Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä?
Monissa lähteissä keskimääräinen kuukautisten alkamisikä Suomessa on 12-13v., mutta jotenkin tuo tuntui tosi myöhäisestä iältä ja on myös ristiriidassa omien kokemusta kanssa. Ehkä joskus 60-luvulla piti paikkansa, mutta tuskin nykyään.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju oli avaava. Pitäis varmaan tehdä valitus jonnekin omasta entisestä kouluterkkarista. Se kysyi kuukautisten alkamisiän, vilkaisi housuihin että onko karvoitusta ja vielä rinnatkin katsoi ja tutki ne. Hyi hitto. Joku seksuaalinen ahdistelija ollut ja me pidettiin sitä ihan normaalina terveystarkastuksena.
Hui, kuulostaa kyllä tosi oudolta.
Jep. Jos muutkin samassa koulussa aikoinaan olleet tunnistaa, niin tehkäähän valituksia myös ettei asia jää piiloon.
Aivan normaali terveystarkastus. Th tutki samalla murrosiän muutosten alkamisesta merkkejä.
No ei kyllä ole. Mitä joku housuihin kurkkaaminen edes auttaa kun kar
Meillä tutki ihan kaikilta. Kuulemma näytti esimerkkiä miten rinnat pitää tutkia aina joka kuukausi syövän varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä kuukautisten alkamisiällä on?
Kyllä sitä myöhemmin kysytään esim gynekologilla. On yksi anamnestinen tieto naisen terveyshistoriassa.
Eipä ole ikinä kysytty. Ei lääkärillä, ei gynellä. Ei edes raskauden eikä synnytyksen yhteydessä.
Ei niiden tarvi kaikilta kysellä, kun niillä on se tieto jo koneella. Ovat kysyneet joskus silloin kun olit yläasteella. Et vain enää muista 😉
Tuskin, koska en käynyt yläastetta Suomessa. Enkä edes ala-asteen vikoja luokkia. Joten mistähän se tieto olisi heidän koneelleen ilmestynyt?
Niin varmaan taas. Menkkajankkaaja se jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju oli avaava. Pitäis varmaan tehdä valitus jonnekin omasta entisestä kouluterkkarista. Se kysyi kuukautisten alkamisiän, vilkaisi housuihin että onko karvoitusta ja vielä rinnatkin katsoi ja tutki ne. Hyi hitto. Joku seksuaalinen ahdistelija ollut ja me pidettiin sitä ihan normaalina terveystarkastuksena.
Niin siis ala-asteellahan tämä on meilläkin naisterkkarin toimesta tapahtunut eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Tosin meidän ala-asteaikoina käytiin vielä vanhempien ja jopa sisarusten kanssa saunassa ja sekin oli normaalia. yläaste kun alkoi niin alettiin käydä soolona
Ei kyllä ole normaalia sellaiset tutkimukset. Oikeaoppinen tapa on kysyä onko karvoitusta jne. Myöskään rintoja ei ole mitään syy tutkia ellei niihin liity jotain terveyshuolta.
No kyllä se th saa todellisemman tiedon, kun katsoo itse sen tytön kehon ja alkavat muutokset. Th tekee noita asioita joka päivä työkseen, ei se mitään pervoilua ole.
Onpas täällä outoja väittämiä. Samanlaista urbaanilegendaa kuin kylmä lusikka. Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan omilta kouluajoilta sen että terveydenhoitaja vertasi koko ajan mun kasvua mun äidin kasvuun. Sillä oli nokan edessä mun kasvukäyrän lisäksi mun äidin kasvukäyrä ja tiedossa myös mun äidin menkkojen alkamisikä. Miten hitossa se oli silloin jo mahdollista, kun äiti oli syntynyt vuonna 1943!!!
Sama juttu. Tosin äiti syntynyt 1957. Terkkari totesi, että saman ikäisenä alkoi kuin minulla.
Siis mistä ihmeestä terveydenhoitaja tietää äidin kuukautisten alkamisiän?
Jostain vanhoista papereista. Minne arkistokansioihin ne silloin aikoinaan ennen tietokoneita on kirjattu. En tiedä nimeä.
Ei terkkarit kenenkään housuihin kurki saati rintoja kopeloi. Turhaa fantasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä outoja väittämiä. Samanlaista urbaanilegendaa kuin kylmä lusikka. Naurettavaa.
Ei ole valitettavasti urbaanilegandaa. Ihan oikeasti on tapahtunut mulle ja kaikille mun luokan tytöille myös, 90-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan omilta kouluajoilta sen että terveydenhoitaja vertasi koko ajan mun kasvua mun äidin kasvuun. Sillä oli nokan edessä mun kasvukäyrän lisäksi mun äidin kasvukäyrä ja tiedossa myös mun äidin menkkojen alkamisikä. Miten hitossa se oli silloin jo mahdollista, kun äiti oli syntynyt vuonna 1943!!!
Sama juttu. Tosin äiti syntynyt 1957. Terkkari totesi, että saman ikäisenä alkoi kuin minulla.
Jostain vanhoista papereista. Minne arkistokansioihin ne silloin aikoinaan ennen tietokoneita on kirjattu. En tiedä nimeä.
Ei terveystietoja saa katsella jos ei hoida kyseistä henkilöä. Terkkarilla ei siis ole mitään asiaa mennä Riinulin äidin potilastietoihin urkkimaan missä isässä sillä Marketalla nyt alkoikaan ne kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä myöhemmin kysytään esim gynekologilla. On yksi anamnestinen tieto naisen terveyshistoriassa.
Eipä ole ikinä kysytty. Ei lääkärillä, ei gynellä. Ei edes raskauden eikä synnytyksen yhteydessä.
Ei niiden tarvi kaikilta kysellä, kun niillä on se tieto jo koneella. Ovat kysyneet joskus silloin kun olit yläasteella. Et vain enää muista 😉
Tuskin, koska en käynyt yläastetta Suomessa. Enkä edes ala-asteen vikoja luokkia. Joten mistähän se tieto olisi heidän koneelleen ilmestynyt?
No joka tapauksessa, kuukautisten alkamisikä on aika perusanamneesia gynen vastaanotolla. Muistelen, että kun olen mennyt uudelle gynekologille, olen saanut lappusen täytettäväksi, jossa kysytään menkkojen alkamiset, synnytykset, keskeytykset ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole valitettavasti urbaanilegandaa. Ihan oikeasti on tapahtunut mulle ja kaikille mun luokan tytöille myös, 90-luvun lopulla.
Minulle ei ole, 00-luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terveystietoja saa katsella jos ei hoida kyseistä henkilöä. Ter
No varmaan se äiti on sitten antanut joskus neuvola-aikoina luvan. Mistä minä tiedän. Mutta niin kuitenkin terkkari tiesi ja vertaili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap tiedä, kun se on oikeasti mies. Siellä hakkaa tattia parhaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan niitä tietoja varmaan kysellään jos jotain syytä on. Itse en tosin ole edes käynyt gynellä. Normilekurilla vaan ja terkalla.
Mulla alkoi 13,5 -vuotiaana ja tyttärelläni vasta 14v4kk ikäisenä.
Siis ei ap tiedä tuota gynejuttua kun on mies. Hävisi se viesti tuolta vaikka sen lainasin.
Kuukautisten alkamisikä on hyvin yksilöllinen kuten kehitys yleensäkin.
Minulta ei ole ikinä kysytty kuukautisten alkamisikää missään eikä sillä ole ollut mitään merkitystäkään.
Minulla alko (onneksi) vasta 14 v ja mua kiusattiin siitä! Sul ei oo viel ees alkanu kuukautiset. No luojan kiitos ei alkanut tyyliin 9 vuotiaana
Kuukautisten alkamisikä vaihtelee hyvin paljon. Itselläni alkoi kuukautiset 11,5v ja olin varmaan hyvin keskiverto.