Olen katkera ja surullinen kun en saanut toista lasta
Tiesin jo teininä, että haluan lapsia ja toive oli saada iso perhe. No ei mennyt elämä niin. Sain ainoan lapseni 24-vuotiaana. Toinen lapsi olisi saanut kyllä tulla, mutta odotettiin syöpäkontrollia koska mulla oli ollut muutama vuosi aiemmin syöpä. No syöpä olikin uusiutunut ja lapsihaaveet sai haudata. Myöhemmin tuli ero lapsen isästä. Vuosia olin ilman pysyvämpää parisuhdetta, mutta lopulta löytyi sopiva mies. Ehkäisy jätettiin pois ja lapsi olisi saanut tulla. Ei kuitenkaan tullut. Tästäkin parisuhteesta tuli ero ja olen tavallaan vihainen exälle, että tuhlasin aikaani häneen eikä lasta tullut. Olisin voinut vielä saada lapsen hänen kanssaan, mutta hän halusi erota.
Nyt olen 44v. sinkku ja toiveet toisesta lapsesta on menetetty lopullisesti. En saanut sitä isoa perhettä jonka halusin. Itku tuli tätä kirjoittaessa. Olen toki onnellinen tästä ainoasta lapsesta ja tiedän, että olisin vieläkin katkerampi jos mulla ei häntä olisi.
Surullinen 44
Kommentit (64)
Osaatko yhtään perustella miksi halusit monta lasta?
Miksi ihmeessä olet katkera? Jos olisit toisen lapsen oikeasti halunnut, olisit varmasti jo mennyt hedelmöityshoitoihin joko parisuhteessa tai itsellisesti.
Eikä tilanne ole kohdallasi vieläkään menetetty. Itse odotan nyt 45-vuotiaana kolmatta lastani, hedelmöityshoidon jälkeen. Yksityisiltä klinikoilta apua saa, ja ulkomailta tarvittaessa iäkkäämpänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, jos Suomessakin sallittaisiin hedelmöityshoito vaikka 55-60 ikävuoteen asti niin ei tarvisi olla katkera.
Mutta kun ei. Naisten lisääntymistä vahditaan.
Isovanhemmat kelpaa kyllä vanhemmiksi toisten lapsille vaikka 90-v mutta yli 40 v nainen on jo muka liian vanha. Ja miehet saa tehdä mitä haluaa, mikään käpy ei ole liian vanha isäksi.
Olisikohan lapsen oikeudella jotain tekemistä asian kanssa?
Millä perusteella?
Ei sen ikäinen ole seniili ja lastenhoitopalvelut kelpaa kyllä muille.
ihme unmehtuneet arvot.
Alkoholistit on asia erikseen, heille ei lapsia pitäisi antaa missään iässä.
No vaikka sillä perusteella, että alat olla seniili juuri kun lapsesi on aikuisuuden kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olet katkera? Jos olisit toisen lapsen oikeasti halunnut, olisit varmasti jo mennyt hedelmöityshoitoihin joko parisuhteessa tai itsellisesti.
Eikä tilanne ole kohdallasi vieläkään menetetty. Itse odotan nyt 45-vuotiaana kolmatta lastani, hedelmöityshoidon jälkeen. Yksityisiltä klinikoilta apua saa, ja ulkomailta tarvittaessa iäkkäämpänäkin.
Ei mulla ole taloudellisesti varaa hoitoihin yksityisellä. Äläkä tule väittämään, että en olisi oikeasti halunnut toista lasta!!!!!
Surullinen 44
Olen katkera ja surullinen kun olen saanut kaksi lasta. Jos en olisi suostunut tekemään, niin vaimostani olisi tullut samanlainen kuin sinä nyt. Oma elämä on muuttunut pelkäksi työksi vailla iloa ja mukavuutta. Elämä on vain jatkuvaa ikävää lasten tarpeista huolehtimista, ei omaa mukavaa elämää, ei oikeita lomia, ei oikeita viikonloppuja. Muutama tunti omaa aikaa iltaisin ja öisin, joka pitää käyttää lähinnä rästiin jääneiden omien projektien hoitamiseen. Lapset vievät, mutta eivät tuo. Lasten tuomia positiivisia asioita on 10% ja 90% on ikävyyttä ja työtä. Omassa tapauksessani tämä kaikki on ainakin 15 vuoden periodi elämässäni eli ei mikään lyhyt aika. T. Mies 40v
Ap, minulla vähän samantapainen tarina mutta kuitenkin erilainen.
Sain ainoan lapseni melko iäkkäänä. Toisen olisimme halunneet, mutta terveyssyistä se ei onnistunut, lahjasoluhpitoakin kokeiltiin.
Eniten olen surullinen lapsen puolesta, olisin toivonut hänelle sisarusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, jos Suomessakin sallittaisiin hedelmöityshoito vaikka 55-60 ikävuoteen asti niin ei tarvisi olla katkera.
Isovanhemmat kelpaa kyllä vanhemmiksi toisten lapsille vaikka 90-v mutta yli 40 v nainen on jo muka liian vanha. Ja miehet saa tehdä mitä haluaa, mikään käpy ei ole liian vanha isäksi.
Olisikohan lapsen oikeudella jotain tekemistä asian kanssa?
Millä perusteella?
ihme unmehtuneet arvot.
Alkoholistit on asia erikseen, heille ei lapsia pitäisi antaa missään iässä.No vaikka sillä perusteella, että alat olla seniili juuri kun lapsesi on aikuisuuden
Katsopas vähän ympärillesi nykyajan 70-80v porukkaa: aika kaukana seniilistä ellei ole sairautta päässä. Maata johtaakin yksi seniili Niinistö
Vierailija kirjoitti:
Tosi surullista, että näitä "hoitoja" annetaan. Maailma on ihmisiä täys ja luonto yrittää luonnollisesti rajoittaa lisääntymistä, niin nää itsekkäät mammat lääkityksillä väkisin lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ap, minulla vähän samantapainen tarina mutta kuitenkin erilainen.
Sain ainoan lapseni melko iäkkäänä. Toisen olisimme halunneet, mutta terveyssyistä se ei onnistunut, lahjasoluhpitoakin kokeiltiin.
Eniten olen surullinen lapsen puolesta, olisin toivonut hänelle sisarusta.
Et kuitenkaan olisi voinut varmistaa, että lapsesi todella olisi onnellinen sisaruksesta. Koskaan ei tiedä, millaiset välit sisaruksille kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi surullista, että näitä "hoitoja" annetaan. Maailma on ihmisiä täys ja luonto yrittää luonnollisesti rajoittaa lisääntymistä, niin nää itsekkäät mammat lääkityksillä väkisin lisääntyvät.
Haha.
Kyllä nainen on susi naiselle.
Kun joku ei halua lisääntyä, hän on itsekäs. Kun joku haluaa lisääntyä, hän on iitsekäs.
Nää mammat vaan sen osaa. Sisäistetty misogynia.
Mitäpä jos vaihteeksi olisitte kuin miehet ja lojaalisti kunnioittaisitte ja tukisitte toisten naisten valintoja? Olisiko vaikea?
Katkeroituminen kannattaa aina. Mässäile oikein vihassa, katkeruudessa ja tyytymättömyydessä.
Vihaa vanhempiasi jotka kasvatti sut väärin. Exiä jotka ei ollut sun mielen mukaan. Vihaa syöpää. Lääkäreitä. Älä vain ole iloinen ja kiitollinen lapsestasi ja siitä että elät.
Näin siirrät tyytymättömyyden seuraavalle sukupolvelle, ja lapsesi voi vuorostaan aikanaan vihata mutsiaan, jolta sai perinnöksi tyytymättömän elämänasenteen.
Olet kuitenkin suht nuori, voit alkaa tukiperheeksi. Lapsi olisi luonasi noin yhden viikonlopun kuukaudessa. Ja lisäksi loma-aikoina jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha.
Kyllä nainen on susi naiselle.
Kun joku ei halua lisääntyä, hän on itsekäs. Kun joku haluaa lisääntyä, hän on iitsekäs.
Nää mammat vaan sen osaa. Sisäistetty misogynia.
Mitäpä jos vaihteeksi olisitte ku
Tai jos hyväksyttäis se luonnon valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että se on ookoo kun sossun moniongelmaiset lisääntyy valtion piikkiin, mutta sitä pitäs rajoittaa kun joku omilla rahoillaan käyttää hedelmöitystä?
Suomi tarvii väkeä, kaikki rajoitukset sekä ikärasismi pois ja hedelmöityshoidot kaikkien saataville! Ei huonokuntoista huvita lasta hommata.
Nythän meillä on hedelmöitysmatkailu, kun kotimaa syrjii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat kelpaa kyllä vanhemmiksi toisten lapsille vaikka 90-v mutta yli 40 v nainen on jo muka liian vanha. Ja miehet saa tehdä mitä haluaa, pojat on poikia.
Sinulla on väärä käsitys lapsettomuushoidoista. Naisella on rajallinen määrä munasoluja toisilla niitä on enemmän ja toisilla vähemmän. Kun munasolut loppuvat, ei enää voi tulla raskaaksi, vaikka millaisia hormonihoitoja käyttäisi.
Lahjoitetun munasolun voi istuttaa.
Järkevä ajatus valtion valvonnan poisto ihmisten yksityiselämästä.
Syntymä on kuolemantuomio :(
Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.
Vierailija kirjoitti:
Olet kuitenkin suht nuori, voit alkaa tukiperheeksi. Lapsi olisi luonasi noin yhden viikonlopun kuukaudessa. Ja lisäksi loma-aikoina jonkin verran.
Noin katkeroitunut ja itsesäälissä märehtivä ihminen ei sovi kenenkään tukivanhemmaksi.
Johan se tuli tästä ketjustakin selväksi: ei ap ole tehnyt mitään konkreettista saadakseen toista lasta. Jos satunnaista parisuhteessa kopulointia ei lasketa. Moni muu olisi jo selvittämyt ongelman juurisyyt ja tehnyt asialle jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on lapsi, josta voit olla iloinen ja kiitollinen.
Minulla ei endometrioosin vuoksi ole lasta.
Niin, mutta mulla on myös oikeus olla surullinen siitä, että en saanut sitä isoa perhettä enkä edes toista lasta. Ei vain ilmeisesti saisi olla surullinen tästä. Tällä palstalla ei saisi olla ihminen jolla on tunteita vaan pitäisi olla tunteeton pjaska.
Surullinen 44
Tottakai sinulla on oikeus olla surullinen. Ja iso surun aihe tuo onkin, sekundääri lapsettomuus. Suru voi kestää kauan.
Jos empatiaa kaipaat, AV ei kuitenkaan ole se ihan empaattisin paikka, ainakaan nykyisin, joskus ennen on saattanutkin olla toisin.
Avautuminen täällä murheistaan on aina riski. Useinmiten keskustelun aloittaja haukutaan ja häntä dissataan, valitettavasti. Esim. joku pintapuolinen tv-ohjelmakeskustelu on eri juttu.
Voimia sinulle, Ap!
t. Tahattomasti lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin katkeroitunut ja itsesäälissä märehtivä ihminen ei sovi kenenkään tukivanhemmaksi.Johan se tuli tästä ketjustakin selväksi: ei ap ole tehnyt mitään konkreettista saadakseen toista lasta. Jos satunnaista parisuhteessa kopulointia ei lasketa. Moni muu olisi jo selvittämyt ongelman juurisyyt ja tehnyt asialle jotakin.
Voi luoja. En mä joka asiassa ole katkera ja koko ajan kieri itsesäälissä! Olet kyllä todella typerä kun kuvittelet tuntevasi mut. Tämä lapsi-asia on se mistä olen surullinen ja katkera, mutta en mä anna sen hallita mun elämää. Mulla on elämässä paljon muutakin ja osaan nauttia elämästäni. Välillä vain tulee tämä lapsi-asia mieleen ja silloin tuntuu surulliselta. Enemmän surua kuin katkeruutta.
Mä olen ollut kahdessa pitkässä parisuhteessa eikä ne ole ollut mitään satunnaista kopulointia. Lisäksi ekassa pitkässä suhteessa lapseni isän kanssa terveys oli se joka esti yrittämästä lasta. Toisessa suhteessa lasta ei vain tullut vaikka ei ollut ehkäisyä. Ei ole sun päänsärky, että ei menty lapsettomuushoitoihin.
Tukiperheeksi en edes haluaisi. En mä haluta huolehtia jostakin vieraasta lapsesta. Mä haluan oman lapsen.
Sulla toivon mukaan ei ole lainkaan lapsia kun olet noin ilkeä, ylimielinen ja empatiakyvytön.
Surullinen 44
Millä perusteella?
ihme unmehtuneet arvot.
Alkoholistit on asia erikseen, heille ei lapsia pitäisi antaa missään iässä.