Onko asuntonne aina siinä kunnossa, että vieraat voi tulla vaikka kutsumatta tai lyhyellä varoajalla?
Ei tule mitään "hups, en muista milloin vaihdoin vessaan käsipyyhkeet" tms.?
Kommentit (531)
Aika lailla juu. Kaksi pientä lasta saattaa joskus järjestää yllärin ja sotkea lastenhuoneet pommikuntoon mutta muuten meillä on kyllä melkein aina siistiä. Olemme mieheni kanssa järjestelmällisiä ja tykkäämme siististä kodista. Oma lapsuudenkotini oli aina sotkuinen ja epäjärjestyksessä ja häpesin tuoda ystäviä kylään ja varmaan siitä tämä tarve pitää koti puhtaana johtuu.
On, tykkään elää suhteellisen siististi enkä koe sitä vaikeaksi. Toisaalta en ala puunata kaikkea kiiltäväksi just vieraita varten, en näe tarvetta sille.
Perussiistiä on aina. Täällä ramppaa sen verran porukkaa (lasten kaverit päivittäin, sukulaiset ja ystävät viikottain ja useimmat näistä nopealla varoitusajalla, lasten kaverit ihan ilman varoitusaikaakin) että totesin jo vuosia sitten että kivempi kun koti on aina ok kunnossa eikä tarvi selitellä sotkuja. Sitten totuin siistiin kotiin ja nyt en kestä sotkuja oikein lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan. Tai no, ehkä siivouspäivänä muutaman tunnin siivousurakan päättymisen jälkeen.
Kolme lasta ja epäsiisti vaimo pitävät huolen että kaaos ja sotku leviää ilman taukoja.
Samoin ei koskaan, kun on vähän pitempään asuttu ja tavaramäärä kasvanut valtavasti. Meilläkin ehkä hieman yllättäen vaimo on se, jota ei tunnu häiritsevän paha siivo ja vaikka kauppaostosten tai nettitilausten lojuminen niillä sijoillaan pitkäänkin, joskus joku paketti avattuna, joku ei. Ylipäätään tavaraa on aivan liikaa joka puolella. Ketään ei kehtaisi kutsua kylään samaksi päiväksi.
Vaikka olisi, niin yllätysvierailu ei ole itselleni koskaan ok. Menen hämilleni. Mutta sitten joskus oikeana aikuisena olisi kiva, jos voisin vähän ottaa rennommin sen suhteen. Varsinkin kun muutan ulkomaille sellaiselle alueelle, missä se on suht normaali tapa.
Muistan käyneeni teini-iässä kylässä kaverilla, jonka koti oli to-del-la erilainen kuin omani: jo ovelta tuli vastaan lian haju, joka paikassa oli omituinen kaaos ja esim. kaverin huoneessa kaikki vaatteet olivat yhdessä isossa läjässä, josta hän ilmeisesti tonki aamuisin päällepantavaa. Tämä kaveri oli koulussa kuitenkin siistin ja hyvän näköinen, joten hänen kotinsa oli aikamoinen kauhistus ja yllätys.
Vielä näin aikuisenakin muistan sen kodin ja ihmettelen, oliko heistä oikeasti mukavaa asua sillä tavalla. Minusta oli nuorena jopa aika ahdistava kokemus vierailla semmoisessa kodissa.
Itse olen varmaankin ns. neurotyypillinen ja minulle on nuoresta saakka ollut helppoa pitää oma elinympäristö viihtyisänä. Tykkään yllätysvieraista ja meillä käy paljon sukulaisia, naapureita, minun ja puolison kavereita sekä lastemme ystäviä ja näiden vanhempia. En stressaa enkä hirveästi puunaa, vaan koti pysyy ihan arkisin toimenpitein sellaisessa kunnossa ettei sitä tarvitse hävetä.
Ei, vaimo mene aina paniikkiin ja alkaa raivota.
Sohvan reunalla voi lojua joku paita tai villasukat, ja takaovella kodinhoitohuoneessa on aina joko lehtiä tai koivunsiemeniä lattialla mutta muuten pysyy siistinä. Jotenkin oppinut rutiinin millä näyttää et ois just siivottu vaikkei tunnu siltä et tarttis olla koko ajan siivoamassa. Ja ihan omaa viihtyvyyttä varten, ei vieraita joita harvemmin onneksi edes käy.
5 minuutin pikasiivouksella saan kyllä kodin edustuskuntoon. Perussiistiä on aina, mutta esim. vaatteita vähän roikkuu siellä täällä tuulettumassa. Teen viikkosiivouksen aina, johon kuuluu vessanpesu, joten likaista ei kyllä ole.
Mutta inhoan yllätysvieraita! (Onneksi niitä mulle ei tule melkein ikinä.)
Vierailija kirjoitti:
On. Mutta meillä ei ole lapsia.
Meillä on aina yleinen järjestys ja on lapsia. Olemme opettaneet lapset siivoamaan omat jälkensä. Lelut pysyy lasten omissa huoneissa. Tämä on lapsuuden kodista opittu tapa minulle ja miehelleni.
No kyllä on. Perussiistiä on aina eikä tavaroita loju missä sattuu. Tiskipöydällä ei ikinä ole astiavuorta eikä pyykkiä ole kuin pyykkikopassa. Keittiön pöydällä ei säilytetä mitään, eikä myöskään olkkarin pöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan. Tai no, ehkä siivouspäivänä muutaman tunnin siivousurakan päättymisen jälkeen.
Kolme lasta ja epäsiisti vaimo pitävät huolen että kaaos ja sotku leviää ilman taukoja.
Samoin ei koskaan, kun on vähän pitempään asuttu ja tavaramäärä kasvanut valtavasti. Meilläkin ehkä hieman yllättäen vaimo on se, jota ei tunnu häiritsevän paha siivo ja vaikka kauppaostosten tai nettitilausten lojuminen niillä sijoillaan pitkäänkin, joskus joku paketti avattuna, joku ei. Ylipäätään tavaraa on aivan liikaa joka puolella. Ketään ei kehtaisi kutsua kylään samaksi päiväksi.
Onhan se kiva, kun sinulla on rento vaimo. Niin moni mies täällä valittaa, että nainen pistää siisteystason riman niin korkealle, että se häiritsee miestä. Tuohon rentouteen olen itseänikin totuttanut. Vaikeaa oli, mutta nyt se onnistuu.
Siivoan itseäni varten. Se saa kelvata vieraillekin.
On riittävän siistiä aina.
Hyvin voi tulla. Talo elää tavallaan, vieraat käyvät ajallaan. Jos vieraiden käyntiaika sattuu silloin kun ei ole siivottu, niin eipä tuo ole ongelma.
Voi tulla, mutta joutuvat itse raivaamaan itselleen istumasijan. Ääneen päivittelijät eivät ole tervetulleita toiseen kertaan.
On. Kotona vielä 2 teiniä ja iso koira. En tykkää siivota ennen imurointia eli tavarat aika lailla paikoillaan aina. Lattialla saattaa olla koiran leluja ja karvoja.
Jos vieraita epäjärjestys häiritsee, voivat vapaasti siivota. Kukaan ei oo vielä kokenut tarpeelliseksi. Pääsääntöisesti koti on siinä kunnossa, että vartissa saa edustuskelpoiseksi.
Pidän kotiamme kohtuullisen siistinä itseäni ja perhettäni varten. En niinkään vieraita varten. Vieraat saa tulla milloin vain, meillä on koti elämän näköinen. Vieraita varten on oma käsipyyhe. Lasten huone on heidän näköisensä. Heidän tehtävä on siitä itse huolehtia. Itselleni on tärkeää, että koti on viihtyisä ja se on viikottaisen siivouksen syy.
Ei ystävän vieraan tulla ole ovea laisinkaan, vain kaks on ovea mulla, kaks: uneen ja kuolemaan.