Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhden avioliiton ihmiset harvassa

Vierailija
04.11.2023 |

Melkein jokaisella on useampia liittoja ja uusperheitä.

Kommentit (266)

Vierailija
241/266 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosta moralisointi on yhtä typerää kuin leskeksi jäämisestä syyttely. 

Jälkiviisautta ja ilkeilyä.

Varmaan taas joku "Aito avioliitto"-lahkon iskuryhmä vauhdissa. Venäjähän usuttaa niitäkin.

Miten ja kuka voi leskeksi jäämisestä syytellä? Jos siis ei ole toisen kuolemaa aiheuttanut.

Vierailija
242/266 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ollut kertaakaan naimisissa eikä mulla ole lapsia. En myöskään tapaile miehiä, joila on lapsia. Mitä voitin? N41

Yksinäisen ja turvattoman vanhuuden.

Ihmissuhteita ei kuulu rakentaa siksi, että pelkää yksinäistä vanhuutta. Eikä parisuhde tai vanhemmuus takaa hoivaa vanhuuden varalta. Sitä voi jäädä leskeksi ja lapsetkaan eivät yleensä paljon vanhempiaan auttele. Vanhuspuolella työskennellessä sen huomaa, että yksin saavat suomalaiset vanhukset olla. Tuskin kaikki vanhukset, joita olen hoitanut, ovat olleet niin kamalia vanhempia, että he ovat ansainneet jäädä yksin. Lapsia kiinostaa useimmiten lähinnä vanhempien rahaliikenne, ettei vain ole viety hiustenleikkuuseen tai jalkahoitoon turhan takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/266 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se toinen on vaan päästettävä vapaaksi, koska sitä juoksuttaa.

Erottiin 33 vuoden jälkeen. En enää vaan jaksanut olla kynnysmattona.

Aika monissa pitkissä suhteissa toinen ummistaa silmänsä ja voi huonosti.

Vierailija
244/266 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa on tosi vähän avioeroja.

Samoin. Ainoastaan yksi vanhempieni sisaruksista on eronnut. Minä ja veljeni olemme molemmat saman puolison kanssa naimisissa. Sama tilanne vaimoni vanhempien suvuissa

Vierailija
245/266 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa on tosi vähän avioeroja.

Samoin. Ainoastaan yksi vanhempieni sisaruksista on eronnut. Minä ja veljeni olemme molemmat saman puolison kanssa naimisissa. Sama tilanne vaimoni vanhempien suvuissa

Minä olen eronnut.

Koko lähisuvussani (isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset, serkut) ei ole ketään eronnutta. Veljeni on ollut naimisissa 30 vuotta.

Eksän lähisuvussa ei ole eronneita. Hänen siskonsa on ollut naimisissa 30+ v.

Silti me olemme eronneet.

Vierailija
246/266 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen onnellisessa avioliitossa 43 vuoden jälkeen. Yhdessä olemme olleet jo 48 v. Mitä sitä vaihtamaan, kun jo teini-iässä hyvän löysi.

Vierailija
247/266 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut. Ja sen _tiedän_ , että vastuu on aina viestijän.

Mä kirjoitin asiani erittäin selkeästi. Vastuu on myös kuulijalla/lukijalla. Ei voi syyttää muita jos ei ymmärrä selvää suomen kieltä. 

Ei muuten ole.

t. Opettaja

Opettajan varmaan kannattaisi opiskella lisää. 

täällä toinen ope. Kyllä vastuu on viestijällä. Viestijän vastuuna on sopeuttaa oma viestintänsä kuulijan kontekstiin. Jos kuulija on 90-vuotias, niin hänelle pitää puhua hitaammin. Jne. Hyvä luennoitsija kohdentaa puheensa aina kohderyhmän viitekehykseen. 

Miten täälllä palstalla voi tietää minkälainen ihminen siellä linjan toisessa päässä on? Mä kirjoitin asiani erittäin selkeästi ja anteeksi nyt vain pitää olla kyllä vähän yksinkertainen jos ei tajunnut mitä kirjoitin. No ymmärtämättömät ja mustavalkoiset ihmiset ovat yksinkertaisia. 

Ja edelleen olen sitä mieltä, että kyllä myös kuulijalla/lukijalla on vastuunsa. Vai uskotko sä sokeasti kaiken mitä kuulet tai näet? Tervetuloa katsomaan hoitoalalle erilaisia potilaita jotka puhuvat välillä mitä sattuu. Tai heidän omaisensa. 

Vierailija
248/266 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen onnellisessa avioliitossa 43 vuoden jälkeen. Yhdessä olemme olleet jo 48 v. Mitä sitä vaihtamaan, kun jo teini-iässä hyvän löysi.

Mahtava juttu! Tämä on kyllä niin arvostettava asia. Hienoa, että on löytänyt nuorena sen oikean, kasvanut aikuiseksi yhdessä ja saanut jakaa arjen.

Vierailija
249/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihuomenna tulee 53vuotta avioliitossa täyteen.

ellemme sitä ennen" kasva erillemme"

Vierailija
250/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein mieheni haudalle kynttilän.  Ystäväni vei molempien miestensä haudalle kynttilän ja entisen anoppinsa jonka ainoa poika oli hänen ensimmäinen miehensä.  Toinen mies on haudattu ensimmäisen vaimonsa kanssa samaan hautaan lastensa vaatimuksesta.

Tilanne on ihan erilainen 80-vuotiaiden ja 40-vuotiaiden keskuudessa. Ovat kasvaneet erilaisissa maailmoissa. Vanhukset eivät voineet erota päässiassa taloudellisista syistä johtuen.

Vierailija
251/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten. Samaa paskaako pitä haistella koko elämä?

Kun ei mene hätäseen naimisiin vaan etsii hyvän puolison, ei tarvitse vaihtaa.  

Me oltiin ex-mieheni kanssa 10v yhdessä, kihloissa ja avoliitossa, ennen kuin mentiin naimisiin. 8v myöhemmin erottiin, koska kipinä oli sammunut ja liitosta oli tullut kaverisuhde. Ei se pitkä tutustuminen mitään takaa, kun elämässä tapahtuu kaikenlaista ja ihmiset voi muuttua erilaisiksi.

Ja me taas mentiin puolen vuoden päästä ensitapaamisesta naimisiin ja ollaan oltu yhdessä lähes 30 vuotta.

Vierailija
252/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava juttu! Tämä on kyllä niin arvostettava asia. Hienoa, että on löytänyt nuorena sen oikean, kasvanut aikuiseksi yhdessä ja saanut jakaa arjen.

Todennäköisesti heillä on myös paljon lapsia, jotka pitävät heitä yhdessä järkisyistä. Erityisesti hyvä mies eroaa, jos lapsia on alle kolme, kun valinnanvaraa on paljon ja moraali löystyy huomiosta.

Vierailija
253/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen avioliitto on tilastollisesti se kestävin. Toinen ja kolmas ja sitä useampi avioliitto johtaa useammin eroon kuin ensimmäinen avioliitto.

Sitten olen tilastollinen poikkeus.

1. 14v, 2. 29. vuosi menossa eikä aikeita erota. Näin myös ainakin parilla ystävälläni, vaihtamalla parani!

Vierailija
254/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti heillä on myös paljon lapsia, jotka pitävät heitä yhdessä järkisyistä. Erityisesti hyvä mies eroaa, jos lapsia on alle kolme, kun valinnanvaraa on paljon ja moraali löystyy huomiosta.

Hyvällä miehellä moraali löysä? Miksi ylipäätään tavoitella avioliittoja?

Vierailija
255/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä mitään ihmeellistä. Ian kaiken ihmiset menneet uudelleen naimisiin, ja aika piankin vaikka puoliso olisi kuollut tms. Nykyään ajatellaan enemmän omaakin hyvinvointia, eikä tuhlata elämää huonoon liittoon. Tosin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että monet eroavat liian helposti.

Vierailija
256/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten erotaan liian helposti? Voiko sitä ulkopuolinen edes määritellä mikä on liian helposti mikä ei?

Minusta ihan hyvä että ihmiset keskittyy nykyisin enemmän itseensä kuin muihin.

Vierailija
257/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yhden avioliiton mies. En prkle mene toista kertaa naimisiin, vannon sen!

Vierailija
258/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten erotaan liian helposti? Voiko sitä ulkopuolinen edes määritellä mikä on liian helposti mikä ei?

Minusta ihan hyvä että ihmiset keskittyy nykyisin enemmän itseensä kuin muihin.

Tarkoitin sitä, että mitään vastoinkäymisiä ei haluta enää kohdata, vaan heti erotaan. Kyllä avioliitto vaan välillä vaatii vähän työtä, ja väkisinkin huonompia hetkiä tulee, vaikka joidenkin odotus on se että kaiken pitää vaan olla kivaa, ja kun ei ookkaan ni erotaan. Kyllä meillä ainakin on ollut avioliitossa parikin vaihetta, kun oli vähän hankalampaa, mutta niistä on aina menty yhdessä eteenpäin. Tietysti kaikki väkivallan muodot, riippuvuudet yms. ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
259/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yhden avioliiton heterosuhteet jotka tiedän henkilökohtaisesti näyttävät minun silmään varsin onnettomilta. Omat vanhempanikin ovat pysyneet yhdessä vaikka isä on väkivaltainen alkoholisti. En näe siinä mitään tavoittelemisen arvoista. Mieluummin eronnut tai niin että löytää toisella kerralla sellaisen jonka kanssa on oikeasti hyvä olla. Ehkä ihmisillä on taipumus valita väärin ilman kokemusta avioliitosta.

Vierailija
260/266 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkoitin sitä, että mitään vastoinkäymisiä ei haluta enää kohdata, vaan heti erotaan. "

Tuo ei vain vastaa mitään todellisuutta. Lähes aina eroa on pohdittu kauan, siis useita vuosia, ennen kuin eroon sitten päädytään.

Ihan hetken mielijohteesta haettuja eroja on todella vähän.