Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä?

Vierailija
05.11.2023 |

Monissa lähteissä keskimääräinen kuukautisten alkamisikä Suomessa on 12-13v., mutta jotenkin tuo tuntui tosi myöhäisestä iältä ja on myös ristiriidassa omien kokemusta kanssa. Ehkä joskus 60-luvulla piti paikkansa, mutta tuskin nykyään.

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi arvailette, kun on tietoa: 13,5 -vuotiaana. Se on keskimääräinen ikä.

Laita lähde! Googlella ainakin löytyy tieto, että 70-luvun alussa 13,3 vuotta. Ja siitä ikä on varmaan laskenut, ei ainakaan noussut.

Niinpä. Jos 50 vuotta sitten kuukautiset on alkaneet keskimäärin 13,3-vuotiaana, niin nykyään alkaa varmasti paljon aiemmin.

Ravitsemus on ollut riittävän hyvää jo ainakin sen 50 vuotta. Ne oli ne 40-luvun sota-ajan lapset, jotka söi pelkkää velliä. Enää ei tapahdu lasten kehityksessä sellaisia eroja kuin esim. vaikka 40-luvulla syntyneen ja 60-luvulla syntyneen välillä on. Ihmisten keskipituuskaan ei ole enää kasvanut aikoihin, kun ravitsemus on ollut riittävän hyvää jo pitkään.

Vierailija
82/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkamisikä riippuu niin monesta asiasta. Eikä sillä aikuisiällä oikeastaan ole enää mitään merkitystä minkä ikäisenä ne kuukautiset on alkaneet, joku parin vuoden erokin on ihan yksi lysti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun paino ylittää 30kg, kuukautiset alkavat todennäköisemmin. Tämä on fakta.

Vierailija
84/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi arvailette, kun on tietoa: 13,5 -vuotiaana. Se on keskimääräinen ikä.

Laita lähde! Googlella ainakin löytyy tieto, että 70-luvun alussa 13,3 vuotta. Ja siitä ikä on varmaan laskenut, ei ainakaan noussut.

Niinpä. Jos 50 vuotta sitten kuukautiset on alkaneet keskimäärin 13,3-vuotiaana, niin nykyään alkaa varmasti paljon aiemmin.

Ravitsemus on ollut riittävän hyvää jo ainakin sen 50 vuotta. Ne oli ne 40-luvun sota-ajan lapset, jotka söi pelkkää velliä. Enää ei tapahdu lasten kehityksessä sellaisia eroja kuin esim. vaikka 40-luvulla syntyneen ja 60-luvulla syntyneen välillä on. Ihmisten keskipituuskaan ei ole enää kasvanut aikoihin, kun ravitsemus on ollut riittävän hyvää jo pitkään.

Eipä 70-luvulla ihan hirveästi välitetty vielä esimerkiksi vitamiineista, vaikka ruoaksi oli tarjolla muutakin kuin perunaa ja ruskeaakastiketta. 70-luvulla ravitsemus oli myös huomattavasti yksipuolisempaa kuin vaikka 20-30 vuotta myöhemmin tai nykyään.

Vierailija
85/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkamisikä on yksilöllinen ja riippuu monesta tekijästä, eikä kuukautisten alkamisikään liity mitään yleispätevää kaavaa.

Vierailija
86/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan omilta kouluajoilta sen että terveydenhoitaja vertasi koko ajan mun kasvua mun äidin kasvuun. Sillä oli nokan edessä mun kasvukäyrän lisäksi mun äidin kasvukäyrä ja tiedossa myös mun äidin menkkojen alkamisikä. Miten hitossa se oli silloin jo mahdollista, kun äiti oli syntynyt vuonna 1943!!!

Sama juttu. Tosin äiti syntynyt 1957. Terkkari totesi, että saman ikäisenä alkoi kuin minulla.

Vierailija
87/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju oli avaava. Pitäis varmaan tehdä valitus jonnekin omasta entisestä kouluterkkarista. Se kysyi kuukautisten alkamisiän, vilkaisi housuihin että onko karvoitusta ja vielä rinnatkin katsoi ja tutki ne. Hyi hitto. Joku seksuaalinen ahdistelija ollut ja me pidettiin sitä ihan normaalina terveystarkastuksena. 

Niin siis ala-asteellahan tämä on meilläkin naisterkkarin toimesta tapahtunut eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Tosin meidän ala-asteaikoina käytiin vielä vanhempien ja jopa sisarusten kanssa saunassa ja sekin oli normaalia. yläaste kun alkoi niin alettiin käydä soolona

Ei kyllä ole normaalia sellaiset tutkimukset. Oikeaoppinen tapa on kysyä onko karvoitusta jne. Myöskään rintoja ei ole mitään syy tutkia ellei niihin liity jotain terveyshuolta.

Meidänkin ala-asteella noin 5.luokalla 90-luvulla naisterkkari kurkkasi kaikkien tyttöjen pikkuhousuihin onko karvoitus alkanut, ei sitä pidetty outona. Rintoja ei tutkittu, miksi olisikaan, eikä kuukautisista muistaakseni kyselty.

Vierailija
88/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kuukautiset keväällä ennen kuin täytin kesällä 12v. Olin pienikokoinen ja hyvin hoikka ja lisäksi ihan lauta. Nykyään olen aikalailla keskivertopituinen ja edelleen hoikka. Kuukautisten alkaminen tuli ilmi joskus kouluterkalla ja tämä oli ihan ihmeissään että miten niin on jo alkaneet. Minusta se oli tosi töykeästi sanottu lapselle, se sai minut tuntemaan että minussa oli jotain vikaa. Äidillänikin alkoi käsittääkseni 11v kuukautiset, samoin kuin isosiskollani.

Vierailija
89/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju oli avaava. Pitäis varmaan tehdä valitus jonnekin omasta entisestä kouluterkkarista. Se kysyi kuukautisten alkamisiän, vilkaisi housuihin että onko karvoitusta ja vielä rinnatkin katsoi ja tutki ne. Hyi hitto. Joku seksuaalinen ahdistelija ollut ja me pidettiin sitä ihan normaalina terveystarkastuksena. 

Niin siis ala-asteellahan tämä on meilläkin naisterkkarin toimesta tapahtunut eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Tosin meidän ala-asteaikoina käytiin vielä vanhempien ja jopa sisarusten kanssa saunassa ja sekin oli normaalia. yläaste kun alkoi niin alettiin käydä soolona

Ei kyllä ole normaalia sellaiset tutkimukset. Oikeaoppinen tapa on kysyä onko karvoitusta jne. Myöskään rintoja ei ole mitään syy tutkia ellei niihin liity jotain te

Mikä idea tuossa oli, kun karvat voi poistaakin?

Vierailija
90/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan omilta kouluajoilta sen että terveydenhoitaja vertasi koko ajan mun kasvua mun äidin kasvuun. Sillä oli nokan edessä mun kasvukäyrän lisäksi mun äidin kasvukäyrä ja tiedossa myös mun äidin menkkojen alkamisikä. Miten hitossa se oli silloin jo mahdollista, kun äiti oli syntynyt vuonna 1943!!!

Sama juttu. Tosin äiti syntynyt 1957. Terkkari totesi, että saman ikäisenä alkoi kuin minulla.

Siis mistä ihmeestä terveydenhoitaja tietää äidin kuukautisten alkamisiän?

Vierailija
91/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa muka kuukautisten alkamisiän?

Itse en muista edes vuotta. Varmaan joskus 11-14v.

Vierailija
92/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 11-vuotiaana. Heti kun olin täyttänyt 11 niin alle viikon päästä. Nyt aikuisena vasta tajuan että minähän oon ollu ihan lapsi vielä silloin. 

Vierailija
93/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä kuukautisten alkamisiällä on?

Vierailija
94/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minulta ei ole ainakaan koskaan kysytty missään menkkojen alkamisikää. Missä sitä kysellään ja miksi?

Vierailija
95/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui, kuulostaa kyllä tosi oudolta.

Jep. Jos muutkin samassa koulussa aikoinaan olleet tunnistaa, niin tehkäähän valituksia myös ettei asia jää piiloon.

Aivan normaali terveystarkastus. Th tutki samalla murrosiän muutosten alkamisesta merkkejä.

Vierailija
96/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä myöhemmin kysytään esim gynekologilla. On yksi anamnestinen tieto naisen terveyshistoriassa.

Vierailija
97/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Jos muutkin samassa koulussa aikoinaan olleet tunnistaa, niin tehkäähän valituksia myös ettei asia jää piiloon.

Aivan normaali terveystarkastus. Th tutki samalla murrosiän muutosten alkamisesta merkkejä.

Niinpä. Minusta tuntuu että ketjun aloittaja on joku miesrunkkari, jolla ei ole hajuakaan tyttöjen terveystarkastuksista. Saa jotain kiksejä näistä vastauksista ja siksi jatkaa ihme jankkausta, että saa lisää runkkausmatskuvastauksia. Älkää vastailko sille mitään. Ties mikä  p e d o.

Vierailija
98/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä myöhemmin kysytään esim gynekologilla. On yksi anamnestinen tieto naisen terveyshistoriassa.

Eipä ole ikinä kysytty. Ei lääkärillä, ei gynellä. Ei edes raskauden eikä synnytyksen yhteydessä.

Vierailija
99/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ikinä kysytty. Ei lääkärillä, ei gynellä. Ei edes raskauden eikä synnytyksen yhteydessä.

Ei niiden tarvi kaikilta kysellä, kun niillä on se tieto jo koneella. Ovat kysyneet joskus silloin kun olit yläasteella. Et vain enää muista 😉

Vierailija
100/147 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ole. Mitä joku housuihin kurkkaaminen edes auttaa kun karvat voi poistaakin?

Rintojen tutkiminenkaan ei ole osa ihan tavallista terveystarkastusta. Tietty ne voidaan tutkia jos niissä on jotain ongelmaa.