Onko asuntonne aina siinä kunnossa, että vieraat voi tulla vaikka kutsumatta tai lyhyellä varoajalla?
Ei tule mitään "hups, en muista milloin vaihdoin vessaan käsipyyhkeet" tms.?
Kommentit (531)
Kyllä siinä muutaman päivän joutui raivaamaan paikkoja, kun huolto-oletettu tuli tarkastamaan ilmastoinnin toimintaa. Yleensä huoltomiehet ovat myös niin suurikokoisia, että pitää ottaa huomioon että mahtuvat vessaan ja keittiösyvennykseen, saati kaikkien ikkunoiden viereen.
Vierailija kirjoitti:
Epäjärjestystä todennäköisesti on, mutta ystävät on aina tervetulleita. Minua he tulevat tapaamaan joten ei epäjärjestys ei haittaa mitään.
Jos on 5 min aikaa siivota, vien astiat keittiöön, katson ettei alusvaatteita kuivu näkyvillä ja että vessa on ok.
Noitakaan ei tarvitsisi tehdä, jos astioita ei vietäisi pois keittiöstä ja sulla olisi pesutorni. Kuivaajan hankkiminen muutama vuosi sitten teki pyykkihuollosta helppoa. Koneeseen, kuivaajaan, kaappiin, kone 65min, kuivaaja 35-45 min. Ei ikinä mitään riippuvia pyykkejä.
On aina siinä kunnossa, nimittäin "vieraat käyvät ajallaan, talo elää tavallaan".
Eli jos äkkiarvaamatta tullaan, niin kämppä on sitten siinä kunnossa kuin on, ja se saa kelvata.
Vieraat tulee ajallaan ja talo elää tavallaan. Saa meillä siivota, jos ei kelpaa... sanon.
Ei ole. Harvoin olen edes itse siinä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko asuntonne aina siinä kunnossa, että vieraat voi tulla vaikka kutsumatta tai lyhyellä varoajalla?"
Sanotaanko näin, että aina voi tulla. Kotini on siinä kunnossa kun se sattuu olemaan, jos on sekaista niin ei se minun ongelmani ole, vaan sen, joka tulee yllättäen :) Suurin ongelma yleensä lienee roskainen lattia. Puulämmityksestä tulee roskaa jne. Tavaroita ei yleensä juurikaan ole hujanhajan. Sänky on aina ilman päiväpeittoa ja sen näkee jo ulko-ovelle. Jos se häiritsee tulijaa niin no, sekin on vain hänen ongelmansa.
Vessan käsipyyhe voi vaikuttaa likaiselta, koska se voi olla sateesta märkä. Vaihdan sen kyllä silti ihan riittävän usein.
Katoton ulkohuussi?
Huussissa on katto. Käsienpesupaikka on huussin ulkopuolella katoksen alla, mutta sopivalla tuulella sade osuu. Ei sen pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tulla kutsumatta? Miksei kutsuisi omaan kotiinsa? Mielestäni jokainen voi kutsua kotiinsa kenet haluaa kun haluaa tavata, eikä mennä toisen kotiin kutsumatta. Oli siellä siistiä tai ei juuri sillä hetkellä.
Ei varmasti kaikille sovi tulla kutsumatta. Minulla on ollut tapana mennä kylään silloin kun minusta sille tuntuu. Olen kysynyt ovella voiko tulla. Jos ei ole sopinut olen lähtenyt pois. En ole siitä pahoittanut mieltäni enkä kysynyt miksi ei voi tulla. Olen aina ollut sitä mieltä, että jos tuttujen kanssa pitää alkaa vierailuille varaamaan aikaa en sitä varaa ja jätän sellaiset tutut aivan omaan rauhaansa. Ymmärrän, että voi soittaa ovatko kotona jos esim jossain kaukana asuvat. Yleensä silloin kysytään minulta, että tuletko käymään. Ei vielä koskaan ole käännytetty ovelta pois ja aina olen ollut tervetullut. Jos ei ole tuttuja/kavereita/ystäviä käy elämä aika hankalaksi vaikka asunnot olisi missä kunnossa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kutsumatta ja sopimatta toisen kotiin tunkeminen on kotirauhan rikkomista. Yllätysvieraille ei tarvitse avata ovea. Lapsiperheessä poikkeuksena tähän ovat vain omat aikuiset lapset, miniät ja vävyt ja mahdolliset lastenlapset. He kuuluvat perheeseen. Esimerkiksi appivanhempia tai muita kaukaisempia sukulaisia tai sedän tai tädin pikkuserkkuja ei tarvitse päästää kotiin sisälle, jos kyläilystä ei ole etukäteen keskusteltu.
Kun ovella koputteleva tai ovikelloa rimputtava yllätysvieras sanoo: "Tultiin Teille kylään, kun satuttiin ajamaan tästä ohi!" voi vastata: "Ajakaa sitten ohi vaan!" Yllätysvieraat ovat itsekkäitä ja röyhkeitä ihmisiä. Yllätyskyläilijät ovat epäkohteliaita moukkia, jotka tunkevat etukäteen sopimatta toisten ihmisten kotiin. Ilmainen kahvi, ruoka ja jopa maksuton majapaikka houkuttelee kuin hunaja mehiläisiä. Ja jos satutte asumaan suositun matkailukohteen lähellä, niin nämä ilmaisia ravintola- ja majoituspalveluita ha
En kyllä ihmettele jos joku päivä huomaat istuvasi yksin aikataulusi kanssa kun kaikki ovat ympäriltäsi häipyneet eivätkä ole numeroaan tai osoitettaan jättäneet.
Ei ole kysymys siitä onko kunnossa vai ei. Kaupungilla suostun tapaamaan jos pikavisiitti jos mulle sopii. Muuten hyvissä ajoin ilmoittaa, en minäkään ilmoittele että ootteko kotona että tullaan.
En asu Suomessa ja täällä on yleistä piipahtaa moikkaamassa kavereita/perhettä ilmoittamatta tai ihan parin minuutin varoituksella, jolla ainoastaan tarkistetaan ootteko kotona kun tulossa nyt. Osin tämän takia talo aina siisti. Isompi osa johtuu siitä että kontrolloin edes jotain elämässäni. Jotkut shoppailee jotkut juo jne. Minä siivoan ja oikeasti stressaannun varsinkin jos on sekaista. Se ei ole helppoa ja yritän vähentää tätä varsinkin koska vieraita ei todellakaan häiritse sotkut.
Juuri näin. Meillä ei avata ovea.
Vierailija kirjoitti:
Kutsumatta ja sopimatta toisen kotiin tunkeminen on kotirauhan rikkomista. Yllätysvieraille ei tarvitse avata ovea. Lapsiperheessä poikkeuksena tähän ovat vain omat aikuiset lapset, miniät ja vävyt ja mahdolliset lastenlapset. He kuuluvat perheeseen. Esimerkiksi appivanhempia tai muita kaukaisempia sukulaisia tai sedän tai tädin pikkuserkkuja ei tarvitse päästää kotiin sisälle, jos kyläilystä ei ole etukäteen keskusteltu.
Kun ovella koputteleva tai ovikelloa rimputtava yllätysvieras sanoo: "Tultiin Teille kylään, kun satuttiin ajamaan tästä ohi!" voi vastata: "Ajakaa sitten ohi vaan!" Yllätysvieraat ovat itsekkäitä ja röyhkeitä ihmisiä. Yllätyskyläilijät ovat epäkohteliaita moukkia, jotka tunkevat etukäteen sopimatta toisten ihmisten kotiin. Ilmainen kahvi, ruoka ja jopa maksuton majapaikka houkuttelee kuin hunaja mehiläisiä. Ja jos satutte asumaan suositun matkailukohteen lähellä, niin nämä ilmaisia ravintola- ja majoituspalveluita ha
Ei sun luo kukaan halua tullakkaan, kun noin pipo kireällä.
Saa tulla milloin vain, jos kotona olen. Toivon että tapaaminen on tärkeämpi asia kuin kotini ja sen kunto. Kahvit keitän aina.
Vierailija kirjoitti:
Muista pysyä poissa vävysi ja tyttäresi kotoa. Et kuulu lähipiiriin, joten et ole kutsumatta tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
En asu Suomessa ja täällä on yleistä piipahtaa moikkaamassa kavereita/perhettä ilmoittamatta tai ihan parin minuutin varoituksella, jolla ainoastaan tarkistetaan ootteko kotona kun tulossa nyt. Osin tämän takia talo aina siisti. Isompi osa johtuu siitä että kontrolloin edes jotain elämässäni. Jotkut shoppailee jotkut juo jne. Minä siivoan ja oikeasti stressaannun varsinkin jos on sekaista. Se ei ole helppoa ja yritän vähentää tätä varsinkin koska vieraita ei todellakaan häiritse sotkut.
Ihana tapa siellä, niin täälläkin oli ennen. Ennen kaikki oli paremmin
Ei todellakaan. Eikä voi tulla yllätysvieraita muutenkaan. Inhoaisin sellaista. En ole spontaani.
Ei todellakaan ole heti yllätysvierailuvalmiina. Lyhyellä varoajalla, parissa tunnissa, saan kyllä tarvittaessa siivottua. Tosin tuollainen aikataulu ei sovi mun muuhun elämään oikeastaan, joten sanotaanko, että seuraavaan päivään menee.
Olen lapseton, asun yksin. Kotonani on tavarat suht omilla paikoillaan aina ihan siksikin, että löydän niitä itse. Joskus pinoja kertyy. Mulla ei ole tarvetta pitää päivittäin tiptop, mutta kuurailen satunnaisia kohtia välillä, joten mikään kohta ei ole täysin surkeassa kunnossa ikinä. Nopsa tästä on sitten järjestellä ja pyyhkiä vierailukuntoon.
Kotini on aina riittävän siisti vieraita varten.
Lukuohje: olen kahden pojan yksinhuoltajaisä ja oletan, että jos tulee vieras/vieraita, he tulevat katsomaan minua eikä sitä onko pinkat kasassa. En ikinä pyytele anteeksi kodin sotkuisuutta, en edes silloin kun siihen olisi aihetta. Kieltäydyn stressaamasta sellaisista turhanpäiväisyyksistä, joiden tiedän että kaataisi aika monen naisen elämän. Arjen keskellä säilyneet ystävyyssuhteet säilyvät paremmin, kun ei aiheuta vieraille pahaa oloa valittamalla turhasta tai kieltämällä tulemasta kylään vain sen takia, että lattialla on kissankarvapallo tai pesuhuoneessa kurahousuja lattialla.
Kun ovella koputteleva tai ovikelloa rimputtava yllätysvieras sanoo: "Tultiin Teille kylään, kun satuttiin ajamaan tästä ohi!" voi vastata: "Ajakaa sitten ohi vaan!" Yllätysvieraat ovat itsekkäitä ja röyhkeitä ihmisiä. Yllätyskyläilijät ovat epäkohteliaita moukkia, jotka tunkevat etukäteen sopimatta toisten ihmisten kotiin. Ilmainen kahvi, ruoka ja jopa maksuton majapaikka houkuttelee kuin hunaja mehiläisiä. Ja jos satutte asumaan suositun matkailukohteen lähellä, niin nämä ilmaisia ravintola- ja majoituspalveluita hakevat yllätyskyläilijät ovat usein riesana.