä mainittiin menkkojen alkamisikä. Varmaan jonkun käynnin yhteydessä kysytty jos olisi voinut liittyä käynnin syyhyn.

Vierailija
144/147 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella oli yksi kaveri jolla ei menkat alkaneet kuin ysillä, hän oli kyllä ihan poikkeus, mutta ei siitä mitään ongelmia ollut myöhemmin.

Vierailija
145/147 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotiaana alkoi mun menkat. Ja pituuskasvu loppui 13-vuotiaana. Hoikka, urheilullinen tyttö olin. Söin kuin hevonen mutta mitään ei tarttunut urheilun takia kiinni.

Vierailija
146/147 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiin googletin. Suomessa tytöillä alkaa keskimäärin 13.3 vuoden iässä kuukautiset. Mielestäni sekin on aikasin. On lapsi vielä. 

Mulla alkoi kuukautiset vasta 15.5 vuotiaana. En ollut huolissani, nautin siitä huolettomuudesta. Olin nuorena välillä huono syömään ja silloin 1980 luvun sapuska oli yksipuolisenpaa kuin nykyään. Mutta se oli myös perinnöllinen, äidillä alkoi myös samanikäisenä kuukautiset. Isosiskolla alkoi kuukautiset "normaalissa" iässä eli 12-13 v. 

Tyttärellä alkoi 13 vuotiaana, tuntui äitinä heti että olisi alkanut myöhemmin. Olisi saanut olla pidempään lapsi, huoleton sellainen. Nimittäin minä liputan pitkä lapsuuden ja pitkän leikki-iän puolesta. Nuoret voisivat ihan hyvin leikkiä vielä 14 vuotiaana. Olen omille lapsille sanonut että leikkikää ja varmistan välillä että nuorimmainen leikkii, ettei pelaa liikaa. Sekin on huolestuttavaa kun kännykkä ja pelaaminen vie aikaa leikiltä mikä on lasten kehitykselle tärkeää.

Vierailija
147/147 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 14v -70 luvulla.