Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi syntyvyys laskee suomessa ja kehityneissä maissa?

Vierailija
05.11.2023 |

Suomessakin päättäjät ihmettelee alhaista syntyvyyttä ja ne haluaa saada ihmiset tekemään enemmän lapsia mutta itse päättäjät ovat vuosien ajan tehneet toimia jotta syntyvyys alenee. Syntyvyyshän siis lähti laskuun suomessa jo 1950 luvulla.

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kanssa laskenut myös muissa Pohjoismaissa, Espanjassa ja Italiassa nyt nimetäkseni muutamia. Etelä-Korea ja Japani ovat jo ihan omassa liigassaan myös tässä.

Johtunee varmaan siitä että yhteiskunnalliset arvot ovat muuttuneet. Lasten saamista eikä edes pariutumista pidetä minään itseisarvona eikä niitä tehdä yhtä usein muiden miellyttämiseksi tai sosiaalisen paineen takia. Myös ehkäisy on paremmin saatavilla laajoille massoille.

Vierailija
2/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä asuu viisaita ihmisiä, jos ei ole varaa elättää lapsia niitä ei kannata siittää tai synnyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska naiset on pihtaavia huorrria.

Ihan hyvä ettei kommentoijan kaltaisten luusereiden geenejä jatketa.

Vierailija
4/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyys on laskussa kaikkialla, myös kehittyvissä maissa ja kehitysmaissa.

Vierailija
5/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin kansaneläkelaitosta tai sosiaalihuoltoa oli olemassa lapset olivat se vanhuuden turva. Heistä joku (yleensä vanhin poika) piti huolta vanhemmistaan kun he vanhenivat. Nykyään lapsia ei enää tarvita tähän. 

Vierailija
6/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a kai siihen vaikuttaa moni asia kuten:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

-nykyisin on vapaus valita tekeekö lapsia

-yhteiskunta on tasa-arvoistunut 

Itse nuorempana ajattelin että teen sen 2-3 lasta ja menen naimisiin yms.. nyt ikää 33v ja olen ikisinkku sekä en tiedä olisiko mulla edes varaa lapsiin koska elätän itseni kohtalaisesti työlläni mutta riittäisikö rahat lapsiin..?

M33

Vierailija
7/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittyneissä maissa lapsilukua pystyy itse säätelemään. Lapset eivät myöskään ole tae elintasosta vaan useimmiten juuri päinvastoin. Ihmisiä on liikaa, joten syntyvyyden lasku on hyvä asia. Myös kaikki kehitysapu tulisi suunnata radikaaliin syntyvyyden alentamiseen.

Vierailija
8/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse n30, enkä edelleenkään koe mitään kiinostusta lapsiin. En tiedä mistä johtuu, on ollut sama tunne lapsesta asti. Nykyään suurin osa ajasta menee töissä elantoa keräämässä, ja valitettavasti vapaat on vähissä. (yrittäjä) 

Vierailija
9/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla tuli vihdoin ehkäisyvälineitä ja siten pystyttiin paremmin suunnittelemaan perheen perustamista. 60- ja 70-luvuilla teollistuminen koheni ja siten myös kaupungistuminen, ennen suurin osa naisista oli maatalojen emäntiä ja lapset hoidettiin työn ohessa. Työpaikkojen luonne muuttui ja lastenhoito vaati ulkopuolisten apua, alkuun lapset hoiti isovanhemmat tai naapuri, ei ollut päiväkoteja kuin harvassa. 80-luvun nousukaudella julkiset palvelut koheni, raha oli halpaa ja työnteko nykyiseen verrattuna rentoa (aikalaisten kertoman mukaan). 90-luvun lama heikensi työntekijöiden oloja, julkisia palveluja supistettiin, eikä se enää kohentunut 2000-luvulla vaikka olikin paremmat ajat. Nyt, kun 90-luvun laman lapset on perheen perustamisiässä, ei yllättäen kiinnostakaan, kun oma lapsuus oli ankea, nykyiset ajat on lähellä sitä samaa ankeutta plus palvelut on huonommat kuin silloin kun oltiin itse lapsia. Ei tule enää kätilö kotiin auttamaan, synnärit ja terveyskeskukset keskitetty kauas kodista, terveydenhuollon pienet resurssit ja kiire huolettaa. Politiikalla olisi paljon pystytty pelastamaan jos olisi haluttu. Lapsia kuviteltiin syntyvän ilman panostusta.

Vierailija
10/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei ole täällä vanhempiensa eläkejärjestelmä. Ei niitä rakkaudesta lapsiin hankita kehitysmaissa vaan orjiksi. 

Vierailija
11/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kelpaa naisille kosks en ole tarpeeksi rikas ja komea joten siksi ei lapsia ole 🤷

Vierailija
12/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuminen lisääntyy ja samalla syntyvyys aleenee. Suomi on myös maailman onnellisin maa kun täällä saa olla yksin eikä ole lapset pilaamassa omaa elämää!

Vierailija
13/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset eivät ole koskaan halunneet lapsia, jos ovat voineet sen välttää.

Aiemmin oli elantoon, yhteiskunnan paineisiin, ehkäisyn puuttumiseen ja puolison/elatuksen sitouttamiseen liittyviä syitä.

Nyt ainoa syy pitäisi olla että he itsessään toisivat enemmän positiivista kuin negatiivista -> eivät tuo -> ei hankita.

Vierailija
14/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syntyvyys on viime vuosina laskenut EU-maiden alimmaksi jos Malta jätetään pois laskuista. Lapsilukutoiveet eivät ole muuttuneet. Ihmiset saavat vähemmän lapsia kuin toivovat.

Vierailija
15/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a kai siihen vaikuttaa moni asia kuten:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

-nykyisin on vapaus valita tekeekö lapsia

-yhteiskunta on tasa-arvoistunut 

Itse nuorempana ajattelin että teen sen 2-3 lasta ja menen naimisiin yms.. nyt ikää 33v ja olen ikisinkku sekä en tiedä olisiko mulla edes varaa lapsiin koska elätän itseni kohtalaisesti työlläni mutta riittäisikö rahat lapsiin..?

M33

Sinä suorastaan tiivistit, miksi lapsia ei synny. Yleisin syy on vakituisen parisuhteen puute. Miksi nykyään on vaikea löytää kumppania, on sitten toinen kysymys. Siihen kun tietäisi vastauksen.

Vierailija
16/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjät ihmettelee? Eikö ne päättäjät halua työperäistämaahanmuuttoa, eikä lisää vauvoja? 

Vierailija
17/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia ei enää kiinnosta seksi ja vielä vähemmän lapset.

Vierailija
18/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen syntyvyyden lasku on osa yleistä eurooppalaista trendiä jossa elintason noustessa myös syntyvyys laskee, ennen pitkää tasolle jolla väestö ei enää kasva vaan supistuu.

Vierailija
19/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syntyvyys on viime vuosina laskenut EU-maiden alimmaksi jos Malta jätetään pois laskuista. Lapsilukutoiveet eivät ole muuttuneet. Ihmiset saavat vähemmän lapsia kuin toivovat.

Minä toivon kyllä omia lapsia mutta palkkani on liian pieni eikä ole kumppania jonka kanssa lapsia tehdä. Olen mies ja ikä varmaan alkaa tulemaan vastaan kohta joten jään lapsettomaksi.

Ihmiset varmasti toivovat lapsia yhä mutta lapsiluku ei toteudu koska ei ole varaa eikä ole kumppania.

Vierailija
20/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen syntyvyyden lasku on osa yleistä eurooppalaista trendiä jossa elintason noustessa myös syntyvyys laskee, ennen pitkää tasolle jolla väestö ei enää kasva vaan supistuu.

Tämä ei ole totta. Syntyvyys on Suomessa laskenut yli neljänneksellä vain vuosikymmenessä. Nyt Suomen syntyvyys on eurooppalaisittainkin pohjalukemissa. Suomalaisten elintaso ei myöskään ole tänä aikana noussut, päinvastoin.

Suomennsyntyvyyden lasku on poikkeuksellisen suuri ja nopeasti tapahtunut eikä vertailukohtaa lähinaapureista löydy.