Onko asuntonne aina siinä kunnossa, että vieraat voi tulla vaikka kutsumatta tai lyhyellä varoajalla?
Ei tule mitään "hups, en muista milloin vaihdoin vessaan käsipyyhkeet" tms.?
Kommentit (531)
Aina voi tulla kutsumatta. Eri asia sitten, päästetäänkö ovesta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Miten asunnon kunto liittyy siihen minkälaisella varoajalla voi tulla vierailijoita? Käsittääkseni vierailuja on mahdollista tehdä minkä kuntoiseen asuntoon tahansa.
Noin vertailun vuoksi voisin mainita, lapsuudessani 70-luvulla meillä kävi kerrostaloasunnossa (4h + keittiö + kph + wc) siivooja neljänä päivänä viikossa muutaman tunnin per kerta. Lisäksi kävi myös mummo hoitamassa minua. Vanhemmat olivat kyllä molemmat töissä, mutta eivät mitenkään erityisen rikkaita.
Tästä kaikesta huolimatta äiti aina valitteli, ettei meille voi kutsua ihmisiä, koska meillä on aina niin likaista (ja siitä on muutenkin vaivaa). Isän kanssa omin voimin tehty joulusiivous meni kuulemma päin seiniä, kun kaappien sisältä ei oltu pyyhitty pölyjä. Tästä seurasi itkupotkuraivari.
On. Ei mua kiinnosta esittää mitään sen fiinimpää kuin missä itse olen ja asun. Kutsuja varten toki laitetaan paikat parempaan järjestykseen ja ostetaan tuoretta pullaa. Mutta jos satunnainen tuttu soittaa ovikelloa, niin ei se sen takia ulos jää, että meillä on matto imuroimatta tai pyykkiteline keskellä olohuonetta. Vain elämää!
On. Jos meille tulee niin meille tullaan sitten meidän kotiin, jossa eletään meidän tyyliin. On just niin siistiä kuin itse tykätään ja mitään raivosiivouksia vieraita varten ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä paljon kotihäpeää. Ihan kuin yllätysvieraat tulisivat arvioimaan jonkun siivoustasoa tai kodinsiiteyttä.
Meille yllätysvieraat ovat tervetulleita, vaikka koti ei koskaan ole tiptop-kunnossa, vaan näkyy elämisen jäljet.
Itse ihmettelen tarvetta että PITÄÄ olla SIISTIÄ. Mikä pakko?
On, mutta tänne ei voi tulla. Ei lyhyellä eikä pitkällä varoajalla. En voi sietää vieraita kotonani.
Hei miten se meni se yksi vanha sanonta? Alkoi jotenkin niin, että Talo elää tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, aina. Imuroin päivittäin, koska kaksi kissaa ja kissankarvaa ja -hiekkaa on muuten ympäriinsä. Ja rakastan siistiä kotia, en voisi elää sekasotkussa. Nuoren huone on oma lukunsa, mutta oven voi aina työntää kiinni, jos tulee vieraita. Lähtökohtaisesti en kyllä pidä yllätysvieraista; yksi ystäväni ei koskaan ilmoita tulostaan, eikä lähde kotiin, vaikka suoraan sanoisin, että nyt on huono hetki. Mutta jos en avaa ovea, soittaa kännykkään ja kuulee sen soivan... viitsisi koko ajan pitää puhelinta äänettömälläkään 😕
Ai, kamala. Ihan painajaismainen ystävä. Itse en vastaisi. Puhelin voi aina unohtua kotiin, joten ei se hälytysääni sitä tarkoita, että sinä olet kotona. Itse käyn usein kävelyllä ilman puhelinta.
Minkäs se sun ystäväs sille voi vaikka se puhelin sois 2h yhtä soittoa ja se sen kuulis, kun jos et vaan avaa ovea niin ei se sisälle pääse. Yksinkertaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, enimmäkseen. Olen aina tykännyt siitä, että tavarat ovat paikoillaan ja on puhdasta, silloinkin,kun talo oli täynnä lapsia. Voin henkisesti huonosti sotkun keskellä - mutta vain omassa kodissani. Jonkun muun kotona sotku ei haittaa pätkääkään. Mitähän Freud sanoisi omituisuudestani:)
Voitko kertoa, miten tämä onnistuu? Lapsia ei ole edes talollista, kaksi vain, ja silti sotku ja lika ovat ihan kamalat. Kärsin kovasti, mutta en vaan jaksa enempää... Puoliso ei myöskään jaksa. Aina tavarat leviää minne sattuu, ja ahtaahkossa kerrostaloasunnossa ei ole tilaa järjestää täydellisiä ja toimivia paikkoja kaikelle. Sitten kun roinaa on siellä täällä, likaakin tulee. Ja joo, yritetään kyllä karsia turhaa, mutta ei olla vielä ainakaan saavutettu sellaista minimalismia jossa lelut ja kurakamppeet ei olisi jatkuvasti hujanhajan... Tarvitsisin oikeasti neuvoja heiltä jotka ovat
Meillä auttoi ainakin aikanaan se, kun opetettiin lapset siivoamaan jälkensä heti leikin jälkeen siitä saakka, kun "oppivat" leikkimään. Vaikka leikki olisi jatkunut myöhemmin (legot) niin levitetyt legot ohjattiin kasaamaan laatikkoon ja sen keskeneräisen rakennelman sai jättää sivuun.
Meille voi tulla kutsumatta kylään siisteyden puolesta. Yökyläilyistä kannattaa tietenkin ilmoittaa etukäteen, että osataan varata ruokaa ja juotavaa normaalia enemmän. Meillä on iso talo, ei lapsia eikä lemmikkejä, ja siivotaan säännöllisesti. Pari kertaa vuodessa tehdään suursiivous ja se pitää sisällään ikkunoiden pesut, kaappien ja vaatehuoneiden siivous ja järjestelyt ym.
Kohta on kun pidän tässä pari siivouspäivää. Hommasin UV-taskulampun ja hui mitä kaikkea löytyikään seiniltä kun sen kanssa pimeässä katsoi. Tämä on vuokra-asunto, joten en tiedä mitä lie on sielllä. Kannustan hankkimaan, tulee kunnon siivousinto ;-)
On, tykkään siisteydestä. Mutta tämä siisteydestä tykkääminen on yksi syy siihen, miksi en tykkää vieraista. Eli voisivat tulla siisteyden puolesta, mutta eivät minun puolestani. Näen kaverit aina jossakin kahvilassa, ruokapaikassa, leffassa, kävelyllä yms. En ikinä kutsu kotiini.
"Itse ihmettelen tarvetta että PITÄÄ olla SIISTIÄ. Mikä pakko?"
Olen ajatellut samoin, kunnes muutimme 96 neliön jälkeen 33 neliöiseen taloon, minä ja mies ja lemmikit. Nyt meillä on niin pienet tilat, että tavaroiden täytyy olla paikallaan, tai muuten kaikki räjähtää käsiin 😄 Teen siis myös etätöitä, ruokapöydän ääressä, joten siksi pöydälläkään ei voi olla posteja, astioita tai muutakaan ylimääräistä. Täällä ei mahdu olemaan yhtään ylimääräistä tasoa, tuolia tai kaappia, ja kaikki ylimääräinen tavara on heti tiellä.
Ennen meillä on saanut olla suloinen sekasotku, eikä ole haitannut yhtään. Ja nytkin voi olla huusholli imurointia vailla, ei ongelmaa. Eikä meillä pidä olla siistiä yllätysvieraiden takia, ei pätkääkään. Mutta ihan käytännön syistä ei epäjärjestystä saa olla.
Mulla käy sellaisia vieraita, jotka eivät oleta että koti on aina ihan tiptop. Mutta joo, perussiistiä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä paljon kotihäpeää. Ihan kuin yllätysvieraat tulisivat arvioimaan jonkun siivoustasoa tai kodinsiiteyttä.
Meille yllätysvieraat ovat tervetulleita, vaikka koti ei koskaan ole tiptop-kunnossa, vaan näkyy elämisen jäljet.
Itse ihmettelen tarvetta että PITÄÄ olla SIISTIÄ. Mikä pakko?
Meillä elämisen jäljet näkyy pintojen kulumisena, ei likana ja sontana ja tavaroina ympäriämpäri missä sattuu.
Miksi mitään pitää? Mikä on se viimeinen raja jolloin jotain pitää tehdä? Pitääkö olla mitään muuta kuin ravintoa ja riittävä lämpö ja suoja? Onko kaikki muu tuon lisäksi sitä että miksi PITÄÄ tuokin olla/tehdä, ja kuka sen määrittelee toisten puolesta? Sinäkö?
Meillä on siistiä siksi koska viihdymme siisteydestä. Talo on maalattu keltaiseksi koska pidämme keltaisesta talosta. Syön aamupalaksi leipää ja banaania koska pidän sellaisesta aamupalasta. Ei näihin mieltymyksiin muuta tarvi kuin oma halu tehdä/olla kuten itse parhaiten viihtyy.
Minulla ei ole. Joudun siivoamaan kaksi päivää, ennenkuin vieraat voivat tulla käymään.
T. M50
Vierailija kirjoitti:
"Itse ihmettelen tarvetta että PITÄÄ olla SIISTIÄ. Mikä pakko?"
Olen ajatellut samoin, kunnes muutimme 96 neliön jälkeen 33 neliöiseen taloon, minä ja mies ja lemmikit. Nyt meillä on niin pienet tilat, että tavaroiden täytyy olla paikallaan, tai muuten kaikki räjähtää käsiin 😄 Teen siis myös etätöitä, ruokapöydän ääressä, joten siksi pöydälläkään ei voi olla posteja, astioita tai muutakaan ylimääräistä. Täällä ei mahdu olemaan yhtään ylimääräistä tasoa, tuolia tai kaappia, ja kaikki ylimääräinen tavara on heti tiellä.
Ennen meillä on saanut olla suloinen sekasotku, eikä ole haitannut yhtään. Ja nytkin voi olla huusholli imurointia vailla, ei ongelmaa. Eikä meillä pidä olla siistiä yllätysvieraiden takia, ei pätkääkään. Mutta ihan käytännön syistä ei epäjärjestystä saa olla.
Meillä myös melko pienessä asunnossa ei saa käytännön syistä olla epäjärjestystä, mutta silti enemmän tai vähemmän lähes aina on. Jos esim. haluaa tehdä tilaa vaativia töitä pöydällä, on varauduttava raivaamaan tilaa.
Ei ole, koska vaatimustasoni on korkea. On täällä aina melko siistiä, mutta haluan että on hyvin siistiä vieraita varten. Toimenpiteet ennen vieraiden tuloa:
vessan lavuaarin ja hanan pyyhkiminen
vessanpöntön tsekkaus
eteisen pöydän siistiminen
keittiön tasojen tsekkaus
Aina voi tulla. Siistiä on - aina.
Elämisen jäljet ovat kuitenkin yleensä eri asia kuin hillitön sekasotku ja tavaravuoret.