Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko asuntonne aina siinä kunnossa, että vieraat voi tulla vaikka kutsumatta tai lyhyellä varoajalla?

Vierailija
04.11.2023 |

Ei tule mitään "hups, en muista milloin vaihdoin vessaan käsipyyhkeet" tms.?

Kommentit (531)

Vierailija
361/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse ihmettelen tarvetta että PITÄÄ olla SIISTIÄ. Mikä pakko?"

Olen ajatellut samoin, kunnes muutimme 96 neliön jälkeen 33 neliöiseen taloon, minä ja mies ja lemmikit. Nyt meillä on niin pienet tilat, että tavaroiden täytyy olla paikallaan, tai muuten kaikki räjähtää käsiin 😄 Teen siis myös etätöitä, ruokapöydän ääressä, joten siksi pöydälläkään ei voi olla posteja, astioita tai muutakaan ylimääräistä. Täällä ei mahdu olemaan yhtään ylimääräistä tasoa, tuolia tai kaappia, ja kaikki ylimääräinen tavara on heti tiellä.

Todellakin tämä. Ja jos on muoviroskat ja biojäte viemättä, niin se vie vie välittömästi puolet keittiöstä. Siksi "on pakko siivota" eli viedä vähän ylimääräisiä pois, ennenkuin kehtaa päästää ketään sisään. Koska muuten muoviroskat kaatuu hänen päällensä, eikä häntä löydetä enää ikinä.

Et ei kyllä ole mistään erityisen tiukoista kriteerien nousuista tässä kyse. En mä esim. pyyhi pölyjä ja imuroi ennen vieraan tuloa. Tai pere ikkunoita ja kiillota koriste-esineitä, hah.

Vierailija
362/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana käsite yllätysvieraat on vanhentunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan.

Vierailija
364/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii aiheeseen:

Vierailija
365/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI toisten ihmisten kotiin pitäisi tunkea kutsumatta? Yhtä moukkamaista on "kutsua itsensä kylään" toisten kotiin. Haluaisitko itse, että kotiisi tunkee ihmisiä samantien tai puolen tunnin tai tunnin varoitusajalla?

Kannattaa opetella heti sanomaan EI ja kieltäytymään yllätyskyläilijöistä. Oppivat olemaan!

Kotiäiti on juuri saanut vauvan päiväunille, kun ovikello tärähtää soimaan yllätysvieraan ollessa ovella. Yövuoroja tekevä vuorotyöntekijä haluaa nukkua aamulla, päivällä tai illalla. Tai vuorotyöntekijä on töissä viikonloppuisin. Monia töitä tehdään nykyisin myös lauantaisin ja sunnuntaisin. Joskus kotona on rästiin jääneitä kotitöitä, siivousta, pyykinpesua ja pihatöitä. Joskus perheen lapsi tai aikuinen on sairaana tai toipilaana. Tai olet väsynyt etkä vaan jaksa vieraita. Kiitos ja EI.

Vierailija
366/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

En jaksa olla koko ajan kotona ja haluan rentoutua siellä enkä pitää jotain hotellia. Minulla on myös ADD.

Vierailija
367/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on tilaa. Ja jätkät osaa väistää lattialla lojuvia pulloja ja muuta ryönää.

Vierailija
368/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan yllätyskyläilyt oli ihan tavallisia. Ovetkin pidettiin maalla aina auki ja silloin mentiin vaan ja huudettiin portuasta, että päivää! Tai vähän hitaammin ajettiin pihaan tai vähän haahuiltiin pihamaalla ensin, että isäntäväki kerkeää vähän kokoamaan itsensä, ennen kuin vieraat astuu sisälle asti. Siinä se varoaika.

Nykyään ei pääsääntöisesti tykätä yllätysvieraista. Ihmiset ovat mieluummin sosiaalisia somessa kuin kasvokkain. Työelämässäkin joutuu puristamaan itsestään niin paljon, ettei moni enää jaksa muille uhrata itseään vapaalla ja venyttää jaksamistaan yllätyvieraiden vastaanottamiseen. Mitään sen tärkeämpää tekemistä ei kenelläkään varmaankaan ole tänä päivänä kuin ennenkään oli, mutta nykyään osataan asettaa rajat ja olla itsekkäämpiä.

Vierailija
369/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohtuullisen siistiä. Viihdyn itse siistissä kodissa joten siivoan päivittäin jotakin. Meillä on pienet lapset, joten sotkua ja epäjärjestystä syntyy, välillä on maja keskellä olohuonetta ja ties mitä leikkejä lattialla, mutta ne siivotaan pois sitten kun leikit on leikitty.

Kyläilyt hoidetaan sovitusti, ja ennen sitä aina imuroidaan ja pestään vessa ym. mutta kyllä yllätysvieraatkin kehtaisi päästää sisälle.

Vierailija
370/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ei itsellä ole muuta syytä, miksi en yllätysvieraista tykkää kuin se, että kuljen kotona pääasiassa yöasussa. Se on aika hikinen ruljanssi, jos ovikellon soidessa alkaa kiireesti hakea parempaa vaatetta päälle. Sekin on koettu.

Joskus kun joku on tullut puolen tunnin varoituksella, niin on voinut harmittaa, jos on ollut juuri jotain kiinnostavaa käsillä ja joutuu sen keskeyttämään. Yleensä minulla ei mitään tarjottavaakaan ole vieraiden varalta ja sekin voi harmittaa.

Lähimmät ihmiset ovat kaikkein tervetulleimpia yllätysvieraita. He voivat jopa sen yöpaitavaatetuksen ymmärtää.

Vierailija
371/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on kamoja yleensä levällään, vaikka asutaan kahden aikuisen taloudessa. Ainakin perhe ja lähimmät ystävät voisivat kuitenkin lähes aina tulla kylään ilman, että olisin kuolla häpeästä.

Vierailija
372/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on siistiä. 

Tuo on oikea asenne. Kun tasaisen siistiä, niin ei tarvitse olla vieraskorea tai tehdä mitään dramaattisia suursiivouksia poikkeuksina ehkä ikkunoiden peseminen sisältä ja ulkoa pari kertaa vuodessa.

Petaan vuoteen aina aamusta heti sen jälkeen olen antanut makuuhuoneen tuulettua sillä välillä kun olen käynyt suihkussa. Tiskit hoidan normaalisti heti syömisen jälkeen. Ainoa asia minkä teen mahdollisten vieraiden varalta on se että varmistan se että eteisen vaatenaulakossa on tilaa ja vapaita henkareita takkeja varten ja että vieraat jättävät kenkänsä sinne eteiseen kuten suomalaisessa kodissa kuuluu.

Vierailija
373/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana käsite yllätysvieraat on vanhentunut.

Entäs jos naapuri soittaa yllättäen ovikelloa?

Vierailija
374/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla, koska ei häiritse jos vieraat näkee millaista meillä on ihan arkena. Typerä ajatus, että vieraita, etenkään yllätys sellaisia varten pitäisi siivota. Juhlat on sitten erikseen.

Vierailija
375/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on siistiä. 

Tuo on oikea asenne. Kun tasaisen siistiä, niin ei tarvitse olla vieraskorea tai tehdä mitään dramaattisia suursiivouksia poikkeuksina ehkä ikkunoiden peseminen sisältä ja ulkoa pari kertaa vuodessa.

Petaan vuoteen aina aamusta heti sen jälkeen olen antanut makuuhuoneen tuulettua sillä välillä kun olen käynyt suihkussa. Tiskit hoidan normaalisti heti syömisen jälkeen. Ainoa asia minkä teen mahdollisten vieraiden varalta on se että varmistan se että eteisen vaatenaulakossa on tilaa ja vapaita henkareita takkeja varten ja että vieraat jättävät kenkänsä sinne eteiseen kuten suomalaisessa kodissa kuuluu.

Miutta jos kulkee kotona yöpaitasillaan, ei se asunnon siisteys riitä.

Vierailija
376/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on tilaa. Ja jätkät osaa väistää lattialla lojuvia pulloja ja muuta ryönää.

Ei osaa. Se kolina kuuluu alakerran naapuriinkin, kun paiskotaan kamaa tieltä.

Vierailija
377/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla yllätysvieraat. Ei täällä siistiä ole, mutta yllätysvieraat on tarpeeksi läheisiä tänne sekasotkuun

Vierailija
378/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraat tulevat kutsumatta, niin kämppä on sitten siinä kunnossa kuin sattuu olemaan. Esimerkiksi juuri nyt on siivoamatta, koska mulla on eka vapaapäivä kolmen viikon työputken jälkeen (joo, olen yrittäjä). Siivoaminen ei nyt ollut ekana listalla mun vapaa-ajan harrastuksissani... lepääminen ja ulkoilu oli.

Vierailija
379/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä, mutta en ota vastaan yllätysvieraita. Jokainen ystäväni tietää sen. En edes avaa ovea ellen odota kyläilijää. Simppeliä.

Kenenkään tarvitse pitää kotiaan "yllä" saati olla itse noin miellyttämisenhaluinen että vastaanottaa vieraita jos ei halua, hyvin voi sanoa ystävällisesti nyt ei ole hyvä hetki. Näin olen rajattomalle ihmiselle tehnyt.

Pidän ihmisiä jotka nykyaikana pamahtavat oven taakse ilman mitään ilmoittamista, persoonallisuushäiriöisinä 😅

Vierailija
380/531 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan yllätyskyläilyt oli ihan tavallisia. Ovetkin pidettiin maalla aina auki ja silloin mentiin vaan ja huudettiin portuasta, että päivää! Tai vähän hitaammin ajettiin pihaan tai vähän haahuiltiin pihamaalla ensin, että isäntäväki kerkeää vähän kokoamaan itsensä, ennen kuin vieraat astuu sisälle asti. Siinä se varoaika.

Nykyään ei pääsääntöisesti tykätä yllätysvieraista. Ihmiset ovat mieluummin sosiaalisia somessa kuin kasvokkain. Työelämässäkin joutuu puristamaan itsestään niin paljon, ettei moni enää jaksa muille uhrata itseään vapaalla ja venyttää jaksamistaan yllätyvieraiden vastaanottamiseen. Mitään sen tärkeämpää tekemistä ei kenelläkään varmaankaan ole tänä päivänä kuin ennenkään oli, mutta nykyään osataan asettaa rajat ja olla itsekkäämpiä.

Niin siis osataan asettaa rajat. Ei se ole mitään itsekkyyttä, vaan tervettä rajojen vetoa.