Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä?
Monissa lähteissä keskimääräinen kuukautisten alkamisikä Suomessa on 12-13v., mutta jotenkin tuo tuntui tosi myöhäisestä iältä ja on myös ristiriidassa omien kokemusta kanssa. Ehkä joskus 60-luvulla piti paikkansa, mutta tuskin nykyään.
Kommentit (147)
Kuukautisten alkamisiällä itsessään ei ole oikeastaan mitään merkitystä jos kuukautiset on alkaneet 10-16v. ja muita terveyteen liittyviä ongelmia ei ole.
Mulla alkoi 12v, tyttärellä 13v.
Pyysin kerran nähdä omat potilastietoni keskussairaalassa, kyllä siellä mainittiin menkkojen alkamisikä. Varmaan jonkun käynnin yhteydessä kysytty jos olisi voinut liittyä käynnin syyhyn.
Yläasteella oli yksi kaveri jolla ei menkat alkaneet kuin ysillä, hän oli kyllä ihan poikkeus, mutta ei siitä mitään ongelmia ollut myöhemmin.
11-vuotiaana alkoi mun menkat. Ja pituuskasvu loppui 13-vuotiaana. Hoikka, urheilullinen tyttö olin. Söin kuin hevonen mutta mitään ei tarttunut urheilun takia kiinni.
Justiin googletin. Suomessa tytöillä alkaa keskimäärin 13.3 vuoden iässä kuukautiset. Mielestäni sekin on aikasin. On lapsi vielä.
Mulla alkoi kuukautiset vasta 15.5 vuotiaana. En ollut huolissani, nautin siitä huolettomuudesta. Olin nuorena välillä huono syömään ja silloin 1980 luvun sapuska oli yksipuolisenpaa kuin nykyään. Mutta se oli myös perinnöllinen, äidillä alkoi myös samanikäisenä kuukautiset. Isosiskolla alkoi kuukautiset "normaalissa" iässä eli 12-13 v.
Tyttärellä alkoi 13 vuotiaana, tuntui äitinä heti että olisi alkanut myöhemmin. Olisi saanut olla pidempään lapsi, huoleton sellainen. Nimittäin minä liputan pitkä lapsuuden ja pitkän leikki-iän puolesta. Nuoret voisivat ihan hyvin leikkiä vielä 14 vuotiaana. Olen omille lapsille sanonut että leikkikää ja varmistan välillä että nuorimmainen leikkii, ettei pelaa liikaa. Sekin on huolestuttavaa kun kännykkä ja pelaaminen vie aikaa leikiltä mikä on lasten kehitykselle tärkeää.
niin ja silloin ekana vuonna kun ne alkoivat ei ollut edes kuukautiskipuja. Ne alkoi seuraavana vuotena